מי שכבר נוהג ברכב חשמלי מכיר את הפרוצדורה: הסוללה עומדת להתרוקן ואתם מתחילים לתכנן את הטעינה. מחפשים עמדה קרובה באפליקציות של Plagshare או ב-CelloCharge, נכנסים לאפליקציה הנפרדת של חברת הטעינה כדי לבדוק אם העמדה פנויה ותקינה, מחפשים את העמדה ברחבי החניון, מוצאים אותה סוף-סוף ואז מגלים שהיא בכלל תפוסה ושהאפליקציה לא מעודכנת.
מתחילים את התהליך מחדש, מוצאים עמדה אחרת, נוסעים דקות ארוכות, מגיעים עם אחוזי הסוללה האחרונים ומחנים. ניגשים לכבל רק כדי לראות שהוא לא מגיע לשקע הטעינה, מתמרנים שוב, מסובבים את הרכב, מצליחים לחבר את הכבל וחוזרים לאפליקציה כדי להפעיל את עמדת הטעינה. הצלחתם? ברכותינו. עכשיו יש לכם חצי שעה לפחות להמתין, שבמהלכה תוכלו לשבת ברכב ולהשלים שיחות טלפון שנדחו, או לחפש משהו לאכול בתחנת הדלק הסמוכה, רק כדי לגלות שלמחיר היקר של הטעינה המהירה בעמדות הציבוריות צריך להוסיף עוד כמה עשרות שקלים על קפה שרוף וסנדוויץ' בן יומיים מהמקרר.
אבל יש לנו בשורות טובות - התהליך המייגע הזה לא יישאר איתנו לנצח. ברחבי העולם כבר מתחילים לצוץ פתרונות עתידיים לטעינה, שנותנים מענה לכל אחת מהבעיות שאותן תיארנו. חלקם מגיע מיצרניות הרכב שמזהות את הצורך המשלים של רוכשי הרכבים החשמליים, אחרים הם פרי יוזמתן של חברות סטארט אפ צעירות שזיהו הזדמנות. עוד מוקדם לקבוע כיצד נטען את הרכבים שלנו בעתיד, אבל כדאי בהחלט להציץ לכמה מהרעיונות המסקרנים שפורסמו בשנים האחרונות.
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב

רובוט ושמו זיגי

במקום להתקין תשתיות יקרות, לקדוח בקירות ולהתקין עמדות טעינה, ואז לקוות שהחניות לא ייתפסו על ידי רכבי בנזין - רובוט הטעינה זיגי פשוט ישמור לכם חניה ואז גם יטעין את הרכב היכן שתרצו. הרובוט שפותח על ידי EV SafeCharge מקליפורניה נראה כמו מקרר מתוחכם על גלגלים. בתוכו יש סוללה גדולה שנטענת בפינה יעודית של החניון, ואם תזמינו אותו באמצעות הסלולרי הוא ייסע לחניה פנויה, ישמור לכם אותה, יזוז הצידה כדי שתוכלו להיכנס ואז יהפוך לעמדת טעינה אישית. על גבי זיגי מותקנים שני מסכים גדולים שיכולים לשמש כשטחי פרסום לטובת סבסוד עלות הרובוט.
7 צפייה בגלריה
עמדות טעינה
עמדות טעינה
רובוט הטעינה "זיגי" גם ישמור לכם חניה
בנוסף, את זיגי וחבריו ניתן להעמיס על משאית ולשנע ממקום למקום, כך שכל חניון ארעי - נניח של אירוע ספורט או הופעת רוק - יוכל להציע אפשרות טעינה למבקרים.

כמו בסמארטפון

אם אפשר לטעון מכשירים סלולריים או שעונים חכמים בצורה אלחוטית, למה שלא נוכל לטעון כך גם את הרכב? כיום הטכנולוגיה עדיין לא בשלה לכך מכיוון שהספקי הטעינה שניתן להעביר באופן אלחוטי הם נמוכים מאוד, וזה עוד לפני שדיברנו על המרחק של סוללת הרכב ממשטח הטעינה, שאמור להיות מוטמע מתחת לרצפת החניה. אבל לא מעט חברות כבר עובדות על פתרונות כאלו, שאמורים לפשט את הדרך שבה אנחנו טוענים רכבים. חברת אלקטריאון הישראלית מתכננת משטחי טעינה שייפרסו מתחת לכביש ויחסכו את הצורך להגיע לנקודה ספציפית לטובת הטעינה. אוטובוס חשמלי של דן כבר השתתף בניסוי שכזה בקטע שהוקצה לכך בתל-אביב.
בוולוו מתכננים בקרוב פיילוט של מוניות חשמליות שייסעו ברחבי גטבורג, שוודיה, וייטענו באופן אלחוטי לחלוטין. המטענים שיוטמעו בחניות מוגדרות מראש יספקו קצב טעינה של 40 קילוואט - כמעט פי 4 ממטען ביתי רגיל.
7 צפייה בגלריה
עמדות טעינה
עמדות טעינה
המוניות החשמליות של וולוו ייטענו באופן אלחוטי לחלוטין

לטמון את החשמל בחול

בעולם יש כבר לא מעט פתרונות ירוקים לייצור חשמל: טורבינות רוח, פאנלים סולריים, סכרים ועוד. אבל כמות החשמל שניתן לייצר באמצעים האלו לא תמיד זהה לביקוש באותו הרגע - למשל, פאנלים סולריים מייצרים המון חשמל בשעות היום, אבל רכבים חשמליים נטענים בעיקר בלילה; טורבינות רוח עושות עבודה מצוינת בימים סוערים, אבל פחות שימושיות כאשר הרוח מתונה. כדי לגשר על הפער בין הייצור לביקוש, צריך לאחסן איפשהו את החשמל ולשווק אותו בהתאם לצרכים. אחסון יעיל של חשמל יאפשר גם "רכישת חשמל" במחירים נמוכים בשעות השפל, ושימוש בו בשעות הביקוש היקרות.
אבל אחסון בסוללות הוא עסק יקר, מה שהביא חברה צעירה מפינלנד בשם פולאר-נייט אנרג'י לחשוב על אלטרנטיבות. הפתרון שנמצא הוא אחסון חשמל במכלי חול ענקיים. כדי לשמר את האנרגיה החשמל עובר תהליך המרה לאנרגיית חום בטמפרטורה של 600 עד 1,000 מעלות צלזיוס, שנאצרת בתוך מכלי חול בקיבולת של מאות אלפי מטרים מעוקבים. הבידוד שמעניק החול מאפשר לשמור את אנרגיית החום למשך שבועות ואף חודשים, וכך ניתן להשתמש באמצעותו לחימום מבנים או לייצור קיטור עבור תחנות כוח, שיחזירו את החום לרשת החשמל.
7 צפייה בגלריה
עמדות טעינה
עמדות טעינה
אפשר לאגור חשמל גם בחול

תאוצה כחול-לבן

חברת סטארט-אפ מהרצליה בשם StoreDot מבטיחה לקצר באופן דרמטי את משך הטעינה של הרכבים החשמליים. הטכנולוגיה שלהם מבוססת על החלפת הגרפיט שבסוללות הליתיום המוכרות בננו-חלקיקים פעילים שעשויים מחומרים אחרים המאיצים את פיזור היונים בסוללה. אבל עזבו את ההסבר המדעי: הטכנולוגיה הנוכחית של סטורדוט, על בסיס סיליקון, מבטיחה לאפשר לנו טעינה של חשמל המספיק ל-160 ק"מ בתוך 5 דקות בלבד. ב-2028 צפויה החברה להשיק סוללת "מצב מוצק למחצה" שתקצר את משך הטעינה לטווח דומה ל-3 דקות בלבד, ועד 2032 מעריכים בחברה שיגיעו לעידן ה"פוסט ליתיום" ויאפשרו הטענת 160 ק"מ בשתי דקות בלבד.
בנוסף, בסטורדוט מבטיחים כי בניגוד לטעינה המהירה המוכרת, בטכנולוגיה שלהם כמעט ולא ייגרם בלאי לסוללות, כך שנהגים לא יצטרכו להתקין עמדת טעינה ביתית ויוכלו להסתמך רק על טעינה מהירה ללא חשש. אם עוד לא השתכנעתם, נספר לכם מי כן השתכנע והשקיע בחברה סכומי עתק: יצרניות רכב כמו מרצדס, וולוו, וינפאסט הווייטנאמית וגם ענקית האנרגיה BP ואפילו סמסונג.
7 צפייה בגלריה
עמדות טעינה
עמדות טעינה
חיבור אוטומטי לשקע

טעינה בשירות מלא

בתחנות הדלק רובנו משתמשים במשאבות בשירות עצמי, במטרה לחסוך כמה שקלים, אבל יש עדיין מי שמעדיף לגשת למסלולי השירות המלא - בין אם מטעמי נוחות ובין אם מתוך צורך בשל מוגבלות פיזית. כבל הטעינה לרכבים חשמליים אמנם פחות מלכלך מצינור המשאבה, אך הוא כבד ומסורבל, ולכן בפורד פיתחו רובוט שמחבר אותו באופן עצמאי לרכב. את הרובוט מפעילים באפליקציה ייעודית, ומצלמה זעירה שמותקנת עליו מכוונת את הכבל אל שקע הרכב - וגם מנתקת אותו בסיום.
למרות שכרגע מדובר בפתרון ספציפי לנהגים מבוגרים או עם מוגבלויות, בעידן האוטונומי רובוטים כאלו יצטרכו להיות חלק אינטגרלי מכל עמדות הטעינה.
7 צפייה בגלריה
עמדות טעינה
עמדות טעינה
טרקלין הטעינה היוקרתי של אודי במערב אירופה

טען והתרווח

בזמן שפשוטי העם ימתינו בתור לעמדה פנויה, יחכו לקפה בתחנת הדלק ויצטרכו לקוות שעמדת הטעינה תספק את הקצב המובטח, לקוחות מותג היוקרה אודי יוכלו ליהנות מחוויית טעינה שונה לחלוטין. טרקליני הטעינה של היצרנית התחילו כפיילוט ראשוני בנירנברג, ומתחמים נוספים ייפתחו בקרוב בציריך, בזלצבורג, בברלין וביעדים נוספים באירופה. מדובר במתחמי יוקרה שממוקמים במרכזי הערים ומיועדים עבור לקוחות שלא יכולים להתקין עמדת טעינה ביתית. בזמן שרכבי היוקרה ייטענו, יוכלו הלקוחות האמידים ליהנות מחללי אירוח מרווחים ונוחים עם מתחמי עבודה ומנוחה, ארוחות קלות ואפילו מתקני כושר.
כדי לספק קצב טעינה מירבי לרכבי היוקרה, באודי לא מסתמכים על רשת החשמל המקומית ומתקינים בכל מתחם כזה מערך של סוללות לאגירת אנרגיה בקיבולת של 2,450 קוט"ש - שווה ערך ליותר מ-23 סוללות של רכבי אודי Q8 e-tron. קצב הטעינה המרבי יגיע ל-320 קילוואט וכל החשמל יופק ממקורות ירוקים.

הזירה המקומית

טכנולוגיות הטעינה המתקדמות ביותר ישולבו כאן רק בעתיד הרחוק, אבל גם בעתיד הקרוב יש לחברות הישראליות פיתוחים חדשים אותם הם צפויים לשלב בעתיד הקרוב ולשפר משמעותית את קלות ונוחות הטעינה.
באפקון, חברת הטעינה הגדולה בישראל כיום, מתכננים הקמת מערכי אגירה לבתים משותפים על בסיס סוללות ליתיום מתוצרת BYD, שיטענו בחשמל זול בשעות השפל ויאפשרו טעינה חוזרת בשעות ביקושי השיא במחיר נמוך יותר, ותוך הפחתה של העומס מרשת החשמל.
בחברת EV Edge מציבים כיעד דווקא את הרחבת הפריסה של עמדות הטעינה האיטית (AC) - שצריכת החשמל שלהן נמוכה פי 20 מזו של עמדה אולטרה-מהירה ובכך היא מאפשרת לטעון כמות גדולה של רכבים העומדים גם כך בשעות היום בחניונים שונים, מבלי להכביד על רשת החשמל.
בחברת זוקו, החדשה יחסית, יציגו בקרוב מערכת לניהול חכם של טעינה בחניונים - כך שצריכת החשמל תתפרס בהתאם לשעות החניה, הנסועה האופיינית ואפילו הדרג של הנהג בחברה שבה הוא עובד - וכך הספק של עמדה אחת יאפשר לטעון שלושה רכבים.
בחברת פלגו מעריכים כי בתוך שנתיים ייכנסו לייצור סדרתי של טעינה אלחוטית ייחודית. בינתיים הם מתכננים לבצע אגירת חשמל בסוללות ליתיום משומשות מרכבים שירדו מהכביש, לטובת ניצול מיטבי של הספקי רשת החשמל והורדת עלויות הטעינה.
אחד המיזמים המסקרנים הוא של חברות EV-מוטורס וג'נסל להקמת עמדות טעינה מבוססות מימן, שייצרו את החשמל באופן עצמאי ללא כל תלות ברשת הארצית.
פורסם לראשונה: 15:15, 29.12.22