סובארו BRZ היא סוג של אנטיתזה למגמה הרווחת בתעשיית הרכב כיום. שכן היא מסמנת V כמעט על כל משבצת בקטגוריה שכמעט עברה מהעולם. מרכב קופה עם שתי דלתות, צ'ק. מנוע בנזין בלי מגדש? עוד צ'ק. וגם תיבת הילוכים ידנית, וגם מצמד רגלי, וגם הנעה אחורית. כל מה שדור הליסינג מתעב.
כעת הגיעה BRZ חדשה, וכמו קודמתה גם היא אחות תאומה לטויוטה GR86 שמשווקת - תעשו פרצוף מופתע - בכמעט כל מקום שאינו נקרא מדינת ישראל. ולמרות שהיא עשויה להיתפס כסוג של אזוטריה בשוק הרכב, הביקוש לה (ולתאומתה) שובר שיאים. בבריטניה נמכר המשלוח הראשון של ה-GR86 לאחר כשעה וחצי מפתיחת ההזמנות. באוסטרליה נגמרה ההקצאה השנתית ל-BRZ תוך ימים. בצפון אמריקה, השוק הגדול בעולם של סובארו, תיאלצו להמתין יותר משנה כדי לקבל מפתחות.
סיכום: סובארו שומרת עם ה-BRZ החדשה על המתכון של קודמתה, ומעמידה את ההנאה מנהיגה גבוה-גבוה ברשימת התכונות המועדפות. הכי גבוה שיש. מכונית עם חוויית נהיגה אנלוגית טהורה, נטולת יוקרה וטכנולוגיית על, אבל עשירה בחיבור בין מתכת לבשר ודם. מצרך נדיר כיום, בו יצרניות הרכב מחפות על יכולת נהיגה בינוניות באמצעות אלקטרוניקה מתוחכמת.
והכי טוב, סובארו עושה זאת באמצעות מפרט מכאני בסיסי-מינימליסטי ומשובח, הקפדה על משקל עצמי נמוך ובדור החדש תוך השבחת מכלולים ספציפיים (מנוע, מתלים, צמיגים) שמשדרגת את היכולות הגבוהות ממילא של קודמתה.
אז היא לא שימושית במיוחד, וגיר ידני לא יקסום לכולם. אבל היא כנראה האחרונה מסוגה. מבחינתנו, היא המכונית המהנה ביותר לנהיגה מתחת לרף חצי מיליון השקלים. כל הכבוד.
איך נראית: העיצוב לא שונה מהותית מה-BRZ הקודמת, והוא עדיין מרשים, אתלטי ואלגנטי יותר ללא צעקנות סטייל ב.מ.וו סדרה 2 קופה.
גם סביבת הנהג דומה לדגם היוצא, עם שינויים קלים בלבד שעיקרם מסך מגע גדול יותר ("8 לעומת "6.5) ולוח מחוונים דיגיטלי ("7) עם מד סל"ד גדול במרכז, עם תצוגה משתנה בהתאם למצב הנהיגה וכמובן אפשרות לנתוני אקשן (זמני הקפה, מד G ומד כוח מנוע).
אהבנו גם את מושב הנהג, שמציב את האוחז בהגה נמוך וקרוב לאספלט, בדיוק היכן שהוא צריך להיות כדי להתחבר עם הרכב. עם תמיכה מצוינת וטווח כיוון גדול להגה שיאפשר לכל אחד למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. בלם חניה מכאני אומנם גוזל מקום של תא אחסון, אבל אנחנו מעדיפים אותו על יחידה אלקטרונית.
למרות גידול בממדים (2.5+ ס"מ לאורך, חצי ס"מ לבסיס הגלגלים) מרחב המחיה לצמד נוסעים מאחור מתאים עדיין רק לילדים קטנים, לנסיעות קצרות או מטען. כך גם במקרה של תא המטען הצנוע אפילו ביחס לקיה פיקנטו ויונדאי i10 (201 ליטר).
מערוכת בטיחות מתקדמות? הן מוצעות רק בגרסה האוטומטית (בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית) בעוד בידנית הנבחנת יש מערכת התרעה של מובילאיי בהתקנה מקומית עם התרעת שטח מת.
איך נוסעת: המנוע הוא עדיין בנזין אטמוספרי עם ארבעה צילינדרים בתצורת בוקסר המוכרת של סובארו, אבל כעת בנפח 2.4 ליטר במקום 2.0 ליטר בעבר, עם הספק גבוה יותר (228 כ"ס, עוד 28 כ"ס) שעובר לגלגלים האחוריים דרך דיפרנציאל מוגבל החלקה (טורסן).
הביצועים אכן טובים מבעבר עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות (1.3 שניות פחות), וגם נתון המומנט גבוה יותר (25.5 קג"מ, עוד 4.5 קג"מ) וזמין בסל"ד נמוך משמעותית. זה מסייע להתנהלות נעימה יותר בנסיעה עירונית ובשיוט. ועדיין, כדי לחלץ ממנו את המיטב צריך לשמור אותו בסל"ד גבוה, לא פחות מ-4,000. לשמחתנו, הוא גם נשמע טוב משמעותית מב-BRZ היוצאת ואם לא היו אמורים לנו, לא היינו יודעים שחלק מהשיפור נזקף לזכות הרמקולים. לדברי היצרנית, מערכת הקירור (למים ולשמן) שופרה לטובת עמידות משופרת בתנאי קיצון.
אל היחידה הזו מחוברת תיבת הילוכים ידנית מצוינת, עם בורר קצר ומדויק וסידור דוושות שמתגמל חובבי גז ביניים. וטוב שכך, שכן אין כאן מחשב שאחראי לזה. חבל רק שסובארו החליטו להאריך את ההילוך השני שמגיע ל-100 קמ"ש במטרה לקצר זמני זינוק קלאסיים ומיותרים במקרה שלה. צריכת הדלק הפתיעה לטובה: 10.3 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
השינויים המשמעותיים בהשוואה לדגם היוצא הוא מרכב שהוקשח ב-50% עם מרכז כובד נמוך יותר (ב-1.6 ס"מ) וחלוקת משקל מאוזנת מבעבר (47-53 לפנים-אחור לעומת 45-55). המתלים נותרו ללא שינוי (מקפרסון מלפנים, עצמות עצה כפולות מאחור) למעט כיול שונה. כך גם להגה שפועל כעת עם יחס ישיר יותר והצמיגים הם כעת מישלין פיילוט ספורט 4 דביקים משמעותית מהפרימסי 3 ב-BRZ היוצאת. ולמרות כל זאת, המשקל העצמי נותר נמוך (1.3 טון) וכמעט זהה לדגם היוצא, הודות לשימוש בחלקי מרכב מאלומיניום (גג, כנפיים קדמיות ומכסה מנוע).
והמשקל הזה הוא הסוד הגדול של יכולת דינמית משובחת וחדוות נהיגה. שכן הוא לא מצריך מנוע חזק במיוחד, מתלים נוקשים מדי (נוחות הנסיעה טובה מאוד אגב), או בלמים ענקיים (כבעבר 294 מ"מ מלפנים, 290 מ"מ מאחור) כדי להתמודד עם חוקי פיזיקה בסיסיים.
ה-BRZ מגיבה במיידיות לכל פעולה שהנהג יבצע (היגוי, האטה והאצה) ועושה את זה בזמן שהיא מערבת אותו בכל, יוצרת תחושת חיבור אדם-מכונה שכבר לא קיימת בתעשייה, לפחות לא במכוניות שאינן נמנות עם אקזוטיקה אירופאית. אפשר לנהוג אותה חלק, מדויק ומהיר, או דרמטי וירטואוזי, תענוג צרוף שנדמה היה שנעלם ולא ישוב במכוניות שאינן בלתי מושגות פיננסית.
- מנוע: 4 צילינדרים, 2.4 ליטר, בנזין
- הספק: 228 כ"ס ב-7,000 סל"ד
- מומנט: 25.5 קג"מ ב-3,700 סל"ד
- תמסורת: 6 הילוכים ידנית, הנעה אחורית
- אורך: 426.5 ס"מ
- רוחב: 177.5 ס"מ
- גובה: 131 ס"מ
- בסיס גלגלים: 257.5 ס"מ
- משקל עצמי: 1,295 ק"ג
- נפח תא מטען: 201 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.3 שניות, 226 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 11.3 ק"מ לליטר, 217 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 7
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
- מחיר: 230 אלף שקל