כבר שנתיים ששוק המכוניות המשומשות נמצא בגאות חסרת תקדים. כעת מזהה מי־רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, סימנים ראשונים לחזרה לשגרה.
1 צפייה בגלריה
מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
(צילום: יח"צ)
"בדגמים הפופולריים, העממיים שהישראלים אוהבים, המסחר ממשיך להיות ער. מכוניות מיני וג'יפונים זוכים לביקוש ער, כי המחסור במלאי הרכב החדש נמשך. מה שהשתנה הוא ברכבים היקרים יותר, במחירים של מעל 200־250 אלף שקל. הריבית עלתה ויקרה את המימון, אנשים הוציאו הקיץ הרבה כסף על חופשות בחו"ל, אז שם מורגשת האטה, וזה יבוא לידי ביטוי במחירון אוקטובר".
מה קרה למחירי המכוניות מתחילת השנה?
"אם מסתכלים על מכוניות בנות 3 שנים, דגמי 2018, קיה פיקנטו עלתה ב־7%, סיאט איביזה עלתה ב־3% ויונדאי i10 ב־2%. קיה ספורטאז' נותר ללא שינוי, יונדאי טוסון וסובארו XV איבדו אחוז אחד בערכם בשמונה חודשים, שיעור ירידה נמוך מאוד יחסית למה שהכרנו בשוק. במסחריות איסוזו די־מקס איבד 4% וסיטרואן ברלינגו 3%, גם כן אובדן ערך נמוך יחסית לזמנים רגילים, שנובע גם מההתייקרויות של אותם דגמים באולמות התצוגה של היבואנים. כל התייקרות כזאת משפיעה גם על המשומשות הצעירות מאותו דגם".
ומה קורה בשוק היוקרה?
"תסתכל על דגמי הקצה: ב־מ־וו M5 ומרצדס S560 איבדו 4% כל אחת, גם כן שיעור נמוך מימים רגילים. פורשה 911, לעומת זאת, עלתה ב־2%".
בחדשות יש ביקושים חזקים מאוד לחשמליות. איך הם משפיעים על שוק המשומשות?
"אנחנו מזהים את הביקוש ואת קצב המכירה הגבוהה של מעט החשמליות שמוצעות למכירה. זה התחיל בטסלה, וגלש מאז לדגמים אחרים. לכן החלטנו מספטמבר לאגד את כל החשמליות בקטגוריה נפרדת במחירון המודפס, שיתפרסם בתחילת המחירון".
בחשמליות יש תופעה של לקוחות שמציעים למכירה את האוטו ברגע שקיבלו אותו ודורשים עשרות אלפי שקלים מעבר למחירו אצל היבואן.
"כמו בכל שוק ברגע שיש ואקום, זה מה שקורה. בטח במדינה שכל אחד רואה בעצמו סוחר. ניסיון להעביר מוצר מיד ליד שעוד לא בשימוש".
כמה זמן עוד ימשיך שוק המשומשות להתנהל ככה?
"מאז פרוץ הקורונה, המחסור במלאים ובעיות הייצור הקלפים נטרפו ולשוק המשומשות הגיעו אנשים שמעולם לא היו שם. פתרון רכבי יד שנייה נהיו אופציה לרבים שמעולם לא שקלו לרכוש כאלה. זה לא קורה רק בארץ, גם בארה"ב המכוניות נמכרות מעל ל'סטיקר פרייס', וגם באירופה. מדיווחי היצרנים נראה שהמצב הזה יימשך כעוד כמה שנים, אם כי בעוצמה שתלך ותפחת".