- במה נהגנו: אופל אסטרה (דור 6)
- מתחרים: פולקסווגן גולף, סיאט לאון, פורד פוקוס
- מתי אצלנו: רבעון שלישי 2022
- מחיר משוער: מ-135 אלף שקל לבנזין עד 180 אלף שקל להיברידית
- בעד: עיצוב, איכויות נסיעה (בנזין), ביצועים (היברידי)
- נגד: מושב אחורי, נוחות נסיעה (היברידי)
בגדול: זהו דור שישי למשפחתית הקומפקטית של אופל והדגם הנמכר ביותר שלה, שהוצג לראשונה לפני 30 שנים כמחליף לקאדט המיתולוגית - זו שיחד עם פולקסווגן גולף שלטה ללא מצרים בקטגוריית המשפחתיות באירופה. אלא שעכשיו זו חיה אחרת לגמרי.
משוחררת מלפיתת החנק של GM האמריקאית ותחת הנהלה צרפתית, אופל יכולה להציג מוצר מעודכן באמת. והוא כזה. האסטרה החדשה נשענת באופן מסיבי על פלטפורמה ומכלולי הנעה מודרניים ומוערכים של פיז'ו 308 המבטיחים לה - לפחות על הנייר - שיפור מכל בחינה. נוחות, שימושיות, מראה ויעילות. אפרופו, זה גם מאפשר לה לראשונה להצטייד במערכת הנעה היברידית-נטענת.
האם היא יכולה להתמודד עכשיו ללא רגשי נחיתות מול מתחרות אירופאיות מצוינות כמו פולקסווגן גולף, פורד פוקוס וסיאט לאון, האם היא מסוגלת לשכנע לקוחות לוותר על הפוזה של רכב פנאי בתמורה למרכב משפחתית אולד-סקול? הנה מה שאנחנו חושבים.
עיצוב ותא נוסעים: האסטרה החדשה נראית מצוין לאחר התנערותה מהסולידיות המפוהקת שאפיינה את קודמותיה. ומיד הופכת לאחד הדגמים הנאים בקטגוריה. עם החזית העדכנית של אופל, יחידות תאורה מקוריות, חלק אחורי מעניין ובתי גלגלים מודגשים. הצליח להם.
גם עיצוב הפנים מוצלח עם לוח מחוונים דיגיטלי (עם מעט מדי אפשררויות התאמה) ומסך מגע ("10) שמופנה לכיוון הנהג. אין ויתור מלא על מתגים וטוב שכך. אלה האחראים על בקרת האקלים ממוקמים מתחת למסך והופכים את החיים מאחורי ההגה לנוחים יותר. בטח בהשוואה למתחרות מקונצרן פולקסווגן. איכות החומרים מעורבת, עם פלסטיק איכותי היכן שרואים ונוגעים, קשיח ומחוספס במקומות נסתרים מהעין.
את בורר ההילוכים מחליף מתג צנוע שמשחרר מקום למגוון תאי אחסון. המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב. אגב, מושב הנהג מוצב 1.2 ס"מ נמוך יותר ויחד עם טווח כיוון נדיב להגה, ניתן בקלות למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. שימו לב, היעדר כיוון גובה לחגורות הבטיחות יפריע לנהגים נמוכים.
הממדים דומים לאסטרה היוצאת, אבל מרחב המחיה ליושבים מאחור - עם פתחי אוויר נפרדים - גדל במעט הודות לתכנון מתקדם יותר. תא המטען בגרסה הרגילה גדול בכ-50 ליטר (422 ליטר), בהיברידית הוא צנוע יותר (352 ליטר) בגלל מיקום הסוללות.
אבזור הבטיחות הוא המוכר של היצרנית, לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטחים מתים. כאופציה מוצעת תאורת מטריקס לד עם 84 גופי תאורה בכל אחד מהפנסים, מערכת המשפרת פלאים את הראות בכבישים חשוכים.
מנועים וביצועים: היצע המנועים הרלוונטי לישראל כולל בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (130 כ"ס) המוכר של היצרנית, עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית. לצערנו, בהשקה ניתן היה לנהוג רק בתיבה הידנית ולכן לא נוכל להתייחס אל האופציה האוטומטי והרלוונטית לשוק המקומי.
הגרסה החזקה בהיצע תהיה היברידיות-נטענת שמשלבת בין מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר (150 כ"ס) למנוע חשמלי (110 כ"ס), עם תפוקה משולבת של 180 כ"ס ויחד עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית. בעתיד תתווסף גם גרסה היברידית-נטענת חזקה יותר (225 כ"ס) ובשנה הבאה תוצג גרסה חשמלית מלאה.
ההיברידית הציגה ביצועים טובים למדי, עם זינוק נמרץ בעיקר מהמקום (100 קמ"ש ב-7.6 שניות) ותאוצות ביניים טובות. לתיבת ההילוכים האוטומטית אופי פעולה חלק ונעים, אם כי לצערנו היא אינה מאפשרת שליטה ידנית מלאה בהילוכים דרך מנופים מאחורי ההגה. מצברי 12.4 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה רשמי של 60 ק"מ במהירות של עד 135 קמ"ש.
נוחות והתנהגות: בחזרה ל-1.2 ליטר הרגיל. כאן ניכר שיפור משמעותי בנוחות הנסיעה לעומת הדגם הקודם. הפלטפורמה המודרנית של פיז'ו פשוט טובה באופן ניכר מזו המיושנת של אופל עצמה, ומפסקי סרנים מורחבים יחד עם הקשחת השלדה אפשרו כיול מיתלים רך יותר. כך שלמרות צמיגים נמוכי חתך על חישוקי "18, נוחות הנסיעה הייתה מרשימה. הגרסה ההיברידית פחות משכנעת מבחינה זו. הסוללות מוסיפות לה 300 ק"ג ולכן היא פחות מבריקה כאן, עקב הצורך בכיול נוקשה יותר. בשתיהן בולטים לטובה בידוד הרעשים הודות לשמשות כפולות.
בחזרה ל-1.2 ליטר. לצד שיפור בנוחות הנסיעה מגלה האסטרה גם יכולת דינמית גבוהה. עם נכונות לשנוי כיוון מהיר, אחיזת כביש טוב מאוד ותגובות מדויקות. חבל רק שבחירה במצב "ספורט" מקשיחה את ההגה באופן מוגזם והיינו שמחים למעט יותר אפשרויות התאמת מערכות. דוושת הבלם בגרסה ההיברידית סובלת מתחושה דו-שלבית שאינה חביבה עלינו במערכות אוגרות אנרגיה.
סיכום: אופל אסטרה החדשה, בעבר פחות או יותר הבחירה האחרונה בקטגוריה, הפכה לאחד הדגמים המיוחדים והיותר מוצלחים בה. אך כבר ניתן לומר כי הבעיה העיקרית שלה צפויה להיות המחיר. גרסת הבנזין האוטומטית שתהיה הפופולארית בהיצע עשויה להיות מעניינת הרבה יותר, בוודאי אם יוצמד לה תג מחיר מקובל בקטגוריה. ואז, אופל בהחלט יכולה לחזור לצמרת.
- מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר וחשמל
- הספק מנוע בנזין: 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד
- מומנט מנוע בנזין: 25.5 קג"מ ב-1,750 סל"ד
- הספק, מומנט מנוע חשמלי: 110 כ"ס, 32.6 קג"מ
- הספק, מומנט משולב: 180 כ"ס, 36.7 קג"מ
- תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
- אורך: 437.4 ס"מ
- רוחב: 186 ס"מ
- גובה: 147.2 ס"מ
- בסיס גלגלים: 267.5 ס"מ
- משקל עצמי: 1,678 ק"ג
- נפח תא מטען: 352 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.6 שניות, 225 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 100 ק"מ לליטר, 22 גרם CO2 לק"מ
- טווח נסיעה חשמלי: 60 ק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
- מחיר משוער: 180 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת אופל