• במה נהגנו: וויי קופי 01
  • מתחרים: אודי Q5, ב.מ.וו X3, וולוו XC60
  • מתי אצלנו: תחילת 2023
  • מחיר משוער: 350 אלף שקל
  • בעד: יחידת הנעה, אבזור נוחות ובטיחות, מרווח
  • נגד: נוחות נסיעה, יכולת דינמית, תפקוד מערכות
בגדול: כיום זה כבר ברור שהאיום הגדול ביותר על תעשיית הרכב המערבית והוותיקה מגיע מסין. תעשייה שבדומה ליפנים ולקוריאנים במאה הקודמת עוברת מייצור מקומי בלבד, לתוכניות גדולות לשיווק גלובאלי. גרייט וול, מענקיות התעשיה ברפובליקה העממית, ניסתה כבר בעבר את מזלה באירופה ואצלנו עם טנדר ומכונית סופר-מיני זולים. זה פחות הצליח, בעיקר עקב איכות ירודה (מדי) ותג-מחיר לא אטרקטיבי (מספיק).
זה היה פעם. כעת היא מבצעת ניסיון חדירה שני לאירופה אבל לא תחת שם הקונצרן שמעורר מן הסתם אסוציאציות פחות חיוביות, זכר לימים ההם, אלא באמצעות שני מותגים. אורה שממוקד בחשמליות, ו-Wey (וויי) עם מערכות הנעה היברידיות, אותו אנחנו פוגשים כעת לראשונה.
רגע, זה לא הכל. Wey אינו מותג סיני צנוע שמכוון רק ללב ליבה של התעשייה, אלא מציג את הקו הפחות מוכר (בינתיים) של תעשיית הרכב הסינית, זה שממוקד בקטגוריית יוקרה דווקא. מותג אחד כזה יש לנו כבר בארץ (הונגצ'י), ג'ילי ו-BYD יחדרו אף הן בקרוב לשוק הזה עם מותגי יוקרה עצמאיים, והיד כמובן נטויה בתעשיית הרכב הגדולה בעולם.
ה-Coffee 01 (מכונה בסין מוקה) יהיה דגם ראשון לחדור לאירופה, ואת זה הוא עושה כשמוצמד לו תג-מחיר עסיסי. בלי שום רגשי נחיתות מציבים אותו הסינים מול מתחרים ותיקים מאוד, מבוססים היטב ומעורכים כמו וולוו XC60 ואפילו אודי Q5 או ב.מ.וו X3. בהקשר זה ראוי להזכיר כי אפילו מותגים מהמדף העליון של התעשייה כמו לקסוס, עם גב רחב של יצרנית הרכב הגדולה בעולם בעבר (טויוטה) והצלחה אדירה בארה"ב, לא הצליחו להתמודד עם העילית האירופית. לאינפיניטי (ניסאן) ואקורה (הונדה) זה עוד פחות הצליח.
עיצוב ותא נוסעים: מראה ה-01 קשוח ואגרסיבי מהמקובל כיום. עם סבכה נוכחת עמוסת ניקל נוצץ, יחידות תאורה צרות וכונסי אוויר גדולים אך מדומים. way סימנה גם V על איפור רכב פנאי, למשל מגן גחון ומסיט אוויר תחתון מאחור, מסילות גג וקשתות בתי גלגלים מנופחות קמעה.
תא הנוסעים וסביבת הנהג משדרים יוקרה ועדכניות עם שלל מסכים. מסך מולטימדיה גדול ("14.6), מסך לתפעול בקרת האקלים ומספר פריטים נוספים בגודל "9 מתחתיו, לוח מחוונים דיגיטלי ("9.2) ותצוגה עילית צבעונית ("7.5). בורר מצבי ההילוכים צנוע אך הגימורים דמויי האלומיניום, ריפודי אלקנטרה ועור, מרשימים ואיכותיים עם איכות הרכבה טובה. אפשר היה לוותר על מספר פינות עם פלסטיקה פשוטה וזולה למראה ותחושה, בעיקר בקונסולה שבמרכז.
המושבים הקדמיים נוחים והמרווח מצוין ולמרות ששדה הראייה לפנים טוב, קורות C עבות וחלון אחורי קטן פוגעים בכך. ה-01 הוא רכב גדול מסוללת רכבי הפנאי הקומפקטיים שלמדנו להכיר מסין, ומידותיו ממקמות אותו בין ב.מ.וו X3 ל-X5 למשל, עם תא מטען שימושי אך נמוך יחסית ובעל סף העמסה גבוה ופחות נוח.
שתי רמות גימור בדרך. כבר בבסיסית שבהן האבזור עשיר וכולל בין היתר חיישני ומצלמות חניה היקפיים עם תצוגת תלת-ממד, חימום במושבים וחישוקי "21. הגרסה מעל מציעה גם גג פנורמי, ריפודי אלקנטרה, מושבים מתכווננים חשמלית עם זיכרונות ועיסוי, אוורור במושבים הקדמיים, חימום באחוריים, וילונות אינטגרליים וחניה אוטומטית.
הנדסת האנוש טובה וקל לתפעל מהרגע הראשון את מסך המולטימדיה. אך לוח המחוונים צר מדי ועמוס מידע. התצוגה העילית מנסה ליצור תחושת עומק עם מציאות רבודה, אך היא פחות מרשימה מזו של מרצדס למשל. מסך בקרת האקלים כמעט אופקי כך שלעיתים הוא אינו קריא עקב תאורת שמש ישירה.
מערך אבזור הבטיחות עשיר וכולל מלבד המערכות המקובלות גם התרעות תנועה חוצה מאחור ומלפנים עם בלימה אוטונומית, מערכת ניטור מצב נהג מבוססת מצלמה, מערכת זיהוי רכב בשטח מת עם התערבות למניעת תאונה, וכל התרעה ניתן לאפיין כחיווי קולי, רטט או משיכה בחגורה.
נשמע מצוין אך עובד פחות טוב. המערכות מרבות להתריע, לעיתים ללא סיבה. תיקון הסטייה מנתיב פועל באופן עצבני עם תיקונים חדים ותחושת לחימה בהגה גם כאשר היא הוגדרה למצב הקל ביותר. עד כדי כך שנאלצנו לבטל את הסיוע האקטיבי.
יש לציין כי אנשי היצרנית ביקשו לכבות את מערכת ההתערבות בתמרוני חירום מאחר ולדבריהם, מרבית רכבי ההשקה היו אבות טיפוס. גרסאות הייצור, כך הובטח, ישווקו עם עדכוני תוכנה לשיפור תכונה זו. בנוסף הם יצוידו באפשרות עדכון דרך הענן.
מנועים וביצועים: לא פחות משלושה מנועים משרתים את ה-01, יחד עם הנעה כפולה. ראשית, טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטרים מלפנים עם 204 כ"ס, ולצדו מנוע חשמלי עם 163 כ"ס. וכדי להשלים את העסק, עוד מנוע חשמלי על הציר האחורי עם 184 כ"ס. בסך הכל 476 כ"ס ו-86.7 קג"מ, נתון יוצא דופן גם בעידן החשמלי. אלה מזיזים את הרכב הכבד (2,365 ק"ג) מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 5.0 שניות מהיר, אבל לאור הנתונים אפשר היה לצפות אפילו ליותר.
איך זה עובד? מנוע הבנזין חלק יחסית וגם התיבה - תשעה הילוכים כפולת מצמד (תוצרת סין) פועלת באופן חלק ומהיר, גם במצב הידני. כניסת המנועים החשמליים לפעולה מתבצעת באופן חלק והתחושה היא של כוח זמין בכל מצב, עם צבירת כוח ליניארית ומהירה.
בנסיעה חשמלית בלבד התחושה דומה לכל רכב חשמלי. מהירות עירונית או בין עירונית, הקופי 01 מאיץ בקלילות ונהנה מזמינות כוח טובה. על האנרגיה אחראית סוללת 39.67 קוט"ש (תוצרת CATL). לרכב חשמלי במלואו זו סוללה צנועה למדי (בוודאי בהתחשב בגודל והמשקל) אך בעולם ההיברידי-נטען זה מאוד מרשים. עד כדי כך שטווח הנסיעה החשמלי הרשמי עומד על 146 ק"מ לפי תקן WLTP המחמיר. בפועל נכנס מנוע הבנזין לפעולה אחרי 110 ק"מ.
מנוע הבנזין הופעל אגב כשנותרו עוד 20 ק"מ 'חשמליים', ובאותו רגע לא ניתן היה לעבור למצב כל חשמלי אלא רק היברידי. אך עדיין, מדובר בפתרון מעניין עבור מי שנסיעותיו לעבודה וחזרה עומדותל על כמה עשרות ק"מ בלבד. במקרה כזה, מפגש עם תחנת הדלק יהפוך לעניין נדיר ששמור לנסיעות משפחתיות ארוכות.
ועל כמה עומדת צריכת הדלק המעשית? כמו בכל ההיברידיות הנטענות, גם כאן אפשר לשכוח מהמספרים המפוצצים של היצרניות. 250 ק"מ לליטר במקרה שלנו. בסיום הנהיגה ולאחר שצברנו מאות קילומטרים (272.2 ק"מ) התייצבה צריכת הדלק על 15.1 ק"מ לליטר. מצד שני, זה נתון דומה לטויוטה ראב 4 היברידית הקטנה, קלה וחלשה משמעותית. ועוד עניין קטן אך חשוב. ה-01 מאפשר טעינת DC בקצב של 50 קילוואט. והמשמעות היא שבתוך 53 דקות תגיעו ממצב ריק לכמעט 100 ק"מ של טווח חשמלי.
נוחות והתנהגות: אנשי המותג האירופאיים נשבעו לנו כי מהמוקה הסיני עליו מבוסס ה-01, לא נותר כל זכר בתחום כיול המתלים והתנהגות הכביש. אך הבטחות לחוד ומציאות לחוד. הנוחות טובה, אך לא מעבר. אם רכבי פנאי גרמניים יוקרתיים מעניקים בדרך כלל תחושה מוצקה, כאן יש מעין ריחוף מתנדנד שמתגבר בכביש משובש. אין ספק שכיול המתלים כאן אינו מכוון לכבישים מפותלים-אירופאיים, ולא יזיק ל-wey להשקיע בנושא.
בנוסף, למרות בידוד רעשי רוח ודרך טובים, לאורך כל הדרך נשמעו רעשי מתלים תכופים שאין להם מקום בקטגוריית מחיר כזו. מתלי אוויר? רק בעתיד. ועד אז תסתפקו בהנעה כפולה שמאפשרת התנהגות כביש בטוחה אך גם כאן, לא יותר מכך. הקופי 01 מרגיש מנותק יחסית, רך מדי, חסר היזון חוזר מספק ועדיין לא מהודק.
סיכום: וויי קופי 01 יהיה תוספת מסקרנת להיצע הסיני בישראל, בעיקר מכיוון שהוא מציב עצמו כמתמודד מול מותגי יוקרה עמוסי מוניטין. את זה יעשה עם יחידת הנעה חזקה ומתקדמת, ממדים גדולים ואבזור עשיר. העניין הוא שרוכשי מותגי יוקרה מעריכים מאוד גם נוחות נסיעה, התנהגות כביש ותפקוד מערכות מהוקצעים. ואת זה הוא מתקשה לספק, ללא קשר לעובדה שעדיין לא הוכיח עצמו בקרבות מול הגדולים. יהיה מעניין לראות איך זה מצליח לו כבר בעוד שבועות ספורים. קל זה לא יהיה.
  • מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.0 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 204 כ"ס
  • הספק מנוע חשמלי קדמי: 163 כ"ס
  • הספק, מנוע חשמלי אחורי: 184 כ"ס
  • הספק, מומנט משולב: 476 כ"ס, 86.3 קג"מ
  • תמסורת: 9 הילוכים כפולת מצמדים, הנעה כפולה-קבועה
  • אורך: 487 ס"מ
  • רוחב: 196 ס"מ
  • גובה: 169 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 291 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,365 ק"ג
  • נפח תא מטען: לא נמסר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.0 שניות, 235 קמ"ש
  • צריכת דלק משולבת, פליטת מזהמים: 250 ק"מ לליטר, 12 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 146 ק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 350 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת Wey