ב־12 במאי 1991 בישרה כותרת בעמוד הראשון של "ידיעות אחרונות" שניסאן (אז עוד "ניסן", כמו החודש) - בדרך לישראל. אלה היו הימים שלאחר מלחמת המפרץ, כשעוד ועוד יצרנים יפניים החליטו להצטרף אל סובארו, סוזוקי ודייהטסו, ולהפסיק להיכנע לחרם הערבי. ניסאן בחרה בקרסו, יבואנית רנו, כנציגתה פה, הרבה לפני הברית העסקית בעולם בין היצרנים, ובמאי 1992, החודש הראשון לשנת הדגם 93', נמסרו המכוניות הראשונות בישראל.
כובשים את השטח
ההתחלה לא הייתה קלה, עם הסאני המשפחתית, מנוע 1,600 סמ"ק עם קרבורטור, 90 כ"ס וגיר ידני בהתחלה, במחיר של 48 אלף שקל לדגם ללא הגה כוח, חלונות חשמליים ונעילה מרכזית. מי שרצה את כל אלה הצטרך להוסיף 3,500 שקל. מערכת ABS, מהראשונות בדגמים המשפחתיים דאז, הוצעה בתוספת של 2,500 שקל. היא הייתה זולה מהקורולה והלאנסר, אך גם קטנה מהן, ואחרי שנחתה הגרסה האוטומטית איבדה את רוב יתרון המחיר. בשנה הראשונה עלו לכבישי הארץ 1,341 דגמי ניסאן, ועד לסוף הרבעון הראשון של 2022 כ־194,800 מכוניות.
ב־1994 הגיע לארץ הטראנו, שביחד עם מיצובישי פאג'רו, איסוזו טרופר וטויוטה פראדו, לימדו את הישראלים ששטח זה לא רק סמוראי, CJ או סופה. הטראנו היה קטן וזול יותר משני היפנים האחרים, נמכר ברוב שנותיו רק עם תיבה ידנית, אך צויד בהילוך כוח וביכולת שטח נאה לתקופה, ובטח במושגים של היום. 7,589 יחידות נמכרו עד לסיום הייצור ב־2002, ואחריו הגיעו הפאת'פיינדר והפטרול.
למרות הצלחת הטראנו, ניסאן התקשתה להתחרות ביפניות האחרות, גם אחרי החלפת הסאני באלמרה. ב־2007 הגיעה הטידה, שלא ממש זכתה בפרסי עיצוב. כדי לדחוף אותה החליט איציק וייץ, המנכ"ל החדש של קרסו (שמוביל אותה גם היום), להחליף את רכבי הנהלת החברה לטידה.
מי מפחד מג'וקים?
השינוי במצב ומיצוב של ניסאן פה הגיע ב־2007 עם הקשקאי ושלוש שנים אחרי עם הג'וק, כשניסאן הייתה מהראשונות לזהות את הביקוש לג'יפונים. שנה לפני כן נחתה בארץ המיקרה, שהפכה לניסאן הנמכרת ביותר בארץ במצטבר. מצד שני הליף החשמלית, שהייתה עד להגעת מודל 3 החשמלית הנמכרת בעולם, לא ממש זכתה להצלחה בארץ, בגלל מחיר גבוה וטווח קצר יחסית, ומכרה רק 205 יחידות.
השנה איבדה ניסאן אחרי עשור את מיקומה בין עשרת היצרנים הנמכרים בארץ בעיקר עקב מחסור במלאים, והעובדה שדגמים חדשים ומשמעותיים יגיעו רק במחצית השנייה של 2022, כולל חשמלית חדשה. "המועדים עוד עשויים להשתנות בגלל הצונאמי שעוברת תעשיית הרכב, עם מחסור בשבבים וכעת גם ברכיבים שמיוצרים באוקראינה", אומר אמיר בלכר, מנהל חטיבת ניסאן ואינפיניטי בקרסו, "אבל בקיץ אנחנו מתכננים להשיק גרסה היברידית לג'וק, וברבעון האחרון גרסה היברידית לקשקאי, ואת האקס־טרייל החדש. ב־2023 יגיעו הארייה החשמלית, וב־2024 המיקרה הבאה, שתהיה חשמלית בלבד".
הג'וק ההיברידי מצויד ביחידת הבנזין־חשמל של הקליאו ההיברידית (שתגיע לארץ): מנוע בנזין 1.6 ליטר ומנוע חשמלי, שמפיקים יחד 140 כ"ס, עם הבטחה ל־19.3 קמ"ל במשולב. האקס־טרייל, בגרסאות 5 ו־7 מקומות, יגיע בדגם 1,500 סמ"ק היברידי קל עם 163 כ"ס, ובגרסה היברידית מתקדמת יותר משל הג'וק, עם מנוע בנזין 1,500 סמ"ק ומנוע חשמלי, שמפיקים יחד 187 כ"ס. החידוש: מנוע הבנזין משמש כגנרטור עבור הסוללה והוא פועל בסל"ד קבוע לטובת הקטנת צריכת הדלק, ותהיה גם גרסת הנעה כפולה.
שובה של ה־Z
לניסאן יש היסטוריה ארוכה של דגמי ספורט. לקח זמן עד שהם הגיעו לארץ, כשזה קרה, ההמתנה השתלמה והם זכו להצלחה מסחרית נאה יחסית לשוק המקומי וליצרן שמזוהה עם השוק העממי. במצטבר נמכרו פה 59 דגמי GTR עד להפסקת הייצור, האחרונה שבהן לאחרונה, עם מנוע 3.8 ליטר טורבו בנזין עם 570 כ"ס, ובהנעה כפולה מתוחכמת. המחיר, 880 אלף שקל, לא גבוה יחסית לביצועים, כולל תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש בתוך 2.7 שניות. עוד נמכרו כאן 107 יחידות של ה־370Z, מכונית ספורט שהתחרתה באאודי TT והייתה זולה ממנה, עם 3,700 סמ"ק, 344 כ"ס, וזינוק מאפס ל־100 קמ"ש ב־5.2 שניות.
בשנה הבאה תגיע ה-Z החדשה שמחליפה את ה־370Z, ומזכירה את ה־Z מימי דאסטון, שמה הקודם של ניסאן. ל־Z יש מנוע טווין-טורבו, 3 ליטר, עם 405 כ"ס, גיר ידני 6 הילוכים או אוטומטי עם 9 הילוכים. שניהם יגיעו לארץ.
הכי נמכרות
מיקרה היא הניסאן הכי נמכרת בארץ במהלך השנים, עם 38,960 אלף מכוניות. אחריה מדורגים הקשקאי, עם 36,453 עותקים, האלמרה בשני דורות עם 21,913 יחידות, הג'וק עם 20,368 ובמקום החמישי האקס טרייל, עם 16,350 רכבי פנאי.