משבר הקורונה שמטלטל את המשק פגע קשות גם בעולם הרכב ובחודש אפריל נרשם שפל היסטורי במסירות כלי רכב. יבואני הרכב דיווחו על קצב הזמנות נמוך משהיה לפני פרוץ המשבר והמצב הכלכלי שבו יש כמיליון מובטלים, משפיע ככל הנראה על היכולת והרצון לרכוש רכב חדש.
8 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בכבישים: לאחר ההקלות של משרד הבריאות- עומסים כבדים בנתיבי איילון
חזרה לשגרה בכבישים: לאחר ההקלות של משרד הבריאות- עומסים כבדים בנתיבי איילון
עזבו חדשה - קנו משומשת
(צילום: משי בן עמי)
מי שנהנה מעדנה בעקבות המשבר ומאז הסרת הסגר הוא שוק המכוניות המשומשות. רוכשי הרכב חזרו לשוק עם תקציבים מוגבלים, אבל עדיין מחפשים דרך להחליף אוטו כדי להתחדש, להתרחק מהתחבורה הציבורית, או כדי להקטין עלויות.
הנה 10 מכוניות משומשות שזהות, לגמרי או כמעט, לאחיותיהן מודל 2020, ואשר ניתן לרכוש במחצית המחיר (לפי מחירון לוי יצחק) בשוק היד השנייה. בעלות מנועים היברידיים או דיזל שבהן יציעו כמעט תמיד גם חיסכון של מאות שקלים בחודש בצריכת הדלק שיקטין את ההוצאות השוטפות על הרכב.

קיה פיקנטו :המיני הנמכרת בארץ תגיע בתחילת השנה הבאה בגרסה מעודכנת. הנוכחית איתנו מ-2017. נוחה ומאובזרת יחסית (בעיקר בדגמי ה-EX וה-GT), כולל בטיחות אקטיבית, ומתמרנת היטב בעיר. הביצועים פחות מרשימים, וצריכת הדלק פחות חסכונית מהצפוי, עם כ־13 ק"מ לליטר במנוע ה-1.25 ליטר הנפוץ (84 כ"ס), וכ-14 ק"מ לליטר במנוע הליטר (67 כ"ס), האיטי יותר. גיר אוטומטי פשוט עם ארבעה הילוכים מהווה יתרון על-פני גירים רובוטיים או רציפים אצל המתחרות. מכוניות שנמכרו במקור ללקוח פרטי - לא בליסינג או אפס ק"מ - מקבלות שבע שנות אחריות (ארבע נוספות לגיר ולמנוע בלבד).
8 צפייה בגלריה
קיה פיקנטו
קיה פיקנטו
קיה פיקנטו
(צילום: רונן טופלברג)
שורת תחתונה: פתרון מוצלח למי שמחפש קטנה אמינה כתחליף לתחבורה ציבורית.
המחיר: מ-48 אלף שקל למנוע הקטן (יש גם ידני זול וחסכוני יותר), מ-56 אלף שקל לגדול, לעומת החל מ-76-82.5 אלף שקל לפיקנטו אוטומטית חדשה מ-2020.

טויוטה יאריס
דור חדש כבר הוצג בעולם ויגיע אלינו בקרוב. הדגם הנוכחי הושק ב-2011, ומיוצר ללא שינויים מאז מתיחת הפנים ב-2017. מדובר במכונית סופר נאה, מרווחת וחסכונית, אם כי לא הכי נוחה, לא הכי שקטה ולא נדיבה באבזור. מנועי בנזין 1.5 ליטר (111 כ"ס, כ-15 ק"מ לליטר במציאות) או 1.5 ליטר היברידי (100 כ"ס, כ-18-17 ק"מ לליטר במציאות). גרסת הסול הבסיסית נטולת בטיחות אקטיבית שיש ב"סטייל". גרסת ה"בלאק טופ" היא המצוידת, עם חישוקים קלים, גג בצבע שחור וריפודים צבעוניים.
שורה תחתונה: שומרת מצוין על הערך ומבוקשת מאוד בשוק היד השנייה.
המחיר: דגמי 2017 מתחילים ב-65 אלף שקל לבנזין, 80 אלף שקל להיברידית, לעומת מ-103 אלף שקל לבנזין חדשה ו-110 אלף שקל להיברידית.

סוזוקי באלנו
זו השנה האחרונה אצלנו של הבאלנו בתור מכונית חדשה, אבל בשוק המשומשות היא קיימת מאז 2016. מכונית סופר-מיני, משפחתית קטנה, מרווחת ושימושית יותר מיונדאי אקסנט. הבאלנו לא צברה את המוניטין שלה בעיצוב, בביצועים או בהתנהגות כביש, אבל היא פשוטה, אמינה, ומאוד חסכונית. אף שיש לה מנוע 1.2 ליטר (90 כ"ס) וגיר אוטומטי שגרתיים, היא משיגה 16 ק"מ לליטר בחיים האמיתיים, ומחירי השוק שלה נמוכים משל יפניות אחרות. חיסרון משמעותי אחד: רק ב-2019 קיבלה מערכות בטיחות אקטיבית, כולל בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית.
8 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
שורה תחתונה: פשוטה, אמינה, ומאוד חסכונית.
מחיר: מ-51 אלף שקל למודל 2016 (ויש גם ידנית, חסכונית ועוד יותר זולה), לעומת 100 אלף שקל לאחת חדשה.

סיאט איביזה
הדור הנוכחי של האיביזה איתנו זו שנה רביעית. הוא גדל משמעותית לממדים של משפחתית קטנה, כולל בתא המטען. האבזור בגרסאות "סטייל" ו-FR נדיב, כאשר הוא מצרף למשל בקרת שיוט חכמה לבלימה האוטונומית שיש בכל הדגמים. מנוע הליטר טורבו-בנזין (115 כ"ס) בצירוף תיבה רובוטית כפולת-מצמדים מספק ביצועים טובים מאוד, ועדיין משיג 14-15 ק"מ לליטר בחיים האמיתיים. חסרונות? איכות החומרים ובידוד הרעשים בתא הנוסעים ונוחות הנסיעה פחות מצטיינים, אלה נשמרו לפולקסווגן פולו התאומה היקרה משמעותית.
8 צפייה בגלריה
סיאט איביזה
סיאט איביזה
סיאט איביזה
(צילום: ניר בן זקן)
שורה תחתונה: סופר-מיני זריזה וחסכונית בגודל כמעט משפחתי.
המחיר: מ-62 אלף שקל למודל 2017, לעומת מ-95 אלף שקל לאחת חדשה.

יונדאי איוניק
המשפחתית ההיברידית הקוריאנית עברה השנה מתיחת פנים קלה, אבל נשארה כמעט זהה לדגם שנחת אצלנו ב-2017. היתרון הגדול הוא בצריכת דלק של 20-19 ק"מ לליטר בחיים האמיתיים (1.6 ליטר, 141 כ"ס), באבזור ובמערכות הבטיחות. היא פחות מצטיינת בנוחות הנסיעה, במרווח הראש במושב האחורי, ובראות לאחור. הנסיעה שקטה יותר לעומת היברידיות אחרות בזכות שימוש בתיבה כפולת-מצמד. לאיוניק אחריות כוללת ארוכה יחסית, חמש שנים, ושבע שנים לסוללת המערכת ההיברידית. מכוניות רבות נמכרו במקור לליסינג, בדקו בעלות מקורית ושלמו בהתאם.
8 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק
יונדאי איוניק
יונדאי איוניק
(צילום: ניר בן זקן)
שורה תחתונה: אחריות ארוכה ונסיעה שקטה.
המחיר: מתחיל ב-98 אלף שקל למודל 2017 פרטית בסיסית, לעומת מ-140 אלף שקל לאחת חדשה.

סקודה אוקטביה
המשפחתית האירופית הנמכרת בארץ תגיע בחודשים הקרובים לארץ בדגם חדש לגמרי. הדור הנוכחי איתנו מאז 2013, כאשר מתיחת הפנים אחרונה הייתה ב-2017. הביצועים טובים בכל מגוון המנועים הרחב, צריכת הדלק טובה (בדרך כלל סביב 15 ק"מ לליטר), המושב האחורי מרווח מאוד, וכך גם תא המטען הסטיישני הענק והשימושי יותר מכל מתחרה. סביבת הנהג פחות מרשימה. חבל שהאחריות הסטנדרטיות היא רק לשנתיים, ושנה שלישית נמכרת בכ-1,000 שקלים ולא תהיה לכל המשומשות שיציעו לכם.
השורה התחתונה: משפחתית מצוינת ושימושית, אבל פחות חסכוניות מההיברידיות.
המחיר: מ-91 אלף שקל לאחת מ-2017, לעומת מ-135 אלף שקל כיום לאחת חדשה.

רנו מגאן גרנד-קופה
יורשת הפלואנס היא מכונית גדולה יחסית, ובגרסת הדיזל (1.5 ליטר, 115-110 כ"ס) גם משיגה צריכת דלק קרובה לזו של היברידיות, עם 17 ק"מ לליטר. סביבת הנהג מודרנית, מרווח הרגליים מאחור נדיב, אך המושב עצמו צר יחסית. הגרנד-קופה נוחה מאוד, אבל לא מרשימה בהתנהגות הכביש. יש גם דגמי בנזין (1.2 ליטר, 132 כ"ס, 1.33 ליטר עם 140 כ"ס עדיף בהרבה מ-2019). עוד חיסרון משמעותי: לא צוידה במערכת בטיחות אקטיבית עד 2019.
8 צפייה בגלריה
רנו מגאן גרנד קופה
רנו מגאן גרנד קופה
רנו מגאן גרנד קופה
(צילום: ניר בן זקן)
שורה תחתונה: זולה יחסית, נוחה מאוד, אבל לא מרשימה בהתנהגות הכביש.
המחיר: מ-75 אלף שקל לדגמים מ-2017, לפני הנחות ליסינג ואפס ק"מ, שהיוו את עיקר הרכישות, לעומת מ-137 אלף שקל לאחת חדשה.

קיה נירו
ג'יפון לא חייב להיות בזבזני: דגם אח לאיוניק, בעיצוב רכב-פנאי וקצת יותר גבוה, אך עם חמש שנות לסוללה ואותן חמש שנים אחריות כוללת כמו ביונדאי. אותה מערכת הנעה, צריכת דלק כמעט זהה (18-19 ק"מ לליטר במציאות). מרווח ושמימושי, בסדר דינמית, אם כי פחות גבוה מרוב הג'יפונים האחרים. גם הנירו עבר מתיחת פנים לא משמעותית בשנה החולפת, והדגם שתמצאו במגרשי המשומשות כמעט זהה לחדש.
8 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
השורה התחתונה: לא ממש גבוה, אבל שילוב נדיר בין רכב פנאי לצריכת דלק נמוכה.
המחיר: מ-105 אלף שקל למודל 2017, לעומת מ-145 אלף שקל לחדש.

לקסוס CT200h
לקסוס היא חטיבת היוקרה של טויוטה, וה-CT היא דגם הכניסה שלה, מקבילה בגודל לאודי A3. מה מביא מכונית יוקרה לרשימה הזאת? עלויות אחזקה נמוכות מאוד יחסית למתחרות, הודות לשימוש במערכת הנעה היברידית (1.8 ליטר, 136 כ"ס), שמשיגה 18-19 ק"מ ביום יום, אמינות גבוהה ושמירת ערך גבוהה. מנגד, התנהגות הכביש, הביצועים ותא הנוסעים לא ברמה של הקומפקטיות היוקרתיות הגרמניות. מכונית ותיקה מאוד, שנמכרת אצלנו מאז 2011, אך רק ב-2018 קיבלה מערכות בטיחות אקטיביות מתבקשות במסגרת מתיחת הפנים האחרונה.
השורה התחתונה: כרטיס כניסה מוזל לשוק היוקרה.
המחיר: מ-110 אלף שקל לאחת מ-2018, לעומת מ-160 אלף שקל לאחת חדשה.

טויוטה פריוס+
בין המיניוואנים עם שבעה מקומות ישיבה שנמכרים בארץ, יש רק אחד היברידי. הפריוס+ הוותיק, שנמכר אצלנו מאז 2013, ועבר מתיחת פנים אחרונה ב-2015, אך קיבל מערכות בטיחות אקטיבית מתבקשת רק ב-2018. השורה האמצעית מרווחת יחסית, השלישית רק לילדים. נפח תא המטען כשכל המושבים בשימוש זעיר ולא מספיק לשימוש משפחתית, מה שיחייב אתכם לגגון או לתיקי נשיאה על הגג. הביצועים בינוניים, אבל צריכת הדלק המעשית, 17-18 ק"מ, טובה מאוד לרכב שבעה מקומות. גם אמינות ושמירת הערך טובות.
8 צפייה בגלריה
טויוטה פריוס+
טויוטה פריוס+
טויוטה פריוס+
(צילום: ניר בן זקן)
השורה התחתונה :רכב שבעה מושבים המודרני הזול ביותר לשימוש.
המחיר: מ-127 אלף שקל לאחד מ-2018, לעומת מ-170 אלף שקל לאחד חדש.