מאז החליפה לפני יותר משלושה עשורים את הקאדט המיתולוגית והסופר-מצליחה, ניסתה האסטרה של אופל לשחזר את מעמדה הבכיר של אחותה הבוגרת. זו שהתמודדה ללא רגשי נחיתות עם מייסדת קטגוריית המשפחתיות קומפקטיות ואמת המידה הבלתי מעורערת, פולקסווגן גולף. למרות הבלחות שונות ודורות טובים יותר, זה לא הצליח לה. לא בחמישה דורות של הדגם הוותיק.
3 צפייה בגלריה
אופל אסטרה
אופל אסטרה
(צילום: ניר בן זקן)
כעת זה כבר ניסיון שישי, ושונה מהותית מקודמיו. שכן הפעם עושה האסטרה שימוש בפלטפורמה ומכלולי הנעה מוכרים של פיז'ו, בעלת הבית החדשה. אלה חדשות טובות על הנייר, שכן קורסה ומוקה למשל המבוססות אף הן על דגמי היצרנית הצרפתית שודרגו מאוד אחרי המעבר. האם האסטרה מסוגלת סוף סוף להתברג בצמרת הקטגוריה, בה ממוקמות מלבד הגולף גם פורד פוקוס וסיאט לאון המצוינות? קל זה לא יהיה.
סיכום: הדור השישי של אופל אסטרה מציג איכות גבוהה מבעבר. עם מראה מרשים, סביבת נהג מודרנית, אבזור עשיר ואיכות נסיעה טובה משמעותית. אבל היא רחוקה מלהיות מושלמת. בעיקר עקב ביצועים ומערכת הנעה מאכזבים, נחותים מאלה של המתחרות הישירות. והיא גם יקרה מחלקן, ולא באופן זניח.
אז כן, הבסיס הצרפתי עשה גם כאן קסמים והניף עוד דגם של אופל מחיים אפרוריים וחסרי תכלית לצמרת הקטגוריה. תוך שהוא הופך את האסטרה אפילו לנחשקת. האם היא גם הטובה מכולן? מבחן השוואתי יקבע.
איך נראה: העיצוב החיצוני מתנער מהמראה המשמים של דורות קודמים. עם חזית עדכנית של אופל ואפילו מקוריות עם פנס בלימה משולב בספוילר אחורי, חישוקי "18 מרשימים ושילוב צבעים עם גג שחור. לטעמנו מדובר כיום במכונית הנאה ביותר בקטגוריה, מרשימה אפילו ממשפחתיות יוקרתיות מבית אודי, ב.מ.וו ומרצדס.
3 צפייה בגלריה
אופל אסטרה
אופל אסטרה
(צילום: ניר בן זקן)
גם סביבת הנהג עדכנית ומתקדמת בהרבה מהדור היוצא עם צמד מסכי "10. האחד לוח מחוונים דיגיטלי עם מעט מדי אפשרויות התאמה וללא אפשרות למחוונים אנלוגיים. השני כמסך מגע - מופנה לכיוון הנהג - עם תפעול קל ונוח, בין היתר הודות לשמירה על מתגים פיזיים לבקרת האקלים ויכולת מעבר מהיר לתפריטים ייעודים.
איכות החומרים טובה במקומות הגלויים עם שילוב דיפוני אלקנטרה נעימים למגע, פחות במקומות נמוכים ונסתרים מהעין. את בורר ההילוכים מחליף מתג צנוע שמשחרר מקום למגוון תאי אחסון, אבל בולט בהיעדרו משטח טעינה אלחוטי. מושב הנהג מציע תמיכה טובה והוא מוצב 1.2 ס"מ נמוך מבעבר. טווח כיוון נדיב להגה מאפשר למצוא תנוחת נהיגה מתאימה בקלות. היעדר כיוון גובה לחגורות הבטיחות עשוי להפריע לנמוכים.
למרות ממדים דומים לדגם היוצא, תכנון מתקדם מעניק מרווח רגליים עדיף ליושבים מאחור, והם נהנים גם משקע USB וחשוב יותר, פתחי מיזוג נפרדים. שימו לב, מסעד הספסל מוצב בזווית ישרה מדי ועשוי להטריד, ומרווח הראש מוגבל לגבוהים. תא המטען גדל בכ-50 ליטר (422 ליטר), עם גלגל חלופי בגודל מלא.
רשימת האבזור עשירה מהמקובל בקטגוריה, עם ריפודים משולבי עור, מושב נהג מתכוון חשמלית, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, חלון שמש ומערכת מצלמות היקפיות. מערך הבטיחות מרשים עם בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת ותאורת מטריקס לד, היחידה בקטגוריה עם מערכת משפרת נראות בחשיכה כציוד תקני.
איך נוסע: אופל משווקת את האסטרה רק עם מנוע בנזין, בעוד הגרסה ההיברידית המעניינת לא תגיע ארצה עקב "מחיר גבוה מדי", לדברי היבואנית. אנחנו ניאלץ להסתדר עם היחידה הוותיקה והמוכרת של פיז'ו-סיטרואן, שלושה צילינדרים מוגדשים בנפח 1.2 ליטר, עם 130 כ"ס, הנעה קדמית ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית.
ואם עד עכשיו הרעפנו בעיקר מחמאות על האסטרה, כאן אין סיבה לעשות זאת. במפתיע, היא איטית מהאסטרה היוצאת (9.7 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, כשניה יותר), כמו גם מהמתחרות האירופיות החזקות ממנה. זה לא נגמר שם. המנוע הצנוע מרגיש כאן גס ומחוספס לעיתים, עם רעידות אופייניות למנועי שלושה צילינדרים בתחילת נסיעה, אך במידה ניכרת ומטרידה לעיתים. גם צריכת הדלק לא הרשימה עם 11.1 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
כבסיס משמשת הפלטפורמה המשובחת של פיז'ו 308 (EMP2). והיכולת הדינמית נשכרת מכך עם זוויות גלגול צנועות ותחושה בוגרת ומעוררת ביטחון. חבל רק שהיא עוטה צמיגי חיסכון בדלק (מישלן פרמסי 4) בעלי אחיזה נמוכה יותר האחראים גם לנטייה מוגזמת לתת-היגוי (אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים). הם עושים לה עוול.
3 צפייה בגלריה
אופל אסטרה
אופל אסטרה
(צילום: ניר בן זקן)
כיול המיתלים הוא לטעם הקהל הגרמני, ולכן נוחות הנסיעה על שברי האספלט בגוש דן אינה מהטובות, אבל היא משתפרת במהירות גבוהה. מה שלא משתפר הם רעשי דרך מהצמיגים הרחבים.
  • מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר
  • הספק: 130 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • אורך: 439.1 ס"מ
  • רוחב: 186 ס"מ
  • גובה: 146.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 267.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,371 ק"ג
  • נפח תא מטען: 422 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.7 שניות, 210 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16.9 ק"מ לליטר, 134 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
  • מחיר: 159 אלף שקל