עבור רבים, ב.מ.וו עם גג נפתח היא מכונית חלום נחשקת. ואפשר להבין אותם. השילוב של ביצועים ותדמית ספורטיבית יחד עם אפשרות לרוח בשיער, תמיד היה מזון לחלומות מהסוג המשובח. ועכשיו, 35 שנים לאחר ה-3 קבריולה הראשונה, נוחתת אצלנו הנינה המודרנית, סדרה 4 קבריולה חדשה. עם שינוי משמעותי לאחר 15 שנות מנגנון גג קשיח ומסורבל וכבד - גג בד "כמו פעם".
סיכום: אולי פעם נתרגל, אבל בינתיים החרטום החדש של ב.מ.וו קשה לעיכול. אולי אנחנו שמרנים מדי, אולי זו ב.מ.וו שהרגילה אותנו במשך עשרות שנים לטוב. חוץ מזה? תא נוסעים סופר מרשים וסביבת נהג מהטובות שיש (ומחמאות למושבים הנפלאים), התנהגות כביש טובה מבעבר ורצון לשחרר את הפוטנציאל האדיר שבה.
מצד שני, היא לא המכונית הנוחה ביותר מחוץ לעיר וסובלת ממנוע צנוע, מאוד צנוע וכזה שעושה לה עוול גדול. אנחנו יודעים, יש כאלה שלא יראו בכך בעיה והמראה מסובב הראשים יספיק להם. אנחנו חושבים שבמכונית כזו, עם תג-מחיר שנושק לחצי מיליון שקל, חובה להציב יחידה חזקה ומפעימה. המנוע הנוכחי, חזק רק במעט מהנהוג כיום במכוניות משפחתיות, פשוט לא מתאים לה, ולכן גם הציון הסופי נפגע.
איך נראית: רבות דובר על חרטום סדרה 4 עם סבכת הכליות אדירת הממדים. ולמרות הזמן שחלף, טרם התרגלנו לחזית הזו. אנחנו גם מודעים לכך שזו כנראה דעת מיעוט, שכן על הסביבה זה עושה רושם, למרות הצבע הלבן-סולידי של רכב המבחן.
על תא הנוסעים אין מחלוקת. כמו בקופה, גם כאן תנוחת נהיגה קרובה לשלמות עם גלגל הגה שלוש צלעות בשרני ומושבים שמציעים נוחות לצד תמיכה יוצאת דופן, עם מנגנון "הגשת" חגורת בטיחות נהדר. בגב המושבים הקדמיים נוספו פתחי מערכת המיזוג לטובת אוויר חם לצוואר בעת נסיעה עם גג פתוח, אבל האפקטיביות נמוכה עקב מערבולות רוח שחודרות לתא. יש ווילון רשת אותו ניתן להתקין מאחורי המושבים הקדמיים והוא מפחית באופן דרמטי את כמות הרוח החודרת לתא, אבל מבטל בכך את האפשרות לאכלס את המושב האחורי.
איכות החומרים גבוהה אבל על דיפון דמוי עץ ברכב המבחן היינו מוותרים. מסך המגע גדול ("10.25 לעומת "8.8 בדגם היוצא), נראה טוב ונוח יותר לתפעול, אבל לוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) לא מרשים כמו המתחרים, ללא אפשרויות התאמה אישית ומד סל"ד שפועל הפוך מהמקובל.
גידול בממדים (13 ס"מ לאורך, 4 ס"מ לבסיס הגלגלים ו-2.5 ס"מ לרוחב) משפרים את מרחב המחיה ליושבים מאחור, אבל אל תטעו לראות בה מכונית לארבעה מבוגרים, אלא אם הם קטני מידות. מנגנון גג בד נפתח מותיר יותר מקום בתא המטען (לעומת הגג הקשיח בעבר) כשהוא סגור (385 ליטר, 15+) ובעיקר כשהוא פתוח (300 ליטר, 80+). פתיחה וסגירה חשמלית מתבצעות תוך 18 שניות בלבד (2 שניות מהר יותר) וניתן לבצע את הריקוד הפוטוגני עד מהירות 50 קמ"ש (18 קמ"ש בדגם היוצא). אגב, השימוש במנגנון קל יותר (ב-40%), מאפשר לשמור על משקל דומה לרכב המוחלף למרות הגידול בממדים.
רשימת האבזור התקני כוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, מנופי שליטה ידנית בהילוכים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, משטח טעינה אלחוטי, חיישני חניה היקפיים וחישוקי "18. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית וסיוע בתמרון התחמקות ממכשול.
איך נוסע: ה-420 הנבחנת מצוידת במנוע 2.0 ליטר בנזין מוגדש עם 184 כ"ס כבעבר, עם תוספת מומנט קלה ושינויי יחסי העברה בתיבת שמונה ההילוכים אוטומטית. דף הנתונים מדווח כי הביצועים שופרו במעט (8.2 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, 0.2 שניות פחות), אבל קשה להימנע מתחושה מגושמת ועצלה, בעיקר בשיוט מזורזר או בכביש הררי. לא תרגישו בחסרונו של כוח זמין בנהיגה נינוחה אבל כל ניסיון לדחוק בה להאצות מהירות או נהיגה זריזה, יתקל בסרבנות מובנית. זה פשוט מנוע צנוע מדי. צריכת הדלק הייתה סבירה - 8.9 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
נוחות הנסיעה טובה ביחס למכוניות מסוגה, אבל במהירות גבוהה היא פחות משכנעת עם תנודות גוף מיותרות. גרסאות יקרות יותר מצוידות בבולמי זעזועים אדפטיביים עם קשיחות משתנה ואלה עשויים לשפר את המצב, בתמורה לתוספת מחיר עסיסית. נקודת זכות מפתיעה: כשהגג סגור אין כמעט חדירה של רעשים וביחס למכוניות עם גג בד, הוא מהשקטים בהם נתקלנו.
היכולת הדינמית שופרה לעומת הדגם המוחלף, בין היתר הודות למרכב קשיח יותר עם חיזוקים במקומות שונים והרחבה של מפסק הסרנים (בכ-3 ס"מ מלפנים וב-2 ס"מ מאחור). קל לשנות כיוון במהירות ובדיוק, עם זוויות גלגול צנועות ואחיזה גבוהה לה אחראים בין היתר צמיגי גודייר איגל F1 אסימטריק 3. אבל ב-420 הנבחנת לא ניתן להביא לידי ביטוי את היתרונות הדינמיים של ההנעה האחורית, וודאי שלא ליהנות ממנה. ההגה מדויק והבלמים טובים עם עמידות גבוהה יחסית לדעיכה.
- מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
- הספק: 184 כ"ס ב-6,500 סל"ד
- מומנט: 30.6 קג"מ ב-1,350 סל"ד
- תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
- אורך: 476.8 ס"מ
- רוחב: 185.2 ס"מ
- גובה: 138.43 ס"מ
- בסיס גלגלים: 285.1 ס"מ
- משקל עצמי: 1,765 ק"ג
- נפח תא מטען: 385 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.2 שניות, 236 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 14.5 ק"מ לליטר, 158 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 4
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
- מחיר: 465 אלף שקל