אם מכונית עבורכם היא הכלי שמסיע אתכם מנקודה אחת לשנייה בנוחות ויעילות, זה לא המבחן עבורכם. אבל אם אתם דווקא אוהבים לנהוג, וירחם השם, מעדיפים את המכונית שלכם עם תיבה ידנית ומצמד שיש להפעיל באמצעות רגל שמאל, אל תעצרו כאן. אבארט 595 (כונתה 500 עד 2016), למעשה גרסת ביצועים לפיאט 500 החביבה, היא אמנם אחת המכוניות הוותיקות בשוק הרכב המקומי ולמעשה כבר בת 14. ובכל זאת, גם מהמעניינות בסביבה.
3 צפייה בגלריה
אבארט 595
אבארט 595
(צילום: ניר בן זקן)
רגע, ומדוע נזכרנו בה פתאום? כי יבואנית המותג החלה לשווק כעת גרסת בסיס תחת השם סקורפיונה (עקרב), הנושאת תג-מחיר של 130 אלף שקלים. כן, המחיר גבוה במעט מדגמי סופר-מיני פופולאריים רגילים וכן, יש לה תיבה ידני ולא אוטומטית. אבל היא בכל זאת יכולה להיחשב כספורטיבית הזולה ביותר שניתן לרכוש כאן. עם מתכון דומה לדגמים שכיכבו בשוק בשנות ה-80. זוכרים, רנו 5 GT ופיז'ו 205 GTI, עם מנוע חזק, תיבת הילוכים ידנית, שדרוג למכלולים מכאניים ומשקל עצמי נמוך?
סיכום: יכול להיות שאבארט 595 הייתה פחות זוהרת מבחינתנו אם היו לה מתחרות. נניח, אם פיז'ו ורנו היו ממשיכות לייצר גרסאות מרגשות יותר ל-208 ולקליאו בהתאמה, או אפילו אם היו מגיעות לכאן פורד פיאסטה ST, סוזוקי סוויפט ספורט ויונדאי i20N שאינן צפויות - וממילא היו יקרות יותר. כי היא רחוקה משלמות, גסה ומיושנת לעיתים, חסרת מערכות בטיחות אקטיביות מתבקשות ולא נוחה לגבוהים או נמוכים מדי.
אבל היא כן מכונית עם אופי. והיא כן מכונית שנראית מצוין. ואם אתם עדיין זוכרים כיצד מתפעלים תיבה ידנית, היא גם תגמול לכם עם מקדם מעורבות נדיר בכל תג מחיר. והיא ללא ספק אחת העסקאות היותר טובות בסביבה. ובמדד ההנאה אין שום דבר שמתקרב אליה אם לא תשלמו עליו כפול. עסקת השנה לחובבי ההגה.
איך נראית: מראה הרטרו-מודרני של ה-500-אבארט כמעט ולא השתנה במהלך השנים. ונכון, יהיו מי שיראו בכך אובדן קשר עם הקדמה, מבחינתנו מדובר בהחלטה מוצלחת. היא נראית טוב מאוד, בעיקר בגרסת הבסיס הנבחנת שמוסיפה למראה המתוק של ה-500 הרגילה את מידת הפלפל הנדרשת. מבלי להיגרר למוחצנות יתר כמו גרסאות קיצוניות יותר במשפחה.
3 צפייה בגלריה
אבארט 595
אבארט 595
(צילום: ניר בן זקן)
תא הנוסעים לא עבר שינויים גדולים בכל אותן שנים, למעט מסך מגע ("7) שכולל כעת צימוד מתבקש ל-Apple CarPlay ו-Android Auto ולוח מחוונים דיגיטלי עגול. השאר נותר בסיסי, לרבות תנוחת נהיגה זוועתית עבור גבוהים ובעייתית עבור נמוכים. עם הגה שמוצב אופקי מדי ולא מתכוון למרחק, או חגורות בטיחות ללא כיוון גובה. תאי אחסון? אין ממש. ספסל אחורי? עדיף שהשניים היושבים בו יהיו (ממש) קטני קומה. תא מטען? 185 ליטר, פחות ממכוניות מיני.
אבל אם כן הסתדרתם היטב (כי אתם בעלי מידות ממוצעות), וההגה לא מפריע לכם, סביר להניח שתהנו משדה ראיה מצוין ומבורר הילוכים שמזדקר גבוה בקונסולה המרכזית, כמו ברכבי ראלי. אבזור הבטיחות כולל שבע כריות אוויר, אבל אין מערכת בטיחות אקטיבית כך שכן, מובילאיי.
איך נוסעת: המנוע הוא ה-1.4 ליטר בנזין המוגדש של פיאט, כאן עם 145 כ"ס, תיבת חמישה הילוכים ידנית והנעה קדמית. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 7.8 שניות ולמרות שבעבר הרחוק מדובר היה בנתון מעולה למכונית מסוגה, זה כחצי שניה פחות מסיאט איביזה FR. הגם שחזקה במעט ועם תיבת הילוכים מתקדמת בהרבה (שבעה הילוכים, כפולת-מצמד).
ואיך זה עובד? ובכן, אפשר היה להשתדל יותר עם בורר הילוכים מדויק ובעל פעולה קצרה (ונוקשה) יותר להעצמת אפקט הספורט. ועל הדרך, דוושת מצמד פחות רכה. ואפרופו, צליל המפלט מצוין בסל"ד נמוך אבל פחות מכך בסל"ד גבוה. צריכת הדלק לעומת זאת הפתיעה מאוד לטובה - 12 ק"מ לליטר בממוצע מבחן מאומץ.
כמקובל בדגמים ספורטיביים יותר, גם ה-595 מכוילת יותר בנוקשות וזוכה לבלמים גדולים יותר מפיאט 500 המהווה לה בסיס. נוחות הנסיעה בעיר סבירה, אבל טובה ביחס למכונית מסוגה, בעיקר בגלל חישוקים לא מוגזמים בגודלם ("16) וחתך גומי נורמלי. בשיוט בולטים רעשי רוח, ויחסי העברה קצרים בתיבת ההילוכים מעמידים את המנוע על סל"ד גבוה יחסית (ורועש) בשיוט.
3 צפייה בגלריה
אבארט 595
אבארט 595
(צילום: ניר בן זקן)
אבל עיקר העיקרים כאן אינו המנוע או אבזור הפנים. היכולת הדינמית של המכונית הקטנה והקלה (טון בלבד) היא גולת הכותרת. מהירות שינוי הכיוון של ה-595 היא משהו שלא מוכר כבר. קרטינג לכל דבר ועניין. וככל שפיסת האספלט מפותלת וטכנית יותר, כך האבארט פורחת, מאפשרת קצב שספק אם מכוניות יקרות ממנה בהרבה יעמדו בו.
הוסיפו לכך בלמים מצוינים שנהנים מהמשקל הקל ולכן לא דועכים גם תחת עומס כבד, וומערכת TTC (ר"ת Torque Transfer Control) שמדמה פעולת דיפרנציאל מוגבל החלקה באמצעות הבלמים ומאפשרת יציאה מהירה כברק מפניות, ותקבלו מרשם בדוק להנאה וחיוך גדול. ההגה מרגיש כבד מדי במצב ספורט, את בקרת היציבות לא ניתן לנתק, אבל אלה כמעט ולא פוגמים בחוויה הנדירה. כיף.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 1.4 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 145 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 21 קג"מ ב-3,000 סל"ד
  • תמסורת: 5 הילוכים ידנית, הנעה קדמית
  • אורך: 366 ס"מ
  • רוחב: 162.7 ס"מ
  • גובה: 148.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 230 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,035 ק"ג
  • נפח תא מטען: 185 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.8 שניות, 210 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 14.7 ק"מ לליטר, 155 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): שלושה כוכבים
  • מחיר: 130 אלף שקל