קטגוריית המשפחתיות, בעבר הגדולה והחשובה ביותר בשוק הרכב, סובלת בשנים האחרונות מירידה משמעותית בביקוש. מכ-20% נתח שוק ב-2020, לכ-13% בלבד אשתקד. ויש לכך סיבות רבות וטובות. החל במחיר הדגמים השונים שזינק משמעותית בשנה החולפת ב-15 עד 20 אלף שקלים. דרך העדפה גורפת של הקהל לרכבי פנאי גבוהים וגדולים יותר ועד התחרות הגוברת מסין עם היצע החשמליות אדיר שמחירן מתחיל בערך באותם אזורים והוצאות התפעול שלהן זולות בעשרות אחוזים. נתון חשוב במיוחד לקניין העיקרי של המשפחתיות, השוק המוסדי.
מי שנחשבה עד עתה ובמשך שנים לטובה ביותר בקטגוריה היא סקודה אוקטביה, מנצחת סדרתית במבחני דרכים השוואתיים. כעת היא נאלצת לנסות ולהגן שוב על מעמדה מול טויוטה קורולה המעודכנת, עם מערכת הנעה משופרת. וגם מול סיטרואן שחוזרת לקטגוריה החשובה עם גרסת סדאן ל-C4 המוכרת.
סיטרואן C4 X
- מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 130 כ"ס
- תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.3 שניות, 210 קמ"ש
- צריכת דלק (יצרן): 16.6 ק"מ לליטר
- בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
- מחיר: 164
טויוטה קורולה
- מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.8 ליטר וחשמל, 140 כ"ס
- תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.3 שניות, 180 קמ"ש
- צריכת דלק (יצרן): 21.7 ק"מ לליטר
- בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 168 אלף שקל (158 אלף שקל)
סקודה אוקטביה
- מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 110 כ"ס
- תמסורת: שבעה הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.5 שניות, 208 קמ"ש
- צריכת דלק (יצרן): 19.2 ק"מ לליטר
- בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית
- מחיר: 156 אלף שקל
עיצוב ותא נוסעים
סיטרואן היא הנאה והמעניינת למראה בחבורה. עם חרטום ואחוריים מקוריים ואלמנטים ברורים של רכבי פנאי. מטויוטה לעומת זאת התאכזבנו על שלא ניצלה את העדכון שערכה לקורולה והותירה אותה משעממת להפליא, עם מעט מאוד שינויי מראה. גם סקודה אוקטביה אפרורית בהשוואה לסיטרואן, אבל היא מצליחה לשמור על מראה מכובד יותר.
כמו בחוץ, כך בפנים. ה-C4 X היא המרשימה והמעניינת מהשלוש. עם שימוש בחומרים מגוונים ואיכותיים, שפע תאי אחסון והמושבים הנוחים ביותר (ריפוד משולב עור), עם תנוחת נהיגה גבוהה וכניסה ויציאה נוחות יותר. פחות אהבנו את לוח המחוונים הצנוע ("5.5) ותפעול תפריטים לא נוח במסך המגע ("10).
לקורולה העדכנית נוסף לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) שמציע תצוגת נתונים מגוונת יותר ומסך מגע גדול מבעבר ("10.5 ברכב המבחן, בליסינג עדיין תקבלו "9 בהתקנה מקומית), אבל הוא עדיין לא מופנה לעבר הנהג ופוגע כך בנוחות התפעול, וכולל מתגים פשוטים וזולים בחלקו התחתון. למרות שילוב צבעים דו-גוני ברכב המבחן, איכות החומרים פשוט נמוכה מהאירופאיות, אין מספיק תאי אחסון, בורר ההילוכים מכאני ומיושן למראה (באירופאיות יש מתג צנוע עם מנופי שליטה ידנית מאחורי ההגה) ומושב הנוסע נטול כיוון גובה.
עיצוב הפנים באוקטביה מודרני ואיכותי, עם שימוש מועט במתגים כשמרבית התפעול מתבצע באמצעות מסך המגע ("10). זו לא תמיד האפשרות המועדפת, ולכן תפעול המערכות בה מסורבל מדי, כשאת עוצמת השמע צריך לקבוע באמצעות פס מגע בקונסולה המרכזית. לוח המחוונים האנלוגי מיושן ופתחי המיזוג ממוקמים נמוך מדי. אהבנו את שקע USB ייעודי למצלמת דרך המוצב בסמוך למראה, וגם את העובדה שהמפתח החכם מאפשר פתיחה או נעילה של כל הדלתות לעומת הקדמיות בלבד באחרות.
שלא במפתיע, לסקודה מרחב המחיה הנדיב ביותר לנוסעים מאחור. הטויוטה שניה מבחינה זו בגלל מרווח ראש מוגבל וסף דלת נמוך, בעוד הסיטרואן מפשלת דווקא בתחום חשוב זה. היא הצפופה מהשלוש וליושבים מאחור רק שקע USB בודד (צמד בשתי האחרות). לאוקטביה תא המטען הגדול ביותר (553 ליטר) עם גלגל חלופי בגודל מלא (זמני ב-C4 X, ערכת ניפוח בקורולה), שקע 12V ומפתח גדול הודות לתצורת דלת חמישית. ל-C4 X נפח גדול במעט מהקורולה (510 ליטר לעומת 471 ליטר), אבל מפתח ההטענה קטן יותר.
מערך הבטיחות כולל בשלושתן בלימה אוטונומית, ובקרת שיוט אדפטיבית, אבל ב-C4 X ובקורולה יש גם שמירת נתיב (רק תיקון באוקטביה) והתרעת שטח מת (רק בקורולה הבכירה, כולל על פתיחת דלת).
מנועים וביצועים
טויוטה שיפרה את מערכת ההנעה ההיברידית עם מנוע חשמלי חזק יותר (95 כ"ס, 13+) ללא שינוי במנוע הבנזין (1.8 ליטר, 98 כ"ס), ועם הספק משולב של 140 כ"ס. בהתאם היא הייתה המהירה - ובפער גדול – מהאחרות. בזינוק מהמקום (9.3 שניות ל-100 קמ"ש, כשנייה פחות) ובתאוצות הביניים החשובות יותר, עם יכולת טובה משמעותית (מקודמתה ומהאחרות) בנסיעה מאומצת בכביש הררי. אך המנוע הזה מחובר עדיין לתיבת הילוכים רציפה לא מרשימה שנותרה כשהייתה. צריכת הדלק הייתה הטובה במבחן: 17.2 ק"מ לליטר.
שתי האחרות מצוידות במנועי בנזין שלושה צילינדרים מוגדשים ונפח צנוע - 1.2 ליטר בסיטרואן ו-1.0 ליטר עם מערכת היברידית קלה (48V) בסקודה. במבחני התאוצה ה-C4 X מהירה בפער קטן מהאוקטביה, בין היתר בגלל תגובה מהירה יותר של תיבת ההילוכים (8, אוטומטית) לעומת זו המהוססת של סקודה (7, כפולת-מצמד). המנוע הצרפתי רועש ורועד יותר וצמא יותר לבנזין עם 12.8 ק"מ לליטר לעומת 15.6 ק"מ לליטר לצ'כית בממוצע המבחן.
נוחות והתנהגות
סקודה מציעה את איכויות הנסיעה הגבוהות בהשוואה, עם פשרה טובה בין נוחות נסיעה במהירות נמוכה לשמירה על ריסון במהירות גבוהה וגם מבודדת טוב מכולן את רעשי הרוח והדרך. גם היכולת הדינמית טובה עם תחושה בטוחה וצפויה במגבלות.
מערכת המתלים המתקדמת של סיטרואן מאפשרת שיכוך יעיל של מפגעי סלילה מקומיים, בעיקר במהירות נמוכה. מצד שני, הכיול הרך פוגע ביכולת הדינמית עם זוויות גלגול מוחשיות. בשיוט בולטים רעשי רוח יותר מהאחרות.
למרות שלטויוטה מתלה אחורי מודרני מהאחרות (רב-חיבורי לעומת קורת מתח), הכיול נוקשה מדי ויחד עם צמיגים בחתך נמוך של רכב המבחן, נוחות נסיעה במהירות נמוכה בינונית בלבד, בזמן שבמהירות גבוהה הצמיגים אחראים לרעש דרך ניכר. היכולת הדינמית סבירה, בגלל אובדן אחיזה מוקדם ובקרת יציבות אגרסיבית מדי, עם מערכות הגה ובלמים חסרות תחושה.
סיכום
המבחן הזה משקף היטב את מצבה של קטגוריית המשפחתיות והירידה הדרמטית בפופולאריות שלה. ולאור תגי המחיר שהוצמדו להן וההתרשמות שלנו במבחן, הביקוש לדגמים אלו צפוי להצטמצם עוד יותר בעתיד. ולתוצאות.
ה-C4 X מחזירה את סיטרואן לקטגוריה לאחר שנים של היעדרות, ומביאה איתה מראה רענן ומעורר השראה עם מקוריות ונוחות נסיעה טובה מאוד. אבל המנוע שלה גס מדי, מחוספס וצמא לבנזין ולמרות שיחידת הנעה עדכנית כבר הוצגה בדגמים אחרים של הקונצרן, היא עוד לא הגיע ל-C4. היא גם צפופה משמעותית ממתחרותיה ולכן תתאים פחות למשימות משפחתיות. לכן היא מסיימת אחרונה כאן.
טויוטה קורולה עברה עדכון משמעותי וראוי, ומציגה כעת סביבת נהג משודרגת ובעיקר מערכת ההנעה עדיפה משמעותית על המתחרות. הן מבחינת ביצועים והן בצריכת הדלק החשובה כל כך. אבל היא משדרת "אני בת לדור קודם", עם סביבת נהג פשוטה ופחות שימושית ואיכות נסיעה הנמוכה במבחן. היא לא יכולה לנצח כאן.
מה שמותיר אותנו – מעט במפתיע – עם סקודה אוקטביה, המנצחת הסדרתית והוותיקה. היא אמנם העצלה מהשלוש ושיפור תפעול המערכות צפוי רק במתיחת הפנים הקרובה. אבל היא המכונית הכי מהוקצעת כאן מבחינת איכויות הנסיעה, השימושית מכולן ובפער גדול וזו שתכיל בקלות יתרה משפחה שלמה. הכתר עדיין שלה.