חברת פרו ריידינג היא הזוכה במכרז הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להפעלת פיילוט הכשרה לרוכבי דו-גלגלי, במהלכה ילמדו להימנע ממצבים מסוכנים על הכביש. הקורס לא יתמקד בהיחלצות ממצבי סיכון כמו החלקה או חמיקה ממכשול, אלא בפיתוח כישורי ניתוח מצב הכביש וזיהוי מוקדם של סכנות. במכרז השתתפו בסך הכל ארבע חברות הדרכת רכיבה.
בהכשרה המוגדרת כרגע "פיילוט" וצפויה לצאת לדרכה לאחר חג הפסח הקרוב ישתתפו למעלה מ-200 רוכבים עם כלי רכבם בעלות "סמלית" של 400 שקל, ובנוסף ידרשו להפקיד "דמי רצינות" בגובה 850-1,100 שקל שיוחזרו לאחר סיום ההכשרה במלואה והשתתפות במחקר המלווה. קורסי רכיבה מתקדמת עולים בדרך כלל לציבור כ-1,000-2,000 שקל.
הרוכבים שיקחו חלק בהכשרה שתעביר חברת פרו ריידינג, בניהולו מדריך הרכיבה כפיר לוין, יעשו זאת באחד משני מסלולים: "פרימיום", מסלול ארוך (20.5 שעות) שיתפרס על פני יומיים של לימוד ותרגול ו"בייסיק", מסלול קצר (13 שעות) בן יום של לימוד ותרגול מרוכז. בשני המקרים יחזרו הרוכבים לשני תרגילים נוספים באורך של שעתיים וחצי כל אחד שיתקיימו בשלושת החודשים שאחרי ההכשרה.
במסגרת ההכשרה ינותחו טעויות נפוצות ביישום תגובה למצבי סיכון, שבהן הן טעויות בבלימה, שגיאות בהאצה ובהיגוי ובהטייה וסטיות. ימי ההכשרה יכללו בעיקר תרגול מעשי וכן צפיה בסרטונים, למידה עיונית, ניתוח מקרים והדגמה של מדריך רכיבה.
במסגרת המחקר שילווה את ההכשרה יידרשו המשתתפים למלא שאלונים לטובת מחקר מלווה שממצאיו יסייעו לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לגבש מדיניות ממשלתית ביחס ללימודי רכיבה והכשרות תקופתיות. ברשות מאמינים כי הצלחת הפיילוט בשיפור כישורי הרוכבים תאפשר הנחה עתידית בביטוח החובה לבוגרי הקורסים.
רוכבי אופנוע מעורבים בתאונות קטלניות פי 11 מחלקם בנסועה, והם בסיכון גבוה פי 15 להיות מעורבים בתאונה חמורה בהשוואה לרכב פרטי", אומר שניר זיידל, מנכ"ל הרלב"ד בפועל. "בשנים האחרונות אנחנו רואים מעורבות הולכת ועולה של רוכבים בתאונות חמורות במקביל לעליה ניכרת במספר הכלים הדו-גלגליים שעולים לכבישי ישראל. למעלה משליש מהתאונות בהן מעורבים רוכבים הן תאונות עצמיות ולכן אנו רואים בהכשרת הרוכבים לתפיסת הסיכון כלי חשוב לצמצום היפגעות הרוכבים לצד הסברה, שיפור תשתיות, ואכיפה כלפי עברייני תנועה".
יש לציין כי לפי הרשות, מספר רוכבי האופנוע בין כלל הרוגי התאונות על כבישי ישראל עלה בשנים האחרונות, מ-14% בשנת 2018 ל-18% ב-2019 וכ-23% ב-2020 וב-2021. מספר הרוכבים שנהרגו בשנה החולפת עמד על 86 בני אדם, לעומת 68 במהלך 2020. על כבישי ישראל נעים כיום כ-150 אלף כלי רכב דו גלגליים שונים, לעומת 135 אלף לפני חמש שנים. ב-15 השנים האחרונות גדל מספר הכלים הדו-גלגליים בישראל בכ-50%.