כבוד קלאסי: האוסקה של אלעד שרגא זכתה בתואר
אספן המכוניות הקלאסיות הישראלי אלעד שרגא זכה עם מכונית נדירה שברשותו בפרס יוקרתי
כבוד לחובבי המכוניות הקלאסיות בישראל: בני הזוג אלעד ורונית שרגא זכו בתחילת השבוע בפרס בתחרות המכוניות הקלאסיות היוקרתית בעולם, קונקור ד'אלגנס, המתקיימת כבר 68 שנים בפיבל ביץ' שבקליפורניה. מכונית האוסקה שלהם אשר יוצרה בשנת 1949, הוכתרה למקורית וליפה ביותר בקטגוריית מכוניות האוסקה שיוצרו לפני 1955.
מסע הולילנד
למרות שהקטגוריה בה זכתה משפחת שרגא עם האוסקה שברשותם אינה מהחשובות ביותר, יש לציין כי זו פעם ראשונה בה מכונית של אספן ישראלי זוכה בתחרות, שאליה מגיעות רק מכוניות האספנות הנחשבות, השמורות והיקרות בעולם, המציגות את המיטב משנות הזהב של תעשיית הרכב העולמית, כולל יצרניות שמזמן נעלמו מהעולם.
אוסקה האיטלקית היא אחת מהן. היא פעלה בבולוניה רק 20 שנה, בין 1947 ל-1967, לאחר שהוקמה בידי האחים מזראטי, ארנסטו, אטורה, ובינדו. האחים הקימו את החברה אחרי שעזבו את יצרנית מכוניות הספורט שייסדו ועדיין נושאת את שמם, אם כי כיום בבעלות קנצרן פיאט-קרייזלר.
מטרתם הראשונית הייתה לייצר מכוניות ספורט קלה עם מנועים צנועי נפח, ואלה אכן שלטו בקטגוריות האלה במשך כעשור. בהמשך אף התחרו מכוניות מתוצרת החברה במירוצי פורמולה 1 הצעירה של שנות ה-50. האחים עזבו את אוסקה ב-1963 והיא נסגרה ארבע שנים לאחר מכן.
שרגא (48), המתגורר לסירוגין ביישוב היוקרתי סביון ובלונדון, הוא איש שוק הון ותיק, שנחשב בעבר כישראלי הבכיר בוול-סטריט ובעבר אף החזיק בתפקיד בכיר בדויטשה בנק.
בראיון נדיר לאתר "לייב טריידינג ניוז" ערב התחרות, סיפר שרגא על הקשר המיוחד שיש לו לאוסקה. "הייתי בן 16, באמצע שנות ה-80, כאשר קראתי בירחון הרכב האמריקאי 'רואד אנד טראק' כתבה על האוסקה MT4. השילוב בין המיתולוגיה והייחוס של האחים מזראטי, התכנון והייצור בעבודת יד וההצלחה של המכוניות במירוצים, ריתק אותי".
שרגא מחזיק באוסף מרשים של מכוניות קלאסיות בעלות ערך רב, לרבות שתי מכוניות של אוסקה, אחת מהן ,MT4 סילורו, היא האוסקה השנייה שנבנתה אי פעם וזו שזכצתה בפרס הנחשב. היא העתיקה ביותר של היצרנית בין 15 המכוניות מתוצרתה שהשתתתפו בתחרות.
המכונית הוזמנה במקור בידי הרוזן פאולו קורדרו די מונטזמלו, שאף התחרה עימה בשנות ה-50, לפני שהמפעל האיטלקי רכש אותה ממנו בחזרה ושילב אותה בצי מכוניות המירוץ שלו. המכונית השנייה, MT4 NM ספיידר מ-1952, נבנתה במקור עבור אחד התסריטאים הבכירים בהוליווד באותן שנים, רנדי מקדוגל, והייתה אז האוסקה הראשונה בחוף המערבי, השתתפה במירוצים שנערכו אז בפיבל ביץ', ואף ניצחה באחד מהם.
שרגא אף השתתף עימה בראלי הקלאסיות הולילנד 1000. "נהיגה ב-MT4 בין הקניונים שבנגב תמיד תהיה אחד הזכרונות המהנים שלי. לשמוע את צליל המנוע הזועם, האופייני למנועים מתכנון מזראטי, מהדהד מקירות הקניונים. זה מה שהפך את המכוניות האלה לזוהרות כל-כך".
בפרס הגדול של התחרות השנה זכתה אלפא רומיאו C8 2900 טורינג-ברלינטה משנת 1937, השייכת לאספן דיוויד סידוריק מבוורלי הילס, שגברה על דוסנברג J מרפי טאון לימוזין מ-1929 ועל טלבו לאגו T26 גרנד ספורט מ־1946 של אספנים מפלורידה ומצ'כי
השנה השתתפו באירוע 209 מכוניות מ־17 מדינות, כאשר המשתתפים תרמו 1.8 מיליון דולר לצדקה.