כולם רוצים רכב פנאי. אתם יודעים, זה שמכנים אותו גם ג'יפון, קרוסאובר או SUV. בישראל נמכרו בשנה החולפת מספר שיא של כלי רכב העונים לקטגוריה הרחבה, תוך שהם תופסים נתח שוק אדיר של לא פחות מ-39% וכמעט מחסלים קטגוריות רכב סופר-פופולריות - למשל מיני, סופר-מיני, משפחתיות, משפחתיות-גדולות ואפילו מיניוואנים. ולא רק אצלנו - בכל העולם.
אבל יש בעיה קלה. הדגמים האלה אינם זולים. למען האמת, הם יקרים אפילו יותר מדגמי הקטגוריות הקלאסיות של פעם. נכון, הם אומנם מבוססים על פלטפורמות קיימות של מכוניות סופר-מיני, משפחתיות ומשפחתיות גדולות ולכן בעלי פוטנציאל להיות זולים יותר, אבל לא כך עובדת תעשיית הרכב, לצער כולנו. במילים פשוטות, הם לא זולים.
הפתרון: רוכשים רכב משומש. ההיצע אומנם מוגבל יותר מבקטגוריות אחרות עקב גילו הצעיר יחסית של הסגמנט, אבל עדיין הצלחנו למצוא עשרה דגמים מומלצים בגדלים וסוגים שונים, כולם בפחות מ-60 אלף שקלים, בני פחות מעשור ועם תיבת הילוכים אוטומטית. לכל טעם וייעוד, המלצה. כמקובל ברכישת רכב משומש, חשוב להקפיד על מצבו של האקזמפלר הספציפי, היסטוריית הטיפולים שלו ומצבו המכני והחיצוני, מספר הידיים שעבר והקילומטרז' שצבר. המחירים המופיעים בכתבה הם על פי מחירון יצחק לוי.
ניסאן ג'וק (2015) - 60 אלף שקל
תיאור: ממייסדי קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, על בסיס המיקרה. דגם שזכה להצלחה גדולה הודות לעיצוב מקורי ושובה עין. איכויות הנסיעה נמוכות יחסית, תא הנוסעים צפוף ותא המטען קטן, אבל בכל זאת מדובר באחת ההצלחות הגדולות של הקטגוריה.
מנוע: בנזין, 1.6 ליטר, 117 כ"ס
תמסורת: תיבה רציפה, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.5 שניות, 170 קמ"ש
בעד: עיצוב
נגד: איכות נסיעה, תא נוסעים
חשוב לבדוק: תיבת הילוכים רציפה, מצב מנוע (רגיש לאיכות השמן)
סקודה ייטי (2015) - 57 אלף שקל
תיאור: נשען על פלטפורמה ייחודית שמשלבת בין אוקטביה לרומסטר. יחד עם ניסאן ג'וק נחשב לאחד מחלוצי הקטגוריה וזכה להצלחה גדולה, בעיקר הודות ליחידות הנעה מודרניות, תא נוסעים שימושי ויכולת שינוע מטען יוצאת דופן.
מנוע: טורבו-בנזין, 1.2 ליטר, 105 כ"ס
תמסורת: תיבת 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12 שניות, 173 קמ"ש
בעד: תא נוסעים, ביצועים
נגד: עיצוב הדגם לאחר מתיחת הפנים, התנהגות כביש
חשוב לבדוק: נזילות שמן, רעש משרשרת תזמון, מצב תיבת ההילוכים
רנו קפצ'ור (2016) - 59 אלף שקל
תיאור: רכב הפנאי הנמכר ביותר באירופה, גרסה מוגבהת לסופר-מיני קליאו. בישראל הצליח פחות, בעיקר בגלל בעיית תדמית של היצרנית בתחום האמינות.
מנוע: טורבו-בנזין, 1.2 ליטר, 118 כ"ס
תמסורת: תיבת 6 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.6 שניות, 170 קמ"ש
בעד: אבזור, תא נוסעים, ביצועים
נגד: נוחות נסיעה
חשוב לבדוק: צריכת שמן מוגברת, תקינות תיבת הילוכים - בעיקר בכלי רכב עם קילומטרז' עירוני גבוה
פיז'ו 2008 (2016) - 59 אלף שקל
תיאור: סטיישן מוגבה על בסיס ה-208 עם איפור קרבי. מהדגמים האחרונים שצוידו בתיבת ההילוכים הבעייתית (AL4E).
מנוע: בנזין, 1.6 ליטר, 120 כ"ס
תמסורת: תיבת 4 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.2 שניות, 189 קמ"ש
בעד: נוחות נסיעה, התנהגות כביש
נגד: מושב אחורי, תיבת הילוכים
חשוב לבדוק: נזילות שמן, מצב מנוע, תקינות תיבת הילוכים ומזגן
סוזוקי קרוסאובר (2013) - 54 אלף שקל
תיאור: באירופה הוא מכונה SX4 ומשווק כדגם משפחתי, בישראל הוצמד לו הכינוי קרוסאובר. למרות עיצוב פושר, זכה אצלנו להצלחה רבה.
מנוע: בנזין, 1.6 ליטר, 119 כ"ס
תמסורת: תיבה רציפה, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12.4 שניות, 170 קמ"ש
בעד: מרחב מחיה, ביצועים, צריכת דלק
נגד: עיצוב, נוחות נסיעה
חשוב לבדוק: תקינות תיבת הילוכים
סובארו XV (שנת 2012) - 60 אלף שקל
תיאור: גרסה מוגבהת לאימפרזה כפולת ההנעה, ולכן אחד הבודדים בקבוצה שמאפשר נסיעת שטח לא רק על שביל מהודק.
מנוע: בנזין, 2.0 ליטר, 150 כ"ס
תמסורת: תיבה רציפה, הנעה כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.7 שניות, 187 קמ"ש
בעד: יכולת שטח (יחסית), נוחות
נגד: צריכת דלק גבוהה, תא מטען קטן
חשוב לבדוק: ארבעה צמיגים זהים, נזילות שמן, תקינות תיבת הילוכים
ניסאן קשקאי (2013) - 57 אלף שקל
תיאור: רכב הפנאי הראשון של ניסאן, שהפך לדגם הנמכר ביותר שלהם באירופה. נחשב לאחד הבולטים בשינוי טעם הקהל לטובת רכבי פנאי.
מנוע: בנזין, 2.0 ליטר, 141 כ"ס
תמסורת: תיבה רציפה, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.7 שניות, 183 קמ"ש
בעד: עיצוב, נוחות נסיעה, ביצועים
נגד: תיבת הילוכים, מרחב מחיה
חשוב לבדוק: תקינות תיבת הילוכים, הקפדה על מצב המנוע
יונדאי ix35 (שנת 2011), קיה ספורטאז' (2012) - 58-57 אלף שקל
תיאור: דור קודם לרכבי הפנאי הקוריאניים הכמעט זהים, שהפכו לרבי-מכר היסטריים בשוק הישראלי - לרבות תואר מכונית השנה - בזכות מראה, שימושיות ותג מחיר אטרקטיבי.
מנוע: בנזין, 2.0 ליטר, 163 כ"ס
תמסורת: תיבת 6 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.4 שניות 184 קמ"ש
בעד: אמינות, תא נוסעים
נגד: צריכת דלק
חשוב לבדוק: היסטוריית טיפולים. מכונית שסבלו בליסינג עשויות להתגלות כבעייתיות באופן כללי
מיצובישי אאוטלנדר (2012) - 58 אלף שקל
תיאור: דור שני לרכב הפנאי היפני שמציע - גם כיום - שורת מושבים שלישית. אז באופן ייחודי בקטגוריה, אבל רק בגרסה הבכירה והיקרה יותר.
מנוע: בנזין, 2.4 ליטר, 170 כ"ס
תמסורת: תיבה רציפה, הנעה כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.8 שניות, 190 קמ"ש
בעד: שימושיות, התנהגות כביש, ביצועים
נגד: צריכת דלק, נוחות נסיעה, שורה שלישית סמלית
חשוב לבדוק: ארבעה צמיגים זהים, תקינות תיבת הילוכים
יונדאי סנטה פה, קיה סורנטו (2011) - 60 אלף שקל
תיאור: צמד רכבי הפנאי הגדולים של הקונצרן הקוריאני מיצבו עצמם כספינות הדגל שלו, והפכו נחשקים במיוחד לבעלי משפחה גדולה, שהעדיפו אותם על משפחתיות גדולות סטנדרטיות.
מנוע: בנזין, 2.4 ליטר, 174 כ"ס
תמסורת: תיבת 6 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.5 שניות, 190 קמ"ש
בעד: מרחב מחיה, אמינות
נגד: ביצועים, צריכת דלק