לפני חמישה חודשים עבר קאי ווגלר ממגורים בבראונשווייג הקרה והשקטה שבצפון גרמניה לברצלונה הים־תיכונית, כחלק מקידום בעבודה: מתפקיד בכיר בחטיבת המימון של קונצרן פולקסווגן לתפקיד מנהל המכירות והשיווק העולמי של סיאט. "זה שינוי גדול, לא רק במזג האוויר, אחרי תפקיד שעסק בעיקר במספרים, להיות חלק מהמשך ההקמה של משהו חדש", הוא מספר בשיחה באולם התצוגה החדש של קופרה בהרצליה.
קופרה היא ניסיון נוסף של קבוצת פולקסווגן לשדרג את סיאט לכיוון היוקרה, עם מכוניות מעניינות יותר, וגם יקרות ורווחיות יותר. כבר לפני עשרים שנה כיוונו הגרמנים את החטיבה הספרדית שלהם מול אלפא רומיאו, כחטיבה צעירה וספורטיבית. סיאט לא גיבתה את היומרה במוצרים מתאימים, ונשארה גרסה קלילה ומעניינת יותר של סקודה, לא מותג עיצוב וביצועים אמיתי, למרות שעל העיצוב הופקד אז וולטר דה סילבה, המעצב של אלפא רומיאו שערק לקבוצת פולקסווגן.
3 צפייה בגלריה
קופרה בורן חשמלית
קופרה בורן חשמלית
קופרה בורן חשמלית
(צילום: יח"צ)
לפני ארבע שנים החל ניסיון שני, כחלק מגל ניסיונות של מותגים עממיים לפרוץ לכיוון היוקרה, כמו חטיבת DS של פיג'ו־סיטרואן במקור, וכיום חלק מקבוצת סטלנטיס, ופולסטאר החשמלית בלבד של וולוו. חטיבת הספורט של סיאט שודרגה למותג נפרד, ולראשונה גם דגמים יעודיים משלו. אל הקופרה אטקה והקופרה לאון הצטרף לפני שנה הפורמנטור, קרוסאובר מרהיב על בסיס הלאון. בסוף 2021 קיבלה קופרה גם חשמלית ראשונה, הבורן, גירסה משלה לפולקסווגן ID.3 הקומפקטית, עם שינויי עיצוב קלים, וכיול שלדה שונה. בישראל נמכרו בשנה הראשונה של קופרה כחטיבה נפרדת 1,100 מכוניות, רובן הגדול משתי הגרסאות של הפורמנטור.
אני לא בטוח שעוד מותג יוקרה זה בדיוק מה שעולם הרכב צריך.
"קופרה היא רעיון מצוין. מחשבה על הדור הבא. תסתכל על המותגים המוכרים, בעיקר הגרמנים. יש להם מורשת ארוכה אבל אין להם משהו שימשוך את הדור הצעיר. המותגים החדשים, בעיקר בסין, שקפצו על רכבת הרכב החשמלי באים עם רעיונות וקונספטים חדשים, וזה בדיוק מה שקופרה עושה. כרגע אנחנו עם לקוחות בני 40 פלוס, אבל בשנים הבאות נגיע לבני ה־20 וה־30".
מי המתחרים שלכם?
"אנחנו נמצאים בדיוק בין מותגי המאסה ליוקרה. בהתחלה הסתכלנו על אלפא רןמיאו, אבל יצרנו נישה משלנו. בשנה שעברה מכרנו יותר מ־DS, יותר מפולסטאר ואפילו יותר מאלפא. 2021 הייתה שנה מצוינת, סיימנו אותה עם מכירות של 80 אלף דגמי קופרה, והיינו מייצרים יותר אלמלא משבר השבבים. ב־2022 היעד שלנו הוא לפחות להכפיל את המספר הזה, ואני מאמין שנעמוד בו למרות כל האתגרים בתחום הרכיבים. זה אומר שגם נכפיל את ההכנסות. נכפיל את רשת הסוכנים שלנו, ונתחיל לראשונה למכור באוסטרליה. עד עכשיו ישראל הייתה השוק היחידי שלנו מחוץ לאירופה".
מנכ"ל פולקסווגן הרברט דיאס אמר לאחרונה שהמלחמה באוקראינה תשפיע על תעשיית הרכב באופן חמור יותר ממשבר הקורונה, בגלל ספקי רכיבים מאזור הלחימה והזינוק במכירי חומרי גלם כמו ניקל וקובאלט.
"מר דיאס על מה הוא מדבר. כרגע (השיחה התקיימה בחודש שעבר, א"ע) לא ברור לגמרי מה יקרה בתוך שבוע או חודש, אני מאוד מקווה שהעניינים שם יסתדרו במהרה. יש השפעה על קצב הייצור, שמשתנה מדגם לדגם וממפעל למעל. עצרנו למשל את הייצור בצוויקאו, המפעל בגרמניה שבו מיוצר הבורן, בגלל מחסור ברכיבים. אבל יש לנו אנשי רכש מצוינים והם עובדים על פתרונות. אנחנו חייבים לגלות גמישות ונעשה הכל כדי לספק את המכוניות שהבטחנו".
מתי תשיקו דגמים נוספים? כרגע ההיצע שלכם די מוגבל.
"ב־2024 נשיק את הטווסקאן שכבר נחשף כרכב קונספט, קרוסאובר חשמלי גדול מהבורן, וב־2025 סופר מיני חשמלית ספורטיבית, גרסת ייצור לקונספט 'מורד עירוני' שהצגנו. ויהיו עוד שני דגמים שטרם נחשפו, בנישות חדשות".
3 צפייה בגלריה
קופרה טווסקאן העתידי, שיושק ב-2024
קופרה טווסקאן העתידי, שיושק ב-2024
קופרה טווסקאן העתידי, שיושק ב-2024
(צילום: יח"צ)
מתי נראה את הבורן ואת גרסת הפלאג־אין של הפורמנטור בישראל?
"הם יגיעו, אני עוד לא יכול להתחייב כרגע לתאריך מדויק. אנחנו רואים את הגידול במכירות מכוניות חשמליות ומחושמלות אצלכם ונגיב לו. גם קופרה בדרך להיות 100% חשמלית".
בעוד עשר שנים עוד תמכרו דגמי פלאג־אין?
"אני מניח שאז כבר נהיה 100 אחוז חשמליים. אם כי ברור שלא כל העולם יתקדם באותו קצב".
יהיו לכם מכוניות מימן?
"אין לנו תוכניות כאלה כרגע".
3 צפייה בגלריה
קאי וולגר
קאי וולגר
קאי ווגלר
(צילום: יח"צ)
בעשור הקרוב אמורה להיות קפיצה בתחום הנהיגה האוטונומית. זה לא בדיוק מתאים למותג שמקדם נהיגה ספורטיבית.
"אנחנו מייצרים מכוניות למי שאוהב לנהוג. אבל גם מי שאוהב לנהוג לא חייב לנהוג כל הזמן. אולי בחלק מהזמן לא תנהג בעצמך".
בעוד 20 שנה עדיין ננהג?
"תמיד יהיו אנשים שירצו לנהוג. אבל אולי העתיד הוא שילוב של נהיגה פיזית ונהיגה וירטואלית, תלוי בזמן ובמקום. אנחנו כאן כדי לרגש ותמיד נחפש דרך לעשות את זה".