• במה נהגנו: דאצ'יה ספרינג
  • מתחרים: ליפמוטור T03, יונדאי i10, קיה פיקנטו
  • מתי אצלנו: במהלך 2023
  • מחיר משוער: 85 אלף שקל
5 צפייה בגלריה
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג
(צילום: ניר בן זקן)
  • בעד: עיצוב חיצוני, תמורה, שימושיות עירונית
  • נגד: נוחות נסיעה, ביצועים מחוץ לעיר
בגדול: המכוניות החשמליות הזולות ביותר בשוק הרכב כיום הן בממדים של משפחתיות או של רכבי פנאי קומפקטיים ומעלה. דגמים קטנים וזולים יותר, כאלה המיועדים לנוע במרכזי הערים ולהפחית במשהו את רמת הזיהום הגבוהה שם, כמעט ואין. אחד הבודדים שבהם הוא דאצ'יה ספרינג, דגם חשמלי ראשון למותג העממי של קונצרן רנו, המציע ממדים הדומים למכוניות מיני כמו קיה פיקנטו ויונדאי i10. תג המחיר שלו בצרפת עומד על 20 אלף יורו, נמוך ב50% ממחיר פיאט 500e, מה שהופך אותו לחשמלי הזול ביותר שם. לכן כשהספרינג ינחת כאן במהלך 2023 הוא עשוי להיות הרכב החשמלי הראשון עם תג מחיר של חמש ספרות, ולא מהקצה העליון של הסקאלה.
דאצ'יה גם משווקת את הספרינג בגרסאות ייעודיות לחברות תחבורה שיתופית, ומבחינה זו הוא אחד מהדגמים הראשונים בעולם שתוכנן מראש גם לשימוש שכזה. נהגנו בו לראשונה ברחובות פריז ובפרבריה כדי לבדוק עד כמה הוא טוב, ובעיקר אם הוא אכן עשוי להיות אחד מהדגמים היותר אטרקטיביים בשוק הרכב במהלך 2023.
5 צפייה בגלריה
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג
(צילום: ניר בן זקן)
עיצוב ותא נוסעים: עיצוב הספרינג עושה שימוש ניכר במוטיבים של רכב פנאי, עם מגיני פלסטיק שחור סביב המרכב ופסי גגון לטובת אשליית הגובה. זה בהחלט עובד והוא נראה מרשים ומסוקס בהרבה מהמקובל בדגמי מיני, בעיקר במקרה של רכב המבחן המציע צבע כתום בולט לגימורים שונים.
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב
בהתאם לייעוד עבור חברות תחבורה שיתופית, סביבת הנהג פה היא מינימליסטית על גבול הסגפנות. אין כאן, למשל, כיוון גובה למושב הנהג או לגלגל ההגה, וגם לא תמצאו פה מדרס ייעודי לרגל שמאל. שדה הראייה מצוין עם תחושה של ישיבה גבוהה ושולטת מהמקובל במכוניות מיני. הדיפונים עשויים פלסטיק קשיח ומחוספס לטובת עמידות מרבית, ריפוד מושבים ייעודי למניעת כתמים ורשימת האבזור מסתכמת במסך מגע ("7) עם מצלמת נסיעה לאחור. יש גם ארבעה חלונות חשמל עם סידור מתגים חסכוני - אלו לחלונות הקדמיים מוצבים בקונסולה המרכזית כך שהנהג לא יכול לפתוח את האחוריים.
בורר מצבי הנסיעה הוא בעיצוב חוגה הפחות חביב עלינו, ובאופן מפתיע הוא מגיע ללא מצב חניה (P), דבר המחייב שימוש בבלם היד - אבל הוא לפחות מאפשר תא אחסון שימושי וגדול מלפנים. עוד נציין שלוח המחוונים הוא אנלוגי עם צג קטן במרכזו ("3.5) המציג נתונים על מהירות הנסיעה, אחוז הסוללה וטווח הנסיעה, אבל ללא מחשב דרך המאפשר חישוב צריכת חשמל ממוצעת.
5 צפייה בגלריה
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג
(צילום: ניר בן זקן)
בהשוואה לקיה פיקנטו למשל, הוא ארוך ב-14 ס"מ (373.5 ס"מ), גבוה ב-3 ס"מ (151.5 ס"מ) ונהנה מבסיס גלגלים ארוך ב-2 ס"מ (242 ס"מ), אבל הוא גם צר ממנה ב-1.5 ס"מ (158 ס"מ). המושב האחורי מאפשר מקום רק לשני נוסעים עם מרחב מחיה דומה לצמד המיני הקוריאניות, אבל יש תאי אחסון שימושיים בדלתות האחוריות. תא המטען גדול מהמיני הקוריאנית ב-15 ליטר (270 ליטר) ומכיל - באופן נדיר בחשמליות - גלגל חלופי בגודל מלא.
מערך הבטיחות מספק - בוודאי ביחס לייעוד העירוני ולמקובל בקטגוריית רכבי מיני - והוא כולל שש כריות אוויר ובלימה אוטונומית.
מנוע וביצועים: המנוע החשמלי צנוע למדי עם 44 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים, ומשך הזינוק ל-100 קמ"ש (19.1 שניות) הוא כמעט כפול מאשר במשפחתית בנזין רגילה. לנסיעות מחוץ לעיר הוא לא ממש מיועד, ונראה שבעליות לירושלים הוא יתקשה לשמור על מהירות התנועה. בעיר לעומת זאת, הוא נמרץ דיו כדי להשיג ברמזור גם שליח על קטנוע עם עודף מוטיבציה, בין היתר הודות למשקל העצמי (970 ק"ג), שנמוך אפילו מדגמי מיני בעלי מנוע בנזין שלא נדרשים לסחוב סוללות כבדות.
5 צפייה בגלריה
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג
(צילום: ניר בן זקן)
באופן מפתיע אין בספרינג אפשרות להגברת עוצמת הרגנרציה שתאפשר החזרת אנרגיה לסוללה ונהיגה בדוושה אחת כמקובל בחשמליות מודרניות. הסיבה לכך היא ככל הנראה הצורך בפשטות תפעולית בהתאם לשימוש בתחבורה שיתופית, המיועדת לנהגים מתחלפים שאין להם היכרות מעמיקה עם הרכב.
המצברים בקיבולת 26.8 הקוט"ש מאפשרים טווח נסיעה רשמי של 230 ק"מ, או 305 ק"מ בנסיעה עירונית. זהו בהחלט מספיק לשימוש יומיומי אבל הוא יקשה על שימוש ברכב לנסיעות ארוכות. טעינה מהירה (35DC) תאפשר מילוי הסוללה מ-10% ל-80% בכ-40 דקות.
נוחות והתנהגות: הספרינג הוא למעשה אח תאום לרנו K-ZE, המשווק בסין מ-2019 ומיוצר במפעל בשְׁה-יֵן, בדיוק אותו פס ייצור שממנו הוא מגיע לאירופה ובעתיד גם אלינו. הפלטפורמה היא הסבה של זו המשמשת את רנו קוויד, רכב פנאי קטן שהוצג לראשונה עבור השוק ההודי ב-2015 ומיועד לשווקים במדינות מתפתחות.
5 צפייה בגלריה
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג
(צילום: ניר בן זקן)
לבסיס הוותיק יש משמעות בכל הנוגע לאיכויות הנסיעה, ובשונה ממרבית דגמי דאצ'יה עם מערכות מתלים המספקים יכולת שיכוך גבוהה, הספרינג מתגלה כנוקשה וכקופצני על שיבושי הסלילה ברחובות עיר האורות. דווקא היכולת הדינמית מפתיעה לטובה, והוא יתמודד היטב עם תמרוני חמיקה ממכשולים האופייניים לעיר פקוקה. גם כושר התמרון שלו טוב עם קוטר סיבוב של 9.6 מטר, 20 ס"מ פחות מיונדאי i10, אבל ההגה ארוך למדי (3.4 סיבובים מקצה לקצה). מערכת הבלימה טובה יחסית למערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
סיכום: יש לנו לא מעט ביקורת על הדאצ'יה ספרינג. נוחות הנסיעה היא בינונית, סביבת הנהג בסיסית למדי וגם הביצועים פושרים, אבל זה לא הסיפור המרכזי כאן. שכן למרות כל האמור, הרכב החשמלי הקטן והחדש של דאצ'יה נראה כמו המתכון הטוב ביותר למכונית עירונית חשמלית.
יש לספרינג את כל מה שצריך, לרבות הנעה חשמלית נקייה מזיהום, ובלי הצטעצעויות מיותרות. עם ממדים קטנים וכושר תמרון טוב, עם מראה של רכב פנאי ומכלולים חסונים, ובעיקר עם תג מחיר נמוך ותכנון ייעודי לתחבורה שיתופית שתלך ותגדל בשנים הבאות, הוא מפתיע לטובה. דאצ'יה לא רק מצליחה לקרב את החשמל להמונים כפי שאף יצרנית אחרת עוד לא הצליחה, היא גם מאפשרת הצצה מסוימת לעתיד התחבורה העירונית, וזו בשורה מסעירה אפילו יותר.
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 26.8 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 44 כ"ס / 12.7 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 373.4 ס"מ
  • רוחב: 157.9 ס"מ
  • גובה: 151.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 242.3 ס"מ
  • משקל: 970 ק"ג
  • נפח תא מטען: 270 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 19.1 שניות
  • מהירות מרבית: 125 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): כוכב אחד
  • מחיר משוער: 85 אלף שקל
פורסם לראשונה: 15:16, 29.12.22