את שמה של יצרנית הטרקטורים הגרמנית פנדט ספק אם שמעתם. אין לה את הפרסום, התהילה ובוודאי שלא עדת מעריצים מושבעים בדומה למתחרה הסופר מפורסמת ג'ון דיר. ואם טרקטורים לא מעניינים אתכם, זה גם לא באמת חשוב. אבל אם כן, כדאי לכם להכיר. שכן בקרב מקצועני התחום נחשבת היצרנית הזו לאחת המוערכות, זו שמאז שנוסדה לפני 90 שנה, הביאה שורה של חידושים טכנולוגיים לתעשייה ארכאית ומיושנת בדרך כלל. אם תרצו, ג'ון דיר היא המרצדס של הטרקטורים. פנדט היא רולס רויס.
ואריו 1050 הוא ספינת הדגל שלהם, הטרקטור הגדול והחזק מסוגו וגם היקר. בארץ הוא עולה יותר ממיליון שקלים לפני תוספות, ויש הרבה כאלה. מה מקבלים תמורת הכסף הגדול הזה? כלי עבודה מתקדם עם יכולת יוצאת דופן שיודע לעשות כמעט כל עבודה במשק החקלאי. עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר שיש לעולם הזה להציע, ועוד קצת. ולכבוד שבועות הנחנו יד על יחידה ראשונה ממנו בארץ, ויצאנו לחריש ראשון בשדות עמק יזראעל.
קחו למשל את המנוע. חשבתם שה-2.0 ליטר במכונית המשפחתית שלכם גדול? כאן יש מנוע טורבו-דיזל בנפח 12.4 ליטר, עם 517 כ"ס. נכון שזה לא המון כוח לסמ"ק במונחים של מכונית פרטית, אבל זה עדיין הכי הרבה בטרקטור מסוגו. יש לו גם בערך פי 10 יותר מומנט מזה שבמכונית המשפחתית שלכם. 245 קג"מ ב-1,100 סל"ד. וזה ממש המון כוח, מאפשר טווח פעולה רחב וחוסך בדלק.
אגב, כל הכוח הזה לא שווה הרבה אם אי אפשר להוריד אותו לשדה, ולכך אחראית מערכת הנעה מרשימה. כפולה-קבועה כמובן, אבל עם הנעה הידראולית נפרדת לכל ציר, מה שמאפשר חלוקת כוח משתנה מבוקרת-מחשב לפי הצורך ותנאי הדרך. מסובך? כן. יעיל, בהחלט.
לצמיגי הענק הרחבים המון אחיזה בקרקע, אבל הם מפעילים לחץ נמוך במטרה להקטין את הידוק הקרקע שמפריע לעבודה. כדי לקבל פרופורציה, האחוריים, הנושאים בעיקר העומס, רחבים יותר, הקדמיים כמקובל מעט קטנים יותר, עם אפשרות שליטה בלחץ אוויר של כל הארבעה מעמדת הנהג. אפשר גם להתקין סט נוסף ולהפוך אותו ל''דאבל ג'אנט''. אגב, הוא שוקל 14 טונות ובעת הצורך - עם מכשור כבד מאחור - מוסיפים לו משקולות עד כדי 23 טונות.
עד כאן מדובר ביכולות דומות לאלו של טרקטורים מפרקיים, כאלו המיועדים ספציפית לעבודות עם מיכון חקלאי כבד בשדות הענק של אוסטרליה, ארה"ב וגם צפון הנגב. כלים אלו עובדים רק כארבעה חודשים בשנה, בהכנה לעונת הזריעה ולאחר האסיף. אלא שהוואריו מביא את כל היכולות האלה אל טרקטור בתצורה קונבנציונאלית - עם שלדה קשיחה, גלגלים קדמיים קטנים (באופן יחסי) האחראים על ההיגוי ואחוריים גדולים הנושאים בעיקר העומס.
עכשיו, יש גם טרקטורים מפרקיים ענקיים, חזקים ויקרים יותר. אבל כשמגיעים לכלי שאפשר לעשות בו שימוש בכל עונות השנה, לכל עבודות המשק, כל סוג של עיבוד שורה (כמעט כל סוגי הירקות), אין מרשים ממנו. ועוד משהו. הוא יכול לנסוע בצורה חוקית על הכביש לצורך מעבר בין חלקה לחלקה, במהירות מרבית גבוהה יחסית של 60 קמ"ש, כך שגם ההפרעה לתנועה הרגילה תהיה מינימלית.
ועכשיו מגיעים לחלק המעניין במיוחד. מכירים טרקטורים עם ידיות בתא הנהג? לא כאן. סביבת הנהג מזכירה יותר קוקפיט של מטוס נוסעים מתקדם, עם ג'ויסטיק ששולט ב-80% מהמערכות השונות, ומאפשר אפילו לנהל תוכניות עבודה קבועות מראש. מסך מגע גדול מציג אינספור נתונים כמו מהירות, סל"ד, שעות מנוע, צריכת דלק, מידת החלקת הצמיגים, טמפרטורה, לחצים ועוד, ואפילו נתוני המערכות ההידראוליות, מצב זרועות ההרמה, נתוני ניהוג אוטומטי (מיד נחזור לזה) עם מפות של השדה הספציפי, סוג הפעילות ומה בעצם לא.
ניהוג אוטומטי, כן? כמו בשאר הטרקטורים המודרניים, גם כאן מדובר במערכת מונחית GPS שמסוגלת לבצע כמעט את כל הפעולות הנדרשות, באופן שכמעט מייתר את המפעיל. החל מהפעלת הציוד החקלאי (הורדת מחרשה לקרקע או התחלת זריעה), דרך שמירה מדויקת על קווים ישרים וחופפים האחד לשני (ברמת דיוק של עד 3 ס"מ), התחמקות ממכשולים כמו ברזי השקיה ועד סיבוב פרסה וכניסה מחודשת לשדה בקצה התלם. המפעיל? בעיקר סוג של מפקח, וגם זה, בעיקר מטעמים רגולטוריים.
הנתונים מהמיכון החקלאי של הטרקטור מועברים ישירות למשרד גידולי השדה המאגד בתוכו גם את נתוני התבואה שאוסף הקומביין, ומאפשר ליצור מפות של כמות היבול בכל חלקה ברמת דיוק כמעט מגוחכת - עד 10 סמ"ר. המידע הנאגר מאפשר את התאמת הדשן וכמות הזרעים לתא השטח הספציפי בתהליך הזריעה בשנה שלאחר מכן, וכך לייעל את התהליך עד כמה שניתן.
מחשב הטרקטור משדר, בדומה למטוסי נוסעים מודרניים, את כל נתוני הטלמטריה בתהליך העבודה. זה מאפשר לא רק פיקוח על מפעיל הטרקטור אם יש בכך צורך, אלא גם איתור ותפעול תקלות בשליטה מרחוק.
ויש גם לא מעט פינוקים. החל במערכת שמע מתקדמת עם ארבעה רמקולים וסאבוופר, מקרר לשתייה קרה ואפילו אופציה לכיסא מצופה עור איכותי עם אפשרות חימום וקירור. יש גם מצלמות מלפנים ומאחור המאפשרת התחברות נוחה למיכון הנדרש ומערכת תאורה היקפית עם לא פחות מ-45,860 גופי לד ההופכים את הלילה ליום ומאפשרים מעשית עבודה מסביב לשעון עם עצירה רק לתדלוק.
כדי להתרשם מהיכולת של טרקטור אדיר כמו הוואריו 1050 על שלל מערכותיו, חייבים הרבה יותר שעות עבודה ובטח פעילות קצת יותר מאתגרת מהמחרשה הצנועה שרתמנו אליו. אבל זו לחלוטין לא הפואנטה. גם כי אנחנו לא בוחני טרקטורים, אבל בעיקר כי הסיפור הגדול סביב הכלי הזה מתייחס דווקא לכלי שיבוא בעקבותיו.
כי יש סיכוי לא רע בכלל שנהגנו במה שעשוי להיות טרקטור העל שמפעיל בן אנוש מתוך הקבינה. אוחז בהגה, מסיט ידיות ולוחץ על מתגים תוך כדי תנועה. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, בכלי שיחליף את הענק הגרמני הזה לא ישב איש. במקרה הפחות נוח הוא יופעל על ידי גד"שניק עם לפטופ שיושב בטנדר ממוזג לצד השדה. במקרה הטוב ביותר הוא יופעל מהמשרד.
כך פועלת מערכת ההנעה המתקדמת: