עידן החשמל כבר כאן. לא עוד נהמות מנועי V8 אטמוספריים, אמרו שלום למנועי הבוקסר השטוחים, ולא ישמעו עוד פריקות לחץ מגדשי הטורבו ופצפוצי בק-פייר עצבניים. לאחרונה אושרו תקנות הזיהום יורו 7 שייכנסו לתוקף בינואר 2025 ואט-אט החשמל יחליף את מנועי הבעירה הפנימית והרגולציה לא תאפשר עוד מכירת כלי רכב כאלו.
רגע לפני שזה קורה, אספנו כמה מכוניות מהזן הישן והטוב, כאלו שפורטות על נימי הרגש. הן עושות שימוש בדלק מאובנים, שמות את הנהג במרכז ומציעות חוויית נהיגה שמתחילה בלא מעט חיוכים בכל הנעה, וגם יכולות ללמד אתכם, או לפחות להזכיר לכם, טכניקות שאבדו עם שנים של שימוש במערכות בקרת יציבות אלקטרוניות ומערכות סיוע לנהיגה.
וכן הן לא מאוד שימושיות, עלויות התחזוקה שלהן גבוהות באופן משמעותי משל משפחתית שגרתית, וחלק ניכר מהן סבלו לא מעט מהתעללות מצד בעלים קודמים, מה שהופך את החיפוש אחרי האחת שתהיה שלכם למשימה די סיזיפית. אבל בכל שנה הן יהפכו לנדירות יותר ויותר, ולכן ערכן עשוי רק לעלות. עבור מי שאוהב לנהוג אלו הן המכוניות הטובות ביותר ובתקציב לכל כיס, מ-25 ועד 300 אלף שקל לפי מחירון יצחק לוי.
עד 25 אלף שקל - טויוטה יאריס TS
למעט מרכב שלוש הדלתות היאריס TS לא נראתה ספורטיבית במיוחד. היא גם לא חזקה כמו המתחרות הצרפתיות שלה דאז - פיז'ו 206 GTI או רנו קליאו ספורט. ובכל זאת, היא מציעה תמהיל נכון עם התנהגות כביש שובבה, ועם תיבת הילוכים ידנית בעלת יחסי העברה קצרים שסייעה לחלץ ביצועים ראויים מהמנוע הקטן. ובעיקר היא משלבת את כל היכולות הללו עם רמת אמינות שהמתחרות האירופיות שלה יכולות רק לחלום עליהן.
- מנוע: בנזין 4 צילינדרים 1.5 ליטר, 108 כ"ס
- תמסורת: 5 הילוכים ידנית, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9 שניות, 190 קמ"ש
- מחירון: 16 אלף שקל (שנתון 2006)
- אופציה שפויה: יונדאי ולוסטר
עד 50 אלף שקל - פיז'ו 208 GTI
אחרי שנים של אכזבה, חזרה פיז'ו לערכים הישנים עם ה-208 GTI כיורשת המודרנית ל-205 GTI האיקונית. היכולות הדינמיות גבוהות עם התנהגות כביש מדויקת וביצועים טובים. בנסיעות שגרתיות תיהנו מרשימת אבזור מכובדת ומנוחות טובה שאינה נוקשה כמו אצל חלק מהמתחרות. אם התקציב מאפשר לכם, בדקו את הגרסאות שלאחר מתיחת הפנים, אז גם המנוע עבר כמה עדכונים וההספק עלה ל-208 כ"ס.
- מנוע: טורבו-בנזין 4 צילינדרים 1.6 ליטר, 200 כ"ס
- תמסורת: ידני, 6 הילוכים, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.8 שניות, 230 קמ"ש
- מחירון: 42 אלף שקל (שנתון 2013)
- אופציה שפויה: לקסוס IS 250
עד 100 אלף שקל - מאזדה MX-5
מאזדה MX-5, היא אחת ממכוניות הרודסטר הנמכרות ביותר בעולם, והיא משלבת את המתכון הכה אהוב שנולד בבריטניה של גג נפתח והנעה אחורית טהורה עם רמת האמינות הגבוהה של יפן. הדור השלישי ל-MX-5 (מכונה NC) הוא אחד מהפופולריים שלה והוא נחשב למוצלח במיוחד בזכות ביצועים טובים, יכולות דינמיות גבוהות וגם תא נוסעים עדכני ושימושי. היתרון הגדול בהשוואה למכוניות אחרות שגם אם אתם לא במוד קרבי, שני מושבים וגג פתוח הם מתכון להנאה מושלמת גם על כביש החוף במהירות נמוכה מהחוקית. הייחודיות הזו הופכת אותה גם לאחת המבוקשות כאן ולכן המחיר גבוה ביחס לשנתון.
- מנוע: בנזין 4 צילינדרים 2.0 ליטר, 160 כ"ס
- תמסורת: ידני, 6 הילוכים, הנעה אחורית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.9 שניות, 210 קמ"ש
- מחירון: 95 אלף שקל (שנתון 2007)
- אופציה שפויה: פולקסווגן גולף GTI (דור 6)
עד 150 אלף שקל - סובארו BRZ
סובארו BRZ היא המכונית הטובה ביותר כדי ללמוד נהיגה טהורה כמו פעם. עם מנוע בנזין צנוע ואטמוספרי מלפנים המחייב שימוש נכון בתיבת ששת ההילוכים הידנית, ובעיקר עם הנעה אחורית נדירה שמפרידה בין היגוי להעברת כוח. המרכב הקשיח, הכיול המוקפד של מערכת המתלים וההיגוי משלימים יכולות דינמיות גבוהות ותחושת חיבור בין הנהג לבין הרכב. אם אתם רוצים ללמוד נהיגה אמיתית, ובעיקר שליטה ברזי החלקות זנב, אין בית ספר טוב יותר מ-BRZ לכך.
- מנוע: בנזין 4 צילינדרים 2.0 ליטר, 200 כ"ס
- תמסורת: ידני, 6 הילוכים, הנעה אחורית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.6 שניות, 226 קמ"ש
- מחירון: 120 אלף שקל (שנתון 2017)
- אופציה שפויה: ב.מ.וו M135
עד 200 אלף שקל - ניסאן 370Z
ה-370Z מציעה את השילוב הקלאסי בין מנוע בנזין גדול ואטמוספרי מלפנים והנעה (והנאה) מאחור, עם בונוס של עיצוב שנראה עדכני גם שנים רבות לאחר שהוצגה. צריכת הדלק מופרזת, אבל הביצועים יוצאים נשכרים מכך והם טובים למדי, עם רמת אמינות גבוהה יחסית למתחרותיה הגרמניות. ובעיקר, מדובר במכונית קופה עם איכויות דינמיות שהיו יוצאות דופן לתקופתה, ועל אחת כמה וכמה כיום. וזה עוד לפני שהזכרנו את פוטנציאל השיפורים האינסופי.
- מנוע: V6 בנזין 3.7 ליטר, 328 כ"ס
- תמסורת: ידנית, 6 הילוכים, הנעה אחורית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.3 שניות, 250 קמ"ש
- מחירון: 150 אלף שקל (שנתון 2013)
- אופציה שפויה: הונדה סיוויק טייפ R (ה-FK2)
עד 250 אלף שקל - פורשה בוקסטר (981)
הבוקסטר היא אחת המכוניות המיוחדות ביותר ברשימה הזו, ולא בגלל הסמל שעל מחזיק המפתחות או תצורת שני המושבים והגג הנפתח. מי שסבלה לאורך שנים מתסביך האחות הקטנה והפחות מפורסמת של ה-911 האיקונית, מציעה בפועל איכויות דינמיות גבוהות אפילו יותר ממנה, הודות לתצורת מנוע אחורי מרכזי המאפשרת לה חלוקת משקל אופטימלית ומאפייני ניהוג הדומים למכוניות על. ובשונה מה-718 שהפכה למוגדשת, כאן תקבלו שישה צילינדרים במנוע בוקסר אטמוספרי מלא אופי ועם צליל ערב.
- מנוע: בנזין 6 צילינדרים 2.7 ליטר, 265 כ"ס
- תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה אחורית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.7 שניות, 262 קמ"ש
- מחירון: 244 אלף שקל (שנתון 2015)
- אופציה שפויה: קאדילק ATS-V
פורשה 911 (991)
ה-911 היא מכונית הספורט המפורסמת ביותר בעולם, עם המראה האייקוני שכל אחד שאוהב מכוניות יזהה באור יום ויחלום עליה בלילה. במקרה של ה-991 המהנדסים הגרמנים הצליחו לתקן כמעט לחלוטין את המתכון השגוי פיזקלית של מנוע המוצב מאחור ומעביר כוח לגלגלים הסמוכים אליו, עם התנהגות סלחנית הרבה יותר, שמעלימה את מוניטין הפאם פאטל המוכר ומייצרת אלמנות. ועדיין עם הגה סופר מדויק למרות המעבר לתגבור חשמלי והבלמים הטובים ביותר בתעשייה. וגם עם בונוס של תנאי שירות טובים ביחס לקודמתה בשושלת. אם סכום הרכישה נשמע לכם גבוה, קחו בחשבון שהוא רק ילך ויעלה עם השנים.
- מנוע: בנזין 6 צילינדרים 3.4 ליטר, 350 כ"ס
- תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה אחורית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.6 שניות, 287 קמ"ש
- מחירון: 287 אלף שקל (שנתון 2013)
- אופציה שפויה: מרצדס C63 AMG
מידע שימושי - מה חשוב לבדוק ברכב ספורט משומש
רכישת רכב ספורטיבי משומש מורכבת יותר מאשר רכישת מכונית משפחתית, רכב פנאי או מיניוואן, ממספר סיבות. החל במכלולים מתקדמים יותר המחייבים רמת תחזוקה גבוהה בעלויות יקרות משמעותית, דרך אופי השימוש שעשוי להביא לבלאי מואץ, וגם כי יש סיכוי גבוה יותר שהמכונית שתרצו לרכוש הייתה מעורבת בתאונה. ביחד עם מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, גיבשנו כמה טיפים שיעזרו לכם לרכוש בבטחה את רכב הספורט החלומי שלכם.
עבודת מודיעין: חשוב לבצע בדיקת עומק בפורומים ייעודיים בעולם לדגם, העמוסים במידע שימושי על תקלות נפוצות והמלצות ספציפיות לבדיקת הרכב שאותו תרצו לרכוש. מומלץ גם לבדוק את עלויות הביטוח, שכן לעיתים הוא יקר באופן משמעותי מזה של רכב רגיל, או שלא מתאים לנהגים צעירים. חובה לבדוק את היסטוריית הטיפולים, ולוודא שאלו בוצעו במוסך מקצועי על פי הוראות היצרן תוך שימוש בשמנים מתאימים וחלקים מקוריים. בהזדמנות זו בדקו שהרכב לא עבר טראומה - לרבות החלפת מכלולים משמעותיים או תיקונים אחרי תאונה.
מבחן עצמי: את הבדיקה הראשונה של הרכב תבצעו בעצמכם והיא זו שתיתן לכם אומדן ראשוני על מצבו והאם כדאי להתקדם בעסקה. בדקו את חלקי הפח, מה מצבם, האם הם נצבעו מחדש ומה מצב הדיפונים בתא הנוסעים. חשוב גם לבדוק את מצב הצמיגים, שלרוב יהיו יקרים יותר להחלפה מאשר ברכב רגיל, וגם כי שחיקה מוגברת שלהם עלולה להעיד על שימוש אגרסיבי ברכב או על הצורך בתיקון זוויות ההיגוי.
פתחו את מכסה המנוע והתכופפו גם תחתיו, חפשו נזילות, בדקו שהמים ברדיאטור נקיים וייעודים למערכת, בדקו שמפלס שמן המנוע תקין ושהשמן נקי יחסית. ברכב עם תיבה אוטומטית בדקו גם את שמן הגיר. אם ניתן, בדקו גם את מקום החניה הקבוע בו הרכב עומד וחפשו על הרצפה עדויות לכתמי שמן שיעידו על נזילות. חשוב גם לבדוק האם הרכב עבר שיפורים במנוע או במערכות מכניות אחרות. אם אלו לא בוצעו על ידי בעלי מקצוע מיומנים הם עלולים לפגוע ברמת האמינות, והם גם עשויים להכשיל אתכם במבחן הרישוי השנתי.
הכה את המומחה: חוץ מבדיקה מקיפה במכון מוסמך, כדי לבדוק את הרכב גם במוסך המתמחה במותג או בדגם - לאו דווקא במוסך מורשה של היבואן. מוסכים אלו מכירים היטב את הדגם והבדיקה שלהם תיתן אומדן מדויק למצבו של האקזמפלר הספציפי, ותעריך את עלות "יישור הקו" המחויב כמעט בכל רכישת רכב ספורטיבי. המלצות על מוסך מומחה תוכלו למצוא בפורומים או בקהילות הייעודיות ברשתות החברתיות.
פורסם לראשונה: 15:15, 29.12.22