שוק המכוניות המשומשות מציע כיום הזדמנויות רכישה מפתות מאי פעם. מספר המכוניות החדשות שמצטרפות לצי הכולל מדי שנה עומד על כ-150 אלף, ובהתאם משתחררות לשוק יותר ויותר מכוניות יד שנייה - ואלה בתורן דוחקות את מחיר הרכב המשומש עוד יותר מטה. נדמה כי מעולם לא היה מפתה יותר לרכוש רכב בן כמה שנים, ולחסוך עשרות אלפי שקלים בממוצע.
מצד שני, רכישת רכב משומש היא פעולה שכרוכה בסיכון - הוא עלול לגרום למפח נפש עקב הוצאות תיקון שלעיתים יהיו אף גבוהות ממחיר הרכישה. לכן, מלבד ההמלצות על דגם כזה או אחר, חשוב יותר הוא מצבו של הרכב. היסטוריית הטיפולים שלו ומצבו המכני והחיצוני משמעותיים יותר ממספר הידיים שעבר והקילומטרז' שצבר.
ככלל אצבע, לעיתים קרובות שווה לשלם "מחיר מחירון" ואף יותר מכך אם הרכב במצב מעולה ויוצא דופן. הכסף שתחסכו על מכונית זולה יותר עלול להתקזז במהירות עם תיקונים בלתי צפויים.
ברשימה שלפניכם תמצאו מכוניות משומשות במחיר של כ-30 אלף שקל, שיכולות להתאים גם לצעירים ולסטודנטים בעלי חשבון בנק מדולדל. כולן בנות פחות מעשור, כולן אוטומטיות וכולן נהנות ממוניטין אמינות טוב יחסית.
המיני הקוריאנית הסופר-פופולרית נחשבה בתחילת העשור הנוכחי לדגם הטוב בקטגוריה בזכות תא נוסעים איכותי ומאובזר, נוחות נסיעה והתנהגות כביש טובה. היא גם מהבודדות שמוצעת עם תיבת הילוכים אוטומטית רגילה, לעומת רובוטית אצל מרבית המתחרות. המגרעה העיקרית: צריכת דלק גבוהה יחסית.
חשוב לבדוק: מכוניות שהיו בציי רכב (ליסינג) ולא טופלו במוסכים מורשים הן פחות אמינות. יש להקפיד על החלפת שמן המנוע שהומלץ על ידי היצרן (5W30, סינתטי מלא) ובזמן, אחרת עלול להיווצר נזק למערכת השימון. צריך גם להקפיד על מילוי מים ייעודיים למערכת הקירור. מכוניות שטופלו כראוי, על פי מפרט היצרן, מפגינות רמת אמינות גבוהה מאוד.
הקטנה של פיאט הצליחה למשוך קהל רב בזכות עיצוב הרטרו, שנותר כמעט ללא שינוי יותר מ-12 שנים לאחר השקתה, והוא גם נקודת החוזק העיקרית. תצורת שלוש הדלתות פחות שימושית ממכוניות מיני אחרות, המושב האחורי מאפשר הסעת שני נוסעים בלבד, הביצועים ואיכויות הנסיעה נמוכות יותר ותיבת ההילוכים שלה אינה מהמצטיינות. כתבנו כבר שהיא מאוד אופנתית?
חשוב לבדוק: הפלסטיק של כרית האוויר לנוסע מלפנים נוטה להיסדק בגלל חשיפה מוגברת לשמש, רכיב יקר להחלפה (האחריות עליו מורחבת לחמש שנים). יש לבדוק היטב את תפקוד התיבה הרובוטית ושילוב המצמדים וההילוכים ולוודא שאין "מכה" בשילוב להילוך אחורי. הימנעות מהחלפת המצמד לרכיב מקורי אחרי חמש שנים או 80 אלף ק"מ עלולה לגרום נזק למנגנון השילוב. צריך להקפיד על החלפה או מילוי של מים ייעודיים המורשים על ידי היצרן למערכת הקירור, אחרת עלול להיגרם נזק - בלאי מוגבר לרכיבי אלומיניום (רדיאטור וראש מנוע).
הדור הרביעי של הסוויפט שימר את העיצוב הייחודי של קודמו, אבל בזכות הגודל השתפר המרחב של הנוסעים. גם רמת הבטיחות השתפרה עם שבע כריות אוויר כציוד תקני. כל זאת תוך שמירה על משקל עצמי נמוך יחסית, שהקנה לה התנהגות כביש מהנה וגם ביצועים וצריכת דלק טובים.
חשוב לבדוק: תקינות בולמי זעזועים קדמיים ונזילות שונות במכוניות שנסעו בעיקר בעיר. צריך לוודא גם החלפת שמן מנוע סינתטי מלא (5W30) ונוזל קירור על פי הוראות היצרן, וכן החלפת שמן תיבת הילוכים כל 165 אלף ק"מ או 11 שנים.
מאזדה 2 הייתה מהדגמים הטובים ביותר בקטגוריה, עם עיצוב נאה, ביצועים טובים ויכולת דינמית גבוהה. היא שווקה בשתי רמות אבזור - והמלצתנו היא לרכוש את גרסת דינמיק ששווקה ללקוחות פרטיים, ומצוידת בשש כריות אוויר לעומת שתיים בלבד בגרסת אקטיב שיועדה לליסינג.
חשוב לבדוק: חופשים בהגה. אם קיימים, גירוז התפוחים פותר לרוב את הבעיה. רצועת המזגן נוטה להתייבשות. החלפת הפלאגים (של רדיום) יקרה, אבל היא מתבצעת רק ב-120 אלף ק"מ.
הדור השלישי של האימפרזה כונה בישראל B3, והיה הראשון גם במרכב חמש דלתות נאה לצד סדאן מסורתית וסולידית. ה-B3 הציעה נוחות נסיעה גבוהה וקפיצת מדרגה באיכות תא הנוסעים, אבל היא הייתה צפופה יחסית, הביצועים פושרים וצריכת הדלק גבוהה יחסית.
חשוב לבדוק: החלפת רצועת טיימינג כל 105 אלף ק"מ. לוודא מערכת מים נקייה. מסך מגע שהוצע בהתקנה מקומית בחלק מהרכבים נוטה לבלאי מוקדם למדי.
המכונית שסימלה את חדירת היצרנית הקוריאנית לאירופה הייתה איכותית יותר מהמקובל ביונדאי באותן שנים. הביצועים טובים, תא הנוסעים איכותי, מרווח ומאובזר ונוחות הנסיעה והתנהגות הכביש טובות, אך צריכת הדלק גבוהה יחסית.
חשוב לבדוק: תקינות תיבת ההילוכים, בעיקר בכלי רכב עם קילומטרז' גבוה, ותקינות מנגנון חלון השמש בגרסאות המאובזרות. לוודא שהוחלף שמן גיר אחרי 90 אלף ק"מ. המנורות הקדמיות נוטות לאורך חיים קצר. רבות מהמכוניות שווקו לליסינג, חלקן לא טופלו על פי הנדרש ועשויות לסבול מבלאי מואץ.