במצב התחבורתי הקשה בישראל, כלי רכב דו־גלגלי הוא הפתרון המיידי, הזמין והיעיל ביותר כדי לשלוט על הזמן והמרחב, ולהימנע מעומסי התנועה האדירים ומבעיות החניה הקשות.
יחד עם זאת, עלויות אחזקה של רכב דו־גלגלי אינן זולות, ולעתים הן אפילו יקרות. ולא מדובר רק על אופנועים גדולים, טכנולוגיים ויקרים, אלא גם על קטנועים קטנים ובסיסיים, כשלמעט תצרוכת דלק נמוכה מאוד המוזילה את עלויות האחזקה, העלויות בהן גבוהות, ולעתים אף מופרזות ועלולות להגיע לאלפי שקלים בחודש.
יש כמה דרכים לצמצם את עלויות האחזקה של רכב דו־גלגלי, וליהנות מהיתרונות העצומים שלו במדינה חמה ופקוקה כמו ישראל, מבלי לסבול מחור גדול בכיס.
1 / קנו כלי משומש, בן שנה־שנתיים
אופנועים וקטנועים, כמו כל כלי תחבורה, מאבדים כ־15% מערכם בכל שנה, כשככל שהכלי חדש יותר כך ירידת הערך גדולה יותר. בשנתיים הראשונות ירידת הערך היא הגדולה ביותר, ולכן אפשר לרכוש כלי משומש בן כשנה, שכבר ספג את ירידת הערך הראשונית, וליהנות מכלי כמעט חדש במחיר נמוך יותר מחדש.
2 / אופנוע במקום קטנוע
קטנועים הם פתרון תחבורתי קל ונוח, הם אוטומטיים לחלוטין, קל לרכוב עליהם, והם מציעים מקום אחסון מתחת למושב ונוחות תפעול כללית. יחד עם זאת, הווריאטור – הגיר האוטומטי הרציף של קטנועים – יקר לתחזוקה, והעלויות גבוהות יותר ככל שנפח המנוע של הקטנוע גדול יותר. במקסי־סקוטר כמו ימאהה טימקס או קימקו AK550 עלויות הטיפול בווריאטור עלולות להגיע לכ־1,500 שקל, וזה קורה בכל כ־20 אלף ק"מ.
לרוב, אופנועים יהיו זולים יותר לתחזוקה מקטנועים בנפח ובייעוד דומה, גם בגלל היעדר הווריאטור וגם בגלל קלות התחזוקה באופנועים לעומת קטנועים. אופנועים גם בטוחים יותר בגלל מידות הגלגלים, איכות המתלים, ההתנהגות הדינמית ותנוחת הרכיבה השלטת, אבל זה כבר נושא אחר.
3 / חפשו כלי עד 250 סמ"ק
אם השימושים ברכב הדו־גלגלי יהיו בעיקר אורבניים או בין־עירוניים למרחקים קצרים, אפשר לרכוש כלי בנפח של עד 250 סמ"ק וליהנות ממדרגת ביטוח נמוכה יותר שעשויה לחסוך כ־1,500 שקל בשנה.
1 צפייה בגלריה
אופנוע בנלי 125 סמ"ק
אופנוע בנלי 125 סמ"ק
אופנוע בנלי 125 סמ"ק
(צילום: עמרי גוטמן)
מדרגות הביטוח בישראל תקועות עשרות שנים מאחור, כששלוש המדרגות הן עד 50 סמ"ק, עד 250 סמ"ק, ו־251 סמ"ק ומעלה. כך יוצא שעלות ביטוח החובה של קטנוע בנפח 270 סמ"ק ושל אופנוע בנפח 1,000 סמ"ק – זהות.
רוכב כבן 40 ישלם על ביטוח חובה שנתי לכלי בנפח של עד 250 סמ"ק כ־3,750 שקל, כשמעל 250 סמ"ק עלות הפרמיה לאותו הפרופיל תזנק לכ־5,250 שקל. הפרש שנתי של 1,500 שקל, כלומר 125 ש"ח לחודש שעשויים להיות משמעותיים.
4 / רכשו ביטוח בהשתתפות עצמית
ואם כבר ביטוח חובה, אז ניתן לרכוש ביטוח מוזל הכולל מרכיב השתתפות עצמית. ביטוח כזה יוזיל את עלות הפרמיה מ־3,750 שקל ל־2,620 שקל במקרה של עד 250 סמ"ק, ומ־5,250 שקל ל־3,700 שקל בכלים של מעל 250 סמ"ק. חשוב לציין שבמקרה של תאונה ותביעת פיצוי מביטוח החובה ההשתתפות העצמית עלולה להוריד באופן דרסטי את מרכיב הפיצוי, כאמור ב־25 אלף שקל פלוס 7 ימי כאב וסבל. יחד עם זאת, התשלום לטיפול הרפואי יעבור לגורמים המטפלים במלואם, ללא השתתפות עצמית.
5 / קנו ציוד רכיבה טוב וזול
שימוש בקסדה הוא חובה ע"פ חוק, אבל מעיל רכיבה, כפפות רכיבה, מכנסיים ארוכים ונעליים גבוהות עשויים להפחית משמעותית את הפגיעה בעת תאונה, וחשוב להשתמש בהם בכל רכיבה. אבל אל תשתוללו עם התקציב: ניתן לרכוש קסדה סגורה ואיכותית העומדת בכל התקנים, במחירים של 600-1,000 שקל. גם מעילים וכפפות ניתן לרכוש במחירים נוחים של מאות בודדות של שקלים למעיל וכ־150 שקל לזוג כפפות. כך יוצא שבכ־1,500 שקל, ניתן לרכוש ציוד רכיבה טוב למדי, וכאמור בטיחותי.
6 / שימו לב לתחזוקה
ראשית, אפשר ללכת למוסכים פרטיים המציעים חבילות של טיפולים תקופתיים במחירים נמוכים יותר מאשר במוסכים ראשיים. רצוי לערוך סקר שוק לפני הטיפול, ולבדוק מראש כמה יעלה הטיפול במוסכים שונים.
שנית, במכלולים רבים אפשר להשתמש בחלפים תחליפיים - יש שפע של יצרנים המייצרים חלקים באיכות גבוהה מאוד, לעתים אפילו יותר מאשר החלקים המקוריים. זה נכון לרפידות ודיסקים לבלימה, שרשראות וגלגלי שיניים, חלקי וריאטור, מסנני שמן ואוויר, ועוד חלקים גנריים שמוחלפים בטיפולים שוטפים. כך ניתן לחסוך הרבה כסף מבלי לפגוע באיכות התחזוקה.
בסופו של יום, בהחלטות מושכלות ניתן להגיע לעלויות זולות ביותר לכלי דו־גלגלי, ולחסוך אלפים רבים של שקלים בכל שנה. כך תוכלו גם ליהנות מהיתרונות העצומים של כלי דו־גלגלי, ובראשם שליטה מוחלטת על הזמן ועל המרחב האישי, וגם לשמור על עלויות אחזקה סבירות, ואפילו זולות.