המעבר ההדרגתי להנעה חשמלית בתעשיית הרכב מציב דילמה לא פשוטה בפני יצרניות. הוותיקות והמבוססות שבהן, כמו-גם אלה שאך לא מזמן נחשבו עדיין לסטארטאפים נועזים - האם לפתח יחידת הנעה חשמלית באופן עצמי, על כל העלות הגבוהה, כוח האדם הרב והזמן הארוך הנדרש לכך, או פשוט לרכוש מהמוכן מספקיות משנה וחברות המתמחות בתחום. אחרי הכל, רכישת רכיבים ומכלולים מספקי משנה היא עניין שכיח בתעשיית הרכב כבר שנים ארוכות, והולך ומתרחב בעידן הנוכחי.
1 צפייה בגלריה
האופנוע החשמלי של ואלאו
האופנוע החשמלי של ואלאו
האופנוע החשמלי של ואלאו
ובניגוד לרכב ארבע גלגלי עם מספר עצום של רכיבים שונים המגיעים מכל קצוות התעשייה, העולם הדו-גלגלי פשוט יותר, שכן אופנוע הוא אחרי הכל כלי פחות מורכב. וממילא, מערכות מתלים, בלימה ורכיבים אלקטרוניים מגיעים מאז ומעולם בערך מספקיות משנה בעלות מומחיות בתחומן. כך שמדוע לא גם יחידת הנעה?
קחו למשל את ענקית החלפים הצרפתית ולאו (Valeo), מוכרת דווקא כיצרנית מכלולים לתעשייה הארבע-גלגלית. בתערוכת CES שנערכה לאחרונה בלאס וגאס, ארה"ב, הציגו הצרפתים אופנוע מייצור עצמי, מעין תצוגת תכלית טכנולוגית שמעניקה אפשרות לרכש יחידה מוכנה להשתלה עבור כל יצרנית שתחפוץ בכך.
האופנוע החשמלי של ולאו הוא למעשה דגם TC MAX מתוצרת חברת סופר-סוקו' בו הושתלה יחידת הנעה חשמלית, המשלבת בין מנוע חשמלי מקורר אוויר במתח 48V, מערכת תמסורת עם רצועה כהנעה סופית ויחידת בקרה וניהול האחראית על פעולת המנוע והסוללה. כל המכלול שוקל 17 ק"ג ומותאם לכלים קטני נפח. הספק המנוע החשמלי 9.4 קילוואט (12.6 כ"ס), קרוב למנועי 125 סמ"ק חזקים. בוולאו רק מזכירים כי הפסדי הכוח שלו מינימליים, בהשוואה למנועי בעירה פנימית בהם רק כ-90% מההספק מגיע לגלגל.
הבחירה ב-48V אינה מקרית. לוולאו ניסיון רב בפיתוח מערכות חשמליות והיברידיות במתח שכזה, והיא אחראית לכ-30% מכלל מערכות ההנעה ההיברידיות במתח 48V למכוניות. בנוסף, בוולאו מעריכים כי זהו המתח שיהפוך לסטנדרט בתעשיה, בהתאם למיזמי פיתוח מכלולי סוללות נשלפות כמותם הציגו לאחרונה ארבעת יצרניות יפניות וקימקו.
עם יחידת הנעה זמינה מהמדף ומכלולי סוללות נשלפות תואמים, שיהיו זמינים לכל דורש, סביר להניח שנראה בשנים הקרובות גל של כלים דו-גלגליים חשמלים-עירוניים-קטנים שיתפסו את מקומם של קטנועי ה-125 ברחובות הערים. כלים אלו יקבלו דחיפה בשנים הקרובות לקראת כניסתה לתוקף של תקינת יורו 6, הצפויה לחייב אימוץ של הנעה חשמלית או סיוע חשמלית עבור כלים דו-גלגלים בתוך הערים.