הכירו את Lynk&Co, מותג סיני נוסף, חלק מצונאמי מוטורי לא מוכר שדוהר אלינו כבר למעלה משנה מכיוון הרפובליקה העממית. בעצם, הוא לא באמת אנונימי, שכן הוא שייך לקונצרן ג'ילי המרשים, ענקית התעשייה הסינית שגם אחראית לגיאומטרי C, המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בישראל ב-2022. והיא גם בעלת הבית של וולוו, ויש לכך השפעה ישירה על הדגם הנבחן כעת.
3 צפייה בגלריה
Lynk&Co 01
Lynk&Co 01
(צילום: ניר בן זקן)
ה-01 שבמבחן גם אינו חדש. זהו למעשה דגם ותיק שהוצג בשלהי 2016 ועד עתה הוא היחיד שמשווק באירופה. את הבסיס לו מעניקים פלטפורמה ומכלולי הנעה של לא אחרת מוולוו XC40. וכמוהו הוא מצויד במערכת הנעה היברידית-נטענת, ולא חשמלית כמו מרבית המותגים הסיניים שהגיעו אלינו לאחרונה.
אך למרות שהוא אינו נמנה על מותגים ותיקים ומוכרים, ומתנהל מספר שנים על הכביש, תג המחיר שהצמידה לו היבואנית - 230 אלף שקל - אינו צנוע כלל ועיקר. עד כדי כך לא, שהוא מתמקם לכן מול דגמים היברידיים-נטענים מוכרים, מוערכים ומבוססים היטב (ועדכניים יש לומר) כמו טויוטה ראב4, קיה ספורטאז' ופיז'ו 3008. האם המחיר הגבוה מוצדק?
סיכום: הבסיס של וולוו בדגם הביכורים של Lynk&Co מביא עמו יתרונות לא זניחים בדמות פלטפורמה ומערכת הנעה יעילות, להם נוסף עיצוב ייחודי, אבזור ראוי וטווח נסיעה חשמלי מרשים לרכב מסוגו. אבל, הביצועים רק סבירים ואיכות הנסיעה בעיר ומחוצה לה נמוכה מהמתחרים המוזכרים.
אילו היה זול מהם, בדומה ל-MG HS הסיני שהפך לדגם היברידי-נטען הנמכר ביותר בשוק ובפער, הוא כנראה היה אטרקטיבי יותר. אילו היה משווק כאן בדומה למקובל באירופה באמצעות מסלול ליסינג ייחודי, עם תשלום די שימוש - ביטוח, אגרות רישוי וטיפולים - חודשיים קבועים, ללא ספק היה מעניין יותר לרכישה. אבל בשני המקרים זה לא קרה.
אנחנו חוזרים על עצמנו כאן, אך חשוב לשוב ולהדגיש. במצב השוק הנוכחי, עם מחסור חמור ונדיר במלאים של רכב היברידי-נטען וחשמלי, היבואנית תמכור ודאי את המלאי שתנחית כאן. כאשר השוק יתייצב, וזה יקרה בעתיד הלא רחוק, Lynk&Co ימצאו עצמם בתחרות בה יתקשו לנצח. גם בגלל המחיר, אבל לא רק.
איך נראה: המראה מוצלח, גם אם אינו מפתיע עם מוטיבים מוכרים מהקטגוריה בדמות מגיני פלסטיק שחור סביב למרכב ופסי גגון "קרביים". החזית עם יחידות התאורה המפוצלות מעניקה לו מראה ייחודי, מסיט אוויר בולט וצמד יציאות מפלט בפגוש האחורי פחות משכנעים ונראים מאולצים.
3 צפייה בגלריה
Lynk&Co 01
Lynk&Co 01
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומסך מגע גדול ("12.7), עם תפעול מערכות נוח יחסית ושמירה מבורכת על מתגים פיזיים לבקרת האקלים למשל. פחות מבריק הוא בורר ההילוכים האלקטרוני, שבדומה לוולוו מחייב צמד פעולות כדי לעבור מ-D ל-R או להיפך, בעוד התפעול הידני מחייב הסטה לצדדים. פחות אינטואיטיבי ומסורבל יחסית. מטרידה גם הבחירה בהפעלת מערכת המצלמות ההיקפיות על מסך המגע בכל איתות.
איכות החומרים - רבים מהם ממוחזרים - טובה בסך הכל, אבל ריפוד המושבים נראה פשוט מדי ביחס לתג מחיר של כמעט רבע מיליון שקלים. אפרופו, הנהג והנוסע ממוקמים נמוך מהצפוי לרכב מסוגו, תחושה שמתעצמת עקב הקונסולה הקדמית הגבוהה.
בהשוואה ל-XC40 החולק עימו פלטפורמה הוא ארוך ב-10 ס"מ (454 ס"מ), גבוה בכ-4 ס"מ (169.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך בכ-3 ס"מ (273.5 ס"מ). ולכן מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב מהאח השוודי. מצד שני, הוא פחות מרשים מזה שמציעים המתחרים בעיקר לנוסע שלישי במרכז הספסל. תא המטען גדול ב-14 ליטר מה-XC40 (466 ליטר), אבל אין בו גלגל חלופי.
רשימת האבזור כוללת כציוד תקני מצלמות היקפיות, משטח טעינה אלחוטי, בקרת אקלים מפוצלת, חימום למושבים הקדמיים וכיוון חשמלי לנהג, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
איך נוסע: מערכת ההנעה ההיברידית-נטענת זהה לזו של XC40 PHEV, ומשלבת בין מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (179 כ"ס), ומנוע חשמלי (81 כ"ס) שמפיקים יחדיו 261 כ"ס. ההנעה קדמית, דרך תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד.
הביצועים? רק סבירים. הזינוק מהמקום אורך 8 שניות, ואלה למשל 0.7 שניות יותר מהוולוו. גם תאוצות הביניים סובלות מתגובה מהוססת של תיבת ההילוכים (משתפרת מעט במצב Power). מפתיע לגלות כי שילוב מצב B המוכר מרכב היברידי, מגביר ממש במעט את עוצמת הרגנרציה. אבל אופי הפעולה בכל זאת חלקה ולינארית מהמקובל בתיבות כפולות מצמד. נציין לחיוב בידוד רעשים ורעידות מוצלח של המנוע, בעיקר בהתחשב בכך שהוא בעל שלושה צילינדרים.
למצברים קיבולת נדיבה יותר מהאח השוודי (17.6 קוט"ש לעומת 10.7) עם הבטחה ל-75 ק"מ (30 ק"מ יותר מהוולוו). בפועל השגנו מרחק קרוב להצהרות (67 ק"מ), טוב מהמתחרים הישירים וכזה שעשוי לספק התנהלות עירונית בעיקרה. כמקובל ובאופן מקומם בדגמים היברידיים-נטענים, צריכת הדלק בתנאי אמת גבוהה משמעותית מנתוני היצרן הרשמיים, אותם מפרסמת היבואנית. שכן לאחר התרוקנות הסוללה, וזה קורה כמעט בכל נסיעה, מנוע הבנזין הוא זה הנושא העיקרי בנטל ההנעה, ונאלץ להתמודד עם משקל עצמי גבוה שמביאות הסוללת הכבדות של כמעט שני טון. בממוצע המבחן השגנו 16.1 ק"מ לליטר - פער עצום מ-100 הק"מ לליטר בהם מתגאה היצרנית.
3 צפייה בגלריה
Lynk&Co 01
Lynk&Co 01
(צילום: ניר בן זקן)
נוחות הנסיעה בעיר טובה יחסית וספיגת השיבושים העירוניים מוצלחת הודות לשיכוך רך באופיו, אבל חישוקים גדולים ("20) וחתך צמיגים נמוך פוגמים בכך בעיקר במפגש עם שברי האספלט השכיחים. הכיול הרך מתבטא בחוסר ריסון בולט במהירות גבוהה, עם תנודות מרכב מוגזמות על אספלט גלי. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה אמנם, אך הרכות גורמת להעברות משקל חדות ומיותרות. פעולת דוושת הבלם לא משכנעת, בדומה לזו של הוולוו, עם מגע נקודתי וללא תחושה.
  • מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 179 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 27 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 81 כ"ס, 16 קג"מ
  • הספק, מומנט משולב: 261 כ"ס, 43 קג"מ
  • תמסורת: כפולת מצמדים 7 הילוכים, הנעה קדמית
  • אורך: 454.1 ס"מ
  • רוחב: 185.7 ס"מ
  • גובה: 169.4 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 273.4 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,879 ק"ג
  • נפח תא מטען: 466 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8 שניות, 210 קמ"ש
  • צריכת דלק משולבת, פליטת מזהמים: 100 ק"מ לליטר, 27 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 75 ק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 230 אלף שקל