שברולט קורבט היא מכונית הספורט הראשונה שיוצרה באופן סדרתי-המוני בארה"ב, ולפחות מסיבה זו שמור לה מעמד איקוני של אחת המכוניות המפורסמות בעולם. עד כדי כך שגם בשברולט עצמה, יצרנית האם, היא זוכה למעמד יוצא דופן, עם חטיבה נפרדת נושאת סמל ייחודי המורכב מצמד דגלים - שחמט ושברולט. על אף שאינה יכולה לנכס לעצמה השפעה של ממש על עולם הרכב, בניגוד לחברות-מעמדה מהצד השני של האוקיינוס, יש לה סיבות טובות להרגיש מיוחדת מאוד. רגע לפני שאנחנו מספרים לכם איך זה לנהוג בדור השמיני והמהפכני שלה, שיהיה גם הראשון שישווק רשמית בישראל, קבלו את סיפורה.
הקורבט היא המכונית הראשונה מדטרויט שבאמת הציבה את הנהג כעיקר, והצליחה בכך. עוד נגיע לדרך שבה עשתה זאת, אבל חשוב לזכור כי מסיבה זו, וזו בלבד, היא עוררה מאז הדור הראשון רגשות, תשוקה ותחושות שלא ממש היו מוכרות עד אז בתעשיית רכב אפרורית ותכליתית יחסית במישיגן.
עד אותה תקופה הצליחו עובדי דטרויט לשחרר לעולם בעיקר מכוניות סדאן גדולות, כבדות ומגושמות. ביצועים? הס מלהזכיר. הנאה מנהיגה? הצחקתם אותם. עיצוב? כן, בוודאי, בעיקר קישוטי מתכת עצומי מידות וחסרי היגיון. וכל זה בתעשיית הרכב הגדולה בעולם, יש לזכור.
אלא שבתחילת שנות ה-50 שבו חיילי הצבא האמריקני הביתה, מספר עצום של גברים שגילו את תעשיית הרכב האירופית המבריקה, עם מכוניות ספורט מבית MG ויגואר הבריטיות או אלפא רומיאו מאיטליה. נוצר ביקוש ללא תשובה מתאימה, ומי שזיהה את המחסור במכוניות ספורט בהיצע דגמי שברולט, והבין את פוטנציאל הרווח הגדול הטמון בהן, הוא הארלי ארל, המעצב הראשי הראשון של ג'נרל מוטורס.
ארל הצליח לשכנע את הנהלת התאגיד השמרנית להציג אב-טיפוס למכונית ספורט במטרה למשוך תשומת לב ולשפר את תדמית המותג האפורה. את השם למכונית בחר אגב מירון סקוט, האחראי על יחסי הציבור של המותג באותה תקופה. למעשה אימץ סקוט את הכינוי מספינות לחימה מהירות בעלות כושר תמרון גבוה, שתפקידן היה ליווי שיירות ימיות והגנה עליהן. ב-17 בינואר 1953, בלובי המהודר של מלון וולדורף אסטוריה בניו יורק, הוסר הלוט מעל דגם מכונית ספורט פתוחה לשני נוסעים בלבד, מתוצרת אמריקה.
התגובות החיוביות הפתיעו מאוד את בכירי ג'נרל מוטורס, שהחליטו כמעט בו במקום להעביר את אב-הטיפוס לייצור סדרתי, שינו בהחלטה זו את עולם הרכב האמריקני לעד ויכולים היו להתפאר במעבר סופר-מהיר למכונית סדרתית בעולם התצוגה - עוד באותה שנה. וגם אם מבחינה גלובלית הקורבט לא הביאה כל חידוש, היא כן הוכיחה כי ניתן להנגיש מכוניות ספורט לקהל רחב, יותר מכפי שעשו האירופאים עם פורשה 911 למשל.
ייצור: 1962-1953
מכירות: 69 אלף יחידות
על מנת לשמור על עלויות פיתוח נמוכות הסתמכה שברולט בתחילה על מכלולי מכוניות הנוסעים שלה דאז, לרבות שלדה, מתלים, מנוע (Blue Flame) בעל שישה צילינדרים ותיבת צמד הילוכים אוטומטית. עם מרכב פיברגלס מסוגנן, שנחשב אז לחומר חדשני וייחודי בתעשייה, נראתה הקורבט כמו מיליון דולר. הבעיה: היא נסעה בערך כמו הסדאן הפשוטה והזולה של השכן ליד - ולמרות התלהבות ראשונית המכירות אכזבו, ורק כמחצית מסדרת הייצור הראשונה מצאה בית חם.
בעקבות הביקורת החליפה שברולט את המנוע הצנוע ביחידת V8 ("סמול בלוק") עם 195 כ"ס, שסיפק למכונית סוף-סוף ביצועים וסאונד ראויים - תצורת מנוע שנשמרה עד היום, אגב. בהמשך גם העיצוב עודכן, עם חזית שונה שהציבה צמד יחידות תאורה בכל פינה. נוספו גם כונסי אוויר שהפכו לסימן היכר, ונוספה אפשרות לגג קשיח ותיבות הילוכים ידניות - שלושה, ולאחר מכן ארבעה הילוכים.
ייצור: 1967-1963
מכירות: 118 אלף יחידות
שברולט אומנם התחילה ברגל שמאל עם הדור הראשון, אבל הממשיכה שכונתה סטינגריי הייתה מוצלחת בהרבה. לצד רודסטר דו-מושבית פתוחה, היא הוצעה לראשונה גם במרכב קופה עם פנסים קדמיים נשלפים לטובת מקדם גרר נמוך, ובשנת הייצור הראשונה שמשה אחורית מפוצלת שהפכה אותה ברבות השנים לפריט אספנים מבוקש. היא גם הציעה יכולת דינמית משופרת הודות למתלים נפרדים מאחור ובלמי דיסק. כאופציה הוצע גם מנוע V8 ענק (7.0 ליטר) וחזק הרבה יותר (425 כ"ס). לא במקרה היא נחשבת לאחת הראשונות שייסדה את עולם שיפורי הרכב הפופולארי בצפון אמריקה.
מי שחתום על רבים מהשינויים האלה הוא זורה ארקוס-דונטוב, מהנדס רכב שהתגייס לג'נרל מוטורס לאחר שראה את ה-C1 הראשונה בניו יורק ונשבה בקסמיה. כבר אז קידם זורה רעיון של מנוע אחורי-מרכזי, במטרה לקחת את הקורבט צעד קדימה מבחינת יכולת דינמית וביצועים. הנהלת שברולט דחתה את הרעיון - למשך 60 שנה, כך מסתבר.
ייצור: 1982-1968
כמות: 543 אלף יחידות
הדור השלישי של הקורבט הוא הנמכר ביותר בהיסטוריה, ולא במקרה נמתח על פני יותר שנים מכל דור אחר. כל זאת על אף שהבסיס נותר דומה לדגם היוצא, עם שינויים בעיקר בגוף ובתא הנוסעים. בגרסת הקופה הוצעה אפשרות לגג נפתח בצורת T עם שני לוחות פריקים. ללא מעט תהילה זכתה ה-C3 כרכב אישי של צוות האסטרונאוטים באפולו 12, כמו גם כמכונית בטיחות רשמית במרוץ האינדי 500.
ה-C3 הייתה הראשונה שהציעה גרסאות קצה כמו ZL1 עם מנוע אלומיניום, או ZR1 קיצונית עוד יותר עם תיבת הילוכים מחוזקת, מערכת קירור משופרת, בלמים משודרגים ומתלים קשיחים יותר לשיפור היכולת הדינמית.
ייצור: 1996-1984
מכירות: 358 אלף יחידות
אחרי שני עשורים עם אותו בסיס תכננה שברולט דור רביעי חדש מהיסוד - תהליך מורכב שגרם בין היתר לדחייה של כשנה בהשקת המכונית - על בסיס שלדה חדשה, מודרנית וקשיחה יותר עם עיצוב עדכני שאפשר מקדם גרר נמוך משמעותית מקודמתה. בין החידושים: מכסה מנוע עשוי חתיכה אחת ומתרומם לפנים, הזרקת דלק רב-נקודתית, ABS ולוח מחוונים אלקטרוני. השלדה החדשה הקנתה קשיחות נדרשת לתצורת גג נפתח, אחרי כעשור של היעדרות. הקופה הציעה מנגנון הסרת-גג שיצר מראה "טארגה". בשנת השקתה הראשונה נמכרו יותר מ-50 אלף יחידות, שיא שלא נשבר עד כה.
גם כאן שווקה גרסת ZR1 קיצונית שפותחה בסיוע לוטוס הבריטית, עם מנוע V8 מחוזק (5.7 ליטר, 375 כ"ס), מתלים מתוצרת בילשטיין, מערכת בלמים משודרגת וצמיגי גודייר איגל דביקים ורחבים. במרץ 1990 היא קבעה שיא עולם במסלול הניסויים האובלי בפורט סטוקטון, טקסס, כשגמאה 8,000 ק"מ ברציפות במהירות ממוצעת של 280 קמ"ש. ובזמן: 28 שעות, 46 דקות ו-12 שניות של רגל צמודה לרצפה.
ייצור: 2004-1997
מכירות: 249 אלף יחידות
עם הדור החמישי ביצעה שברולט קפיצת מדרגה נוספת בכל הקשור ליכולת דינמית. תיבת ההילוכים עברה לאחור, ויחד עם מנוע LS1 חדש מאלומיניום הקנתה לה חלוקת משקל אופטימלית (50%-50% לפנים-אחור). מרכב מחומרים מרוכבים אפשר משקל עצמי נמוך אפילו מה-C4 היוצאת.
זו הייתה הקורבט ראשונה שצוידה בתצוגת נתונים עילית, מצערת אלקטרונית, בקרת יציבות שסייעה לנהגים פחות מיומנים ובולמי זעזועים מתכווננים כאופציה. העיצוב החיצוני, האחרון בשושלת עם פנסים נשלפים, אפשר מקדם גרר נמוך, תוצאת תכנון שנשען יותר מכל קודמותיה על שעות רבות במנהרת רוח.
ייצור: 2013-2005
מכירות: 212.5 אלף יחידות
שברולט התמקדה ב-C6 בשדרוג איכויות במטרה להעניק תחושה יוקרתית יותר, תוך הישענות על פלטפורמה ורכיבים עיקריים מהדגם הקודם. מבחינה עיצובית השינוי המרכזי היה יחידות תאורה קבועות, בשונה מארבעת הדורות הקודמים. המידות קטנו על מנת להקל על תנועה במקומות צפופים. וכמובן, הייתה גרסת ZR1, פרויקט שלפני חשיפתו הרשמית בסוף 2007 כונה במסדרונות המטה בדטרויט "השטן הכחול".
עם 638 כ"ס ממנוע V8 בנפח 6.2 ליטר עם מגדש-על ומהירות מרבית של 309 קמ"ש, היא הייתה הקורבט החזקה והמהירה ביותר ובפער גדול, ואחת המהירות בעולם. גג, בתי גלגלים, מסיטי אוויר ומכסה מנוע מפחמן סייעו למשקל נמוך. חלון מפוליקרבונט במרכז מכסה המנוע איפשר הצצה ייחודית ל"תחנת הכוח" האדירה שמתחת. וכן, היו גם בלמים קרמיים כציוד תקני.
ייצור: 2019-2014
מכירות: 189 אלף יחידות
בדור השביעי החייתה שברולט את השם סטינגריי, בין היתר בגלל עיצוב ששאב השראה מה-C2. המרכב היה חדש לחלוטין, ושלדת אלומיניום וחלקי מרכב מפחמן אפשרו הפחתת משקל. מנוע LT1 קיבל תזמון שסתומים משתנה והזרקת דלק ישירה, עם אפשרות לניתוק אספקת חלק מהמזרקים בעומס נמוך על מנת לצמצם את צריכת הדלק. כן, בקורבט. תיבת ההילוכים הידנית הציעה שבעה יחסים, בדומה לפורשה 911 דאז.
כמו קודמותיה, גם במקרה שלה הוצגו גרסאות קצה תחת השמות ZO6 ו-ZR1 מפלצתית עם 755 כ"ס מ-V8 בעל מגדש-על, וספוילר אחורי עצום שייצר כוח הצמדה של 430 ק"ג. הגרסה הזו זינקה ל-100 קמ"ש ב-3 שניות בלבד. זה המקום להזכיר כי ה-C8, שעליה תקראו בעוד ימים ספורים, מצוידת במנוע עם 260 כ"ס פחות, ומזנקת ל-100 קמ"ש באותה מהירות.