גרנד צ'ירוקי הוא הדגם הנמכר ביותר של ג'יפ, עם יותר מ-7 מיליון יחידות ב-30 השנים האחרונות. הוא גם הדגם שאחראי למרבית החידושים עבור המותג, ועד הצגת הוואגוניר העדכני שימש ביצרנית כסוד של ספינת דגל כשהוא מתהדר בשילוב בין איכויות שטח גבוהות לתא נוסעים מהודר ומאובזר.
4 צפייה בגלריה
ג'יפ גרנד צ'ירוקי L
ג'יפ גרנד צ'ירוקי L
(צילום: ניר בן זקן)
הדור החדש והחמישי בשושלת בו נהגנו לאחרונה מכונה WL, ומשחרר את קודמו (WK2) לגמלאות אחרי יותר מעשור. ועל הדרך הוא גם הופך לאחד הדגמים החשובים והמסקרנים ביותר של היצרנית, בין היתר מכיוון שהוא זונח את הפלטפורמה המשותפת למרצדס ML הנושן, זכר לשיתוף פעולה עתיק יומין, לטובת בסיס עדכני המשותף לאלפא סטלביו.
אבל לא רק, אלא גם כי הוא משווק לראשונה בגרסת L מוארכת, עם מקום לשבעה נוסעים. ובכך הוא ממצב עצמו מול מתחרים חשובים שיווקית - בארה"ב לפחות - כמו פורד אקספלורר, שברולט טראוורס, יונדאי פליסייד וסובארו איבולטיס.
והוא לא מגיע ארצה בצינורות הייבוא הרשמיים. היבואנית סמלת ממשיכה לשווק את הגרנד צ'ירוקי הוותיק דווקא, למרות שייצורו של זה הופסק זה מכבר בצפון אמריקה. הדגם החדש והמאוד מעודכן? הוא מגיע רק בערוצי היבוא המקביל. במקרה של רכב המבחן על-ידי חברת Buy&Drive.
סיכום: גרנד צ'ירוקי החדש עולה על קודמו ובפער, למרות שזו אינה חוכמה גדולה בהתחשב בוותק של האחרון. הוא נראה טוב יותר, מציע סביבת נהג איכותית ומודרנית וכעת כולל שורת מושבים שלישית ומקום לשבעה. הפלטפורמה המודרנית אחראית גם לנוחות ויכולת דינמית עדיפות, אם כי מנוע הבנזין הוותיק עדיין בזבזן כרוני.
סיפור הצלחה בהתהוות? רגע אחד. עם תג מחיר שמתחיל ב-435 אלף שקל הוא גם יקר בכ-100 אלף שקל ממתחריו, ובמקרה של גרסה הבכירה והנבחנת הוא קרוב לדגמי פנאי יוקרה עם שבעה מקומות כמו ג'נסיס GV80 וקאדילק XT6. על הכביש הם יהיו עדיפים, בשטח אין להם מה לחפש. מומלץ, בהחלט, עבור קהל מאוד מובחן.
איך נראה: מצוין. הגרנד צ'ירוקי חוזר למראה הזוויתי-קשוח של הדור המייסד, לא נגרר למוחצנות מיותרת אה-לה ואגוניר חדש ומשתחרר מהרכות המוגזמת והתמוהה של הדור הקודם. ולכן, למרות ממדים שגדלו משמעותית, הוא לא נראה מגושם ואולי אף קומפקטי מקודמו. ועל כך מגיעות למעצב הראשי של קרייזלר, ראלף ג'יילס, מחמאות לרוב.
אבל השדרוג העיקרי והחשוב יותר הוא בסביבת הנהג. עם לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) ומסך מגע איכותי וגדול מבעבר ("10.1 לעומת "8.4), בשניהם עם אפשרות תצוגת נתונים משתנה ומגוונת. איכות החומרים טובה יותר, עם שילוב דיפוני עור דו-גוניים ועץ, ותוצאה יוקרתית ונעימה יותר לעין וליד מבעבר.
4 צפייה בגלריה
ג'יפ גרנד צ'ירוקי L
ג'יפ גרנד צ'ירוקי L
(צילום: ניר בן זקן)
בורר ההילוכים הוחלף בחוגה וזה פתרון שאנחנו לא מחבבים. הוא כן מפנה מקום ליותר תאי אחסון אבל מנופי התפעול של תיבת ההילוכים מאחורי ההגה קטנים מדי. מושב הנהג נוח אבל חסר תמיכה, עם שדה ראיה טוב ותנוחת נהיגה גבוהה ושלטת. כמקובל במכוניות אמריקאיות, מראות הצד קטנות מדי וכוללות שטח מת גדול מדי.
הגרנד צ'ירוקי L גדול באופן ניכר מהדגם היוצא, עם עוד 32 ס"מ לאורך (520 ס"מ) ועוד 18 ס"מ מאוד משמעותיים לבסיס הגלגלים (309 ס"מ). ברכב המבחן הותקנו צמד מושבי "קפטן" בשורה השניה שיהיו נוחים גם למבוגרים גבוהים, אבל מפתיע ומאכזב לגלות כי לחלונות האחוריים אין מנגנון פתיחה בלחיצה אחת. שורת המושבים השלישית מציעה מרחב מחיה המתאים לילדים מתבגרים, עם גישה נוחה למדי הודות למנגנון קיפול קל במושב השורה השניה.
4 צפייה בגלריה
ג'יפ גרנד צ'ירוקי L
ג'יפ גרנד צ'ירוקי L
(צילום: ניר בן זקן)
ג'יפ השקיעה ביושבים מאחור והעניקה להם מערכת מיזוג נפרדת וצמד שקעי USB (טייפ A וטייפ C) לכל נוסע. יש גם מצלמה בחלקו האחורי של תא הנוסעים המאפשרת לנהג להתבונן על היושבים שם באמצעות מסך המגע. נוח ונכון במקרה של טף במושב בטיחות. לתא המטען נפח ראוי בתופסת נוסעים מלאה (487 ליטר), בעוד קיפול שורת המושבים השלישית תגדיל אותו ל-1,328 ליטר.
רשימת האבזור של רכב המבחן - בגרסת לימיטיד הבכירה - כוללת בין היתר ריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים ולשורה השניה, משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. מערכת ראיית לילה, המוקרנת על לוח המחוונים עם יכולת זיהוי הולכי רגל וחיות, מוצעת כאופציה בתוספת תשלום.
איך נוסע: מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי, עם מנוע פנטסטר בנזין הוותיק במבנה V6, בנפח של 3.6 ליטר ו-293 כ"ס. עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה. הביצועים טובים, בין היתר הודות לתיבת הילוכים מהירת תגובה כשהיא נדרשת לכך, אבל המנוע הזה רועש, עבור חלק מהנהגים יהיה רועש מדי. והוא זללן דלק כצפוי - 7 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
הפלטפורמה החדשה כוללת מגוון חומרים לרבות אלומיניום קל משקל (מכסה מנוע, דלת תא מטען ורכיבי מתלה), ולכן משקלו אף נמוך במעט - למרות הצמיחה בממדים - מהדגם היוצא.
המתלה הקדמי חדש לחלוטין, מפסקי הסרנים רחבים יותר (ב-3.7 ס"מ מלפנים וב-3.3 ס"מ מאחור) ואחראים לשיפור משמעותי ביכולת הדינמית, עם תחושה בטוחה ונטרול חלק ניכר מהאופי המגושם בעבר. מערכת הגה ביחס ישיר יותר וטווח פעולה קצר יותר עדיפה על הקודמת, אך הוא עדיין מרגיש קל מדי ונטול היזון חוזר לידי הנהג.
4 צפייה בגלריה
ג'יפ גרנד צ'ירוקי L
ג'יפ גרנד צ'ירוקי L
(צילום: ניר בן זקן)
נוחות הנסיעה טובה, בעיקר ביחס למתחרים אמריקאים שלרוב אינם מצטיינים מבחינה זו. הן בשיכוך מהמורות בנסיעה עירונית ובשמירה על ריסון מרכב במהירות נמוכה, אך גם במהירות גבוהה יותר. עם זאת, בשיוט ניכרים רעשי דרך מיותרים.
למרות שם הממותג המחייב, יכולת השטח מוגבלת ביחס למקובל בג'יפ. בגרסה זו אין הילוך כוח, זוויות המרכב מוגבלות (גישה-נטישה 21.5-20.6 מעלות) עם פגוש קדמי פגיע במיוחד, מהלכי המתלה קצרים ובקרת המשיכה (בשונה מדגמים אחרים של המותג) מתקשה להתמודד עם אובדני אחיזה. ללא ספק, רכב שתוכנן ויועד בעיקר לכביש.
מי שמעוניין גם לרדת לשטח עם הג'יפ שלו, היבואנית המקבילה מבטיחה לייבא בהזמנה מיוחדת את גרסת אוברלנד הבכירה, העשויה להיות אלטרנטיבה מעניינת לטויוטה לנד קרוזר או לנד רובר דיסקברי 5. עם מיתלי אוויר המאפשרים הגבהת המרכב בכ-6 ס"מ (27.6 ס"מ מרווח גחון) וזוויות גישה ונטישה משופרות (23.6-30.1), ובעיקר הילוך כוח אמיתי עם דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה ותוספת "מצב סלעים" ייעודי בבורר הנהיגה.
  • מנוע: V6, בנזין, 3.6 ליטר
  • הספק: 293 כ"ס ב-6,400 סל"ד
  • מומנט: 35.9 קג"מ ב-4,000 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 520.4 ס"מ
  • רוחב: 196.8 ס"מ
  • גובה: 181.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 309.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,128 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 487 ליטר, 1,328 ליטר
  • מרווח גחון: 21.5 ס"מ
  • זוויות גישה/נטישה: 21.5/20.6 מעלות
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8 שניות, 210 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 8.9 ק"מ לליטר, 300 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 495 אלף שקל (435 אלף שקל)
תודות לחברת Buy&Drive על רכב המבחן