(צילום: אולפן ynet)
לא רק תחבורה ציבורית. עכשיו נדבר על עוד דרכים להתניידות במרחב הציבורי הפקוק ואיתנו איתי רוגטקה, מנכ"ל באבל דן בתל אביב ולצדו יניב ריבלין, מנכ"ל חברת בירד. לפני שנתחיל, אולי תוכלו להציג בקצרה מה החברות שלכם עושות ואם תוכלו, הציעו פתרונות להתניידות יותר טובה. נתחיל עם איתי.
"באבל דן הוא בעצם רובד של תחבורה שיתופית בקבוצת דן שמטרתו להסיע בקווים גמישים כשמסלול הקו נקבע בהתאם לביקושים בזמן אמת. נוסע פותח אפליקציה, קובע נקודת מוצא ויעד והמערכת מציעה את זמן הנסיעה והתעריף. אנחנו מפעילים כיום למעלה מ-200 נהגים".
למה בעצם צריך את השירות הזה? הרי יש קווי תחבורה ציבורית ואפשר להשקיע את תקציב הסבסוד של הנסיעות בבאבל באוטובוסים.
"באבל דן זוכה לאהדה ציבורית מאוד משמעותית, הביקושים שלנו מאוד גבוהים והגדלנו את הצי ב-20%. אנחנו מספקים מענה לחורים שקיימים בתחבורה ציבורית ומאפשרים לאנשים לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית שמשמרת אותה רמת נוחות".
אז יניב ריבלין, השירות שלכם זה בעצם קורקינטים להשכרה באזור תל אביב ,נכון?
"לא רק בתל אביב. אנחנו כרגע בקרוב ל-10 ערים ברחבי ישראל מדרום לצפון, כולל באילת. אנחנו רוצים להתרחב לכל עיר כי אנחנו מאמינים שהשירות יכול להוות פתרון להורדת הגודש בכבישים וליצירת אקלים טוב יותר".
אצלכם הנסיעות קצרות אני מניח.
יותר קצרות מבאבל, בממוצע 2 ק"מ. ההגדרה היא 'פתרון לק"מ', הראשון והאחרון"
2 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
(צילום: אביגיל עוזי)
רק נסביר כי "פתרון לקילומטר" הוא זה בו כשאני יוצא מתחנת הרכבת, יש לי עוד מרחק קצר שאותו אפשר לעשות באמצעות כלים שיתופיים. אבל בתוך מהפכת המיקרו-מוביליטי, יש גם מי שחשים שביטחונם האישי כהולכי רגל נפגע. איך אפשר להתמודד עם הסוגייה הזו?
"אנחנו בעיצומו של תהליך ויש שיפור מתמיד בארבע שנים מאז שהתחלנו".
השאלה היא איך שומרים על הביטחון של הולכי הרגל, יש לכם דרך לפקח על אופי הרכיבה?
"חשוב לעשות אבחנה בין כלים שיתופיים לפרטיים. מכיוון שאנחנו חברת טכנולוגיה לקחת צעדים שיעזרו בהיבט הרכיבה. לדוגמה עיריית תל אביב ביקשה לעשות הגבלת מהירות אז בכיכר רכין אפשר לנסוע רק 15 קמ"ש, אנחנו מחברים קסדה לכלי ועוד פתרונות. עכשיו גם השקנו מהלך שלא יאפשר לנסוע על מדרכות ויגיע לישראל בחודשים הקרובים".
בהתייחס לסוגיית הפרטיות. אנחנו גם יודעים שמה שמונע פגיעות בהולכי רגל ונסיעה על המדרכה הם שבילי אופנים. מה החסמים שמונעים פיתוח שבילי אופניים בעיקר מחוץ לתל אביב?
"אני קורא לכל ראשי הערים לבצע שבילי אופניים בצורה מאוד פשוטה בדומה לתל אביב. ברחוב בו בנו שביל אופניים לא מזמן גדלו הנסיעות בבירד פי 3. זה ללא ספק הפתרון".
2 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
איתי רוגטקה מנהל bubble Dan, דן תחבורה ציבורית
(צילום: דנה קופל)
איתי, מה החסמים שמונעים קידום אלטרנטיבות לרכב הפרטי. דיברנו על נתיבי אופניים, נתיבי העדפה, איזה עוד חסמים אתה מזהה?
"אני חושב שההשקעה בחדשנות צריכה להתכנס לפתרונות משולבים. אנחנו רואים למשל - אצלנו בתוך הבית - אפליקציית HOPON שמסייעת לכרטס ולהזמין נסיעות או לתכנן נסיעה. אם אפשר היה כשמתכננים נסיעה היום לראות את ההיצע של באבל, ושהנוסע יחליט בעצמו האם מתאים לו לנסוע באוטובוס ולבצע חילוף או שאני קו ישיר בבאבל. אבל אין תחליף לתשתית איכותית כדי לאפשר אמינות, דיוק, רציפות של השירות. וככל שיסללו יותר נתיבי תחבורה ציבורית, כך נוכל לתת שירות יותר אמין".
מדהים כמה תוספות שירות זה מה שחוזרים עליו שוב ושוב בוועידה, אני רוצה להודות לשניכם, תודה רבה לכם.