• במה נהגנו: DS4, דור שני
  • מתחרים: אודי A3, ב.מ.וו סדרה 1, מרצדס A קלאס
  • מתי אצלנו: רבעון שני
  • מחיר משוער: 200 אלף שקל
6 צפייה בגלריה
DS4
DS4
(צילום: ניר בן זקן)
  • בעד: מראה, סביבת נהג, ביצועים
  • נגד: נוחות נסיעה, תפעול
בגדול: מי שהחלה לפני יותר מעשור כחטיבת יוקרה בסיטרואן והפכה למותג עצמאי, מחזירה לאולמות התצוגה את ה-DS4, ארבע שנים לאחר שהופסק ייצורה עקב מכירות מאכזבות. גם הפעם היא מבוססת על פיז'ו 308, כשהדוגמה הגרמנית מבית פולקסווגן - גולף כבסיס, אודי A3 הנגזרת ממנה - נשמרת. בקונצרן הצרפתי, כיום תחת הנהלה משותפת עם האיטלקים מפיאט-קרייזלר, מאמינים כי שדרוג מכללי הקומפקטית הצרפתית תאפשר ל-DS התמודדות שוות כוחות עם אודי A3, ב.מ.וו סדרה 1 ומרצדס A קלאס.
לא מפתיע אם כך שיבואנית המותג לישראל צופה כי היא תהפוך לדגם הנמכר ביותר שלה כאן, ותגדיל משמעותית את נפח המכירות הצנוע של המותג שסיים עם 2021 עם 213 מכוניות, ובממוצע כ-150 מכוניות בשנה בארבע השנים האחרונות - הרחק מתחת למותגי היוקרה הגרמניים, וולוו ולקסוס.
6 צפייה בגלריה
DS4
DS4
(צילום: ניר בן זקן)
עיצוב ותא נוסעים: אין ספק שהמראה הוא אחת מנקודות החוזקה העיקריות של ה-DS4 החדשה. הוא מקורי, מושקע לפרטי-פרטים ומושך את העין גם במבט עשירי. עם יחידות תאורה מרשימות מלפנים ומאחור, ידיות פתיחת דלתות נשלפות וחישוקים מקוריים. אפשר (ומולץ) לוותר בעתיד על פתחי מפלט מזויפים ועצומי מידות מאחור. לא רק שהם פוגמים במראה האלגנטי, בעידן הנוכחי הם הופכים למגוחכים עוד יותר.
ואם המראה בחוץ הרשים, מגיע תא הנוסעים ובעיקר סביבת הנהג ומוכיחים שאפשר עוד יותר. איכות החומרים, לרבות השימוש בדיפוני אלומיניום ועור בכל פינה, מרשימה מאוד ומול הפלסטיקה הגרמנית ברמות גימור בסיסיות, נראית מעולה. האווירה הכללית היא של יוקרה לא שכיחה באזורי המחיר האלה.
מצד שני, הצרפתים (כמו צרפתים) שילבו ממשק תפעול חדש שמחייב הסתגלות ואינו אינטואיטיבי. יש מסך מגע ("10) עם סוללת מתגים לתפריטים השונים, ומתג מרכזי לחזרה מהירה לתפריט הראשי, אבל גם צג מגע בין המושבים שמעניק אפשרות לקיצור דרך עבור שש פעולות שונות בהתאמה אישית (למשל ניווט, טלפון לאיש קשר מסוים, טמפרטורה וכו'), מרכיב שנראה לנו מיותר, מגושם ולא ממש שימושי.
לוח המחוונים הדיגיטלי ("7) קטן ועמוס מדי במידע, אפילו לעומת האחות הגרמנית לקונצרן, אופל אסטרה ("10). ציון לשבח לאנשי DS שהואילו להעביר אל הדלת את מתגי פתיחת-סגירת החלונות, שהונחו בעבר סביב בורר ההילוכים. המושבים הקדמיים נוחים מאוד ומציעים תמיכה טובה בגוף, כאן גם עם אופציה לעיסוי.
ה-DS ארוכה מאודי A3 וב.מ.וו סדרה 1 ב-6 ו-8 ס"מ בהתאמה, אבל קצרה במעט ממרצדס A קלאס (2- ס"מ). בסיס הגלגלים (267.5 ס"מ) ארוך מהאודי (4+ ס"מ), דומה לב.מ.וו ושוב, קצר ממרצדס (5.5- ס"מ). לכן היא גם פחות מרווחת ממנה ולא מעניקה מרחב מחייה נדיב מאחור. היא כן מצוידת בפתחי מיזוג כציוד תקני. תא המטען (430 ליטר) גדול בכ-50 ליטר מהמתחרות עם אופציה לפתיחה חשמלית.
מערכות הבטיחות הן המוכרות של הקונצרן, לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת, אבל יש אופציה בתוספת תשלום לתאורת מטריקס לד ומערכת ראיית לילה לזיהוי הולכי רגל וחיות בחשיכה.
מנועים וביצועים: היצע מנועי הבנזין הרלוונטי אלינו כולל את אלו המוכרים של PSA, שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר עם 130 כ"ס, או ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטר בשתי רמות הספק: 180 כ"ס (כמו ברכב המבחן) או 225 כ"ס. לכל המנועים משולבת תיבת שמונה הילוכים אוטומטית וההנעה קדמית. יש גם גרסה היברידית-נטענת יקרה יותר עם 225 כ"ס והבטחה ל-56 ק"מ נקיים מזיהום, ובשנה הבאה תצטרף להיצע - כמו ב-308 - חשמלית מלאה.
ביצועי רכב המבחן טובים (זינוק ל-100 קמ"ש ב-8 שניות) בכל מצב הודות לעתודות הכוח, נעזרים בתיבת הילוכים חלקה ונעימה בנסיעה עירונית, שינוי מבורך לעומת תיבות כפולות מצמד בגרמניות שמתקשות בפעולות עצור-סע תכופות. מצב "ספורט" בבורר מחדד את התגובות, בעיקר תחת עומס.
6 צפייה בגלריה
DS4
DS4
(צילום: ניר בן זקן)
נוחות והתנהגות: הבסיס ל-DS4 היא הפלטפורמה העדכנית (EMP2) בהן משתמשים כל דגמי הקונצרן מקטגוריית המשפחתיות ומעלה. בדומה למקובל בסיטרואן, נוחות הנסיעה טובה במהירות נמוכה הודות לכיול מתלים רך יחסית, אבל ריסון המרכב אינו מספק החל ממהירות בין עירונית ובעיקר גבוהה. כיול המיתלים באחות התאומה אופל אסטרה, מוקפד הרבה יותר.
יתכן שבולמי זעזועים אדפטיביים נעזרי מצלמה יכולים לשפר את המצב, אך הם לא היו זמינים באירוע ההשקה. למרות שהיא מצוידת בשמשות כפולות, גם בידוד הרעשים אינו מבריק, ויותר מדי רעשי רוח חודרים מאזור המראות.
התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, אבל לא הרבה מעבר לכך, שכן רכות המתלים אחראית לזוויות גלגול מוחשיות ובהתאם ה-DS4 אינה מרגישה "דינמית" כחלק ממתחרותיה. ההגה - קל מדי במצב רגיל, טוב יותר במצב ספורט.
סיכום: בניגוד לעבר, ל-DS4 החדשה יש כמה יתרונות מעניינים בקטגוריה שרשומה על שם אודי, ב.מ.וו ומרצדס. היא נראית מיוחדת מהגרמניות, עם סביבית נהג מקורית בהרבה וכנראה אפילו איכותית יותר - בעיקר על רקע קמצנות האבזור המפורסמת של המתחרות. שיפור בנוחות הנסיעה נדרש, אבל יתכן שמערכת המיתלים המתקדמת בה לא נהגנו, תדאג לכך.
במקרה כזה היא באמת יכולה להפוך לאלטרנטיבה מעניינת, למרות תג מחיר שחוצה את ה-200 אלף שקלים. ובכל מקרה, בנקודה אחת אין לנו ספק - היא המכונית התחרותית ביותר ש-DS הציעה עד כה.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 1.6 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 180 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 25.5 קג"מ ב-1,650 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • אורך: 440 ס"מ
  • רוחב: 183 ס"מ
  • גובה: 147 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 267.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,420 ק"ג
  • נפח תא מטען: 430 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8 שניות, 230 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 15.4 ק"מ לליטר, 147 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר משוער: 200 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת DS