• במה נהגנו: פורד F150 היברידי
  • מתחרים: ראם 1500, שברולט סילברדו 1500 וטויוטה טונדרה
  • מתי אצלנו: לא יגיע
  • אם יגיע, מחיר משוער: 450 אלף שקל
8 צפייה בגלריה
פורד F150
פורד F150
(צילום: Carlin Gerbich)
  • בעד: סביבת נהג, ביצועים, נוחות נסיעה
  • נגד: צריכת דלק, מחיר
בגדול: משפחת דגמי פורד מסדרה F אינה אחראית רק לטנדר הנמכר ביותר בצפון אמריקה בפער אדיר מהמתחרים הישירים של GM וקרייזלר (ראם), אלא גם מעלה על הכביש את הרכב הנמכר ביותר בשוק הרכב השני בגודלו בעולם וכנראה החשוב מכולם. במספרים? בין 800 ל-900 אלף יחידות בכל שנה בחמש השנים האחרונות. מבחינת הכנסות של מוצר צריכה בשוק האמריקאי הוא שני רק לאייפון של אפל. כך שמדובר במוצר בעל חשיבות עצומה ליצרנית בפרט והשוק בכלל.
וה-F150? עד תחילת שיווק הריינג'ר והמאבריק בצפון אמריקה כצעד נדרש לטובת הקטנת עלויות שוטפות, ה-F150 היה הקטן במשפחה הכוללת גם את F250 ו-F350 המשווקים אצלנו. והוא החשוב שבהם. כדי להבין עד כמה הוא חשוב - בכל יום מתגלגלים מפס הייצור בדירבורן, מישיגן, יותר מ-1,000 יחידות. בכל יום. וחישוב שנערך לאחרונה מגלה כי רק הטנדר הזה אחראי באופן ישיר ועקיף למשרות עבודה של כחצי מיליון אמריקאים. מטורף.
8 צפייה בגלריה
פורד F150
פורד F150
(צילום: Carlin Gerbich)
הוא לא צעיר אגב. סדרה F של פורד הופיעה לראשונה אי שם ב-1948, אז תחת השם F1. ה-F150 שבו אנחנו נוהגים הוא כבר דור 14 בשושלת, ובאופן לא מקרי מביא עימו שורת חידושים גדולה ומשמעותית יותר מכל הדורות שקדמו לו - גם יחד. שכן הוא זה שהכניס את היצרנית לעידן החשמל עם גרסת לייטנינג, בה אין כלל מנוע בעירה פנימית. שינוי שעוד מוקדם לקבוע כיצד הוא מתקבל בקרב רוכשי הטנדר השמרניים. אבל יש גם גרסה מתונה יותר, כזו שאמורה להקל על המעבר - היברידית עם סיוע חשמלי למנוע הבנזין.
עיצוב ותא נוסעים: בפורד מסבירים כי כמעט כל חלקי המרכב חדשים, אבל לא מפתיע לגלות שהעיצוב החיצוני דומה למדי לדגם היוצא. אחרי הכל, אתה לא יכול להפיל על ראשו של חוואי מטקסס יותר מדי שינויים בבת אחת. אז השינויים הצנועים יחסית נועדו בעיקר לאפשר לו להיות אווירודינמי יותר (או במילים אחרות, פחות מרובע-זוויתי משהיה), בין היתר הודות למסיט אוויר אקטיבי בפגוש הקדמי ופתחי אוורור נפתחים-נסגרים בהתאם למהירות ולצורך - חום המנוע.
8 צפייה בגלריה
פורד F150
פורד F150
(צילום: Carlin Gerbich)
סביבת הנהג כבר מרשימה הרבה יותר, בעיקר במקרה של רכב המבחן ברמת אבזור פלטינום הבכירה. יש - איך לא - לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגת נתונים נרחבת וצדו מסך מגע ענק ("12 כל אחד). במטרה להקל על המעבר, לא ויתרו על מתגים פיזיים לבקרת אקלים ומערכת השמע, וטוב שכך שכן התפעול קל ונוח.
איכות החומרים גבוהה מאוד ולראשונה בפורד אפשר לומר שאינה נופלת מזו של מותגי יוקרה, עם שילוב נעים לעין ולמגע של עור, אלומיניום ועץ. מושב הנהג נוח למדי עם שדה ראיה מצוין ותנוחת נהיגה גבוהה בעיקרון. חבל רק שלצד שטחי חלונות גדולים יש קורות A רחבות מדי המפריעות בעיקר בפניות שמאלה. כמקובל במכוניות אמריקאיות, מראות הצד קטנות (מדי) עם שטח מת גדול (מדי).
כצפוי, אין מחסור בתאי אחסון כולל צמד תאי כפפות ואפשרות חביבה עלינו להפוך את המשענת לשולחן עבודה עבור מחשב נייד - גם על-ידי קיפול חשמלי של ידית ההילוכים - אותו ניתן (כמובן) לחבר לשקע חשמל ייעודי. טיפ לפורד: עברו למתגי הילוכים, זה יפשט ויוזיל את הסיפור. יש גם מערכת שמע איכותית של B&O, חימום, קירור וכיוון חשמלי למושבים הקדמיים, מערכת מצלמות היקפיות, מדרגות צד נשלפות חשמלית, חלון שמש ענק ואופציה למערכת סיוע לנסיעה לאחור עם נגרר.
מרחב המחיה ליושבים מאחור מרשים, טוב משמעותית מטנדרים מוכרים לנו כמו איסוזו דימקס או טויוטה היילקס, ומאפשר גם לשלושה מבוגרים לשבת בנוחות. מתחת לספסל תא ענק לציוד עם אפשרות נעילה.
אפרופו ציוד, גם הארגז שלו גדול יותר מטנדרים יפניים (בכ-13-18 ס"מ), אבל דווקא כושר העמסה (830 ק"ג) דומה להם. בגרסה ההיברידית יש בארגז לא פחות מארבעה שקעי חשמל (240V בהספק כולל של 7.2 KW) ולדברי פורד הם מסוגלים לספק אנרגיה לצוות אתר בניה למשך 32 שעות. הציפוי הפנימי של דלת הארגז (נפתחת ונסגרת חשמלית) כולל תאים ייעודים לכלי עבודה ומדרגה נשלפת המקלה את הטיפוס אליו. אהבנו במיוחד את התאורה ההיקפית שמסייעת להעמסה-פריקה בלילה.
היצע מערכות הבטיחות כולל את אלו המוכרות ממכוניות הנוסעים של היצרנית, לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. בעתיד תציע פורד בצפון אמריקה גם יכולת לנהיגה אוטונומית רמה 3 לאחר עדכון תוכנה.
מנועים וביצועים: מלבד הראפטור המפלצתי, הגרסה ההיברידית היא כיום החזקה ביותר בהיצע ה-F150. והיא חזקה ממש. מנוע V6 בנזין מוגדש בנפח 3.5 ליטר משודך למנוע חשמלי וביחד הם מייצרים 430 כ"ס, עם 78.8 קג"מ מרשימים, 18 קג"מ יותר מה-V6 טורבו-דיזל. בפורד כמו בפורד הוא מחובר לתיבת 10 הילוכים אוטומטית ותיבת העברה עם אפשרות בחירה בין הנעה אחורית או כפולה עם העברת כוח לפנים כשנדרש לנסיעה על כביש רטוב למשל. די מתבקש כשהטנדר ללא מטען בארגז ועם כל כך הרבה כוח זמין בגלגלים האחוריים.
8 צפייה בגלריה
פורד F150
פורד F150
(צילום: Carlin Gerbich)
הביצועים מרשימים מאוד ולא משנה אם מדובר בזינוק מהמקום, תאוצות ביניים או שיוט מהיר. בכל מקרה יש תחושת עודף כוח מתחת לרגל ימין. ובעניין זינוק, הוא מספק תאוצה חלקה יותר מגרסת הבנזין הודות למעטפת תמיכה על השהיית מגדש שמספק המנוע החשמלי. אגב, כושר הגרירה שלו כמעט כפול מטנדר יפני ממוצע - 5.6 טון.
מצד שני, היברידי או לא, אם אתם מצפים לצריכת דלק של טויוטה פריוס או השגת טווח הנסיעה המוצהר (1,120 ק"מ), הכינו עצמכם לאכזבה גדולה. המנוע החשמלי פועל בעיקר כסייען לבנזין ופחות כמניע עיקרי, וגם בנסיעה עירונית דרושה רגל סופר עדינה על המצערת כדי להימנע מכניסה לפעולה של מנוע הבעירה הפנימית.
זה 3.5 ליטר של שש בוכנות נעות בכוח בנזין ולכן, אפילו בנהיגת שיוט (מאוד) מתונה צריכת הדלק לא תהיה נמוכה מ-10 ק"מ לליטר. שלבו שטח או גרירה ותקבלו מספרים חד ספרתיים לא מהקצה העליון של הסקאלה. מפתיע בהקשר זה לגלות כי פורד לא ציידו את התיבה במצב B כמקובל במכוניות היברידיות, בו ניתן לבחור לצורך טעינה מוגברת של הסוללה והפחתת השימוש בבלמים.
8 צפייה בגלריה
פורד F150
פורד F150
(צילום: ניר בן זקן)
נוחות והתנהגות: ה-F150 אינו רכב מהפכני מבחינת פלטפורמה, והוא עדיין מבוסס על אותה נוסחה ותיקה, קשוחה וזולה הכוללת בעיקר שלדת סולם. וגם עצמות עצה כפולות עם קפיצי סליל מלפנים, סרן חי עם קפיצי עלים מאחור. כבעבר יש חלקי מרכב מאלומיניום אבל עדיין מדובר ברכב ששוקל 2.5 טון לפני תנועה.
אם יצא לכם לנהוג בטנדרים קטנים (הכל יחסי, כן?) וקיללתם את הרגע, נוחות הנסיעה כאן טובה משמעותית. יכולת השיכוך במהירות נמוכה הופכת אותו לבן לוויה מוטורי ראוי על כל כביש, בניגוד לתחושה הספרטנית של טנדרים מוכרים. הוא גם שומר על מרכב רגוע בכל מהירות, וזה אומר שאין כאן את אותה בעיטת אחוריים מפורסמת של טנדר עם ארגז ריק ממטען. מרשים לא פחות הוא בידוד רעשי דרך ורוח.
ההגה קל ונעים אבל כתוצאה מהממדים הגדולים, רדיוס הסיבוב גדול בכמעט מטר מטויוטה היילקס למשל (7.3 מטר). לבלמים יש במפתיע תחושה טבעית, טובה יותר מהמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
יכולת שטח? טובה, לא הרבה מעבר. יש אומנם בורר מצבי נהיגה שטח, הילוך כוח וגם נעילת דיפרנציאל אחורי, אבל הוא פחות מיועד לכך. המיתלים מתמודדים פחות טוב עם בורות וחריצים עמוקים והפגושים פגיעים ופחות מותאמים לקטעי עבירות. פורד מציעה אומנם גרסת "טרמור" ייעודית לשטח, אבל בינתיים לא ניתן לקבל אותה עם מנוע היברידי.
8 צפייה בגלריה
פורד F150
פורד F150
(צילום: Carlin Gerbich)
סיכום: ה-F150 החדש חתיכת טנדר מרשים. ויותר מכל מציע תנאי שירות נדירים, הרבה מעל המקובל בקטגוריה. בעיקר תא נוסעים וסביבת נהג איכותיים, מרווחים ומאובזרים, נוחות נסיעה גבוהה ומערכות בטיחות מתקדמות. דווקא מערכת ההנעה ההיברידית הייחודית בקטגוריה - למעט טויוטה טונדרה - מאכזבת. היא כן משפרת את הביצועים, לא ממש חסכונית וטנדרים יפניים עם מנוע טורבו-דיזל יהיו עדיפים משמעותית מבחינה זו.
ולא, במחיר משוער של קרוב לחצי מיליון שקל, אין ליבואנית פורד סיבה מיוחדת להנחית אותו אצלנו, אבל את הגרסה הכול-חשמלית שלו, בהחלט כן. ואם הוא יציע איכויות דומות לגרסה ההיברידית, פלוס טווח נסיעה ראוי, הוא בהחלט עשוי להתגלות כשובר שוק נחשק - לפחות עד הגעתם של המתחרים מבית GM וראם. קדימה דלק.
  • מנוע: V6, טווין-טורבו-בנזין, 3.5 ליטר וחשמל
  • הספק: 430 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 78.8 קג"מ ב-3,000 סל"ד
  • תיבת הילוכים: אוטומטית, 10 הילוכים
  • הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח, נעילת דיפ' אחורית
  • אורך: 588.5 ס"מ
  • רוחב: 202.9 ס"מ
  • גובה: 196 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 369.3 ס"מ
  • משקל עצמי/מותר: 830/2,502 ק"ג
  • מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 23.8 ס"מ, 25.3/24.3 מעלות
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: אין נתון
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 10.2 ק"מ לליטר, אין נתון
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): לא נבחן
  • מחיר משוער: 450 אלף שקל
הכותב היה אורח חברת פורד