חודשיים לאחר שנכנס לתפקידו כמנכ"ל סקודה, הציג קלאוס זלמר, לשעבר נשיא ומנכ"ל פורשה ארה"ב, את התוכניות של היצרנית הצ'כית מקבוצת פולקסווגן לשנים הבאות. כך למשל במחצית השנייה של 2023 יושקו הדורות החדשים של הסופרב והקודיאק, וב־2024 תושק מתיחת פנים לאוקטביה.
בטווח הארוך יותר, העתיד הוא חשמלי. ב־2026 תשיק החברה שלושה דגמים נטולי פליטה מהאגזוז: מכונית קטנה, ג'יפון קטן וקרוסאובר עם שבעה מקומות ישיבה. רכב הקונספט החדש של החברה, ה־ויז'ן S7, שחושף את השפה העיצובית העדכנית של סקודה, רומז לכיוון של הקרוסאובר הגדול, ארוך בכ־30 ס"מ מהקודיאק הנוכחי, עם סוללת 89 קוט"ש וטווח של 600 ק"מ.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
זלמר אמר כי היעד הוא ש־70% מהמכירות של סקודה באירופה ב־2030 יהיו של רכבים חשמליים. המשמעות: גם בסקודה מודים כי המעבר הגלובלי לרכבים נטולי פליטות עוד לא קרוב, ולקוחות רבים שלה מחוץ לאירופה, וכנראה שגם בישראל, יעדיפו רכב עם מנוע שריפה פנימית גם בעשור הבא.
"הויז'ן S7 הוא רכב קונספט. נראה כמה ממנו יגיע לייצור סדרתי. סקודה תמיד הייתה זהירה בהבטחות שהיא הראתה בדגמי הקונספט שלה, והרכב הזה אינו שונה. ברור לנו שיש ביקוש לרכב כזה, 50% מההזמנות לקודיאק הן לדגמי השבעה מקומות. אנחנו בפירוש רוצים לגדול, אבל לא על חשבון האחים והאחיות שלנו בקבוצה, ולכן אנחנו מעדכנים את העיצוב כדי לפנות לקהלים חדשים, שכיום לא רוכשים מכוניות מסקודה, וגם לא מאאודי ומפולקסווגן".
עד אז, לקוחות בישראל מחכים היום שנה לאניאק ואפילו לא מקבלים מועד מסירה משוער כשהם מזמינים אוקטביה.
מתי סקודה תחזור לזמני המתנה סבירים?
"זה לא תלוי בנו, זה נובע מהמחסור בשבבי מחשב לרכב, וברכיבים אחרים. אנחנו רואים שיפור במחצית השנייה של השנה לעומת הראשונה. אבל עדיין יכולות להיות הפתעות. זמני ההמתנה יתקצרו".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
ראינו לא מעט העלאות מחירים השנה, גם בסקודה. כמה עוד יתייקרו מחירי המכוניות החדשות?
"אנחנו בתקופת מעבר מרכבי שריפה פנימית לחשמליים. אנחנו מחויבים להשקעות גדולות כדי לייצר רכבים ירוקים, אבל רוב המכירות עדיין מגיעות מרכבי בנזין ודיזל. ומהאחרונים יש דרישות הולכות ומחמירות מבחינת זיהום אוויר, שמחייבות אותנו להתאמות לא זולות. כשהייתי ילד וההורים שלי קנו חיפושית חדשה היא עלתה להם פחות מ־10,000 מארק. היום כבר אין מחירים כאלה. המכוניות הולכות ומתייקרות, ואנחנו נאבקים בהפחתת העלויות הגבוהות של סוללות חשמליות. לכן אנחנו רואים כרגע דגמים חשמליים בעיקר בפלחי השוק הגבוהים. אבל סקודה היא מכונית שצריכה להיות נגישה במחיר שלה, משלושת הדגמים החשמליים שנציג ב־2026, שניים מהם יהיו זולים מהאניאק".
לפני הקורונה היו הערכות שב־2025 עלות הייצור של מכוניות חשמליות תהיה שווה לזו של רכבי שריפה פנימית, ואז יתחולל המהפך בשוק. בינתיים נראה שהמועד הזה יתאחר.
"2025 עדיין בעתיד, כך שעוד נצטרך לראות. כחלק מקבוצת פולקסווגן אנחנו נהנים מיתרון הגודל, שמשפיע על העלויות. הקונצרן גם הכריז על מכירת הפלטפורמה החשמלית שלו לחברות אחרות, כמו מהינדרה, כצעד נוסף להוזלת עלויות. אנחנו בכיוון טוב. עניין העלויות הוא האתגר הכי גדול שלנו".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מה תרצה לשנות בסקודה, כמנכ"ל?
"אני רוצה שסקודה תישאר אותנטית וכנה. נאמנה לסלוגן שלה, Simply Clever. אני רוצה לחזק בחברה את התרבות של דיונים, של ישירות, של מוכנות לשמוע כל אחד וכל רעיון. לשמוע דעות שונות לפני שמקבלים החלטות".
הכותב היה אורח סקודה בצ'כיה