הסיכויים שלכם להגיע לדיוטי-פרי בנתב"ג בקיץ הקרוב, ואפילו בתקופת החגים שלאחר מכן, הופכים נמוכים מרגע לרגע, וזה אומר שהחופשה המשפחתית החלומית שתכננתם בתאילנד, באירופה או בצפון אמריקה, כבר לא תתגשם השנה. זה מאכזב ומתסכל, אבל זה גם אומר שנותר לכם לא מעט כסף בחשבון, ואתם יכולים לנצל אותו היטב, וגם ליהנות ממנו אחרי עידן השמיים הסגורים.
שטח בזול יחסית: דאצ'יה דאסטר מול סוזוקי ג'ימני
תחשבו על זה, רכב שטח ליד הבית במקום בטן-גב בסנטוריני. כינסנו עבורכם רשימה של כמה דגמים ראויים במחיר של 35-10 אלף שקל, כולם עם מערכת הנעה כפולה עם הילוך כוח, המבדיל בין רכב פנאי לרכב שטח אמיתי, ומסוגל לשמש אתכם לצליחת כל מסלולי הטיול הרכובים, החל במוכרים ובמפורסמים שבהם וכלה באלה הנלחשים מפה לאוזן.
אבל לפני שנגיע לכלים עצמם, חשוב להדגיש: ברכישת רכב שטח יש להקפיד במיוחד על שלמות-תקינות המכללים, הרבה יותר מבעת רכישת רכב פרטי משומש. למרות שמחיר כלי הרכב כאן אינו גבוה יחסית, בדיקתם חייבת להיות קפדנית. בעיקר בגלל אופי השימוש התובעני, כמו גם עקב עלויות תיקון בסיסיות שעלולות להגיע ל-25% ואף יותר מערך הרכב עצמו.
עוד חשוב להזכיר כי המחירים שבהם נקבנו הם לפי מחירון לוי יצחק, וברור כי הם אינם "מחיר אחרון" בעת רכישת רכב ישן ובעיקר נדיר. מבחינתנו עדיף לשלם מעט יותר מהמחירון על רכב במצב מצוין, ומומלץ שלא להתפתות לרכוש במחיר נמוך בהרבה מהמצוין - בדרך כלל זו ערובה להוצאות רבות בהמשך.
רכב השטח היפני שווק ללא שינויים מהותיים במשך כמעט שני עשורים. הוא אומנם לא יכול לשמש לטיולים משפחתיים קלאסיים, שכן הוא מאוד מוגבל בהיצע המקום לנוסעים ולציוד, וגם איכויות הנסיעה שלו על הכביש רחוקות מלהבריק או לעורר ביטחון. הוא כן מציע יחס עלות ליכולת שטח (בזכות מכלולים חסונים) מהטובים שיש. בנוסף יש כבונוס מוניטין אמינות מופלא, טיפולים זולים וממדים קומפקטיים האידיאליים למי שמבלה זמן רב בעיר.
מודל: 2010-2000
מחירון: 34.5-12 אלף שקלים
מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.3 ליטר 85 כ"ס (83 כ"ס עד 2005)
תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית או חמישה הילוכים ידנית, הנעה כפולה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 19 ס"מ, 46/34 מעלות
הדור השלישי של גרנד ויטרה הציג שיפור משמעותי באיכות הנסיעה על הכביש בזכות מתלים נפרדים מלפנים ומאחור. הוא נראה רך, אך כמו קודמיו הוא מסוגל להפתיע בשטח. כמו כל דגמי סוזוקי הוא נהנה ממוניטין אמינות מצוין - רק קחו בחשבון שמרווח גחון צנוע ומהלך מתלים קצר יחסית מגבילים את יכולתו מעבר לאספלט.
מודל: 2007-2006
מחירון: 33-29 אלף שקלים
מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.0 ליטר, 140 כ"ס
תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה-קבועה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 20 ס"מ, 27/29 מעלות
הרודיאו מוצב כאח הקטן של הטרופר, עם ממדים קטנים יותר וללא שורת מושבים שלישית. הוא הוצע רק עם מנוע בנזין הנחשב אמין למדי (אלא אם כן הוסב לגז) וזללן דלק. כמו לטרופר, גם לו יש מהלך מתלה מרשים המעניק לו יכולת שטח גבוהה.
מודל: 2004-2001
מחירון: 31-11.5 אלף שקלים
מנוע: V6 בנזין, 3.2 ליטר, 208 כ"ס
תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 20.8 ס"מ, 26/32 מעלות
רכב השטח האמריקני מבוסס אומנם על מרכב אחוד (מרכב שבו תא הנהג ותא המטען מהווים יחידה אחת) הפחות מתאים לשטח תובעני, אבל הוא מציע בכל זאת יכולת שטח טובה ומהווה בסיס טוב לאינסוף שיפורים ושדרוגים. עדיף להימנע ממנועי טורבו-דיזל של VM שנחשבים פחות אמינים, כמו גם מהסבות גז למנוע הבנזין.
מודל: 2007-2005
מחירון: 33-26 אלף שקל
מנוע: V6 בנזין, 3.7 ליטר, 210 כ"ס
תמסורת: 4 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 20 ס"מ, 31/36 מעלות
הסורנטו הראשון היה רכב שטח "אמיתי", לפני שהפך ב-2010 לרכב פנאי מצועצע. יכולת השטח סבירה, מרווח הגחון צנוע יחסית ומהלכי המתלה קצרים, אבל איכות הנסיעה על הכביש טובה מאוד וכך גם הביצועים, בעיקר עם יחידת ההנעה העדכנית אחרי מתיחת הפנים ב-2007. גרסה זו מצוידת גם במערכת בקרת יציבות ומשיכה המשפרת את יכולת העבירות.
מודל: 2009-2003
מחירון: 33-19 אלף שקלים
מנוע: טורבו-דיזל, ארבעה צילינדרים, 2.5 ליטר, 140 כ"ס ו-170 כ"ס אחרי מתיחת הפנים ב-2007
תמסורת: חמישה הילוכים אוטומטית (ארבעה הילוכים עד 2004), הנעה כפולה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 20.3 ס"מ, 26/28 מעלות
הדור השני של איסוזו טרופר הציע תא נוסעים מרווח מאוד ואיכותי למדי, עם יחידת מיזוג מפוצלת נדירה (באותה תקופה) ליושבים מאחור ואפשרות לשבעה מקומות. מנועי הדיזל צוידו במערכת הזרקת מסילה משותפת מתקדמת שסבלה מבעיות אמינות, בעיקר בגלל תחזוקה לא מתאימה (אי הקפדה על טיפולים בזמן ושימוש בשמן שאינו סינתטי מלא). עדיף להימנע גם מגרסאות בנזין שהוסבו לגז. יכולת השטח טובה הודות למהלך מתלה אחורי נדיב מאוד.
מודל: 2004-2000
מחירון: 22-14 אלף שקלים
מנוע: V6 בנזין, 3.5 ליטר, 215 כ"ס או טורבו-דיזל עם ארבעה צילינדרים, 3.0 ליטר, 159 כ"ס
תמסורת: 4 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 21.5 ס"מ, 31/31 מעלות
רכב השטח הקוריאני צויד במנוע טורבו-דיזל מודרני, שקט, חזק ואמין למדי, עדיף בהרבה על יחידת הבנזין. איכות הנסיעה בכביש טובה על חשבון יכולת שטח מוגבלת יחסית. מציע אפשרות לשבעה מקומות.
מודל: 2007-2003
מחירון: 25-19.5 אלף שקל
מנוע: טורבו-דיזל, ארבעה צילינדרים, 2.9 ליטר, 150 כ"ס ו-163 כ"ס ממתיחת הפנים מ-2005
תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 21.1 ס"מ, 25/29 מעלות
רכב השטח הבריטי האגדי אכן מציע יכולות עבירות מדהימה בזכות מתלים חסונים (סרנים חיים מלפנים ומאחור) ופוטנציאל שיפורים ענק לצד בקרת משיכה יעילה מאוד. חשוב מאוד לבדוק היטב לפני רכישה, שכן לדיסקו הזקן מוניטין מוצדקים של מערכות אלקטרוניקה וחיישנים בעלי אורך חיים קצרצר וכשל ברגעים הכי פחות צפויים ונוחים, לצד עלות החלפה גבוהה. כשהוא תקין ונוסע, זו כנראה הקנייה הכי טובה שאפשר לשטח. לצערנו, זה לא קורה הרבה.
מודל: 2004-1998
מחירון: 34-13 אלף שקל
מנוע: טורבו-דיזל, חמישה צילינדרים, 2.5 ליטר, 139 כ"ס
תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה-קבועה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 20.8 ס"מ, 21/31 מעלות
דור שלישי של מיצובישי פאג'רו שזכה כאן לכינוי "קינג", מתבסס על מרכב אחוד ומתלים נפרדים מלפנים ומאחור. אלה מקנים לו יכולת דינמית גבוהה מהמקובל, כשעל מהלך מתלה מוגבל מחפה נעילת דיפרנציאל אחורית. הוא גם מצויד במערכת הנעה מתקדמת המאפשרת הנעה אחורית לכביש יבש לטובת חיסכון בצריכת הדלק, או כפולה-קבועה לכביש רטוב. תיבת חמישה הילוכים אוטומטית מודרנית לתקופה ומנוע הטורבו-דיזל (רועש אבל ביצועיסט ואמין יחסית) משלימים חבילה אטרקטיבית. על מנוע הבנזין עדיף לוותר בגלל צימאון מוגבר ורמת אמינות נמוכה יותר.
מודל: 2006-2001
מחירון: 34.5-22.5 אלף שקל
מנוע: טורבו-דיזל, ארבעה צילינדרים, 3.2 ליטר, 165 כ"ס
תמסורת: חמישה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 22.5 ס"מ, 24/39 מעלות
מחליף הטראנו העתיק עם שיפור ענק בביצועים (בזכות יחידת הנעה מודרנית), באיכויות הנסיעה בכביש (הודות למתלים נפרדים מלפנים ומאחור) ובתא הנוסעים (מרווח עם שבעה מקומות ישיבה). מנגד, יכולת השטח פחות טובה מהטראנו עקב מהלכי מתלה צנועים והיעדרה של נעילת דיפרנציאל אחורית.
מודל: 2007-2006
מחירון: 33.5-31.5 אלף שקלים
מנוע: טורבו-דיזל, ארבעה צילינדרים, 2.5 ליטר, 171 כ"ס
תמסורת: חמישה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 23.1 ס"מ, 26/30 מעלות
סאנגיונג רקסטון שווק כאן ללא שינוי מהותי כמעט שני עשורים. יתרונותיו המרכזיים הם יחידות הנעה אמינות באופן קיצוני מבית מרצדס, תא נוסעים מרווח ושימושי ואיכות נסיעה גבוהה על הכביש. לגרסאות הראשונות - עם מנועי 2.9 ליטר - ביצועים נחותים ויכולת שטח צנועה יחסית, בגלל זוויות מרכב מוגבלות ומהלכי מתלה קצרים.
מודל: 2011-2002
מחירון: 35.4-11.5 אלף שקלים
מנוע: טורבו-דיזל, חמישה צילינדרים, 2.9 ליטר 120 כ"ס (עד 2004) ו-2.7 ליטר, 165 כ"ס
תמסורת: חמישה הילוכים אוטומטית (ארבעה הילוכים עד 2004), הנעה כפולה, הילוך כוח
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 21.6 ס"מ, 25/28 מעלות