לא רבים מודעים לכך, אבל ישראל היא מהמדינות המערביות היותר-ליברליות בכל הנוגע לנהיגת שטח. למרות מגבלות - מוצדקות לכל הדעות - על ירידה מהאספלט בשטחים מסוימים או סטייה משביל מסומן, נהגים הרפתקנים המעוניינים ליהנות מנהיגת שטח איכותית, יכולים לעשות זאת בכל הארץ כמעט ללא מגבלה. השאלה היחידה היא באיזה רכב.
15 צפייה בגלריה
(צילום: תיירות ערבה)
אז נכון, כולם יודעים שרכבי פנאי הפכו לסופר פופולריים וחלקם מסוגל אפילו לנטוש לזמן קצר את הכביש הסלול לטובת שביל קק"ל צנוע. אחוז קטן מהם מסוגל אפילו למעט יותר מזה בידיים הנכונות, ובמקרים מסוימים אפשר אפילו - לאחר התאמה נחוצה כמו מיגון תחתון ו/או הגבהת מרכב - לייצר רכב צנוע עם יכולות גבוהות יחסית.
אנחנו לא עוסקים באלה כעת. הפעם מדובר בכלי רכב שנועדו אמנם לכביש, אבל ההצדקה האמיתית לרכישתם היא יכולתם הגבוהה במיוחד בשטח. כל כלי הרכב המופיעים בכתבה מציעים יכולת שטח מעולה, במקרים מסוימים כזו שתדהים את חסרי הניסיון. חלקם יקרים מאוד, אחד ממש זול, אבל כולם ללא יוצא מן הכלל יגיעו כמעט לכל נקודה בארץ שאליה יכול רכב שטח (כלשהו) להגיע. קבלו אותם:
15 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: ארבעה צילינדרים, בנזין, 1.5 ליטר, 102 כ"ס
תמסורת: חמישה הילוכים ידנית, הנעה כפולה, הילוך כוח
זוויות גישה-נטישה: 49-37 מעלות
מרווח גחון: 21 ס"מ
מחיר: החל מ-133 אלף שקל
15 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
למה כן: עיצוב אייקוני, יכולת שטח, מידות אידיאליות לעיר.
למה לא: התנהגות כביש, שימושיות מוגבלת.
מסקנה: סופר-ייחודי, עם טונות של אופי, יופי ויכולת מאוד מרשימה בשטח, ממש כמו הסמוראי המקורי מלפני 35 שנים.
15 צפייה בגלריה
(צילום: רונן טופלברג)
מנוע: ארבעה צילינדרים, טורבו-דיזל, 2.2 ליטר, 181 כ"ס.
תמסורת: שבעה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה, הילוך כוח.
זוויות גישה-נטישה: 22-20.5 מעלות.
מרווח גחון: 21.5 ס"מ.
מחיר: 245 אלף שקל.
15 צפייה בגלריה
(צילום: רונן טופלברג)
למה כן: תג מחיר, שבעה מקומות, יחידת הנעה, מערכות בטיחות.
למה לא: יכולת שטח מוגבלת.
מסקנה: כבעבר שומר על תג מחיר נמוך ממתחריו הישירים, אבל כעת גם מציע עליהם יתרונות כמו ביצועים, איכות נסיעה בכביש ובעיקר אבזור בטיחות מתקדם. יכולת השטח הפכה מוגבלת יותר מקודמו.
מנוע: ארבעה צילינדרים, טורבו-דיזל, 2.8 ליטר, 177 כ"ס.
תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה, הילוך כוח.
זוויות גישה-נטישה: 25-31 מעלות.
מרווח גחון: 21.5 ס"מ.
מחיר: החל מ-325 אלף שקל.
למה כן: יכולת שטח, אמינות, סחירות.
למה לא: מחיר, מערכות בטיחות רק בגרסאות היקרות.
מסקנה: שילוב אידיאלי בין יכולות ראויות בכביש, שימושיות משפחתית עם אפשרות לשבעה מקומות ויכולת שטח שתאפשר גם מסע חוצה יבשות. לא במקרה הוא רכב השטח הנמכר ביותר כאן כבר כמעט שני עשורים.
15 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: ארבעה צילינדרים, טורבו-בנזין, 2.0 ליטר, 272 כ"ס.
תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה, הילוך כוח, נעילות דיפרנציאל קדמי ואחורי.
זוויות גישה-נטישה: 31.4-36 מעלות
מרווח גחון: 25.2 ס"מ.
מחיר: החל מ-404 אלף שקל.
15 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
למה כן: עיצוב, יכולת השטח הגבוהה ביותר לרכב בייצור סדרתי.
למה לא: מנוע, התנהגות כביש, רמת בטיחות נחותה.
מסקנה: אייקון מוטורי, וסוג של דינוזאור מבחינת יכולת השטח. ג'יפ אומנם הצליחה לשמר את ה-DNA של המותג ושל הדגם, אך נכשלה בהתאמתו למאה ה-21 מבחינה בטיחותית.
15 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: V6, בנזין, 3.6 ליטר,282 כ"ס.
תמסורות: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה, הילוך כוח, נעילת דיפרנציאל אחורי אוטומטית.
זוויות גישה-נטישה: 27-34 מעלות.
מרווח גחון: 27.4 ס"מ.
מחיר: החל מ-436 אלף שקל.
15 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
למה כן: איכויות כביש, יכולת שטח.
למה לא: מיושן, צריכת דלק, רק חמישה מושבים.
מסקנה: גרסת השטח לגרנד צ'ירוקי מותחת לקצה את יכולות השטח מבלי לוותר על הנסיעה בכביש. למרות הוותק וצריכת דלק גבוהה מדובר ברכב שטח עם יכולות גבוהות מהמצופה.
מנוע: ארבעה צילינדרים, טורבו-דיזל, 2.0 ליטר, 240 כ"ס.
תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה, הילוך כוח, נעילת דיפרנציאל אחורי אוטומטית.
זוויות גישה-נטישה: 30-34 מעלות.
מרווח גחון: 28.3 ס"מ.
מחיר: החל מ-578 אלף שקל.
למה כן: שילוב יוצא דופן בין יכולות גבוהות בכביש ובשטח, שבעה מושבים.
למה לא: מחיר, אמינות, עיצוב.
מסקנה: מהבודדים שמסוגלים להתמודד עם כל משימה, בכל שטח, בכל מזג אוויר. עבור מי שמסוגל לבלוע את גלולת העיצוב השנוי במחלוקת ואת תג המחיר הגבוה, מדובר ברכב הכביש-שטח הטוב ביותר שכסף יכול לקנות.
מנוע: V8, טווין-טורבו בנזין, 4.0 ליטר, 422 כ"ס.
תמסורת: תשעה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה, הילוך כוח, נעילות דיפרנציאל קדמי ואחורי.
זוויות גישה-נטישה: 30-31 מעלות.
מרווח גחון: 24.1 ס"מ.
מחיר: החל מ-1.2 מיליון שקל.
למה כן: וינטג' מבחוץ, מודרני מבפנים, רב יכול בכביש ובשטח.
למה לא: קשה ללכלך מיליון שקל בבוץ.
מסקנה: בטריטוריה שרבים וטובים נכשלו ה-G הוא מהבודדים שהצליח לשמר את אופיו ולשם את יכולותיו ואפילו לשפר אותן. זה מבטיח שהוא ימשיך להיות אחד הדגמים הנחשקים, לא רק מבין רכבי השטח, אלא בכלל תעשיית הרכב.