אם אתם מהבודדים שמסרבים לנסוע במשפחתית סדאן היברידית שקיבלתם במקום העבודה, או ברכב פנאי בעל מראה קרבי ותדמית משעממת, המבחן הזה בשבילכם. אחרי הכול, משפחתיות קומפקטיות עם חמש דלתות שייכות לאחת הקטגוריות הגדולות והחשובות (עדיין) בשוק האירופי. ואף על פי שאצלנו הן נדירות הרבה יותר, עדיין מדובר בפורמט המשפחתי המוצלח ביותר לטעמם של רבים.
8 צפייה בגלריה
אופל אסטרה פולקסווגן גולף
אופל אסטרה פולקסווגן גולף
(צילום: ניר בן זקן)
ובחבורה הזו פולקסווגן גולף היא המייסדת. כמעט יובל שנים לאחר שהדור הראשון ירד לראשונה מפס הייצור בוולפסבורג, בדור שמיני וכנראה אחרון בשושלת, היא גם שומרת באדיקות על תואר אמת המידה והמכונית הטובה בקטגוריה. מה עם אופל אסטרה? חמש פעמים היא ניסתה להדיח את גולף מהתואר, חמש פעמים נכשלה. אבל כעת זהו דור שישי, חדש לגמרי, שמיוצר ברוסלסהיים על גבי בסיס צרפתי משובח מבית קונצרן סטלנטיס. האם התוצאה תהיה שונה?

8 צפייה בגלריה
אופל אסטרה
אופל אסטרה
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 130 כ"ס
  • תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.7 שניות, 210 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 16.9 ק"מ לליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת
  • מחיר רכב מבחן: 159 אלף שקל


8 צפייה בגלריה
פולקסווגן גולף
פולקסווגן גולף
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.5 ליטר, 150 כ"ס
  • תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.5 שניות, 224 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 17.2 ק"מ לליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת
  • מחיר רכב מבחן: 163 אלף שקל
כמו בכל קודמותיה, גם עיצוב הגולף הנוכחית אלגנטי, סולידי ושמרני, ולמעט פס תאורה שובב בחזית נשמרת הגישה של "אם זה לא מקולקל, אל תתקן". הגולף הזו מעט שונה מהדור הקודם, שהיה מעט שונה מהדור שלפניו, שהיה די דומה לדור שקדם לו. האסטרה שונה בתכלית, בין היתר מכיוון שהיא, ובכן, מכונית אחרת לגמרי, עם בעל בית אחר לגמרי וצוות תכנון ועיצוב אחר, ובכן, לגמרי. המראה המשמים של הדורות הקודמים הושלך לפח וטוב שכך, ובמקומו הופיע מראה דינמי, נוכח מאוד, מעניין ומקורי. היא מכה את הגולף ללא כל בעיה גם ללא גג שחור ורעיונות מקוריים כמו פנס בלימה מרכזי אה-לה מכונית מירוץ.
8 צפייה בגלריה
אופל אסטרה
אופל אסטרה
סביבת הנהג של האסטרה מודרנית יותר וקלה לתפעול
(צילום: ניר בן זקן)
הבדלי הגישה ממשיכים בתא הנוסעים, ובעיקר בסביבת הנהג. בגולף יש לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) ומסך מגע צנוע ("8) השולט במערכות הרכב, אבל בניגוד למקובל ביצרנית, הוא אינו נוח לתפעול, מורכב להבנה ומסורבל לשימוש. האייקונים קטנים מדי, והמיקום מחייב הסטת מבט לא בטיחותית. גם שאר המיתוג אינו משכנע במיוחד.
בהקשר הזה ראוי להזכיר כי פולקסווגן - שוב, בניגוד להרגלה בעבר - מציידת את הגולף בערב-רב של אמצעי תפעול מסוגים שונים: כאלה המופעלים במגע, מתגים פיזיים ואפילו משטחי מגע. גישה זו מייצרת תחושת אי אחידות לא אופיינית למוצר שבעבר היה אות ומופת מבחינה זו. נקודת אור - מושבים קדמיים מצוינים, מהטובים שחווינו לאחרונה.
האסטרה שוב עדיפה. היא לא רק מעניינת ומרשימה יותר למראה, ולא רק שיש לה מסך מגע גדול יותר ("10) - את לוח המחוונים שלה ("10) פחות אהבנו, שכן הוא נטול אפשרות לתצוגת מחוונים קלאסית - אלא שהתפעול קל ונוח יותר. במפתיע, גם החומרים איכותיים יותר משל הגולף, ללא קשר לתוספת האלקנטרה המרשימה ולתאי אחסון רבים, גדולים ושימושיים יותר. המושבים פחות נוחים מבגולף, אבל מציעים תמיכה ותנוחת נהיגה טובות יותר.
8 צפייה בגלריה
פולקסווגן גולף
פולקסווגן גולף
לגולף מושבים מצוינים, אבל התפעול מסורבל וגוזל תשומת לב מיותרת
(צילום: ניר בן זקן)
תנאי השירות ליושבים מאחור בגולף עדיפים, אף על פי שהיא קצרה מהאסטרה (ב-10.5 ס"מ) ובעלת בסיס גלגלים קטן משמעותית (ב-5.5 ס"מ). הספסל נוח ומוצב גבוה, כך שנוצר יותר מרווח לרגליים ולראש ושטח חלונות גדול במעט - ללא ספק תכנון טוב יותר, ופועל יוצא של עשרות שנות ניסיון. בגולף גם צמד שקעי USB (בודד באסטרה) ושליטה נפרדת בפתחי המיזוג האחוריים, אך באופל יש תא מטען גדול בכ-40 ליטר (422 ליטר לעומת 381 ליטר) עם גלגל חלופי בגודל מלא, לעומת גלגל זמני קטן בפולקסווגן.
רשימת האבזור של שתי המתחרות כוללת מושב נהג חשמלי, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, מנופי שליטה ידנית בהילוכים וחלון שמש (באסטרה גדול יותר, עם וילון אטימה מלא לעומת חלקי). בפולקסווגן יש משטח טעינה אלחוטי, ובאופל יש מצלמות חניה היקפיות (לעומת מצלמת נסיעה לאחור) וחימום מושבים קדמיים.
אבזור הבטיחות כולל בשתיהן בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת, אבל האסטרה עדיפה כאן עם שמירת נתיב לעומת תיקון ותאורת מטריקס לד משובחת - ניצחון ברור לאסטרה.
8 צפייה בגלריה
אופל אסטרה פולקסווגן גולף
אופל אסטרה פולקסווגן גולף
(צילום: ניר בן זקן)


מערכות ההנעה שלהן הן המוכרות של היצרניות. לגולף מנוע גדול יותר במספר הצילינדרים (ארבעה לעומת שלושה), בנפח (1.5 ליטר לעומת 1.2 ליטר) ובהספק (150 כ"ס לעומת 130 כ"ס), והוא גם נתמך על ידי מערכת היברידית קלה (48V). לא מפתיע לכן שהיא מהירה בהרבה בכל מבחני התאוצה, בזינוק מהמקום ובתאוצות הביניים. כן מפתיע שתיבת ההילוכים של פולקסווגן (שבעה יחסים, כפולת-מצמד) מאפשרת תחילת נסיעה חלקה ונעימה בהרבה הודות למערכת ההיברידית, המנטרלת את השיהוק האופייני בתיבות מסוגה. בשיוט המערכת מאפשרת לדומם את המנוע בעומס נמוך, בירידות למשל.
האסטרה פחות משכנעת מבחינת החיבור בין המנוע לתיבת ההילוכים (שמונה יחסים, אוטומטית). משמעותית פחות, וגם בהשוואה לדגמים אחרים של הקונצרן - עד כדי כך שבדקנו מכוניות נוספות כדי לוודא שלא מדובר בתקלה. המנוע רועש בהתנעה כשהוא קר, תחילת הנסיעה גסה, הוא רועד בסל"ד נמוך (בעיקר במצב M בתיבה) ורועש עם שאון ניכר ומטריד בסל"ד גבוה. ואף על פי שלאסטרה מנוע קטן יותר ותיבה עם יותר יחסים, צריכת הדלק שלה במבחן הייתה גבוהה יותר - 10.8 ק"מ לליטר לעומת 13.4 ק"מ לליטר בגולף. נוקאאוט לטובת פולקסווגן.
8 צפייה בגלריה
אופל אסטרה פולקסווגן גולף
אופל אסטרה פולקסווגן גולף
(צילום: ניר בן זקן)


האסטרה מבוססת על הפלטפורמה העדכנית של פיז'ו 308, ואיכות הנסיעה בה השתפרה באופן דרמטי, אבל בניסיון להקנות לה אופי דינמי יותר מאחיותיה הצרפתיות, המתלים כוילו באופן נוקשה יותר ויחד עם חתך צמיגים נמוך, נוחות הנסיעה בינונית במקרה הטוב. הגולף מציגה (גם כאן) שנים ארוכות של ליטוש, והיא נוחה ממנה בכל מצב ומהירות כמעט, שכן היא לא רק מכוילת באופן מוקפד, היא גם מצוידת במתלה אחורי מודרני יותר (רב-חיבורי לעומת קורת מתח), המאפשר שיכוך טוב בהרבה גם במהירות גבוהה. החיסרון היחיד כאן - מעט יותר רעשי רוח ודרך.
במפתיע, הקרבת נוחות הנסיעה באסטרה והקשחת המתלים לא הביאו כל יתרון ביכולת הדינמית. כן, המרכב שלה פחות מושפע מהעברות משקל, אבל אובדן האחיזה מגיע בפירוש מוקדם יותר, הרבה יותר, עם נטייה מוקדמת לתת-היגוי (אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים). לכך אחראים בין היתר צמיגים המיועדים לחיסכון בדלק, ופחות לאחיזת כביש (מישלין פרימסי 4, לעומת גודייר איגל F1 אסימטרי 3 בגולף).
תחושת הביטחון של הנהג בגולף טובה בכל מצב. גם פעולת ההגה (2.5 סיבובים מקצה לקצה, 3 באסטרה) מדויקת יותר, עם מאפיינים בטוחים וצפויים עד ומעבר למגבלות. היתרון היחיד באסטרה - תחושה טובה יותר בדוושת הבלם. שוב, הגולף מציגה עליונות ברורה.
8 צפייה בגלריה
אופל אסטרה פולקסווגן גולף
אופל אסטרה פולקסווגן גולף
(צילום: ניר בן זקן)


אופל אסטרה מרשימה הרבה יותר מפולקסווגן גולף באולם התצוגה, והיא כנראה המכונית הנאה בקטגוריה. לכך אפשר ורצוי להוסיף סביבת נהג מודרנית ואינטואיטיבית יותר, עם רשימת אבזור עדיפה, אבל היא לא יכולה לנצח במבחן הזה.
פולקסווגן גולף הלכה אחורה בכל הנוגע לסביבת העבודה של הנהג, ובמובנים מסוימים נדרשת לבדק בית. במתיחת הפנים שתעבור בעתיד, אין ספק שיתבצע שיפור מקיף מבחינה זו, אבל זו גם הביקורת היחידה שלנו כלפיה, שכן בכל הנוגע לנסיעה בכל תוואי דרך ובכל מהירות היא טובה במידה ניכרת מהאסטרה. איכות הנסיעה בה כל כך גבוהה, עד כי לטעמנו היא כנראה המכונית הנעימה ביותר לבלות בה זמן ממושך על הכביש מתחת לרבע מיליון שקלים.
ייתכן שזהו הקרב האחרון בין השתיים, מהיריבות המרות ביותר בהיסטוריה של תעשיית הרכב, אבל גם הוא, כמו כל אלה שלפניו, הוכרע באופן ברור לטובת פולקסווגן - המשפחתית הקומפקטית הטובה ביותר כיום.