ה-12 במספר תהיה BYD, יצרנית רכב סינית שמצטרפת לרשימה ארוכה של מותגים שהרחיבו משמעותית את היצע הרכב בשוק המקומי. רובם, כמו BYD, מבוססים על דגמים חשמליים. אלא שבשונה ממרביתן, החברה הזו החלה את דרכה באמצע שנות ה-90 דווקא כיצרנית סוללות לשימושים שונים, והיסטוריית ייצור הרכב שלה מתחילה - עם דגמי בנזין - רק לפני כשני עשורים. כיום היא אחת הגדולות בעולם בייצור סוללות לרכב חשמלי, לרבות לגדולות והחשובות שביצרניות בתעשייה. ויש לה גם מספר דגמים משלה.
11 צפייה בגלריה
BYD
BYD
(צילום: ניר בן זקן)
את החדירה לשוק האירופאי מבצעת BYD כעת, וישראל תהיה אחת משש מדינות ראשונות בהן תשווק דגמים חשמליים, כשנה לאחר שהחלה בפעילות בדנמרק ונורווגיה. כפי שפרסמנו בעבר, על השיווק המקומי תהיה אחראית חברה משותפת ליבואנית הרכב צ׳מפיון וחברת הליסינג שלמה. אולם תצוגה ראשון יפתח בפתח תקווה כבר בספטמבר, ונציגויות נוספות יוקמו בחיפה, ירושלים ובאר שבע.
שלושת הדגמים החשמליים ששיווקם כאן יתחיל בקרוב הועמדו עבורנו לטובת נסיעת התרשמות קצרה (מדי), ונהיגה ארוכה יותר צפויה ברכב בעוד כשבועיים, על כבישי ישראל. עד אז, קבלו את הנקודות החשובות ביותר.

אטו 3

  • מנוע, הנעה: 204 כ"ס, הנעה קדמית
  • קיבולת מצבר, טווח נסיעה: 60.5 קוט"ש, 420 ק"מ
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.3 שניות, 160 קמ"ש
  • מחיר משוער: 150 אלף שקל
האטו-3 הוא הדגם החשוב ביותר של BYD, ולהערכתנו עשוי להפוך ללהיט מכירות בדומה לדגמים חשמליים של מותגים סינים אחרים כמו MG ZS EV שהיה ב-2020 החשמלי הנמכר ביותר, וג'ילי גיאומטרי C המחזיק בתואר הזה מתחילת השנה הנוכחית. גודלו כמעט זהה לג'ילי, עם 2 ס"מ נוספים לאורך (445.5 ס"מ) ולבסיס הגלגלים (272 ס"מ), ותא מטען גדול בכ-100 ליטר (440 ליטר).
סביבת הנהג מרשימה ומקורית עם קווי מתאר לרוב, וקונסולה נמוכה שאחראית לתחושת ישיבה גבוהה. יש גם בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) שעוצב כמצערת במטוס נוסעים ופתחי מיזוג שנראים כטבעות מתכת. מרשים מאוד, כולל איכות החומרים גבוהה עוד יותר. גם הוא נהנה ממסך מגע (12.8") מסתובב.
אך גם הוא, כמו אחיו, לא מאפשר צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto וצפוי לאפשר זאת בשלב מאוחר יותר. לוח המחוונים זאת קטן למדי ("5) ודומה לזה המותקן בדגמים החשמליים של פולקסווגן. מערכות הבטיחות שבו מקיפות יותר מצמד הדגמים האחרים של המותג, עם בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
הוא מבוסס על פלטפורמה ייעודית להנעה חשמלית ונוחות הנסיעה והיכולת הדינמית נשכרות מכך. המנוע החשמלי (204 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ומאפשר זינוק ל-100 קמ״ש ב-7.3 שניות, 0.4 שניות פחות מג'ילי, 1.3 שניות פחות מ-MG. יש רק שני מצבי בלימה רגנרטיבית, ללא הבדל משמעותי בניהם כשהעוצמתי יותר לא מאפשר לוותר על שימוש בדוושת הבלם כמקובל בחשמליות מודרניות. מצברי 60.5 קוט"ש מאפשרים טווח תיאורטי של 420 ק"מ, 20 ו-40 ק"מ פחות מגרסאות ארוכות טווח ב-MG וג'ילי בהתאמה. טעינה מהירה (90DC) תאפשר מילוי מצברים מ-30% ל-80% בחצי שעה.

טאנג EV

  • מנוע, הנעה: 516 כ"ס, הנעה כפולה
  • קיבולת מצבר, טווח נסיעה: 86.4 קוט"ש, 400 ק"מ
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.6 שניות, 180 קמ"ש
  • מחיר משוער: 300 אלף שקל
הטאנג הוא רכב פנאי גדול לשבעה נוסעים המשווק זה מכבר בנורווגיה, ומאז תחילת השנה נמכרו ממנו מספר כמעט זהה לאודי e-tron שמשווק שם במחיר דומה. אצלנו יעמוד מחירו על כ-300 אלף שקל, נמוך משמעותית מהאודי. בכל הוא עשוי להתגלות כאלטרנטיבה מעניינת לרוכשי רכב פנאי עם מנוע בעירה פנימית דוגמת יונדאי סנטה פה וקיה סורנטו שמחירם דומה.
בהשוואה לקוריאנים האמורים הוא ארוך (487 ס"מ) ב-6 עד 8.5 ס"מ מקיה ויונדאי בהתאמה, עם בסיס גלגלים ארוך ב-5.5 ס"מ מהסנטה פה ודומה לסורנטו (282 ס"מ). מרחב המחיה בשורה השניה מצוין ומאפשר - הודות לכיוון מרחק לספסל - להושיב גם שני מתבגרים בשורה השלישית. אלא שמי שישב שם יסתפק בחלונות צד צנועים מדי ויאלץ להסתדר בלי פתחי מיזוג ושקעי USB. תא המטען גדול מהקוריאנים, בתצורת נוסעים מלאה (235 ליטר) כמו-גם אחרי קיפול שורת המושבים השלישית (940 ליטר).
סביבת הנהג נאה, מודרנית ואיכותית למדי עם דיפוני עור דו-גוני ואלקנטרה. אבל לוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) לא מאפשר תצוגת נתונים משתנה כמקובל. כן אהבנו את מסך המגע הענק ("12.8) בקונסולה המרכזית אותו ניתן לסובב באמצעות מתג לתצוגה רוחבית או אנכית. רעיון משובח שטוב יהיה אם יצרנים אחרים יאמצו. חבל רק שלא ניתן להצמידו ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, לפחות בינתיים. לא אהבנו גם את מיקומם הנמוך מדי והלא יעיל מספיק של פתחי המיזוג.
הטאנג משווק בסין גם עם מנועי בנזין ולכן הוא שייך לדור קודם של דגמים חשמליים על בסיס פלטפורמה מוסבת. בהתאם, גם העיצוב החיצוני זהה לגרסת הבנזין עם סבכה קדמית שאינה נדרשת. אבל הוא חזק. מאוד. 516 כ"ס מצמד מנועים חשמליים מזניקים את הרכב הגדול ל-100 קמ"ש תוך 4.6 שניות בלבד, וכושר הגרירה שלו טוב מהמקובל בחשמליות (1.5 טון).
במפתיע, מערכת ההנעה בו רועשת מדי, בעיקר בתחילת נסיעה. הוא מצויד גם בשני מצבי בלימה רגנרטיבית בלבד, המופעלים באופן תמוה על ידי מתג בקונסולה המרכזית, ולא באמצעות מנופי שליטה כמקובל בחשמליות מודרניות. טווח הנסיעה התיאורטי עומד על כ-400 ק"מ, עם טעינה מהירה (110DC) המאפשרת מילוי מ-30% ל-80% סוללה בתוך כחצי שעה.
בלמי ברמבו מחוררים מעניקים עוצמה מכובדת, אבל הם חסרי תחושה. נוחות הנסיעה אינה מבריקה, פועל יוצא של כיול מיתלים נוקשה מדי וצמיגים נמוכי חתך על חישוקי ענק ("22) מוגזמים.

האן EV

  • מנוע, הנעה: 516 כ"ס, הנעה כפולה
  • קיבולת מצבר, טווח נסיעה: 85.4 קוט"ש, 512 ק"מ
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 3.9 שניות, 180 קמ"ש
  • מחיר משוער: 300 אלף שקל
ההאן היא משפחתית גדולה ועדכנית למראה עם מידות גדולות אפילו מאלה של סקודה סופרב. ארוכה מהצ'כית ב-12.5 ס"מ לאורך (499.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-8 ס"מ (292 ס"מ) שמעניק מרחב מחיה נדיב מאוד ליושבים מאחור. לעומת זאת, תא המטען צנוע משמעותית - 410 ליטר, 174 ליטר פחות. סביבת הנהג דומה עד זהה לטאנג, וגם כאן איכות החומרים מפתיעה לטובה באזורים קרובים לנהג והנוסע.
גם ההאן מבוסס על פלטפורמה מוסבת ואינו חשמלי-מתקדם, גם הוא עם צמד מנועים (516 כ"ס) וזינוק מהיר בעשירית שניה מפורשה טייקן 4S (3.9 שניות). בפועל התאוצה נמרצת למדי, אבל אינה מספקת שיגור עוצמתי כמו בחשמלית הגרמנית. גם המצברים והטעינה המהירה - ומערכת הבלימה הרגנרטיבית - דומים לאלה של רכב הפנאי, אבל הודות למשקל עצמי נמוך יותר ומקדם גרר טוב משמעותית, טווח הנסיעה הרשמי נדיב יותר (512 ק"מ).
נוחות הנסיעה כאן טובה יותר, בין היתר הודות לבולמי זעזועים אדפטיביים. גם ההגה ומערכת הבלימה מעניקים תחושה טבעית ומדויקת יותר, אבל אל תצפו לאיכויות דינמיות מרשימות. בעיקר הבחנו באובדן אחיזה מוקדם יחסית ביציאה מפניה.
הכתב היה אורח חברת BYD