החשמלי, שמבטיח לחסוך לנו לא מעט בהוצאות התדלוק והאחזקה, עולה בעצמו לא מעט כסף. כדי לרכוש פיג'ו 2008 חשמלי, למשל, תצטרכו להוסיף 30 אלף שקל יותר למחיר גרסת הבנזין הבסיסית; יונדאי איוניק 5 החשמלית עולה 28 אלף שקל יותר מטוסון בסיסי ואצל קיה נירו תוספת החשמל עולה 33 אלף שקל. לחסוך כסף זה עניין יקר.
אבל לבעיה הזאת יש פתרון, בדמות הרכבים החשמליים מתוצרת סין. כדי להתחרות במותגים המערביים המבוססים, נקטו יבואני המותגים הסינים באסטרטגיית תמחור אגרסיבית למדי, המצטרפת ליתרונות הכלכליים של רכבים חשמליים מבחינת עלויות האנרגיה, הטיפולים ואגרת הרישוי. אבל האם יש כאן דיל משתלם?
8 צפייה בגלריה
איווייז U5,  סקייוול ET5 ו-MG EHS
איווייז U5,  סקייוול ET5 ו-MG EHS
איווייז U5, סקייוול ET5 ו-MG EHS
(צילום: נועם ריין)
כדי לענות על השאלה הזו, קיבצנו למבחן שלושה רכבי פנאי מתוצרת סין, עם הנעה חשמלית מלאה או חלקית. שלושתם גדולים, מרווחים, חזקים ומאובזרים, ושלושתם נמכרים במחירים תחרותיים בהחלט, כשג'יפון בנזין קוריאני או יפני מקביל בגודל ובאבזור יעלה 20 אלף שקל יותר. איווייז U5, עם הנעה חשמלית מלאה וטווח מוצהר של כ־400 ק"מ, עולה בין 162.5 ל־179 אלף שקל, והגיע למבחן בגרסת ה"פרימיום" הבכירה; סקייוול ET5, עם יכולות חשמליות דומות, נמכר במחיר התחלתי של 175 אלף שקל, ולצורך ההשוואה נתייחס אליו כאן בגרסת ה"קומפורט" הבסיסית. ישנן גם גרסאות מאובזרות יותר, עד למחיר של 195 אלף שקל. שניהם משתייכים ליצרנים צעירים במיוחד, ומיובאים ארצה על ידי גופים שאמנם צברו ותק רב בשוק הרכב המקומי - אך החלו רק לאחרונה לשווק רכבים פרטיים. את האיווייז מייבאת קבוצת בליליוס, הסקייוול משווק על ידי קבוצת כדורי.
מול שתיהן ניצב כאן MG EHS, עם הנעת פלאג־אין הייבריד וטווח חשמלי רשמי של 52 ק"מ בלבד, אך גם עם מנוע בנזין המאפשר טווח נסיעה גדול בהרבה. היבואנית היא קבוצת לובינסקי הוותיקה, ומחיר הגרסה היחידה המוצעת הוא 170 אלף שקל. יוצאים לדרך.

עיצוב וסגנון: כמעט יוקרתי

בקבוצות הפייסבוק של לקוחות איווייז מכונה הרכב בשם הקוד "החללית", ולא סתם. ה־U5 מציג עיצוב שונה ועתידני. האלמנט הבולט ביותר הוא הסבכה הקדמית האטומה, אך גם יחידות התאורה נהנות ממראה מקורי, המצטרף לידיות הדלתות הנשלפות והגג המושחר.
גם הסקייוול נאה, אבל הרבה יותר שגרתי. ניכר שנעשה פה מאמץ לשוות לרכב מראה של "עוד רכב פנאי מהשורה", כזה שאמנם מדגיש את המימדים הגדולים והסגנון המכובד - אך לא מזוהה כחשמלי ולא מושך מבטים על הכביש. הגריל מלפנים נראה כמעט אמיתי, ואם תחפשו אלמנט יחודי תמצאו אותו בכיתוב שם המותג שמאיר מאחור.
8 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: סקייוול, MG ואייוויז. הפלאג אין היה זריז מהחשמליים
מימין לשמאל: סקייוול, MG ואייוויז. הפלאג אין היה זריז מהחשמליים
מימין לשמאל: סקייוול, MG ואייוויז
(צילום: נועם ריין)
גם ה־MG משתתף במשחקי ההסוואה, עם מראה כמעט אנונימי, במיוחד בצבע הלבן של רכב המבחן. כמות הניקלים מורגשת אך לא מוגזמת, הקווים מעוגלים והיו רבים שראו אותו ונזכרו במראה שהציג מאזדה CX־5 לפני עשור. העיצוב שלם ונעים יותר מזה של ZS החשמלי לגמרי.
תא הנוסעים של ה־MG, לעומת זאת, הרבה יותר מרשים. גם בגלל הצביעה האדומה ברכב המבחן, אבל גם בגלל מושבי הספורט הגדולים, פתחי המיזוג העגולים, גימורי המתכת והמסך הצף. איכות החומרים מצוינת.
בסקייוול יש כמה קריצות ברורות למרצדס ומסך מרכזי שנראה גדול מכפי שהוא - 12.8 אינץ'. גם כאן הסגנון כמעט יוקרתי עם דיפוני עץ ומשטחי עור נרחבים, אך האיכות לא אחידה.
האיווייז ממשיך בסגנון העתידני גם בתא הנוסעים, עם אינספור מסכי מידע - אולי קצת יותר מדי - ומעט מאוד כפתורים פיזיים. אהבנו את הצביעה הבהירה של תא הנוסעים ואת איכות החומרים המצוינת.

אבזור ותפעול: כל מה שתרצו

החיבה הסינית לרכבים עתירי אבזור, יחד עם הטבות המס לרכבים החשמליים שמוזילות עבור היבואנים גם את הרחבת המפרטים, הופכת את שלושת הרכבים במבחן לנדיבים במיוחד בכל הנוגע לאבזור, יותר מכל מכונית בנזין בגודל ובמחיר שלהם. שלושתם מציעים מסכי מולטימדיה גדולים ולוחות מחוונים דיגיטליים, מושבי עור עם כוונון חשמלי וחימום, תאורת לד, חיישני חניה היקפיים, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, תאורת אווירה, דלת תא מטען שנפתחת חשמלית ועוד.
8 צפייה בגלריה
MG מבפנים
MG מבפנים
MG מבפנים
(צילום: נועם ריין)
באיווייז וב־MG תקבלו גם גגות שמש פנורמיים גדולים ומצלמות היקפיות, פריטים שנמצאים בסקייוול רק ברמות הגימור היקרות יותר; זה האחרון מציע גם אוורור במושבים, פריט שלא קיים במתחרות. טעינה אלחוטית לסלולארי מצאנו רק באיווייז, בסקיוול היא קיימת מגרסת הביניים.
בתחום הבטיחות מציעים שלושתם בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו־גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטיה מנתיב. האיווייז וה־MG מוסיפים גם התרעת שטחים מתים במראות וניטור תנועה חוצה מאחור.
8 צפייה בגלריה
איוויז מבפנים
איוויז מבפנים
איוויז מבפנים
(צילום: נועם ריין)
מלבד הנטיה המוכרת להרעיף שפע של אבזור, לסינים יש עוד חיבה ידועה: לסבך את תפעול המערכות השונות. בשלושת הרכבים מצאנו את עצמנו נוברים יותר מדי זמן בתפריטים השונים על מנת לבצע פעולות בסיסיות. קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, שעשויה לפתור חלק מהתסבוכות, קיימת כסטנדרט רק ב־MG. לקוחות האיווייז יצטרכו גם לרכוש אייפון על מנת להתממשק עם הרכב, ואילו בסקייוול מציעים כרגע אלתור זמני עם רכיב קישוריות חיצוני - אך במשלוחים הבאים יגיעו הרכבים עם קישוריות מובנית.

שימושיות ומרווח: יש הרבה מקום

השלישיה הסינית מגלה נדיבות לא רק במפרטי האבזור אלא גם במימדים: אם יש לכם משפחה עם 2 או 3 ילדים, ואתם זקוקים למושב אחורי מרווח ולתא מטען שימושי - הגעתם למקום הנכון. מושבי הנהג גדולים ונוחים בשלושתם, אך באיווייז הורגש מחסור בולט בתאי אחסון.
הסקייוול היה המרווח ביותר לשלושה מבוגרים מאחור, עם רוחב מושב נדיב, רצפה שטוחה ומרווח ראש מעולה. המושב ארוך ונוח גם לשני נוסעים, ומאחור מצאנו גם צמד שקעי USB, שקע 220 וולט ואפילו כפתור שמאפשר להזיז קדימה את מושב הנוסע הקדמי, לטובת שיפור המרווח מאחור. שימושי אם אתם שר בממשלה, קצת פחות אם אתם הורים לילדים שובבים.
8 צפייה בגלריה
סקייוול מבפנים
סקייוול מבפנים
סקייוול מבפנים
(צילום: נועם ריין)
גם ה־MG מרווח לשלושה, אך מושבי הספורט הגדולים מלפנים מסתירים את הראות ויוצרים תחושה מעט חשוכה מאחור. המושב מעט נמוך וקצר לנוסעים בוגרים וגם הרצפה לא לגמרי שטוחה - תזכורת לעובדה שיש כאן בכל זאת גם הנעה מסורתית, עם אגזוז שצריך לעבור מתחת לרצפה.
באיווייז המרווח לשלושה מאחור מעט פחות מוצלח, אך עדיין נדיב; לשניים יהיה נוח מאוד וגם התחושה אוורירית ומוארת.
הסקייוול מנצח גם במבחן תאי המטען עם נפח של 467 ליטרים, מבנה רחב ותאי ענק מתחת לרצפה לטובת אחסון כבל הטעינה. ה־MG והאיווייז מציעים גם הם נפח מכובד, אך קטן במעט. לשניהם תאי אחסון מתחת לרצפה לטובת כבל הטעינה, לאיווייז יש גם תא אחסון קטנטן מלפנים מתחת למכסה המנוע.

נוחות נסיעה: הניסיון מדבר

למהנדסי סקייוול, חברה צעירה למדי, נדרשים עדיין כמה קורסים נוספים בהנדסת מערכות מתלים. הכיול הרך אמנם תורם לספיגה רכה יחסית של השיבושים בעיר, אך על פסי האטה ושברים גדולים מורגש נדנוד בולט של המרכב, שמלווה ברעשי מתלים ניכרים. מחוץ לעיר מתעצמת התחושה ה"ספינתית", עם נדנוד מוחשי ותזוזות מרובות על כבישים גליים.
האיווייז מרוסן בהרבה, אמנם מעט פחות מרכך את הפגמים הקטנים (עניין שנפתר ברובו בגרסת הבסיס עם חתך הצמיגים הגבוה יותר), אך התחושה הכללית בוגרת ואיכותית יותר. הטיפול המוצלח באספלט המקומי נמשך גם במהירויות גבוהות יותר.
אצל MG, מותג עם שם בריטי ונוכחות רבת שנים באירופה גם בגלגול הנוכחי, כבר למדו דבר או שניים מהשכנים ליבשת הישנה. הוא אמנם נוקשה, לעיתים נוקשה מדי על כבישים עירוניים מחורצים, אך בתמורה מתקבלת נסיעה בוגרת ומאוזנת, כמעט ללא תנודות מיותרות גם על כבישים שיאתגרו רכבים רבים.
דירוג הנוחות נותר זהה גם כשבדקנו את בידוד הרעשים. שלושתם שקטים באופן יחסי הודות להנעה החשמלית, אך בסקיוול פגשנו לא מעט רעשי כביש ומעט רעשי רוח, האיווייז שקט ממנו משמעותית וה־MG מבודד טוב מכולם - גם כשהוא מפעיל את מנוע הבנזין.

מנוע וביצועים: מחיר החשמל

שני החשמליים - הסקייוול והאיווייז - מצוידים במנועים כמעט זהים, עם הספק שמקובל לפגוש גם בדגמים רבים אחרים. לשניהם 204 כ"ס והנעה קדמית, ושניהם מבטיחים האצה ל־100 קמ"ש בקצת פחות מ־8 שניות. בפועל הסקייוול התקשה בהורדת הכוח לכביש ולא פעם סחרר גלגלים בהאצה, כך שהאיווייז הצליח להיות מהיר יותר במבחני התאוצות שערכנו.
ה־MG הוא כבר סיפור אחר. כאן יש מנוע חשמלי צנוע יותר בהספק של 122 כ"ס, אך לצידו מנוע טורבו־בנזין בנפח 1.5 ליטר עם 162 כ"ס. יחד מייצרים השניים 258 כ"ס, ומאפשרים ל־EHS להאיץ מהר יותר ולעקוף בקלילות, גם אם בפועל הפערים לא עצומים. מעדיפים להשתמש בחשמל בלבד? אחרי טעינה מלאה מהשקע תוכלו לעשות זאת למרחק של כ־50 ק"מ, ותוך ויתור מסוים על הביצועים. במצב החשמלי התאוצה של ה־MG נמשכה כמעט כפליים לעומת האחרים. בניגוד להיברידיות נטענות אחרות, ה־MG לא משלב היטב בעצמו בין הנעה חשמלית לבנזינית, ולא משיג את מלוא החסכון האפשרי.
הנסיעה החשמלית של האיווייז והסקייוול מתבטאת בתחושה חלקה, שקטה ונעימה יותר ביומיום, וגם כמובן בחסכון ניכר בעלויות. בנהיגה מתונה הציגו השניים צריכת חשמל של 175 וואט־שעה לק"מ, נתון שאפשר לסקייוול להציג טווח נסיעה אמיתי של 410 ק"מ על בסיס סוללת 72 קוט"ש, בעוד האיווייז מסתפק בסוללת 63 קוט"ש ויאפשר נסיעה לטווח של 360 ק"מ.
נהג ישראלי ממוצע שנוסע למרחק של פחות מ־50 ק"מ ביום יוכל להסתפק ב־MG, להשתמש בחשמל בעלויות נמוכות בתנאי שגרה וליהנות מנסיעה ללא מגבלת טווח למרחקים הארוכים. לעומת זאת, מי שמבלה שעות רבות יותר על הכבישים ונוסע 300 ק"מ ביום, למשל, ישלם באיווייז ובסקייוול כ־28 שקל על החשמל בטעינה ביתית; נסיעה דומה ב־MG, עם צריכת דלק ממוצעת של כ־11.5 קמ"ל לאחר התרוקנות הסוללה, תעלה 160 שקל בתחנת הדלק ועוד 8 שקלים בחשבון החשמל. שימוש בעמדות טעינה מהירה ציבוריות בנסיעות ארוכות, שבהן עולה קוט"ש בין 75 אגורות ל־2.30 שקל, יקפיץ את עלויות האנרגיה בחשמליות ל־42 עד 120 שקל ותצמצם את הפער. להשוואה, מרחק זהה בג'יפון בנזין מקביל בגודל יעלה לכם כעת יותר מ־170 שקל.

התנהגות כביש: היתרון ה"אירופי"

הידע האירופי שהגיע לשנגחאי אוטומטיב כשרכשה את מותג MG, מתבטא לא רק בנוחות העדיפה של ה־EHS, אלא גם בגינוני הכביש שלו. הרכינה שלו בעיקולים מצומצמת, אחיזת הכביש גבוהה ולהגה משקל מדויק. האיווייז נהנה מהיגוי מהיר (אך חסר תחושה) ומבלימות נחושות, אך הוא רוכן יותר בעיקולים ואחיזת הכביש שלו איננה אבסולוטית. והסקייוול? הוא מעדיף בבירור את הכבישים הישרים. המתלים הרכים שלו מייצרים תחושה של "הימרחות" בעיקולים עם רכינה משמעותית קדימה, אחורנית ולצדדים, לצד תת היגוי מוחשי.

סיכום: תמורה גבוהה למחיר

כמה ימים לפני המבחן הזה, בעיצומו של מבחן אחר למכונית חשמלית, קיבלנו תזכורת למצבה של רשת הטעינה בארץ. נזקקנו לטעינה מהירה בעת נסיעה בחלקו הדרומי של כביש 6. נסיעה לעמדה האולטרה מהירה של אפקון בדור אלון דבירה גילתה שאנחנו לא לבד, ולפנינו איווייז, מקסוס וטסלה. מאחר ושמרנו מספיק מיץ בסוללה כדי להגיע לעמדה אחרת למקרה שתהיה בעיה בדבירה, נסענו לעמדת הגיבוי של סונול EVI בכניסה הצפונית לבאר שבע כ־15 ק"מ משם, רק כדי לגלות סקייוול אחרת מתחברת לשקע. המתנו בסבלנות והזכרנו לעצמנו שנהיגה במכונית חשמלית היא עדיין אירוע שדורש הרבה תכנון מראש, גם כשנוסעים ביום רגיל. בימי חמישי או בקיץ, עם עומס מוגבר בדרך לאילת, התורים צפויים להיות ארוכים יותר.
בימים שבהם מחירי הדלק משתוללים הנעה חשמלית מסתמנת כפתרון מצוין לטובת חסכון בעלויות, לפחות עד שידה הארוכה של רשות המסים תגיש לנו חשבון לתשלום מס נסועה, וכאחד הפתרונות למשבר האקלים. הבחירה ברכבי הפנאי הסיניים, הגם שאינם חפים ממגרעות, מאפשרת ליהנות מתמורה גבוהה למחיר בהיבטים של מרווח, ביצועים ואבזור, תוך פשרות לא גדולות מדי באיכות הנסיעה.
לסקיוול ET5 יתרונות ברורים במרווח הפנימי, בתא המטען ובטווח הנסיעה החשמלי. הוא גם נטען מהר יותר מהאיווייז, ועבור מי שמרבה לנסוע למרחקים ארוכים אלה עשויים להיות שיקולים מכריעים. אבל מבין הצמד החשמלי, לאיווייז יתרונות רבים יותר. הוא לא נופל משמעותית בתחומי המרווח, ונהנה ממראה חיצוני יחודי יותר ומעדיפות ברורה בביצועים, בנוחות הנסיעה, בבידוד הרעשים ובהתנהגות הכביש. רמת הגימור הבסיסית שלו עדיין מאובזרת היטב, וזולה משמעותית. עבור נהגים שנוסעים למרחקים גדולים מדי יום, איווייז U5 הוא הרכב העדיף.
אבל מרבית הישראלים לא נוסעים מאות ק"מ ביום. הנסועה הממוצעת לנהג המקומי נעה סביב ה־30 ק"מ ביום, ובתנאים כאלה - בחירה ב־EHS של MG תהיה צעד הגיוני יותר, עם פחות פשרות בשימוש, אך פשרה בעלויות ובתרומה הסביבתית. בתנאי היומיום יכולתו החשמלית בהחלט תספיק, בנסיעות ארוכות הוא לא מייצר חרדת טווח והוא גם נהנה מיתרונות נוספים בביצועים ובאיכות הנסיעה. נוסעים מעט ועדיין רוצים ליהנות מיתרונות החשמל? זהו הרכב המנצח עבורכם.
השתתף במבחן: רן סגל