שוק הרכב החדש קורס: אחרי ירידה של כ-36% בחודש מארס הגיע אפריל האיום עם צניחה של 90% במכירות. במהלך חודש אפריל החולף נמכרו בישראל 2,562 מכוניות חדשות, מספר נמוך באופן חסר תקדים בשוק הרכב המקומי ומעט יותר מ-10% מסך מכירות הרכב החדש בחודש המקביל אשתקד, שעמד על כ-24.5 מכוניות חדשות.
בשוק הרכב ציפו למספרים הנמוכים בהתחשב באולמות התצוגה הסגורים ובעצירה הכמעט מוחלטת של השוק, נתונים עימם מתמודדות מרבית מדינות העולם. מתחילת השנה נמכרו בישראל 87,730 מכוניות חדשות, ירידה דרמטית לעומת השליש הראשון של 2019 שבו נמכרו 114,847 מכוניות חדשות.
עם מספרים נמוכים שכאלה, אין כמעט משמעות להישגים או הכשלונות של היבואנים השונים בחודש החולף, אם כי יש בכל זאת מספר יוצאי דופן שראוי להזכיר. למשל טויוטה, מותג הרכב הצומח של התקופה האחרונה, אשר הצליח בכל זאת למכור לא פחות מ-650 מכוניות, כ-25% מכלל המכוניות החדשות שעלו על הכביש במהלך אפריל.
גם קיה רשאית לראות עצמה מרוצה, עם 470 מכוניות חדשות שהצליחה בכל זאת למכור באפריל. שתי היצרניות יחד עם סקודה שמסרה 221 מכוניות, החזיקו במהלך אפריל בכ-50% מסך כלי הרכב החדשים שעלו על הכביש בחודש החולף.
בהתחשב במספרים הנמוכים, גם רנו הצליחה יחסית עם 190 מכוניות חדשות, וכך גם סוזוקי עם 136, מספר מגוחך בימים שבשגרה אבל עדיין גבוה בעשרות אחוזים מיונדאי, מובילת השוק הגאה כבר שנים ארוכות ומי שבאופן רגיל מוסרת מספר תלת-ספרתי של מכוניות מדי יום, אך העלתה על הכביש באפריל 101 מכוניות בדיוק. עוד במותגים המובילים: ניסאן עם 95 יחידות, סיטרואן עם 75 מכוניות, פולקסווגן עם 62, פיז'ו עם 60 ושברולט עם 59 מכוניות.
בשוק הרכב מזכירים היום בהקשר לצלילה החדה במכירות רכב חדש, כי למגבלות הקיצוניות על רכישת רכב חדש שהטיל הסגר בעקבות הקורונה יש להוסיף את חג הפסח שממילא לא צפוי היה להתאפיין ברכש מסיבי (אם כי בפסח 2019 המכירות היו טובות במיוחד) ואת שינוי שיטת חישוב המיסוי הירוק (שהתבצעה עוד לפני תחילת החודש).
בכירים בשוק מציינים כי בכל זאת נרשמת התעוררות קלה בימים האחרונים וכי השבועות הקרובים צפויים להראות שיפור מתמיד. "בשבועיים האחרונים הירידות מתונות יותר ומתבטאות בשיעור של 30%-40%", אמר אחד מבכירי שוק הרכב ל-ynet, והוסיף כי "במאי נראה כנראה המשך במגמת גידול במכירות".
לצד הצהרות אופטימיות אלה יש מי שרואה תמונה פחות מעודדת. "היבואנים בארץ יהיו חייבים לשנות כיוון. מה שהיה הוא לא מה שיהיה והלקוחות, כשכבר יגיעו לאולמות, יהיו לא רק בררניים יותר ובזבזנים פחות, אלא יבינו שהם בעמדת כוח ומיקוח טובה לאין ערוך מהמצב עד עתה", אמר בכיר אחר ל-ynet.
"קשה מאוד יהיה לשכנע לקוחות לקנות בעזרת בהסדרי תשלומים, נוחים ככה שיהיו. יהיו פחות אנשים עם פחות כסף, ואי אפשר יהיה להמנע מהוזלות מחיר, המהלך השנוא ביותר על היבואנים. בשוק היוקרה זה יהיה בולט יותר, אבל גם דגמים עממיים כנראה ישווקו במחירים נוחים יותר בתקופה הקרובה לפחות".
עשרת המותגים הנמכרים ביותר בשליש הראשון של 2020*:
1. יונדאי - 13,271
2. טויוטה - 11,187
3. קיה- 10,739
4. סקודה - 7,539
5. מיצובישי - 5,780
6. סיאט - 4,208
7. מאזדה - 4,197
8. סוזוקי - 3,608
9. שברולט - 3,467
10 ניסאן - 3,241
*איגוד יבואני הרכב עדכן את נתוני המסירות והטבלה הותאמה לנתונים המעודכנים