בשיתוף NIO
המונח "יוקרה" התבטא במשך עשרות שנים במאפיינים כמו חומרי גלם יקרים (ואנטי-סביבתיים) כמו יהלומים, עור, כרום, אלומיניום ועץ. העיצוב של מוצרי היוקרה נטה לכיוון של סגנון כבד, ראוותני, חסר עכבות ומתאמץ להציג את היוקרה של המוצר.
לעומת זאת, בשנים האחרונות הולכת וצומחת יוקרה חדשה, הרבה פחות מעונבת וכבדה, ירוקה יותר, עכשווית ומתאימה לעולם הטכנולוגי, המודע והמינימליסטי-אך-מוקפד שאנחנו חיים בו. באמצעות שילוב בין אג'נדה, טכנולוגיה וחדשנות, מותגי יוקרה מובילים מגדירים מחדש את מושג היוקרה בעידן המודרני - החל מעולם האופנה, דרך תחום הבנייה ועד עולם הרכב.
4 צפייה בגלריה
טכנולוגית החלפת הסוללה של NIO
טכנולוגית החלפת הסוללה של NIO
יוקרה מודעת סביבתית
(באדיבות NIO)
אופנה עילית ללא שימוש בעור או פרווה
בניגוד לפאר ולהדר של מעילי הפרווה ומוצרי העור של העבר, מותגי היוקרה של העידן הנוכחי הרבה יותר מודעים להיבטים מוסריים בייצור אופנת העילית.
אחת מהדוגמאות הידועות ביותר למותג יוקרה מהעולם החדש הוא בית האופנה סטלה מקרטני, שהוקם ב-2001 ומעולם לא השתמש בעור או פרווה. באופן שכזה, המותג הצליח להוכיח שאפשר ליצור מוצרי יוקרה מבוקשים, בלי לפגוע בבעלי חיים.
המותג משתמש בחלופות חדשניות, אשר מרגישות ונראות יוקרתיות לא פחות מחומרי הגלם המסורתיים, והן מתגאות בהשפעה סביבתית נמוכה בעד פי 24 פחות משימוש בעור.
4 צפייה בגלריה
מעיל פרווה מלאכותית של מייקל קורס
מעיל פרווה מלאכותית של מייקל קורס
מעיל פרווה מלאכותית של מייקל קורס
(צילום: Getty Images)
בנייה ירוקה כסטנדרט בתחום ההייטק ובתי היוקרה
הקשר בין בנייה יוקרתית לבנייה ירוקה הולך ומתהדק בשנים האחרונות, כאשר יותר ויותר יזמים, אדריכלים וקבלנים מבינים את החשיבות של שילוב עקרונות הקיימות בפרויקטים יוקרתיים. בנייה ירוקה מתייחסת לשיטות תכנון, הקמה ותפעול של מבנים תוך התחשבות בהשפעה הסביבתית, חיסכון באנרגיה ושימוש יעיל במשאבים.
אחד הגורמים המשמעותיים המניעים את המגמה הזו הוא הדרישה הגוברת מצד חברות טכנולוגיה גדולות למשרדים בבנייה ירוקה. חברות אלו, המובילות את השוק העולמי, מבינות את החשיבות של סביבת עבודה בריאה ויעילה אנרגטית, ודורשות מבנים העומדים בתקנים מחמירים של בנייה ירוקה, כגון LEED - התקן האמריקני לבנייה ירוקה.
במקביל, גם צרכני היוקרה הפרטיים מגלים מודעות גוברת לנושא הבנייה הירוקה בעת רכישת דירות או בתים. רוכשי דירות יוקרה מחפשים לא רק עיצוב מרשים, אלא גם פתרונות המבטיחים חיסכון בהוצאות האנרגיה ושימוש בחומרים ידידותיים לסביבה. מגמה זו מתבטאת בדרישה למערכות חכמות לניהול אנרגיה, בידוד תרמי משופר, מערכות מיחזור מים וחומרים בעלי תו תקן ירוק.
4 צפייה בגלריה
בנייה ירוקה
בנייה ירוקה
בנייה ירוקה
(צילום: Shutterstock)
טיפוח יוקרתי טבעוני באריזות מתכלות
גם בעולם הטיפוח והקוסמטיקה, מותגי יוקרה רבים אימצו את חזון היוקרה החדשה על חשבון היוקרה המסורתית. חברות בכל הגדלים פועלות למען פיתוח מוצרים שמועילים לא רק לעור, אלא גם לסביבה. בין היתר, היוזמות כוללות שימוש במרכיבים המופקים באופן מוסרי, הימנעות מכימיקלים מזיקים ואימוץ שיטות ייצור שאינן פוגעות בבעלי חיים. בנוסף, מותגי יוקרה חדשה מציעים את מוצריהם באריזות מתכלות וניתנות למילוי חוזר (ריפיל).
רכבי יוקרה מבלי לפגוע בסביבה
בדומה לשאר הענפים, גם בעולם הרכב נרשמות מגמות המציגות יוקרה מסוג חדש. עולם היוקרה הישן כלל רכבים עם מנועי ענק זוללי דלק ושימוש לא מובחן בחומרים מזהמים. עולם היוקרה החדש, לעומת זאת, כולל דגמים חשמליים המפגינים יוקרה בצורה אחרת – ירוקה יותר ומודעת יותר, כל זאת מבלי להתפשר על הנוחות והביצועים. האג'נדה של היוקרה החדשה בעולם הרכב היא להמשיך בהקפדה על איכות גבוהה ללא פשרות, אך במקביל לפגוע כמה שפחות באנשים אחרים, בבעלי חיים ובסביבה בדרך לייצור הרכב.
אחד המותגים המובילים בעולם של רכבי היוקרה החדשים הוא NIO, מותג היוקרה הסיני שהוקם ב-2014 ומאז מקפיד על פיתוח פתרונות חדשניים המתאימים לאג'נדה החדשה של הסגמנט. בכל הנוגע ליוזמות של קיימות, NIO החלה ב-2023 בפיילוט של מודל Car to Car המשתמש בחומרי גלם ממוחזרים מרכבים קיימים לייצור רכבים חדשים.
החברה גם מפעילה מערכת בלעדית למעקב אחרי אורך החיים של הסוללות ברכבים ואחרי האפשרות למחזור סוללות. מותג האופנה Blue Sky Lab, אותו ייסדה החברה, מקדם אורח חיים סביבתי הודות למחזור של בדים בהם נעשה שימוש ברכבים, לטובת ייצור בגדים. NIO גם שומרת על אחריות לאורך שרשרת האספקה שלה, באמצעות בחינה, פיקוח וסנקציות על ספקים ושותפים במקרים של הפרת זכויות אדם ופגיעה בסביבה.

4 צפייה בגלריה
טכנולוגית החלפת הסוללה של NIO
טכנולוגית החלפת הסוללה של NIO
טכנולוגית החלפת הסוללה של NIO
(באדיבות NIO)
עור ידידותי ותחליף פלסטיק מצמח הדקל
על מנת למצוא חומרים חדשניים שיחליפו את העור והעץ של היוקרה הישנה, NIO חברה למגוון חברות טכנולוגיות אשר פיתחו אלטרנטיבות המתאימות לצרכני היוקרה. ההקפדה על האיכות הגבוהה הובילה לפיתוח מוצרים חלופיים יקרים יותר לייצור מחומרי הגלם המקוריים, כגון עץ, עור ופלסטיק.
לדוגמה, טכנולוגיית Clean+ כוללת מגוון חומרי גלם טכנולוגיים באיכות גבוהה ובמרקמים ייחודיים, העשויים מבקבוקים ממוחזרים, מינרלים טבעיים וסיבים צמחיים. החומרים של Clean+ נמצאים בלוח המחוונים המרכזי, בדלתות ובתקרת הרכבים של NIO.
בחיפוש אחר תחליף העור האולטימטיבי, NIO חברה לחברת BASF אשר פיתחה את Haptex, עור סינתטי חדשני המיוצר באופן ידידותי לסביבה ונמצא בשימוש גם בענפי האופנה והריהוט. המאפיינים של Haptex הם עמידות לאורך שנים, משקל קל ואיכות גבוהה. המרקם מספק רכות, נוחות ואסתטיקה שקשה למצוא במותגים אחרים.
פתרון חדשני נוסף המוטמע בדגמי NIO הוא karuun, תחליף פלסטיק המוביל מהפכה בעולם החומרים. חומר הגלם ממנו מיוצר ה-karuun הוא סוג מסוים של צמח הדקל, מה שהופך אותו לחומר גלם מתקדם וירוק. תהליך האיסוף, העיבוד והייצור נעשה באופן יעיל אנרגטית ואף מוגן בפטנט.
היוקרה החדשה מבטיחה לא רק שמירה על הסביבה, עתיד טוב יותר לכולנו ופחות סבל לבעלי החיים, אלא גם מאפשרת לנו להתאפר, להתלבש, לנהוג ולגור במוצרים שלא ישבו על המצפון שלנו. חברות עולמיות כבר מציעות לנו את האפשרויות האלה. עכשיו הזמן שלנו, הצרכנים, להרים את הכפפה. הרב פעמית, כמובן.
בשיתוף NIO


פורסם לראשונה: 12:35, 31.07.24