סקודה מספרים לנו בגאווה כי עד כה נמסרו 50 אלף אניאקים בעולם ונפתחו הזמנות ל־60 אלף יחידות נוספות. הלקוחות שלהם אוהבים את רכב הפנאי החשמלי. אז למה שהם לא יעשו מזה עוד כסף?
הנוסחה פשוטה ומוכרת: קחו בסיס קיים ומוצלח, העניקו לו עיצוב מעניין יותר, ותקפיצו את המחיר. אז אחרי שפולקסווגן השיקה גרסת קופה ID.5 לרכב הפנאי ID.4 שנמכר בארץ בינתיים רק בייבוא זעיר, ואחרי שאאודי השיקה מראש את ה־Q4 התאום בגרסאות רגילה וקופה, משיקה סקודה גרסת קופה לאח הנוסף בשלישייה, שחולק פלטפורמה, סוללות ומנועים: אניאק קופה.
האניאק קופה מושך לא מעט מבטים בצבע הירוק זרחני שבו הוא חיכה לנו ליד כבש המטוס בשדה התעופה הקטן שבגרוסטו שבטוסקנה. החזית אמנם מוכרת מהאניאק הרגיל, אך כבר מהצד הגג משתפל לאחור עד הזנב הקטנטן. זה נראה מצוין ולעומת האניאק הרגיל שנראה קצת מגודל וסטיישני, הקופה מעביר תחושה דינאמית יותר.
4 צפייה בגלריה
סקודה אניאק קופה
סקודה אניאק קופה
סקודה אניאק קופה
(צילום: רן סגל)
מבפנים העיצוב זהה לאניאק, אך כשמביטים למעלה מגלים גג פנורמי ענק, ללא קורה B שחותכת אותו וגם ללא וילון נגלל. בזמן שרוכשי טסלה נאלצים לחפש פתרונות הצללה בעלי אקספרס, בסקודה מספקים רשת מקורית שכזו, עם התקנה מעט מאתגרת. גרסת ה־RS, שבה פגשנו לראשונה במסגרת ההשקה, דואגת לתוספות הספורטביות המתבקשות גם בעיצוב החוץ וגם מבפנים.

תצוגה משופרת

על עיצוב הקופה צריך - כמו תמיד - לשלם מס במרווח מאחור ובתא המטען. בכניסה למושב האחורי צריך לשים לב למשקוף ולהוריד קצת את הראש, אך היעדר הוילון הנגלל אפשר לסקודה להרוויח עוד כמה סנטימטרים חשובים למרווח הראש. נפח תא המטען הוא 570 ליטרים מכובדים, רק 15 ליטרים פחות מהאניאק הרגיל.
4 צפייה בגלריה
סקודה אניאק קופה
סקודה אניאק קופה
סקודה אניאק קופה. רעשי כביש נשמעים, בעיקר בשל חישוקי 21 האינץ' העצומים
(צילום: רן סגל)
באניאק קופה כבר הוטמע עדכון תוכנה ראשון, שיופיע בקרוב גם באניאקים הרגילים שכבר על הכביש. העדכון כולל כמה שיפורים בתצוגות של המולטימדיה, כמו למשל האפשרות להוסיף במערכת הניווט את מיקומי עמדות הטעינה. בלוח המחוונים נוספה גם תצוגה מתבקשת של אחוזי הסוללה והצגת נתוני נסיעה נוספים. לגרסאות ההנעה הכפולה נוסף מצב המסייע לנסיעה בתנאי שטח חלקלקים וישנה גם תוכנת ניהול חדשה למערכת האנרגיה של הרכב שאמורה להפחית את צריכת החשמל ולהגדיל את הטווח.
על כבישי טוסקנה האניאק קופה מספק בידוד רעשים טוב, אך רעשי כביש נשמעים, בעיקר בשל חישוקי 21 האינץ' העצומים. הנוחות בנסיעה עירונית טובה, אך לא מצטיינת, והאניאק קופה שומר על איכות נסיעה נאותה בעיקר בזכות הבולמים האדפטיביים. בדרך פרברית ובכבישים פחות איכותיים, כשהבולמים צריכים להתמודד עם משקל הרכב, חלק מהפגמים מורגשים בהחלט.
4 צפייה בגלריה
סקודה אניאק קופה. מבט מבפנים
סקודה אניאק קופה. מבט מבפנים
הוכנסו שיפורים בתצוגת המוטלימדיה
(צילום: רן סגל)
בזכות עדכון התוכנה ומקדם הגרר הנמוך יותר (0.234 לעומת 0.257 באניאק הרגיל), לגרסת הקופה לטווח ארוך ב־15-10 ק"מ - כך שעם סוללת ה־82 קוט"ש המוצעת לקהל הישראלי יגיע הטווח הרשמי ל־544 ק"מ תיאורטיים. בפועל, אפשר לצפות לנתון שיתקרב ל־470 ק"מ.

300 כ"ס לחצי דקה

הביצועים והתחושות בגרסה שתהיה העיקרית בישראל, עם הנעה אחורית והספק של 204 כ"ס, זהים לאלו שפגשנו באניאק הרגיל - הכוח זמין, הרכב זריז מאוד ולא מורגש חסרון בכוח.
גרסה חזקה יותר, עם הנעה כפולה ו־265 כ"ס, כבר פגשנו באניאק בעבר; כעת אנחנו זוכים להכיר גם את גרסת ה־RS הספורטיבית, שמשדרגת את ההספק ל־300 כ"ס בזכות תוספת כוח שזמינה לפרק זמן של 30 שניות. זה נשמע מעט, אך בפועל מדובר בלא מעט זמן - שכן כבר אחרי 6.5 שניות מגיע האניאקופה הספורטיבי ל־100 קמ"ש. אם היינו ממשיכים ללחוץ על הדוושה גם ב־23.5 השניות הנותרות, היינו זוכים למפגש צמוד עם הקרביניירי.
ה־RS לא רק זריזה יותר, אלא גם אוחזת מצוין על אספלט שסלול היטב, מה שמאפשר לה לצאת מפניות קצת יותר מוקדם, והרבה יותר מהר. מצב "ספורט" שגם מקשיח את הבולמים יוצר קופצנות בכביש שאינו מפולס. עם זאת, אל תצפו לגרסה מוזלת של פורשה טייקאן: התחושות מההגה אנמיות, השלדה לא חדה במיוחד והבלמים ספוגיים. במפתיע, גרסת ה־80 עם ההנעה האחורית מעניקה קצת יותר חדוות נהיגה. וכמובן, נהיגה נמרצת תקצר את טווח הנסיעה בכ־150-100 ק"מ.
גרסת ה־80 של האניאק קופה צפויה להגיע לכאן בסוף השנה, כשהמחיר צפוי להיות יקר בכ־10% משל האניאק הרגיל, כלומר כ־210 אלף שקל. גרסת ה־RS תגיע כבר לאזור ה־300 אלף שקל, וגם עבורה ימצאו רוכשים ללא מאמץ מיוחד.
הכותב היה אורח סקודה באיטליה