העלייה העקבית במחירי הנדל"ן מטרידה לא מעט משפחות צעירות בישראל, וזוכה לכותרות בהתאם. גם הזינוק במחירי הדלק פתח מהדורות בחודשים האחרונים, אבל ההתייקרות הזוחלת במחירי המכוניות המשפחתיות עוברת די בשקט.
אם לפני קצת יותר מעשור יכולתם לקנות משפחתית קומפקטית חדשה ב־115 אלף שקל, כיום לא תוכלו למצוא אחת כזאת בפחות מ־135 אלף שקל. במקרים רבים, למשל אצל רנו גרנד קופה או יונדאי אלנטרה, הסכום כבר טיפס ל־150 אלף שקל. יש כמה וכמה סיבות להתייקרות הזאת: ביטול הטבות המס על מכוניות היברידיות, העלאות מחיר מצד היצרנים והגידול ברווחיות מצד היבואנים. אבל יש גם סיבה פיזית מאוד: המשפחתיות של 2022 הרבה יותר גדולות מאלה של 2012.
7 צפייה בגלריה
i20 (מימין) מול איביזה
i20 (מימין) מול איביזה
i20 (מימין) מול איביזה
(צילום: נועם ריין)
ליונדאי i20 החדשה, שהגיעה השנה לישראל, יש אמנם אורך כללי של 404 ס"מ - שהם 20 ס"מ פחות מהאורך של יונדאי i30 מלפני עשור, אך הרוחב של השתיים זהה, ואילו הפער בין השתיים בבסיס הגלגלים - הנתון שמצביע על המרווח הפנימי - הוא 7 ס"מ בלבד. פחות מכף יד. הצצה לנתון נפח תא המטען מגלה כי האחות הקטנה כבר עקפה את המשפחתית מן העבר עם נתון מכובד של 352 ליטרים.
גם אצל סיאט המצב דומה. האיביזה הקטנה של ימינו אמנם קצרה מהלאון המשפחתית של העשור הקודם בכ־25 ס"מ, אך מנגד האיביזה רחבה יותר, הפער בגובה הוא ס"מ אחד בלבד ובבסיס הגלגלים יש ביניהן פער של 3 ס"מ בסך הכל. גם כאן, תא המטען של הצעירה והקטנה גדול משל הסבתא המשפחתית.
משפחות רבות, בעיקר עם ילד אחד או שניים, יגלו כי במקום רכב משפחתי גדול ויקר אפשר להסתפק בסופר־מיני צנועה בהרבה, לחסוך 25-20 אלף שקל, וליהנות מטכנולוגיות מודרניות בתחום יחידות ההנעה, האבזור והבטיחות. על הדרך, חיפושי החניה יהפכו קלים יותר. מה רע?

עיצוב וסגנון: קריצה ספורטיבית

מכוניות קטנות וצעירות יראו טוב יותר בכל צבע שאינו לבן. אחרי שאמרנו את זה, חייבים להודות שלשתיהן עיצוב מוצלח. האיביזה עברה לאחרונה מתיחת פנים קלה, אך הקווים הכלליים נותרו כפי שהיו בעת השקת הדגם, לפני כ־5 שנים. זו מכונית שמרנית עם הרבה קווים ישרים, אך גרסת ה־FR שנבחנה מוסיפה קצת טאץ' ספורטיבי בחישוקי הגלגלים, בצמד פתחי המפלט מאחור, במראות הצד המושחרות ובתאורת הלד הנאה.
היונדאי נחשפה בתחילת 2020 והגיעה לישראל לפני שנה בדיוק. בהתאם היא נראית צעירה ומודרנית מהאיביזה: הקווים חדים והסבכה הקדמית מלאת זוויות, החרטום נמוך וספורטיבי, הסבכה הקדמית ייחודית וכך גם הדיפיוזר מאחור. גם במקרה הזה ישנן תוספות בגרסאות הבכירות שמשדרגות את המראה: חישוקי 17 אינץ', תאורת לד וגג מושחר.
7 צפייה בגלריה
איביזה מול i20
איביזה מול i20
איביזה מול i20
(צילום: נועם ריין)
גם מבפנים היונדאי ייחודית, עם פסים דקים שנמתחים לרוחב הדשבורד, דלתות מפוסלות, מסך צף ולוח מחוונים דיגיטלי (בגרסה הבכירה). אך הצבעים כאן כהים מאוד ואיכות החומרים בינונית בלבד.
מתיחת הפנים של האיביזה טיפלה בדיוק בזה, והצעירה את סביבת הנהג עם מסגרות צבעוניות לפתחי המיזוג (חלקן גם מאירות), מסך צבעוני ברזולוציה מצוינת ופאנלים בהירים יחסית ששוברים את המשטחים השחורים.

אבזור ותפעול: תוספות בתשלום

גרסת ה"רפרנס" הבסיסית של האיביזה (97 אלף שקל) שודרגה במתיחת הפנים האחרונה ומוצעת כיום עם מפרט הכולל מסך מולטימדיה בגודל 8 אינץ', בקרת שיוט רגילה, בלימת חירום אוטונומית, התרעת עייפות ותיקון סטיה מנתיב - זאת לעומת ה"אינטנס" הבסיסית של ה־i20, שעולה 100 אלף שקל ומוצעת בעיקר לציי הרכב ללא מערכות בטיחות אקטיביות כלל, אך מנגד מציעה מצלמת חניה מקורית.
גרסת הביניים של האיביזה ("סטייל", 104 אלף שקל) מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, מראה נגד סנוור, ציפוי עור להגה ולידית ההילוכים וגם חישוקי 15 אינץ' קלים. בגרסה המקבילה של היונדאי ("פריים", 107 אלף שקל) תקבלו היצע מלא של מערכות בטיחות - כולל התרעה על שכחת ילד מאחור, שאין באיביזה - ואילו הלקוחות הפרטיים יוכלו לבחור בגרסת ה"פרסטיז'" במחיר זהה, המציעה גם חישוקי 16 אינץ' קלים, משענת יד עם תא אחסון מלפנים ושקע USB נוסף.
7 צפייה בגלריה
איביזה מבפנים
איביזה מבפנים
איביזה מבפנים
(צילום: נועם ריין)
רוצים את הטופ? איביזה FR, בעלות של 118 אלף שקל, מוסיפה חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, מסך מולטימדיה גדול יותר, בורר מצבי נהיגה, חלון שמש בגג, תאורת לד מאחור ואת פריטי העיצוב שכבר הזכרנו. היונדאי מציעה את גרסת ה"סופרים" (112 אלף שקל) עם תוספות של לוח מחוונים דיגיטלי, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת לד קדמית, תאורת אווירה, קיפול מראות חשמלי, בקרת שיוט אדפטיבית ובלימת חירום אוטונומית עם יכולות זיהוי מורחבות. בקצה ההיצע ניצבת גרסת ה"סופרים פלוס" (116 אלף שקל) שכוללת גם מערכת לניטור שטחים מתים במראות, התרעת תנועה חוצה מאחור וגג מושחר.
מבולבלים? נעשה סדר: בגרסאות הבסיס והביניים נהנית הסיאט מיתרון באבזור ובמחיר. בגרסאות הבכירות מתהפך המצב, היונדאי זולה יותר וגם מאובזרת יותר - בעיקר בתחום הבטיחות. תפעול המערכות נוח בשתיהן, עם יתרון קל ליונדאי.
7 צפייה בגלריה
i20 מבפנים
i20 מבפנים
i20 מבפנים
(צילום: נועם ריין)

שימושיות ומרווח: בלי מיזוג מאחור

היונדאי והסיאט מציעות מרווח מספק בהחלט לארבעה - אפילו אם תסיעו מאחור זוג מבוגרים או שני פעוטות בכסאות בטיחות גדולים. לנוסע שלישי יהיה כמובן צפוף בהרבה, אך אם מדובר בשלושה ילדים שלא זקוקים כולם לעריסות בטיחות, זו משימה בהחלט אפשרית.
היונדאי מעט יותר מוצלחת בהיבט הזה: הדלת שלה גדולה יותר כך שקל יותר לחגור את הפעוטות, המרווח לרגליים עדיף במעט וגם המושב ארוך ונוח יותר. אלה פערים זניחים. בשתיהן איכות הפלסטיקה מאחור לא מתעלה, ולשתיהן אין פתחי מיזוג. היונדאי לפחות מציעה שקע USB בודד לטעינה ותאורה נפרדת לנוסעים מאחור.
תאי המטען של השתיים מציעים נפח דומה, כ־350 ליטרים. זה של היונדאי סובל מסף העמסה גבוה יחסית שיקשה על שליפת חפצים כבדים. באיביזה הנפח נגיש יותר ויש גם מדף קשיח המאפשר לשנות את גובה הרצפה.

נוחות נסיעה: חתך נמוך מדי

הבחירה בחישוקי 17 אינץ', עם צמיגים במידה 215/45, מזכירה מכוניות ספורט מלפני כמה שנים - ולא בהכרח לטובה. החתך הנמוך, שנראה מצוין באולם התצוגה, פוגע ביכולת של השתיים לספוג את השיבושים הקטנים. מבין השתיים, היונדאי מעט יותר נוחה ומרוככת על פגמי הכביש הקטנים, בעוד האיביזה מתמודדת טוב יותר עם פסי האטה ואתגרים גדולים. על הכביש המהיר היונדאי היתה נוחה יותר ברוב הזמן, וגם בידוד הרעשים שלה עדיף.

מנוע וביצועים: צליל ספרדי

יחידות ההנעה של השתיים דומות למדי: לשתיהן מנועי טורבו־בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1,000 סמ"ק, ותיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 יחסי העברה. לאיביזה הספק מעט יותר גבוה, 110 כ"ס לעומת 100 כ"ס ביונדאי, וגם בנתון המומנט יש יתרון קל לספרדיה.
בפועל? בתוך העיר אנחנו מתלוננים דווקא על הסיאט, שיחידת ההנעה שלה פועלת בצורה פחות חלקה, עם רעידות וקפיצות פה ושם. אך יתרון הביצועים של האיביזה מתגלה ברגע שמצמידים את הדוושה לרצפה: היא מהירה יותר מהיונדאי בכל מצב, גם אם לא בפער גדול במיוחד. את ההאצות הזריזות מלווה צליל מחוספס של מנוע שלושת הצילינדרים, אנחנו אהבנו.
בצריכת הדלק השתיים היו דומות: בשיוט מתון מדדנו 15.7 קמ"ל באיביזה ו־16.2 קמ"ל ב־i20. לאחר הקטע הדינאמי התהפכו היוצרות והאיביזה רשמה 13.4 קמ"ל, לעומת 13 קמ"ל ביונדאי.

התנהגות כביש: בטחון בנהיגה

הגידול העקבי של מכוניות הסופר־מיני במימדים הופך אותן ליציבות ובטוחות מבעבר. לשתיהן אחיזת כביש מצוינת והן מעניקות לנהג תחושת בטחון גם בנהיגה מהירה בין העיקולים. היונדאי נהנית גם מהיגוי מהיר ומכניסה יחסית מיידית לפניות, אך חוסר תקשורת עם הנהג מנטרל ממנה את העוקץ הספורטיבי. האיביזה מהנה ממנה הודות לשלדה מצוינת שמאפשרת להכניס אותה לעיקולים במחי הרפיית דוושה, והיא מרגישה קלילה ודינאמית.

סיכום: מעט מאוד פשרות

אלה שתי מכוניות לא יקרות במיוחד, במונחי שוק הרכב הישראלי של 2022, ושתיהן דורשות מעט מאוד פשרות. הן זריזות, מאובזרות ברוב הגרסאות ובטוחות. שתיהן גם יציעו מרווח מספק לארבעה נוסעים, לצד תא מטען שימושי. ובעיקר, בימים שמחירי הדלק טסים למעלה, הן חסכוניות בכלל, ובכ־10% ממשפחתיות בנזין.
היונדאי נהנית מעיצוב מקורי יותר, היא שקטה יותר ונוחה יותר לנסיעה, היא מרווחת יותר מאחור ונהנית ממפרט עשיר יותר של אביזרי בטיחות בגרסאות הבכירות. אך האיביזה גוברת עליה בכמה סעיפים חשובים לא פחות: יש לה ביצועים עדיפים, התנהגות כביש מוצלחת יותר, תא המטען שלה שימושי יותר, עיצוב הפנים מרענן ורשימת האבזור והמחירים "עושה שכל": במחיר של קצת יותר מ־100 אלף שקל תקבלו איביזה חדשה עם אבזור עשיר למדי, וברמת נוחות טובה יותר מזו של גרסת ה־FR המעוצבת והיקרה. דיל שמאפשר לה לנצח כאן את המבחן.