בחברות הטעינה מעריכים שב־2021 יגדלו מכירות המכוניות החשמליות בארץ ל־5,000 עד 10,000 מכוניות, לעומת כ־2,000 השנה. לפי ההערכות מקדמות החברות את התקנת הרשת שלהן, בעיקר של עמדות הטעינה המהירה (DC) היקרות.
4 צפייה בגלריה
עמדת טעינה של אפקון
עמדת טעינה של אפקון
עמדת טעינה של אפקון
( צילום: יח"צ)

בחודשים הקרובים תתקין אפקון עמדות טעינה מהירה לחשמליות בתחנות הדלק של דור אלון בכביש 6, לאחר שכבר התקינה אחת בתחנת הרשת בצומת דבירה, בחלקו הדרומי של הכביש. "בחודש האחרון התקנו עשר עמדות DC חדשות", אומר אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית. "נוסיף עמדה אולטרה מהירה בקניון M־הדרך בכביש 2 , שם כבר יש לנו עמדת DC רגילה, לאור הביקושים".
4 צפייה בגלריה
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית
אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית
(צילום: ישראל כהן)

אפקון, מקבוצת שלמה, היא אחת מהספקיות הגדולות של עמדות טעינה ליבואני הרכב, עבור רוכשי חשמליות חדשות, מה שמעניק לה גישה לתכניות השיווק של היבואנים. "אני מעריך שב־2021 מכירות החשמליות בארץ יכולות להגיע ל־10,000 יחידות, לאור הגידול בכמות הדגמים והאספקות לשוק הישראלי. אבל הקפיצה הגדולה תתרחש ב־2022־23, וב־2025 כבר יסעו כאן מאות אלפי מכוניות חשמליות".
עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול EVI, צופה שוק חשמליות קטן יותר בשנה הקרובה, כ־6,000־7,000 מכוניות. "אנחנו נערכים לגידול וממשיכים את הפריסה בהתאם. התקנו כבר 10 עמדות DC בתחנות סונול, כולל בהרצליה, צמוד לנתיבי איילון. יש הרבה ביקוש מצד נהגי החשמליות לעמדות טעינה מהירה, מה שמראה היקף נסועה משמעותי שלהם, מעבר לטווח שמספקת הטעינה הביתית".

4 צפייה בגלריה
עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול EVI
עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול EVI
עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול EVI
(צילום: יח"צ)



רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י, אומר ש"שיעור השימוש בעמדות ה־DC גבוה מהתחזיות הראשונות שלנו. 20% מרשת העמדות אצלנו הן DC, אבל הן תופסות 66% מאירועי הטעינה ו־85% מהיקף החשמל שטוענים דרכנו. רוב הטעינות קצרות, בין 10 ל־15 דקות, טוענים את הקוט"ש שצריכים באותו רגע אבל ממלאים את הסוללה בעמדה הביתית". ג'ינרג'י, שגם מייצרת עמדות ביתיות, מרחיבה כעת את המפעל שלה באשקלון ב־50%, לאור הביקוש באירופה.
גם ברשת ה־DC של EV-EDGE, שנמצאת בבעלות משותפת של קבוצת יוניון ושל פז, הלקוחות לא נשארים זמן רב בעמדות, עם כ־20 דקות בממוצע לטעינה. "במחצית הראשונה של 2021 נקים שתי עמדות DC במצפה רמון, בדרך לאילת, בעקבות זכייה במכרז שפרסמה המועצה המקומית, ונשלים הקמת 15 עמדות שבהן זכינו במכרז משרד האנרגיה, כולל עמדות בקניוני G", אומר רונן יבלון, מנכ"ל החברה. "אנחנו בודקים עם פז עוד 4־5 מיקומים בתחנות שלה, לעמדות שיוכלו לשרת את הנוסעים לדרום ולאילת. העמדות הכי חזקות שלנו הן במודיעין ובעפולה".
4 צפייה בגלריה
רונן יבלון, מנכ"ל EV-EDGE
רונן יבלון, מנכ"ל EV-EDGE
רונן יבלון, מנכ"ל EV-EDGE
(צילום: יח"צ)
יבלון מעריך את גודל שוק החשמליות בארץ בשנה הקרובה ב־5,000 עד 8,000 מכוניות. הפער תלוי בקצב הגעת הדגמים החדשים לארץ, בחברות הטעינה מייחסים השפעה רבה למועד השקת טסלה בישראל, שתגדיל את מכירות החשמליות מעבר לכמות שתמכור בעצמה, בעקבות העניין שתעורר בתחום.