אחרי שניסתה את כוחה באירופה בעשור הקודם ללא הצלחה, ענקית הרכב הסיני גרייטוול חוזרת ליבשת הישנה למערכה נוספת - הפעם בסיוע חשמל ובאמצעות שני מותגים. ORA עם הנעה חשמלית מלאה בדמות פאנקי קאט בה נהגנו לאחרונה, ו-Wey שמקדים אותה אצלנו עם היצע רכבי פנאי היברידיים-נטענים וקריצה לכיוון היוקרתי-יותר.
3 צפייה בגלריה
Wey קופי 01
Wey קופי 01
(צילום: נועם ריין)
למשל קופי 01 שמציע ממדים נדיבים, רשימת אבזור עשירה, ביצועים עדיפים וטווח נסיעה נקי מזיהום גדול פי 2.5 (150 ק"מ) ממתחרים יפניים ואירופאיים אליהם מכוונת היצרנית, למשל לקסוס (NX) ו-DS (7). וכל זאת במחיר נמוך יותר, זהה כמעט לדגמים היברידיים-נטענים של מותגי ליבה כמו פיז'ו 3008, קיה ספורטאז' טויוטה ראב4. איך הוא משתלב? אחרי כ-700 ק"מ יש לנו תשובה.
סיכום: על הנייר יש לקופי 01 יתרון על פני מתחריו. גם אלה בעלי תווית יוקרתית מוכחת, גם אחיהם ה"פשוטים" יותר. מול האחרונים הוא מציע תא נוסעים איכותי יותר, אבזור עשיר יותר, מרחב מחיה נדיב במיוחד, ביצועים מרשימים וטווח נסיעה חשמלי אמיתי - הגם שאינו עומד בהבטחות היצרן - טוב משמעותית. הראשונים נהנים אמנם בתחושת איכות שאינה נופלת ממנו, אך שאר היתרונות תופסים גם לגביהם, לרבות תג מחיר אטרקטיבי יותר.
כך שאת מבחן אולם התצוגה הוא עובר בהצלחה יתרה, אבל על הכביש הסיפור מעט שונה. איכות הנסיעה (הן בסעיף נוחות, הם היכולת הדינמית) פחות משכנעת, גם כאשר מביטים במתחרים הצנועים יותר מבית פיז'ו וטויוטה. בוודאי כאשר מעמידים אותו מול מותגי היוקרה אליהם הוא מכוון. לכך יש להוסיף מערכות בטיחות וסיוע לנהיגה מקיפות, אך לא מכויילות היטב.
ולכן, בכל מבחן של תמורה-לשקל, הקופי 01 עושה עבודה טובה וזוכה בצדק למחמאות. כאשר מעמידים אותו לצד מותגי יוקרה הוא מרגיש פחות מהוקצע. כדי להתמודד מול מתחרים שכאלה דרוש יותר מכפי שיש לו כיום להציע.
איך נראה: ביחס למקובל במותגים סינים, המראה סולידי יחסית למעט הסבכה הקדמית המנצנצת ותאורת הלד הצרה מלפנים. מאחור לעומת זאת הוא פחות מרשים וייחודי.
בסביבת הנהג יש שלושה מסכים, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("9.2) צר ופחות מוצלח עקב תפריטים צפופים וקטנים וניווט מסורבל. גם תצוגת נתונים עלית ("7.5) במציאות רבודה לא ממש רלוונטית, בהיעדר מערכת ניווט מקורית.
בקונסולה המרכזית יש מסך מגע גדול ("14.6) להפעלת מרבית המערכות, ותחתיו מסך נוסף ("9) לבקרת אקלים והגדרות המושבים הקדמיים. תפעול השניים סביר יחסית למערכות דומות, אך בינתיים לפחות אין צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto או אפשרות להוספת WAZE מובנה.
איכות החומרים מרשימה עם דיפוני עור ונגיעות אלומיניום. הקונסולה שבין המושבים הקדמיים מרשימה עם תא אחסון גדול ואילו מושב הנהג נוח ותומך (כולל אפשרות להארכת בסיס המושב). חבל רק שטווח הכיוון של ההגה למרחק מוגבל ומקשה על התאמת תנוחת נהיגה.
3 צפייה בגלריה
Wey קופי 01
Wey קופי 01
(צילום: נועם ריין)
המידות גדולות באופן ניכר ממתחרים בקטגוריית היוקרה המוכרת. כך למשל, בהשוואה ל-DS7 למשל הוא ארוך ב-27.5 ס"מ (487 ס"מ), רחב ב-6.5 ס"מ (196 ס"מ), גבוה ב-6 ס"מ (169 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך בכ-17 ס"מ (291 ס"מ). גם מול מתחרים בסיסיים יותר הוא גדול משמעותית. טויוטה ראב 4 קצר ממנו ב-27 ס"מ, צר ממנו ב-11 ס"מ ובעל בסיס גלגלים קצר בלא פחות מ-22 ס"מ משמעותיים.
בהתאם למידות הענק, מרחב המחיה מאחור נדיב מהמקובל, הגם שהמושב מוצב נמוך מדי ולכן הוא פחות נוח לאורך זמן. במפתיע, תא המטען קטן אפילו במונחי משפחתיות, עם 371 ליטר בלבד.
כמקובל במותגים סיניים, האבזור עשיר וכולל כבר בגרסת הבסיס (270 אלף שקל) ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מצלמות היקפיות, משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "21. הגרסה הבכירה (300 אלף שקל) מוסיפה אוורור ועיסוי במושבים הקדמיים וחימום באחוריים, וילונות נשלפים מאחור וחלון שמש.
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטחים מתים כולל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ומערכת להתרעת ערנות באמצעות מצלמה הסורקת את פני הנהג. מאוחר יותר נגלה כי פעולתן מטרידה עקב שפע לא מקובל של התרעות שווא אגרסיביות הכוללות החלפה מסנוורת של תאורת האווירה, הנחיה קולית נוזפת גם על הסטת מבט קלה ועד סדרת מתיחות מבהילות של חגורת הבטיחות. בלית ברירה, פשוט נטרלנו אותן, כל אחת בנפרד.
איך נוסע: מערכת ההנעה משלבת בין מנוע בנזין מוגדש עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר (201 כ"ס), ומנוע חשמלי (161 כ"ס) המחוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת תשעה הילוכים כפולת מצמד. מנוע חשמלי נוסף (181 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים האחוריים, מייצר הנעה כפולה ומביא להספק משולב של 476 כ"ס מרשימים מאוד.
ואכן, הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 5 שניות בלבד, מרשים מאוד ביחס למשקל עצמי גבוה (2.3 טון), מהיר ב-0.6 שניות אפילו מגרסת הביצועים של DS7. הורדת הכוח לאספלט יעילה מאוד גם כשפני הכביש חלקלקים, בעוד תיבת ההילוכים מתפקדת טוב במצב האוטומטי, פחות בעת שליטה ידנית באמצעות מנופים מאחורי ההגה לטובת בלימת מנוע. יש מצב 'הגברת עוצמת הרגנרציה', אבל הוא לא ממש מסייע למחזור אנרגיה או הפחתת שימוש בבלמים.
סוללת 36.7 קוט"ש גדולה משמעותית מהמקובל בקטגוריה ומבטיחה לא פחות מ-146 ק"מ נקיים מזיהום - יותר מכל רכב היברידי-נטען אחר שמשווק כיום בישראל. מרשים מאוד, אך בתנאי המבחן חילצנו 112 ק"מ בלבד - עדיין מרשים, אך 23% פחות ממוצהר. מנוע הבנזין נכנס לפעולה כאשר נותרו עוד 12% במד הסוללה, כדי להבטיח אספקת חשמל מרבי למנועים החשמליים.
צריכת הדלק, כמו בכל דגם היברידי-נטען (לידיעת רשות המסים) הייתה רחוקה משמעותית מהצהרת היצרנית הטוענת בפרסומיה ללא פחות מ-250 ק"מ לליטר. בממוצע המבחן המדמה שימוש רגיל הגענו ל-12.2 ק"מ לליטר ובחישוב ללא סוללה טעונה, צריכה אפקטיבית של כ-9.5 ק"מ לליטר. נזכיר רק כי בשונה מדגמים היברידיים-נטענים אחרים, כאן יש אפשרות לטעינה מהירה (50DC) ואנחנו מדדנו 51 דקות מ-3% ל-80%, בדומה להצהרת היצרנית.
3 צפייה בגלריה
Wey קופי 01
Wey קופי 01
(צילום: נועם ריין)
אם עד כאן קצר ה-WEY בעיקר מחמאות, שלב הנהיגה הביא עמו התפכחות. כיול המיתלים רך מדי ואינו מצליח כך לרסן את המרכב הכבד. התוצאה היא נוחות נסיעה בינונית בכל טווח מהירות. לרבות ספיגת שיבושים בעייתית בנסיעה עירונית ובמהירות נמוכה (צמיגים נמוכי חתך וחישוקי ענק לא מסייעים כאן), ותנודות מיותרות על כביש גלי. בהתאם, היכולת הדינמית בינונית לכל היותר, עם מתלים רכים מדי, העברות משקל מוגזמות והגה קל ונטול תחושה. הבלמים לעומת זאת טובים יחסית למערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
בידוד הרעשים טוב יחסית, הודות למערכת יעילה המייצרת הד חוזר מהרמקולים, אך הממדים הגדולים פוגעים בכושר התמרון בעיר עם קוטר סיבוב גדול למדי (12.7 מטר).
  • מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.0 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 201 כ"ס ב-6,300 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 32.6 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי קדמי: 161 כ"ס, 33 קג"מ
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי אחורי: 181 כ"ס, 23 קג"מ
  • הספק, מומנט משולב: 476 כ"ס, 86.4 קג"מ
  • תמסורת: 9 הילוכים כפולת מצמדים, הנעה כפולה
  • אורך: 487 ס"מ
  • רוחב: 196 ס"מ
  • גובה: 169 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 291 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,335 ק"ג
  • נפח תא מטען: 371 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.0 שניות, 235 קמ"ש
  • צריכת דלק משולבת, פליטת מזהמים: 250 ק"מ לליטר, 12 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 146 ק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 300 אלף שקל (270 אלף שקל)