המקסוס יוניק 5 הוא כמעט רכב ה־7 מושבים החשמלי היחיד פה. טסלה מודל Y מגיעה רק בגרסת 5 מושבים ורק ההונגצ'י הסיני החדש מציע 7 מקומות חשמליים, אבל בחצי מיליון שקל. למרות תמחור תחרותי והעובדה שמדובר בפלח שוק מבוקש, נמסרו מהמקסוס עד כה בארץ רק 170 יחידות.
הסיבה העיקרית הייתה שעד היום שווק המיני־ואן הסיני, עם סוללת 52.5 קוט"ש, כשלג'יפונים קלים וזולים ממנו, כמו ג'ילי 460 פרו יש סוללות 70 קוט"ש. עם הסוללה הקטנה מציג היוניק 5 טווח משולב של כ־250 ק"מ ריאליים ומאתגרים מאוד בנסיעות ארוכות.
4 צפייה בגלריה
מקסוס יוניק 5+
מקסוס יוניק 5+
מקסוס יוניק 5+
( צילום: אודי עציון)
לאחרונה נחת פה היוניק +5 המציע תמורת 12 אלף שקל נוספים (מעל ל־198 אלף שקל של הדגם הקיים), שני שינויים עיקריים: שדרוג הסוללה ל־70 קוט"ש, ורק 6 מושבים - אבל נפרדים בתצורת קפטן.

הפרטים הקטנים קובעים

העיצוב החיצוני נותר נעים ומודרני, כשגלגלי ה־17 אינץ' עדיין נראים קטנים ביחס לגוף. גם סביבת הנהג לא השתנתה, עם מסך מולטימדיה 12.3 אינץ' ומסך גדול נוסף בלוח המחוונים. הנדסת האנוש טובה, למעט פספוסים כמו כפתור לשליטה בעוצמת הבלימה (היעילה) בעת הטעינה במקום, מנופים מאחורי ההגה, כפתורי הגה קצת גסים, ופונטים קטנים מדי במסכים. זה לא מיני־ואן אירופי היורד לפרטים הקטנים.
4 צפייה בגלריה
מקסוס יוניק 5+. מבט מבפנים
מקסוס יוניק 5+. מבט מבפנים
מקסוס יוניק 5+. מבט מבפנים
( צילום: אודי עציון)
כעת נהנים ששת הנוסעים ממושבים נפרדים, (עם ריפוד עור ותפירה צבוענית) כשגם בשורות 2 ו־3 יש שתי כורסאות הנעות על מסילות נפרדות, עם מרווח המאפשר מעבר קל יחסית, בתוך השורה ובין השורה. בשורה השלישית מבוגר ישב שם בנוחות סבירה בלבד.
לתצורת שש המושבים יש חשיבות בהיבט שעשוי להפוך לייעוד העיקרי של הגרסה הזו: מוניות, שכן משרד התחבורה מחייב גישה נוחה לכל מושב. האיוניק +5 יוכל, וצפוי לקבל רישוי כזה בקרוב. תא המטען נותר זהה (400 ליטר) כשכל המושבים בשימוש, גדול משל מקודיאק ודומיו, אך לא תמיד מספיק למשפחה עם עגלות ותיקים.
4 צפייה בגלריה
מקסוס יוניק 5+. מבט מבפנים
מקסוס יוניק 5+. מבט מבפנים
מקסוס יוניק +5. תמורה טובה למחיר
( צילום: אודי עציון)
האבזור נדיב: מושבים קדמיים מחוממים עם כוונון חשמלי, חלון שמש פנורמי, חישוקים קלים, טעינה אלחוטית לנייד, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, מצלמות רוורס ו־360 מעלות, כניסה ו"התנעה" ללא מפתח, בקרת אקלים עם יציאות לכל המושבים, דלת תא מטען חשמלית הנפתחת באיטיות מרגיזה, מראות צד מתקפלות ועוד.
חבילת הבטיחות כוללת בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירת נתיב, התרעת רכב בשטח מת, והתרעה על רכב חוצה מאחור - שאין בכל רכב 7 מקומות במחיר הזה. היוניק 5 טרם נבחן במבחן הריסוק האירופי.

הטווח גדל, בקצת

בכמה מגדילה הסוללה החדשה את הטווח? היצרן מצהיר על עלייה ל־360 ק"מ במשולב, במקום 260 ק"מ. צריכת החשמל במבחן שלנו שכלל קטעים זוללי חשמל, לצד פקקים שחשמליות אוהבות יותר, הייתה גבוהה יותר, 23.5 וואט ל־100 ק"מ, לעומת 21. כלומר, כ־300 ק"מ, וזה כשרובה התבצעה במצב "אקו". שיפור של 20%, ועדיין רחוק מ־400 ק"מ שהפכו לרף המקובל לחשמליות מתקדמות. הגדלת הסוללה מאריכה את זמן הטעינה הביתית לסוללה ריקה מ־8 ל־12 שעות, ואת הטעינה המהירה מ־30 ל־80% מ־30 ל־35 דקות. הביצועים טובים מאוד, עם אותו מנוע 174 כ"ס. הנוחות סבירה בעיר, והמקסוס מתמודד יפה עם שיבושים קטנים, אך לא עם כביש גלי. מחוץ לעיר המצב משתפר. התנהגות הכביש סבירה, עם הגה חסר תחושה.
גם ב־210 אלף שקל המקסוס יוניק 5 מציע תמורה טובה למחיר, ואחזקה זולה משמעותית משל מיני־ואן מקביל, בין השאר הודות לטיפול אחת לשנתיים או 30 אלף ק"מ. אך כדי להפוך למתחרה משמעותי באמת הוא זקוק לסוללה גדולה יותר ולטווח משופר.