איך שהזמן רץ. ניסאן X-טרייל החדש הוא כבר דור רביעי בשושלת של דגם הפנאי הראשון בהיסטוריה של ניסאן, ונוחת כאן כשנתיים וחצי לאחר שהוצגה גרסתו האמריקאית תחת השם רוג. הוא גם זה שמחזיר את המותג היפני לקטגוריית שבעה המושבים הפופולארית מאי פעם, שם ימצא מולו מתחרים מוכרים כמו אחיו לפלטפורמה ודגמים מצליחים אחרים - מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק, פיז'ו 5008 ופולקסווגן טיגואן אולספייס.
3 צפייה בגלריה
ניסאן X-טרייל
ניסאן X-טרייל
(צילום: ניר בן זקן)
בעוד גרסאות הבסיס מצוידות במנוע בנזין (1.5 ליטר ו-200 אלף שקלים, היברידי עם מנוע חשמלי בודד ו-234 אלף שקלים) , לגרסה הבכירה בה מערכת הנעה מתקדמת של ניסאן, שמתיימרת לדמות נהיגה ברכב חשמלי מבלי להתחבר לשקע. זול הוא ממש לא, ומחיר של 275 אלף שקלים מציב אותו מול גרסאות הקצה של המתחרים האירופאים עם מנועי בנזין ודיזל, ואפילו מול מתחרים גדולים ממנו כמו יונדאי סנטה פה וקיה סורנטו בגרסאות מסוימות.
סיכום: ה-X-טרייל החדש טוב מקודמו כמעט בכל פרמטר, ומצב את ניסאן בצמרת. החל בעיצוב מרשים, סביבת נהג איכותית ומודרנית ואיכויות נסיעה גבוהות בעיר ומחוצה לה. זו בעיקר מערכת ההנעה המתקדמת והמאוד מרשימה שהופכת את הזחילה בעיר הצפופה או בפקקים הגדושים לנעימה במיוחד, ומערך המתלים שמעניק נסיעה נוחה בכל תוואי ומהירות. אבל הוא אינו חף מביקורת.
המושב האחורי שלו צפוף ממתחריו ויעיל בעיקר לנסיעות קצרות ובעיקר - תג המחיר של הגרסה הנבחנת גבוה מאוד, והוא אינו מעניק יתרון משמעותי בצריכת הדלק ביחס למתחריו בעלי מנועי בנזין רגילים לגמרי. במילים אחרות - המבחן ההשוואתי בדרך.
איך נראה: ה-X-טרייל נראה מצוין, פחות מגושם מחלק ממתחריו. גם סביבת הנהג מודרנית עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) רב-תצוגות ומסך מגע גדול ואיכותי ("12.3), לצד מתגי בקרת אקלים נוחים. פתרון בורר ההילוכים האלקטרוני שמפנה מקום לתא אחסון גדול חביב עלינו, וכך גם לגבי איכות החומרים הגבוהה והדיפון הבהיר שמעניק לו - יחד עם דמוי עור ועץ - תחושת יוקרה. המושבים מלפנים נוחים ותומכים ושדה הראיה טוב. חבל שגלגל ההגה אופקי מדי ופוגע בתנוחת הנהיגה.
3 צפייה בגלריה
ניסאן X-טרייל
ניסאן X-טרייל
(צילום: ניר בן זקן)
הממדים דומים ל-X-טרייל היוצא, עם בסיס גלגלים (270.5 ס"מ) קצר משמעותית מהמתחרים האירופאים. בשורת המושבים השניה זה לא פוגע שכן מרווח הרגליים שם נדיב הודות לאפשרות כיוון מרחק לספסל - שהופכת בתורה את הישיבה בשורה השלישית לבלתי אפשרית. הגישה אליו נוחה הודות לזווית פתיחת דלתות של 90 מעלות והשהייה בו נעימה בזכות שליטה נפרדת במיזוג, אך המושב התגלה כנמוך וקצר לאחדים. צמד המושבים בשורה השלישית לעומת זאת צנוע משמעותית ממתחריו ואינו נוח לגישה או לישיבה, אפילו לילדים.
בסיס הגלגלים הצנוע משפיע גם על נפח תא המטען - 120 ליטר כשכל המושבים בשימוש, 485 ליטר לאחר קיפול השורה השלישית. וגם זאת בלי גלגל חלופי וללא מקום ייעודי לאחסון כיסוי התא.
רשימת האבזור של רכב המבחן עשירה, עם ריפודים דמויי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מצלמות היקפיות, תצוגת נתונים עילית, משטח טעינה אלחוטית, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
איך נוסע: מערכת ההנעה שונה ממנועים היברידיים מוכרים. עם שני מנועים חשמליים - קדמי (204 כ"ס) ואחורי (136 כ"ס) - מחוברים כל אחד ישירות לגלגלים הסמוכים. לכך יש להוסיף מנוע בנזין מוגדש עם 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, אך הוא אינו מניע גלגלים אלא משמש כגנרטור לטעינת סוללה.
התמהיל הזה אחראי לביצועים מרשימים עם זמינות כוח מיידית שהופכת אותו מהיר ממתחריו האירופאים בזינוק מהמקום (7.2 שניות ל-100 קמ"ש). מרשים עוד יותר הוא אופי הפעולה הדומה למכוניות חשמליות, עם אספקת כוח חלקה וסופר-נעימה בנסיעה עירונית או זחילת פקקים. במהירויות גבוהות הוא מרגיש קצת פחות בשרני ונמרץ אך עדיין מספק. שוב, כמו רכב חשמלי.
ראוי לציין כי מנוע הבנזין כאן חף מרעש ורעידות האופייניות למנועי שלושה צילינדרים. מערכת אגירת האנרגיה דומה לדגמים החשמליים של ניסאן ומשנה את עוצמתה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר ('אקו', 'סטנדרט' או 'ספורט'). בנוסף יש גם מצב B המופעל באמצעות בורר הילוכים ומגביר את העוצמה, ומצב e-Pedal המופעל באמצעות מתג ומאפשר ויתור כמעט מוחלט על דוושת הבלם.
עובד מצוין, רק חבל שהתפעול מסורבל ומחייב הסטת מבט כדי למצוא את המתג המיועד במקום שימוש במנופי שליטה ידנית. ומה עם צריכת הדלק? 12 ק"מ לליטר בממוצע המבחן, נתון שאינו מעניק לו שום יתרון על מתחרים בעלי מנועי בנזין.
3 צפייה בגלריה
ניסאן X-טרייל
ניסאן X-טרייל
(צילום: ניר בן זקן)
ה-X-טרייל משתמש בפלטפורמה המודרנית של הקונצרן, קשיחה יותר ועם חלקי מרכב מאלומיניום (דלתות צד, כנפיים קדמיות ומכסה מנוע) ודלת תא מטען מחומרים מרוכבים. בשונה מהקשקאי החולק עימו פלטפורמה, כאן יש מתלה אחורי רב-חיבורי (לעומת קורת מתח) ונוחות הנסיעה נשכרת מכך. הן בשיכוך מפגעי סלילה עירוניים במהירות נמוכה, הן בשמירה על ריסון המרכב במהירות גבוהה, ועוד יותר מכך בנסיעה בשבילים משובשים. גם בידוד הרעשים טוב מאוד, הודות לשמשות כפולות.
היכולת הדינמית בטוחה וצפויה, אבל מערכת ההנעה המורכבת מביאה עמה עליית משקל של כ-250 ק"ג. מערך המתלים מתקשה לעיתים לטפל בתוספת הזו ובהתאם, זוויות הגלגול מודגשות והוא אינו חד ומדויק כמו מתחריו האירופאים. כמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה, לדוושת הבלם פעולה דו-שלבית.
  • מנוע: צמד מנועים חשמליים ומנוע בנזין מוגדש, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר
  • הספק מנוע בנזין: 156 כ"ס ב-4,600 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 25.5 קג"מ ב-2,400 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי קדמי: 204 כ"ס, 33.6 קג"מ
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי אחורי: 136 כ"ס, 19.9 קג"מ
  • הספק משולב: 213 כ"ס
  • תמסורת: ישירה, הנעה כפולה
  • אורך: 468 ס"מ
  • רוחב: 184 ס"מ
  • גובה: 172 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 270.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,965 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 120 ליטר, 485 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.2 שניות, 180 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 15.1 ק"מ לליטר, 148 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 275 אלף שקל (250 אלף שקל)