במקדונלד'ס לפחות שואלים אותך אם להגדיל לך ב-1.90. אבל תעשיית הרכב מזהה מה מחפשים הרוכשים, וזה בעיקר עוד, מהכל, ומגדילה לבד. כל החלפת דגם מלווה בעלייה כמעט קבועה בממדים, עד שכל הדגמים החדשים גדולים במידה אחת מאותם דגמים לפני עשור, ואף מספר מידות אם משווים לשנות ה-70 וה-80. ובתקופה שבה מחירי הדלק ממריאים והמאבק ביוקר המחיה הופך שוב לנושא חם, כדאי להזכיר זאת שוב לקראת המכונית הבאה שלנו.
קחו למשל את פולקסווגן גולף. אייקון מוטורי, מלכת הקומפקטיות ושאר קלישאות, כפי שהוכיחו שמונה דורות של המשפחתית הגרמנית מאז 1974. אורכו של הדור הראשון היה 3.7 מטר, רוחבו 1.61 מטר ובסיס הגלגלים שלו 2.4 מטר. הדור הנוכחי, שהושק לפני שלוש שנים, ארוך בכ-60 ס"מ (4.28 מטר), רחב ב-18 ס"מ (1.79 מטר) ובסיס הגלגלים שלו ארוך ב-24 ס"מ (2.64 מטר). ועד כמה זה גדול? גולף חדשה רחבה ובעלת בסיס גלגלים ארוך יותר מפולקסווגן פאסאט דור שלישי מ-1988, שנחשבה בעת השקתה למשפחתית גדולה ומאוד מרווחת, עם רוחב של 1.71 מטר ובסיס גלגלים של 2.63 מטר.
עוד דוגמה. פולקסווגן פולו החדשה, סופר מיני בהגדרתה, גדולה בכל היבט מהגולף הראשונה. וזה קיצוני אף יותר. המיני של פולקסווגן, האפ!, רחבה (1.64 מטר) ובעלת בסיס גלגלים ארוך יותר (2.42 מטר) מגולף שיוצרה בגרמניה עד 1983, ובדרום אפריקה עד 2009.
זו מגמה שמקיפה את התעשייה כולה, ומגיעה לפעמים לאבסורד. מאזדה מיאטה חדשה רחבה יותר מפורשה 911 בת 50 שנה. משקל פיאט 500 (בנזין) כפליים מפיאט 500 המקורית בת ה-65. ב.מ.וו. סדרה 3 הנוכחית כבר רחוקה ס"מ אחד באורך וחמישה ס"מ בבסיס הגלגלים מאלה של סדרה 7 הראשונה בת ה-45. היא גם רחבה בשני ס"מ ממכונית הפאר של אז.
למה זה קורה? ראשית, כדי לשפר את המרחב הפנימי לנוסעים ולמטען, ואנחנו גם גבוהים ורחבים יותר מההורים שלנו. בנוסף, מכונית גדולה ובעיקר כבדה יותר מציעה בדרך כלל בטיחות פסיבית משופרת, עם יותר מקום לאזורי קריסה וציונים גבוהים יותר במבחני ריסוק, שהפכו בזכות חשיבותם למקדמי מכירות. הארכת בסיס הגלגלים משפרת גם את נוחות הנסיעה, כמו שמפסק הסרנים (המרחק בין הגלגל הימיני לשמאלי) תורם לאחיזת הכביש.
אבל האם אנחנו באמת צריכים את כל הסנטימטרים האלה? אם נבחר את המכונית הבאה שלנו לפי הגודל המעשי שלה, ולא בהכרח לפי המיצוב, אנחנו יכולים לחסוך הרבה כסף, גם בצריכת דלק ובחיפושי חניה. הנה כמה דוגמאות.
מיני: ה-i10 לא כל כך קטנה
לפני כמעט 20 שנה נחתה אצלנו יונדאי גטס, אחת המכוניות שסימנו את עליית היצרן הקוריאני בשוק הישראלי. היא הייתה אז אחת ממכוניות הסופר מיני המרווחות בשוק, ובהמשך הוחלפה בידי ה-i20, שנמצאת היום כבר בדור השלישי שלה. i10 של היום, מיני בהגדרתה, אמנם קצרה ב-15 ס"מ מגטס, אבל היא נמוכה רק בס"מ אחד, בסיס הגלגלים שלה קצר רק בשלושה, היא רחבה בס"מ וחצי ותא המטען שלה כמעט זהה, עם נפח של 252 ליטר לעומת 254 ליטר. אז לפני שאתם רוכשים מכונית סופר מיני חדשה, יכול להיות ש־i10 בעצם מספיקה לכם, ותחסכו כך כ-20 אלף שקל.
משפחתית: מי גדולה כמו מאזדה 6?
מאזדה 6 הראשונה, משפחתית גדולה בהגדרתה, הכתה גלים כשהגיעה אלינו ב-2003, לא רק בזכות השיפור הענק בעיצוב ובהתנהגות הכביש לעומת ה-626, אלא גם בזכות הגידול בממדים ובשימושיות. רק שהיום, סקודה אוקטביה החדשה, משפחתית מתקדמת, גדולה ממנה כמעט בכל הפרמטרים: היא רחבה בחמישה ס"מ, עם בסיס גלגלים ארוך בס"מ וחצי וגבוהה בארבעה. רק ברוחב הן זהות. רגע, המשפחתית הצ'כית גם נהנית מתא מטען גדול יותר מהמשפחתית הגדולה ששווקה אצלנו עד 2007. ואוקטביה בסיסית זולה בכמעט 50 אלף שקל ממשפחתיות גדולות של היום, שבעצמן כבר מגמדות את מכוניות סלון בנות מספר שנים.
ג'יפונים: מי הטוסון של 2022?
קצת אחרי הגטס נחת אצלנו ב-2005 יונדאי טוסון, והתניע את מהפכת הג'יפונים. עד שעזב אותנו ב-2010 הוא נחשב לרכב פנאי מרווח ושימושי, ובמחיר תחרותי של החל מ-147 אלף שקל. כיום מחירו של טוסון חדש מתחיל ב-160 אלף שקל והדגם הנמכר ביותר עולה כבר 170 אלף. אז נכון שהדור הנוכחי מתקדם, בטוח ומאובזר בהרבה, אבל הוא גם הרבה יותר גדול.
מחפשים ג'יפון בגודל של הטוסון המקורי? קיה סלטוס עשוי להיות אלטרנטיבה מעניינת: הוא קצר בחמישה ס"מ בלבד, אמנם צר בחמישה ס"מ אבל הגובה זהה וכך גם בסיס הגלגלים. תא המטען שלו קטן משמעותית (644 מול 468 ליטר) אך גם כך הוא גדול מספיק. ומחירו מתחיל ב-139 אלף שקל.
פורסם לראשונה: 23:00, 14.04.22