- במה נהגנו: אודי RS6 (דור 4)
- מתחרים: מרצדס E63, ב.מ.וו M5
- מתי אצלנו: עכשיו
- מחיר: החל מ-1.07 מיליון שקל
- בעד: ביצועים, יכולת, שימושיות
- נגד: לא מספיק דרמטית
בגדול: בישראל סטיישן היא בחירה פרקטית, שימושיות, נטולת אמוציות ורגשות. סטיישן ביצועים לעומת זאת היא לדעתנו המכונית המגניבה ביותר שכסף יכול לרכוש. הסיבה היא לא רק בגלל שילוב כל היתרונות הפונקציונליים של תא נוסעים מרווח ותא מטען ענק עם ביצועים ויכולת דינמית משובחת.
אלא בעיקר העובדה שהדואליות הזו המשלבת חזות תמימה של עקרת בית עם אופי של מתנקשת מייצר יכולת נדירה, שאם לסכם אותה בשתי מילים זה הכוח להפתיע. למשל את נהג הפרארי 488 הזחוח ברמזור ביציאה מהשדה במינכן או את נהג הטסלה מודל S שהיה תקוע בנתיב השמאלי על אוטבאן 9 בדרך לאלפים האוסטריים ונאלץ לזוז ימינה כדי לראות את הישבן הגדול נעלם לו באופק צפונית ל-250 קמ"ש.
אודי היא ממציאת השילוב הזה, ולמעשה המכונית הראשונה של חטיבת הביצועים שלה (אם לשים בצד את הקוואטרו המיתולוגית) היא ה-RS2 מאמצע שנות ה-90. על בסיס ה-80 סטיישן שקיבלה את מערכת ההנעה המפורסמת מהקוואטרו האייקונית (חמישה צילינדרים טורבו בנזין והנעה כפולה קבועה) ועם כיול מוקפד למערכות מכאניות של מהנדסי פורשה, הנחשבים לטובים ביותר בעולם.
כמעט שלושה עשורים לאחר מכן אנחנו מתיישבים מאחורי ההגה של אודי RS6 חדשה, דור רביעי בשושלת גרסת הביצועים ל-A6, שמוצעת כמובן רק בתצורת סטיישן. עדיין עם מנוע בנזין אדיר מלפנים, הנעה כפולה קבועה ותא מטען ענק. ולפנינו משימה אולטימטיבית: להגיע במהירות המרבית ממינכן לאתר הסקי באלפים האוסטריים, תוואי דרך המשלב אוטובאנים משוחררים מהגבלת מהירות מחד ופיסות אספלט צרות על פי תהום ועם שאריות שלג וקרח מאידך.
עיצוב ותא נוסעים: 98% מהאוכלוסייה לא יעיפו מבט שני בה, עבורם זו אודי סטיישן של הרו"ח או העו"ד האפרוריים, אבל עבור מיעוט מביני העניין היא מעוררת המון מבטי הערכה. בעיקר כי היא נראית אגרסיבית ושרירית יותר מקודמותיה בשושלת, עם פתחי אוורור גדולים יותר מלפנים, צמד מפלטים אובליים מאחור (סימן ההיכר של דגמי RS) ובפרופיל בתי גלגלים מורחבים על מנת להכיל חישוקי ענק ("21 כציוד תקני, "22 כאופציה).
גם סביבת הנהג דומה (מדי) למכונית הסאלון הרגילה. יש מושבים שונים עם תמיכה משופרת, יש גלגל הגה שטוח בחלקו התחתון ויש תצוגת נתוני אקשן בלוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) אבל השאר דומה מדי. זה טוב כי מערכת ההפעלה של היצרנית דרך צמד מסכי מגע - עליון ("10.1) האחראי על מערכת בידור-ניווט, תחתון ("8.6) הפוקד על מיזוג, בידור ונוחות - פשוטה וקלה. מצד שני, היינו מברכים על קצת יותר אווירת אקשן. למשל חוגת מצבי נהיגה על ההגה כמו בפורשה או במרצדס במקום מתג RS הצנוע או מנופי שליטה ידנית בהילוכים גדולים יותר.
גם השימושיות היא בדיוק כמו ב-A6 אוונט, עם מרחב מחיה טוב במושב האחורי שיאפשר לארבעה מבוגרים עם מידות גדולות מהממוצע להתרווח בנוחות ומספיק מקום בתא המטען (565 ליטר) כדי להכיל את המזוודות שלהם לסופ"ש באלפים. רשימת האבזור ראויה אבל לא יוצאת דופן לרבות מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית עם חימום וקירור, בקרת אקלים מפוצלת לארבעה אזורים, ריפודי עור, מצלמות היקפיות, דלת תא מטען חשמלית, תאורת מטריקס לד וחלון שמש גדול. מערכות הבטיחות הן המוכרות של היצרנית: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מנוע וביצועים: המנוע הוא אותו V8 בנפח 4.0 ליטר כפול מגדשים מה-RS6 היוצאת המפיק 600 כ"ס (40 כ"ס יותר) בשידוך לאותה תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה קבועה. בקרת שיגור מסייעת לקיצוץ 0.3 שניות בנתון הזינוק ל-100 קמ"ש, וכן, אנחנו יודעים שבעידן חשמליות 3.6 שניות מהמקום למהירות תלת ספרתית הוא כבר לא נתון שמרשים אף אחד. אבל 305 קמ"ש מרביים הם מחוץ להישג ידה של כל טסלה שמסתובבת כיום על הכביש. גם הצליל שהוא מפיק דרמטי יותר מבעבר, ותודה לסעפת פליטה אקטיבית חדשה.
תיבת ההילוכים נעימה וחלקה בנסיעה רגילה, אבל ניתן היה לחדד את תגובותיה ולהפוך אותה למהירה ומדויקת בעומס גבוה. עוד נציין כי יש מערכת היברידית קלה (48V) המאפשרת דימום המנוע בעזיבת דוושת התאוצה והקדמת פעולת מערכת עצור סע ומערכת ניתוק אספקת הדלק לארבע בוכנות בעומס נמוך, אמורים לדברי היצרנית לחסוך עד כ-8 ליטר בנזין לכל 1,000 ק"מ. שויין.
נוחות והתנהגות: ה-RS6 מצוידת במתלי אוויר נוקשים ב-50% בהשוואה ל-A6 רגילה, המסייעים להנמכת המרכב (ב-2 ס"מ במצב הרגיל, או בסנטימטר נוסף במהירות גבוהה מ-120 קמ"ש) עם גיאומטריה שונה ומפסקי סרנים מורחבים משמעותית (3.8 ס"מ מלפנים, 3.3 ס"מ מאחור). למרות הכיול הנוקשה יותר והצמיגים הרחבים ונמוכי החתך (285/30) נוחות הנסיעה מצוינת, כזו שגורמת לכם לשכוח שאתם נוסעים במכונית עם יכולת תאוצה, בלימה ופניה של מכונית מרוץ כמעט. גם בידוד רעשי רוח ודרך טוב למדי.
ממערכת ההנעה הכפולה קבועה היא המוכרת של אודי, עם יחס קבוע של 60-40 לפנים-אחור ואפשרות להעברה של עד 70% כוח לפנים או 85% לאחור. רכב המבחן צויד בדיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה (שמשום מה אינו חלק מהמפרט התקני אצלנו) ועדיין העברת הכוח לפנים-אחור מיועדת בעיקר להורדה יעילה של הכוח לאספלט ולשיגור המכונית ביציאה מהפנייה, פחות כדי לשחרר החלקת אחוריים עם תימרות עשן, כמו שמיטיבות לעשות המתחרות ממינכן ושטוטגרט.
עוד פיצ'ר במכונית המבחן שאינו ציוד תקני וששווה שתסמנו עליו וי (ב-29 אלף שקל הכוללת גם את הדיפרנציאל האחורי) הוא היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים, הפונים הפוך לקדמיים (עד 5 מעלות) במהירות נמוכה ולכן מסייעים לשיפור רדיוס הסיבוב (בכמטר) ונכונות הכניסה של החרטום לצלול את שיא הפניה. במהירות גבוה הם פונים במקביל לקדמיים (עד 2 מעלות) ומסייעים לשיפור היציבות הכיוונית, בעיקר כשאתם נדרשים לעבור נתיב צפונית ל-200 קמ"ש.
מבחינת יכולת ה-RS6 מרגישה הרבה יותר חדה ומושחזת מקודמותיה בשושלת. מדויקת יותר על המגבלות, מתקשרת יותר עם הנהג, וגם מהנה יותר. ועם זאת היא עדיין שומרת על האופי היעיל של טיל שיוט מונחה, מדויק ויעיל, כזה שמאפשר גם למי שלא ממש עמוס בניסיון ובעל יכולת של נהג מרוצים לצלוח כל כביש מאתגר, בכל מזג אוויר במהירות שיא.
את הבלמים הקרמיים (440 מ"מ מלפנים, 370 מ"מ מאחור) שהותקנו ברכב המבחן (91 אלף שקל) לא בטוח שצריך, למרות שיכולת חיתוך מהירות בקצב האטה של F18 אחרי שנתפס בכבל עצירה על נושאת מטוסים סופר מרשימה והם גם מחסלים לא פחות מ-34 ק"ג של משקל לא מוקפץ.
סיכום: לו היה לנו תקציב בלתי מוגבל, ואפשרות לרכישת מכונית אחת בלבד, אודי RS6 אמורה הייתה לככב בראש הרשימה. כי אין עדיין מכונית שמשלבת מגוון גדול כל כך של יכולות, משימושיות משפחתית ועד ביצועי על, בכל תוואי שניתן להעלות על הדעת ובכל מהירות. נשאר לנו העניין הפעוט הזה של הכסף.
- מנוע: V8, טווין-טורבו בנזין, 4.0 ליטר
- הספק: 600 כ"ס ב-6,250 סל"ד
- מומנט: 81.6 קג"מ ב-2,050 סל"ד
- תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
- אורך: 499.5 ס"מ
- רוחב: 195.1 ס"מ
- גובה: 148.7 ס"מ
- בסיס גלגלים: 293 ס"מ
- משקל עצמי: 2,175 ק"ג
- נפח תא מטען: 565 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 3.6 שניות, 305 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 7.7 ק"מ לליטר, 295 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר: 1.07 מיליון שקל
פורסם לראשונה: 15:19, 29.12.22