סאנגיונג רקסטון הוא אחד השרידים האחרונים בהחלט של קטגוריית רכבי שטח דו-שימושיים, זו שזכתה לפני שניים-שלושה עשורים לפופולאריות יוצאת דופן אבל נעלמה כמעט לחלוטין במקרה של סוללה יפנית מכובדת מבית ניסאן, מיצובישי ואיסוזו, או - כמו במקרה של קיה סורנטו ויונדאי טראקן - הפכה לרכב פנאי רך.
5 צפייה בגלריה
סאנגיונג רקסטון
סאנגיונג רקסטון
(צילום: ניר בן זקן)
השורד רקסטון עבר לאחרונה מתיחת פנים הכוללת גם שינוי במערכות מכאניות לטובת יכולת דינמית גבוהה יותר בכביש ובשטח, עם מטרה מוצהרת להציג אלטרנטיבה טובה מבעבר לטויוטה לנד קרוזר, רכב השטח היפני המוערך - והיקר ממנו משמעותית.
סיכום: כן, הרקסטון התחדש והשתפר. מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בטיחות מתקדמות, כולם עברו שדרוג וכך גם איכות הנסיעה בכביש ובשטח. תא הנוסעים נותר מרווח ושימושי, תג המחיר עדיין נמוך משמעותית מהמתחרה הישיר. עם זאת, הוא לא באמת רכב שמתאים לטיולי שטח קשוחים כפי שיבטיחו לכם באולם התצוגה, בעיקר עקב זוויות המרכב שנותרו ללא שינוי.
אז נכון, הוא מעניק המון אוטו והרבה יכולת לכסף. כמו בעבר, ואולי אף יותר, בסעיף התמורה למחיר הוא מככב. אבל אלטרנטיבה אמיתית לטויוטה לנד קרוזר כרכב שטח משפחתי? לא קרוב לכך.
5 צפייה בגלריה
סאנגיונג רקסטון
סאנגיונג רקסטון
(צילום: ניר בן זקן)
מה שונה: הרקסטון החדש נושא חרטום אגרסיבי מבעבר (יחידות תאורה, סבכה ופגוש שונים) בעוד הפגוש האחורי מציג גימור ניקל זול ומיותר שמתחזה לצמד צינורות מפלט. השינויים בסביבת הנהג כוללים גלגל הגה חדש לחלוטין ומקורי, עם מנופי שליטה ידנית מאחוריו. בורר הילוכים קטן מפנה מקום לתא אחסון נוסף.
5 צפייה בגלריה
סאנגיונג רקסטון
סאנגיונג רקסטון
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע 2.2 ליטר טורבו-דיזל עבר שינויים קלים (מגדש, מזרקים, סעפת יניקה ופליטה ומערכת קירור חדשים) ומייצר כעת 202 כ"ס (+21 כ"ס). תיבת שבעה הילוכים ותיקה מבית דיימלר הוחלפה בתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והביצועים יוצאים נשכרים. בזינוק מהמקום (ל-100 קמ"ש ב-10.7 שניות, 1.2 שניות פחות) ובעיקר שמירה על מהירות שיוט גבוהה. תוספת של חומרי בידוד הופכת אותו לשקט מבעבר וצריכת הדלק הממוצעת טובה יחסית עם 9.6 ק"מ לליטר במבחן.
הגרסה (הבכירה) שהועברה לידינו כוללת תגבור חשמלי להגה, וזו בדרכה מקילה על תמרוני חניה ובעיקר מאפשרת לשדרג את מערכות הבטיחות עם תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב והתרעת שטח מת אקטיבית המונעת כניסה לנתיב פנוי, שאותן אפילו הלנד קרוזר של טויוטה אינו כולל. עוד ברשימה בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על פתיחת דלת כאשר השטח לא פנוי.
השינוי המשמעותי ביותר הוא מתלה אחורי חדש - רב-חיבורי במקום סרן חי - שמשפר במעט את נוחות הנסיעה במהירות נמוכה, אך עדיין מתקשה כשהוא נאלץ להתמודד עם שביל משובש או נסיעה במהירות גבוהה. חיסרון תצורת מתלה זה הוא מהלך מתלה אחורי קטן משמעותית, ולכן הוא מצליב צירים (מנתק מהקרקע גלגל אחורי וקדמי בפינות מרכב מנוגדות) מוקדם מבעבר.
על כך אמורה לחפות נעילת דיפרנציאל אחורית, אבל היא פועלת באופן אוטומטי ללא אפשרות שליטה, ולעיתים משתלבת באיחור לאחר שהרכב כבר נמצא במצב של אובדן אחיזה. ב-90% מקטעי הנסיעה בשטח טכני זה אכן מביא לשיפור יכולת העבירות, אבל מדובר בפתרון שאינו מושלם וחבל שסאנגיונג לא התקינה מנגנון נעילה בשליטת הנהג.
תיבת העברה מציעה כבעבר הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח והילוך כוח, אבל יחסי העברה שונים מקילים על יכולת נסיעה איטית בשטח טכני ומסייעים בבלימת מנוע עדיפה בירידות תלולות.
5 צפייה בגלריה
סאנגיונג רקסטון
סאנגיונג רקסטון
(צילום: ניר בן זקן)
מה דומה: תא הנוסעים מכיל כבעבר מקום לשבעה נוסעים, עם מרחב מחיה טוב גם למבוגרים בשורה השנייה. השלישית מתאימה בעיקר לילדים, עם זווית משענת גדולה מדי ומעייפת. יש פתחי מיזוג לשתי שורות המושבים אבל בשונה מהמקובל, הם לא ממוקמים בתקרה על מנת לצנן באופן יעיל את התא. בשורה השלישית הם מוצבים רק בצידה הימני, קצת לא מתחשב בג'וניור משמאל.
תא המטען נותר ללא שינוי - 240 ליטר כשכל המושבים בשימוש (120 ליטר יותר מבטויוטה לנד קרוזר) או 649 ליטר לאחר קיפול השורה השלישית. נקודת התורפה המשמעותית היא היעדר גלגל חלופי נחוץ ברכב שטח. היבואנית מבטיחה להציע אחד לכל רוכש ללא תוספת תשלום, אבל זה יחייב התקנה על גגון, מנשא ייעודי על דלת תא המטען או אחסונו בתוך תא המטען ומניעת השימוש בשורה השלישית. מוזר.
5 צפייה בגלריה
סאנגיונג רקסטון
סאנגיונג רקסטון
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג עברה שדרוג מראה ואיכות. אהבנו את צג המידע בלוח המחוונים - כולל לחץ אוויר בצמיגים ומד לזווית ההפניה של ההגה - אך קצת פחות את מסך המגע ("8) הרחוק מלשכנע. בחו"ל מוצע הרקסטון עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומסך מגע גדול יותר ("9.2) ברזולוציה גבוהה, אך היבואן המקומי בחר לוותר עליהם, כנראה מטעמי עלות. רשימת האבזור ברכב המבחן עשירה וכוללת ריפודי עור, חימום, אוורור וכיוון חשמלי למושבים הקדמיים (חימום גם למושבים האחוריים), מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש.
שינוי המתלה האחורי מאפשר אומנם הגדלת מרווח הגחון בסנטימטר (22.4 ס"מ), אבל זוויות הגישה והנטישה נותרו צנועות מאוד (20.5 ו-22 מעלות בהתאמה) והופכות כך את הרכב למוגבל מדי בשטח. אתם לא רוצים לשפשף פעם אחר פעם את תחתית הפגוש, אנחנו מניחים.
  • מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 2.2 ליטר
  • הספק: 202 כ"ס ב-3,800 סל"ד
  • מומנט: 45 קג"מ ב-1,600 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה, הילוך כוח
  • אורך: 485 ס"מ
  • רוחב: 196 ס"מ
  • גובה: 182.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 286.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,180 ק"ג
  • תא מטען, שורה 3 מקופלת: 240 ליטר, 649 ליטר
  • מרווח גחון: 22.4 ס"מ
  • זוויות גישה/נטישה: 22/20.5 מעלות
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.7 שניות, 184 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 11.6 ק"מ לליטר, 224 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 9
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 287 אלף שקל (250 אלף שקל)