הדגם הקטן ביותר של מותג היוקרה הצרפתי DS היה הראשון בקונצרן PSA (דאז) עם מערכת הנעה חשמלית מלאה, זו ששולבה לאחר מכן בהיצע נרחב של דגמים במותגים האחרים בקבוצה - פיז'ו, סיטרואן ואופל. והיא גם זו שאפשרה לצרפתים יתרון דרמטי על פני המתחרים הישירים באירופה, עם הנגשת החשמל לקטגוריות ליבה עממיות וזולות יותר, למשל סופר-מיני ורכבי פנאי קטנים.
אבל קצב ההתקדמות וההתפתחות הטכנולוגית בתעשיית הרכב שעוברת לחשמל הוא כזה שמכונית שנחשבה מתקדמת בעת השקתה הופכת במהרה למיושנת ופחות אטרקטיבית. וזה נכון במקרה של ה-DS3 כפי שזה נכון במקרה של שאר חשמליות הקונצרן - או מתחריו - באירופה. ולכן, מתיחת הפנים שעבר לאחרונה מתמקדת בעיקר בשדרוג מערכת ההנעה החשמלית, תגיע בקרוב לשאר הדגמים החשמליים של הקבוצה. אחרת, התחרות תהיה קשה מדי.
מה שונה: למרות שבאירופה הוא משווק גם עם מנועי בנזין ודיזל, אצלנו הוא ישווק רק בגרסה החשמלית. במקרה זה עם מנוע חשמלי חזק במעט מב-DS3 היוצא (156 כ"ס, 20+) אבל עם ביצועים שנותרו ללא שינוי (9 שניות ל-100 קמ"ש) - אולי עם תחושה נמרצת יותר בבחירה במצב 'ספורט'.
השדרוג המשמעותי הוא במצברים בעלי תרכובת שונה, עם צפיפות תאים גדולה יותר, מערכת קירור משודרגת וקיבולת גדולה במעט (54 קוט"ש לעומת 50 קוט"ש) המאפשרים טווח נסיעה רשמי של 404 ק"מ, 84 ק"מ יותר מהדגם היוצא. ולכן היא שימושית משמעותית לנסיעות ארוכות.
טוב על הנייר, בפועל קיבלנו תוצאות אחרות. בתנאי השקה שונים מאלה שבישראל הייתה צריכת גבוהה בכ-25% מהצהרות היצרנית, עם טווח נסיעה מעשי של כ-320 ק"מ. נציין עם זאת כי בדיקת צריכת חשמל וטווח נסיעה אמיתי חייבת להתבצע כאן. זמן טעינה מהירה (100DC) מ-10% ל-80% נותר 30 דקות.
מבחינה עיצובית אין כמעט שינויים, ואם אתם לא סוכני המכירות של המותג ספק אם תבחינו בהם. אם אתם חייבים לדעת אז הוא זונח את השם "קרוסבק" שהוצב על תא המטען (DS Automobiles במקום) ופסי הלד, הסבכה והפגוש מלפנים שונו על מנת לשפר את זרימת האוויר.
מה דומה: DS אומנם שיפרה את המנוע והמצברים, אבל לא את הבלימה הרגנרטיבית שמסייעת למחזור אנרגיה לסוללה. כבעבר יש שני מצבים, רגיל או B המחזק אותה, אבל הוא לא מאפשר נהיגה בדוושה אחת כמקובל כיום ומחייב שימוש כמעט רגיל בבלמים.
סביבת הנהג עדיין מציגה חומרים איכותיים ועיצוב מקורי, אך בשם המקוריות יש גם כשלים. כך במקרה של מתגי התפריטים השונים בקונסולה המרכזית, או הצבת מתגי פתיחת חלונות מסביב לבורר ההילוכים. חבל ש-DS לא ניצלה את מתיחת הפנים להעברתם לדלת הנהג כמקובל. ואם כבר להתקטנן, היינו מברכים על יותר משקע USB בודד מלפנים.
למסך המגע ("10.3 כבעבר) מערכת הפעלה עדכנית ונוחה יותר, ופקדי בקרת השיוט מוצבים כעת על ההגה ולשמחתנו לא על ידית שליטה מאחוריו בעבר. מרחב המחייה ליושבים מאחור צנוע, עם מפתח דלתות מוגבל שלא מסייע לכניסה. נפח תא המטען קטן במעט ממשפחתיות קומפקטיות (350 ליטר).
כבעבר, נוחות הנסיעה טובה מאוד וגבוהה מהמקובל בקטגוריה, עם שילוב בין ספיגת שיבושים במהירות עירונית וריסון מרכב על הכביש המהיר. אבל רעשי דרך לא מבודדים היטב. גם היכולת הדינמית טובה, למעט דוושת בלם שסובלת מתחושה דו-שלבית מקובלת במערכות אוגרות אנרגיה.
סיכום: מתיחת הפנים של DS3 שומרת על המתכון המוכר של קודמו. רכב פנאי צנוע מידות, ייחודי למראה מבחוץ ומקורי ואיכותי מבפנים, עם איכות נסיעה גבוהה. אבל DS לא טיפלה בהנדסת האנוש הבעייתית ולפחות באירוע ההשקה, מערכת ההנעה המעודכנת לא שיפרה את טווח הנסיעה הצנוע כמובטח.
כך שמחד, הוא משכנע יותר מקודמו אבל כנראה יישאר גם בעתיד נישתי. שכן עם תג מחיר משוער שיהיה גבוה כנראה מ-200 אלף שקל, הוא מתמודד מול חשמליות לא פחות יעילות ואף זולות ממנו משמעותית אצל מותגים אחרים בקונצרן.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 54 קוט"ש
- הספק / מומנט: 156 כ"ס / 26.5 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 411.8 ס"מ
- רוחב: 179.1 ס"מ
- גובה: 153.4 ס"מ
- בסיס גלגלים: 255.8 ס"מ
- משקל: 1,550 ק"ג
- נפח תא מטען: 350 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 9 שניות
- מהירות מרבית: 150 קמ"ש
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר משוער: 220 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת DS