שלום לדני שביט, מנכ"ל לובינסקי. אז כולם מדברים היום על טסלה, אבל בעצם אתם הייתם קודם עם רכב חשמלי בישראל.
"זה נכון, MG למעשה פרצה את הדרך לרכב החשמלי. טסלה היא לא מותג, היא לא רכב חשמלי, אבל MG סללה את הדרך. קבוצת לובינסקי (יבואנית פיז'ו, סיטרואן, אופל ו-MG) מציעה את המגוון הכי גדול בארץ של רכב חשמלי עם 12 דגמים שונים. עד יוני 2022 יהיו כאן 22 דגמים חשמליים והיברידיים-נטענים".
תסיימו את השנה עם קרוב ל-2,000 חשמליות חדשות על הכביש. פעם זה נראה דמיוני.
"בפעם אתה מתכוון לפני שנתיים. אני אזכיר שב-2019 נמכרו כאן 613 מכוניות חשמליות. ב-2020 יותר מהכפלנו והשנה, אני לא חושב שמישהו העריך שיימכרו ב-2021 כ-10 אלף כלי רכב חשמליים. אבל הקצב עולה בצורה אקספוננציאלית כי הביקוש מגיע מהקהל. אם לפני שנתיים היינו צריכים לחנך את הנהג הממוצע מה זה רכב חשמלי, למה לקנות אחד, איך נוהגים בו, איך מתנהגים איתו, היום אנחנו נתקלים בתוצאה הפוכה שבה גם כשבאים לקנות רכב 'רגיל', השאלה הראשונה היא אם יש חשמלי כזה.
"במקום למכור רכב אנחנו מוכרים את עלות האחזקה, זה נקרא TCO, ומציגים ללקוח את שתי האלטרנטיבות. כי רכב חשמלי שיקר בכ-10-20% מרכב 'רגיל', עלות האחזקה שלהם מאזנת את ההפרש בהנחה שהשימוש זהה".
אלא אם כן יש את הטסלה שמתייקרת תוך כדי.
"טסלה ידאגו לטסלה. אצלנו נבחנת האלטרנטיבה. אם לקוח קונה 2008 בנזין הוא יכול לקנות בנזין או חשמלית. היום השקנו אופל מוקה חדשה, ויש בנזין וחשמלית. האלטרנטיבה בידי הלקוח כי הוא בוחן מה מתאים יותר לצרכים שלו. בעולם העירוני למשל אין שום סיבה לנהוג ברכב 'רגיל'. רכב חשמלי מספק טווח מספק למרחב האורבני, וברכבים בין עירוניים זה סיפור קצת מורכב יותר כי החסם הופך להיות עמדות הטעינה המהירות.
"כלומר אם היום יש נניח 15 אלף מכוניות חשמליות על הכביש, אז 100 עמדות טעינה מהירות יכולות להספיק. אם אם קצב עליית כלי הרכב החשמליים על הכביש יגבר, החסם יהיה עמדות הטעינה המהירות. ולכן במרחב הבין עירוני יש חסם בהיבט של יכולת טעינה מהירה".
אתה יכול להעריך כמה מכוניות יימכרו בשנה הבאה?
"הערכתי שהשנה ימכרו 5,000, נמכרו 10 אלף. אני לא אומר את זה כדני שביט אלא כמייצג שני קונצרנים מאוד גדולים בעולם הרכב. אנחנו מייצגים את קונצן סטלנטיס הבינלאומי שמקדם את הנושא, ומנגד קונצרן סיני בשם SAIC שגם הוא מקדם את הרכב החשמלי. ושני הקונצרנים האלה ביחד הציגו תחזית שישראל עברה אותה. בשנה הבאה? אם נתח השוק השנה של רכב חשמלי והיברידי-נטען מגיע לאזור ה-7% או 8%, ומ-300 אלף זה קרוב ל-15-17 אלף כלי רכב חשמליים, אז שנה הבאה נתח השוק יהיה 10% או 12% בשוק גדול יותר. כמותית מדברים על כמויות הרבה יותר גדולות מהשנה".
אפילו כשאנחנו נוסעים בפיז'ו 208, אנחנו עדיין מסתובבים עם רכב של חמישה מקומות ישיבה. למה אין לנו כלי רכב קטנים יותר?
"לובינסקי מודעת לעניין הזה ויש לנו שני פתרונות שונים: יש לנו רכב שנקרא גופיל שהוא רכב תפעולי חשמלי. הוא משתלב בהרבה ערים כמו רמת גן וצפת למשל. כולן מכניסות אותו כפיילוט ראשוני. אין שום סיבה שהרכב שאוסף את הקורקינטים ברחבי תל אביב יהיה רכב מזהם, או רכב שאוסף אשפה. מצד שני נכנסנו להשקעה בחברה בשם סיטי טרנספורמר שבונים רכב דו-מושבי חשמלי, עם מושב מקדימה ומושב מאחורה.
מתי נוכל לקנות אות וכמה הוא יעלה?
"ב-2023 אפשר יהיה למצוא אותו ברחבי הארץ ובאירופה. אבל שוב, זה חלק מאקו-סיסטם שלם כי מנגד דיברו פה על נושא ההפצה. רכבי הפצה הם רכבים מזהמים, בעיקר רכבי דיזל, אין שום סיבה שלא ייכנסו לעיר רק רכבי הפצה, בעוד למכולות השכונתיות ולבתי המסחר השכונתיים יהיו רכבים חשמליים בלבד".
הראיון המלא בווידאו המצורף