• במה נהגנו: קארמה GS6
  • מתחרים: פורשה פנמרה, מרצדס AMG GT4
  • מתי אצלנו: במהלך 2023
  • מחיר משוער: 700 אלף שקל
  • בעד: עיצוב חיצוני, איכות תא נוסעים, יכולת דינמית
  • נגד: שילוב מנוע בנזין, דוושת בלם
בגדול: הסיפור של "קארמה" הוא מין טלנובלה. מי שנוסדה לפני עשור וחצי כחברת הזנק לייצור רכבי יוקרה עם הנעה היברידית נטענת ייחודית, וסומנה כיריבה אמיתית לטסלה, התקשתה להתרומם. היא נוסדה על ידי המעצב הדני הנריך פיסקר, אדם עם קריירה מפוארת בב.מ.וו בה היה אחראי על ה-Z8 וה-X5 הראשון ובאסטון מרטין, שם הוא חתום על ה-V8 וואנטאז' וה-DB9. קארמה הייתה מהמכוניות הראשונות בעולם עם מערכת הנעה היברידית נטענת הנחשבת לחדשנית גם כיום. ולמרות זאת, ולמרות העיצוב המרהיב, ולמרות הביקורות הנלהבות ורשימת הלקוחות המפורסמים שכללה בין היתר את אל גור, ג'סטין ביבר וליאונרדו דיקפריו שגם השקיע במניות החברה - היא נקלעה לקשיים בשנותיה הראשונות.
הצרות הגיעו בצרורות: מתביעה של טסלה נגד פיסקר ששימש עבורה כיועץ בפיתוח המודל S בטענה כי גנב ממנה רעיונות, דרך הוריקן סנדי שהחריב משלוח של מאות מכוניות שהגיעו מהמפעל בפינלנד לנמל בניו ג'רזי - ועד לגישה הניהולית של תכנון וייצור רכיבים על ידי ספקיות חיצוניות שהביא לבעיות אמינות קשות, בעיקר במערכת החשמלית, כולל קריאה לתיקון בשל חשש להתלקחות. שרשרת האירועים הללו הביאו אותה לפשיטת רגל והיא נרכשה ב-2014 על ידי קבוצת וונשיאנג, יצרנית חלקי רכב סינית, ששינתה את שם החברה לקארמה וביצעה בה תהליך הבראה.
ה-GS6 היא למעשה הגרסה העדכנית ביותר לאותה מכונית, המיוצרת כיום במורנו ואלי שבקליפורניה. עדיין עם מערכת הנעה היברידית נטענת מתקדמת, כך שהיא מתמודדת מול פורשה פנמרה, מרצדס AMG GT וגם ב.מ.וו סדרה 8. בעתיד היא תוצע גם עם הנעה חשמלית מלאה ותהיה יריבה של טסלה מודל S, פורשה טייקן ולוסיד אייר. עד שהיא תגיע לפה באמצעות מטרו, היבואנית הגדולה של שוק הדו-גלגלי שכעת נכנסת גם לשוק הרכב, נהגנו בה כדי לבדוק האם היא יכולה להתמודד מול החשמליות הטובות בעולם.
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב
עיצוב ותא נוסעים: למרות שהעיצוב הכללי לא השתנה דרמטית מאז ההשקה בתערוכת דטרויט 2008, היא בפירוש מרהיבה למראה, באופן נדיר בתעשיית הרכב כיום, בה המכוניות הולכות ונהיות דומות יותר מדי האחת לשנייה. היא ללא ספק אחת מהמרשימות שבהן נהגנו, משלבת בין מראה קלאסי לדינמי ואתלטי עם פרופיל של מכונית קופה ומכסה מנוע ארוך מלפנים, בתי גלגלים מובלטים, וגג נמוך המשתפל לאחור. היא מושכת הרבה תשומת לב, אפילו בסביבה היוקרתית של בוורלי הילס או סנטה מוניקה.
גם סביבת הנהג מרשימה ומיוחדת, עם תנוחת נהיגה נמוכה שמרגישה ממש על האספלט וקונסולה המפרידה בינו לבין הנוסע. מושב נהג עם תמיכה צידית טובה והגה שלוש צלעות בשרני מייצרים תחושת חיבור. גם איכות החומרים נהדרת, עם גג מצופה אלקנטרה וריפודי עור בכל פינה אפשרית. יש לוח מחוונים דיגיטלי, אבל ללא תצוגת מחוונים קלאסית, ומסך מגע גדול ("10.2) המכיל שפע מידע ואחראי על תפעול מערכות שונות, אך הוא מחייב הסתגלות.
ניתן לקבל מהסלולרי נתונים על מצב הרכב (סוללה, טווח נסיעה) וגם מיקום אם שכחתם היכן חניתם. פחות אהבתי את מנגנון פתיחת החלונות המוצב בקונסולה שבין המושבים בסמוך למתגי בחירת הילוך הנסיעה, וגם את מתג הפתיחה החשמלי לדלתות.
למרות שהיא גדולה מפורשה טייקן ב-10 ס"מ באורך הכללי (506.5 ס"מ) וב-26 ס"מ בבסיס הגלגלים (316 ס"מ), מאחור יש מקום רק לשניים, עם מרחב מחיה צנוע המתאים בעיקר לילדים. תא המטען קטן יותר משל מכונית מיני (170 ליטר). ה-GS6 מצוידת בכל מערכות הבטיחות המוכרות, לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מנוע וביצועים: מערכת ההנעה ההיברידית שלה עדיין נחשבת מתקדמת, משלבת שני מנועים חשמליים עם 536 כ"ס המוצבים מאחור ומחוברים לגלגלים הסמוכים אליהם. מתחת למכסה המנוע הענק יש דווקא יחידה צנועה תוצרת ב.מ.וו - בנזין מוגדש בנפח 1.5 ליטר עם שלושה צילינדרים - המשמש כגנרטור לטעינת הסוללות (28 קוט"ש) לאחר שהן מתרוקנות. במצב מלא הן יספקו כ-100 ק"מ נקיים מזיהום, עם אפשרות נדירה ברכבים היברידיים נטענים לשימוש בטעינה מהירה (45DC) ומילוי ל-90% בתוך 34 דקות.
מאחורי ההגה יש שני מנופי שליטה. הימני אחראי לבחירת עוצמת הבלימה הרגנרטיבית (שלוש רמות) והיא אפקטיבית ביחס למקובל במערכות הנעה היברידיות, העוצמתית ביותר מאפשרת צמצום השימוש בדוושת הבלם בנהיגה עירונית. השמאלי משמש לבחירת מצב הנהיגה - Stealth (חמקן) המתעדף הנעה חשמלית, Sustain המשלב את מנוע הבנזין לטעינת המצברים על פי תנאי הנהיגה ומצב הסוללה, ו-Sport הרותם את מערכת ההנעה לביצועים מיטביים. במצערת מלאה הזינוק ל-100 קמ"ש יסתיים ב-4.5 שניות, כמעט שנייה מהר יותר מפורשה טייקן בסיסית, אך גם 1.2 שניות לאט יותר מטסלה מודל 3 פרפורמנס.
בנסיעה עירונית או בשיוט נינוח שילוב מנוע הבנזין כמעט ולא מורגש. בתאוצה חזקה הוא משתלב בברוטליות עם צליל מכני מזויף ממערכת השמע. בגרסה החשמלית זה לא יהיה, אך פה היינו מעדיפים שהשילוב יהיה לינארי יותר, או קבוע במצב ספורט.
נוחות והתנהגות: למרות שמדובר בפלטפורמה ותיקה ובצמיגים נמוכי חתך, איכויות הנסיעה גבוהות. היא מצליחה לבודד היטב את תחלואי הסלילה המוכרים של לוס אנג'לס, לרבות מכסי ביוב ואספלט שבור ומחורץ, בעוד שבשיוט בידוד הרעשים טוב יחסית למעט רעשי דרך. החיסרון העיקרי בממדים הגדולים ובתנוחת הנהיגה הנמוכה יהיה קושי בתמרון במקומות צפופים יותר מאלה שבעיר המלאכים.
מלפנים מוצבים מוטות גישור בין בתי הבולמים כדי לשפר את חדות ההיגוי, בעוד שמיקום הסוללה הוא בחלקה המרכזי על מנת לתרום למרכז כובד נמוך ולחלוקת משקל מאוזנת. התוצאה היא יכולות דינמיות מפתיעות וגבוהות למדי, והיא מרגישה קלילה בהרבה ממשקלה (2.3 טונות). לחרטום יכולת מרשימה להיענות לשינויי כיוון חדים, וצמד המנועים החשמליים מאחור (בסידור המאפשר הכוונת מומנט) מאפשרים שיגור מדויק שלה ביציאה מהפניה. גם ההגה מהיר (2.6 סיבובים מקצה לקצה) ומדויק, אך דווקא מערכת הבלימה של ברמבו (370 מ"מ ושש בוכנות מלפנים, 365 מ"מ וארבע מאחור) הרגישה נטולת תחושה מספקת.
סיכום: הקארמה GS6 מאוד מרשימה, ולא רק בגלל העיצוב המרהיב והייחודי. נראה שהסינים ביצעו בחברה, במכונית עצמה ובתהליך הייצור שורת שינויים ושיפורים שפתרו את מרבית המחלות של קודמתה.
יש לה אופי של מכונית GT המשלבת איכויות נסיעה גבוהות בעיר ומחוצה לה ומערכת הנעה מתקדמת עם טווח נסיעה מרשים בגרסה הנבחנת. עם בסיס טוב כזה, הפוטנציאל של הגרסה החשמלית שתוצג בקרוב הוא גבוה - כזה שיכול להוות אלטרנטיבה ייחודית לספינות הדגל החשמליות של מותגי יוקרה ותיקים שירגישו לידה משעממות ומיושנות.
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 536 כ"ס, 76 קג"מ
  • מנוע בנזין: טורבו, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר, 228 כ"ס
  • תמסורת: יחס ישיר, הנעה אחורית
  • אורך: 506.5 ס"מ
  • רוחב: 216 ס"מ
  • גובה: 133 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 316 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,296 ק"ג
  • נפח תא מטען: 170 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.5 שניות, 200 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 29.7 ק"מ לליטר, אין נתון
  • טווח נסיעה חשמלי: 98 ק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר משוער: 700 אלף שקל
פורסם לראשונה: 15:16, 29.12.22