לפי נתונים שפרסמה בשבוע שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל היו ב-2020 כמעט 400 מכוניות לכל 1,000 תושבים. זהו גידול לעומת שנים קודמות, אבל זו עדיין רמת מינוע נמוכה יחסית למול מדינות כבריטניה (575), יפן (725) ואיטליה (979), שלוש מדינות שבעריהן המרכזיות יש רכבות תחתית ושירות רכבות פרברי ובין עירוני מוצלח. אז נכון שבאותן מדינות קונים יותר מכוניות מאשר בישראל, אבל יותר נהגים מעדיפים להשאיר אותן בחנייה כשהם יוצאים בשעות העומס לעבודה או ללימודים. יש להם פשוט אלטרנטיבה ראויה.
3 צפייה בגלריה
רכבת לצד נתיבי איילון הפקוקים
רכבת לצד נתיבי איילון הפקוקים
רכבת לצד נתיבי איילון הפקוקים
(צילום: ערן גרנות)
התחבורה הציבורית שלנו עדיין לא ברמה אירופית, אך הקריסה התחבורתית המורגשת בחודשים האחרונים בכניסות למרכזי הערים הגדולות בארץ ובתנועה בתוכן, כשלפקקים המתארכים יש מחיר כלכלי גדל והולך שצמוד למחירי הדלק, היא הזדמנות לכל אחד לבדוק את שירותי התחבורה הציבורית, ולהתנהג כמו באירופה: לקנות אוטו, אבל להשתמש בו כשבאמת אפשר לנהוג, או אם אין ברירה אחרת.
כמה שינויים שהתרחשו השנה בתחבורה הציבורית, וכמה שעוד בדרך, הופכים אותה, למרות שהיא עדיין רחוקה משלמות, לרלוונטית ליותר ויותר ישראלים. והבונוס: בזמן שמישהו אחר נוהג אתם מרוויחים עוד זמן מסך בנייד. מקסימום תמיד תוכלו לחזור לרכב הפרטי ולבלות שעתיים ביום בפקקים.
קו רכבת ירושלים-מודיעין (נפתח במרס): הרכבת מבטיחה רק 17 דקות נסיעה חשמלית מירושלים לתחנת פאתי מודיעין. 25 דקות למודיעין מרכז, 22 ו-29 דקות בהתאמה בכיוון ההפוך. בינתיים, רק פעם בשעה, אבל מהר משמעותית מהפקקים בכניסה לבירה בבקרים, ומהעומסים בכביש 443. פתרון יעיל לאלפי תושבי מודיעין שעובדים בירושלים, שיהיה יעיל עוד יותר בתוך חודשיים כשהתדירות תעלה לרכבת בכל חצי שעה. במקביל, הוחזרה לפעילות הרכבת מירושלים להרצליה גם בימי שישי, והיא פועלת בשעון הקיץ עד 15:00, כמו קו הנגב המערבי מבאר שבע לת"א.
באבל דן בשישי בתל-אביב: בחודשים האחרונים נתיבי איילון פקוקים גם בימי שישי, וכך גם רחובות העיר. שירות באבל דן, מיניבוסים להזמנה באפליקציה, שאוספים את הנוסעים מנקודות קרובות ולא מתחנות קבועות, מכסים את מרכז ת"א והנמל, רמת החייל, גבעתיים ורמת גן, ומהחודש גם את שכונת הארגזים ואזורי חן ואת תחנות הרכבת של העיר.
אפשר להיכנס לת"א בשישי ברכבת העמוסה פחות מביום רגיל ולהמשיך עם השירות. גם באבל עומד בפקקים, אבל יכול לעקוף אותם היכן שיש נת"צים, ולא צריך לחפש ולשלם על חנייה. מחיר נסיעה נע בין 14.8 ל-19 שקל, תלוי באורך, כשבמשך השבוע נסיעות מ-20:00 עולות 10 שקלים.
3 צפייה בגלריה
רכב של באבל דן
רכב של באבל דן
רכב של באבל דן
(צילום: יח"צ)
רפורמת מחירים בתחב"צ (באוגוסט): הרפורמה שעליה הכריזו בשבוע שעבר השרים מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן מייקרת את המחירים לנוסעים מזדמנים, אך מי שמבצע לפחות 20 נסיעות בחודש המצדיקות רכישת מסלול חופשי חודשי, יוכל לרכוש כרטיס ארצי לאוטובוסים ורכבות קלות ב-225 שקל, וכרטיס משולב רכבת ב-410 עד 610 שקל, תלוי במרחק, כאשר הסכום האחרון מכסה למשל נסיעות יומיות אפילו מחיפה לבאר-שבע.
שימוש קבוע בתחבורה ציבורית, בשילוב אופניים או קורקינט, יכול לחסוך ממשק הבית אחזקת מכונית שנייה או שלישית, והוצאות כבדות על דלק, חנייה, ביטוח, דו"חות והחזר הלוואות.
3 צפייה בגלריה
כרטיס רב קו
כרטיס רב קו
כרטיס רב קו
חנוכת הקו האדום של הרכבת הקלה (בנובמבר): מיכאלי וליברמן ממשיכים לעכב את אישור חוק המטרו בגוש דן, אבל אם חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, יעמוד בהבטחה. בעוד חמישה חודשים יפעל קו הרכבת הקלה הראשון בגוש דן, מפתח-תקווה, דרך בני-ברק, רמת-גן, תל-אביב ועד לבת-ים. 24 ק"מ שמחציתם תת-קרקעיים.
עם תחנות קרובות לתחנות הרכבת סבידור והשלום, מדובר גם בשירות משלים למגיעים מחוץ לגוש דן. זהו קו ראשון מתוך שלושה, שכנראה ידלג בהתחלה על תחנות קרליבך ובני-ברק החשובות שיושלמו רק באיחור, אבל פתרון תחבורתי לפי ההערכות לכ-180 אלף איש ביום באיזור הכי פקוק בארץ.
פורסם לראשונה: 23:00, 14.04.22