הקורונה חיסלה את היציאה לחו"ל ומי שרק לפני שבועות ספורים חשב שהנה, אוטוטו, השמיים נפתחים, התאכזב מאוד. האי היווני הקסום שמפנק אותנו בכל קיץ עם אוכל נפלא, מוזיקה משובחת וחופי טורקיז מדהימים, יארח כנראה רק אירופאים. והמשפחה שלנו תיאלץ להסתפק, במקרה הטוב, בכנרת העמוסה. ניסיון לארגן צימר חביב ונעים בצפון הירוק עדיין או בדרום הצהבהב, צפוי להסתיים בתחושת גזל. המחירים במקרים רבים פשוט מקוממים. וזמנים קשים דורשים פתרונות יצירתיים (גם אם לא ממש מקוריים) - למשל רכב שאפשר גם לישון בו.
- כלי הרכב שיביאו אתכם בנוחות לכל חור בעולם
- בלי מקלחת, בלי מיטה, בלי מזגן: הטרנד החדש של טיולי משפחות בשטח
- גלישה במים קפואים ונהיגה בשלג: פולקסווגן קליפורניה בקוטב הצפוני
אוקי, קראוון מפואר זה לא עומד להיות, וגם לא מוטורהום מתוקתק במאות אלפי שקלים. אמת, באירופה וצפון אמריקה יש שוק עצום עם אינספור אפשרויות חדשות ומשומשות בטווח מחירים גדול לא פחות. אם מדובר בכאלה שמגיעים היישר מפס הייצור ועולים בהתאם כמו פולקסווגן טרנספורטר קליפורניה או מרצדס V קלאס מרקו פולו, וגרסאות דומות של אופל ופורד, או כאלה שעברו הסבה לאחר מכן על ידי סדנאות מתמחות. בישראל? תשכחו מזה. יש פה ושם, אבל או שהמחירים בשמיים, או שחבל על המאמץ כי מדובר בכלי רכב שנמצאים קילומטר וחצי מהתפרקות תוך כדי נסיעה.
מה עושים? בעלות של עשרות אלפי שקלים ניתן לרכוש רכב מסחרי לשעבר ולהסב אותו בעצמכם לכזה שיאחסן משפחה קטנה למשך כמה ימים של טיול. עם התאמה בסיסית של מיטה זוגית, וילונות לחלונות, מקרר קטן, הצללה נפתחת, שולחן וכיסאות מתקפלים. אפשר כמובן גם הרבה (הרבה) יותר, בהתאם לעומק הכיס ומידת השגעון.
איך עושים את זה? מתחילים ברכישה של רכב מסחרי גדול במצב טכני סביר, על המראה עצמו אפשר להתפשר, הוא פחות משנה בשלב זה. בהמשך מחליטים מה רוצים לעשות בו מעבר להתאמה הבסיסית בסגנון עשה זאת עצמך, בעזרת כמות עצומה של סרטוני יוטיוב שצילמו בהשקעה רבה והקפדה אין קץ אנשים מוכשרים. עלות ההסבה? בין 5,000 שקלים שיתווספו למחיר הרכב ועד 30 אלף שקל להשקעה של ממש.
הנה כמה הצעות לכלי רכב שיהוו בסיס מוצלח:
קבלו בבקשה את מייסד הז'אנר, אגדה מוטורית ולא טיפת שמן אחת פחות. את הבסיס לשרשרת המוטורית מיתולוגית הניחה כמובן גרסת שנות ה-70 שהפכה ללא פחות מסמל עשו אהבה לא מלחמה לאורכה ורוחבה של ארה"ב, כזו שהפכה לבית מאולתר על גלגלים עבור לא מעט ארוכי שיער. אחר כך הגיעו גרסאות שונות בשנות ה-80, תחת השם ווסטפאליה.
עם מנוע מאחור והנעה לגלגלים האחוריים, הטרנספורטר מנצל מצוין את מרחב הפנים ומתאים להתקנת אבזור. יש גרסאות סינכרו עם הנעה כפולה שיאפשרו לכם גם לרדת לחול, אבל הן נדירות יותר. נדירים לא פחות בשנים מוקדמות הם מנועי הדיזל האמינים יותר. עד 83' צויד הרכב במנוע בנזין פשוט ואמין עם קירור אוויר והספק של 70 כ"ס בלבד. זה מעט מדי, בוודאי כשמחשבים את תוספות המשקל, את העובדה שהמשפחה כולה תהיה ברכב ואת התקנתו המתבקשת של מזגן.
בהמשך הותקנו בו מנועי בנזין (קירור נוזל) חזקים יותר, אך יש לזכור שהם גם מורכבים יותר לתחזוקה. אם אתם מחפשים שילוב בין מוטרהום לרכב אספנות קלאסי, במטרה להחיות כיום את טיולי העבר, זו הבחירה היחידה כמעט.
נחשב לאחד מכלי הרכב המסחריים האמינים שיוצרו אי פעם. וזה יתרון משמעותי כשמחפשים רכב שישמש אתכם שנים רבות, אבל מגיע עם היסטוריה של שנות עבודה קשות במיוחד.
הוא לא מרשים במיוחד, אבל מדובר דווקא ביתרון של ממש. מראה האוטו של שיפוצניק יסייע לכם לחמוק מתחת לרדאר הולא ימשוך עוברי אורח בלתי קרואים שחייבים להציץ פנימה. אגב, הוא קטן מידות יחסית, כך שגם מקום חניה רגיל יספיק לו ברחוב הצר שבו אתם גרים. מה שבפירוש לא ניתן לומר על הנציגים האחרים כאן.
אבל הוא לחלוטין לא חף מחסרונות. המידות הקומפקטיות שמסייעות לחניה, פוגעות כמובן במרחב הפנים הצר יחסית, כזה שיעמיד אתגרים בעת ניסיונות התקנת ציוד. מיטה זוגית תמלא כמעט לחלוטין את החלל, מיטה-וחצי תותיר מקום ליחידות מגירות-ארונות צנועות. בהתאם, רק מעטים בעולם ביצעו את ההסבה, ועל כן המידע המצוי על כך ברשת מועט.
הוואן האמריקני נחשב לבסיס טוב מאוד, בעיקר בגרסאות עם גג גבוה המאפשר יותר מקום להתקנות שונות כמו תאים ייעודיים לציוד נלווה, והוא גם מאפשר למרבית האנשים לעמוד בתוך הקבינה. אם הלכתם על גרסה עם גג נמוך, הוואן גדול וחזק מספיק להתקנת גגון ייעודי לציוד נלווה כמו אוהל גג, גנרטור, צליה ומערכת מיזוג אוויר נוספת.
עדיף לבחור בגרסאות הוותיקות יותר עם מנועי V8 טורבו דיזל בנפח 7.3 (עד 2003), הנחשבים לאמינים בהרבה ממנוע 6.0 ליטר של אינטרנש. אף שהמנוע הגדול נחשב לזוללן סולר, הוא מצוין לרכב הנדרש לסחוב משקל גבוה. יש גם גרסאות הנעה כפולה עם הילוך כוח ויכולת עבירות מפתיעה, שתאפשר לכם להתמקם עם הבית הנייד בכל נקודה אפשרית כמעט, אבל הן נדירות למדי.
מי שאינו מצוי באמריקניות, עשוי לחשוב ששברולט סוואנה ופורד אקונוליין שייכים לאותו בית. לשניהם אותה תצורה מסחרים זוויתית עצומת מידות מאחור וחרטום שנושא מנוע עצום. אלא שלסוואנה יש יתרון קל, שכן הוא נפוץ יותר - החלקים שלו זמינים יותר והתחזוקה זולה יותר. גם כאן יש גרסאות הנעה כפולה עם הילוך כוח, אך הן נפוצות יותר ובדרך כלל גם עברו חיים קשים במוסדות שונים שלאו דווקא טיפחו אותן באדיקות. עם זאת, אם נפלתם במקרה על איזה נפל מד"א שיצא לשוק הפרטי, שווה לבדוק. כמו בפורד, גם כאן הגג הגבוה הוא יתרון אדיר לביצוע ההסבה בתוך הקבינה, בעוד שגג נמוך יאפשר התקנת ציוד נוסף.
הגרסאות המודרניות עם מנוע דורמאקס בנפח 6.6 ליטר (בעיקר אלה משנתון 2008-2007 ללא מערכת אוריאה) עדיפות מכל בחינה על פני היחידות הוותיקות יותר בנפח 6.5 ליטר תוצרת דטרויוט דיזל.
לסיום, הפיאט דוקאטו, מהמסחריות היותר-נפוצות להסבה באירופה, בעיקר בזכות גרסת מרכב ארוך וגג גבוה המייצרים חלל פנים ענק ונוח לכל המשפחה, בשונה מהאחרים המתאימים בעיקר לזוגות. למעשה, מכל כלי הרכב המוזכרים בכתבה, הוא הנוח ביותר להסבה. מטבח, חדר שירותים - אפילו מקלחת ואזור שינה. אבל זה לא רק זה. דלת הצד הגדולה והדלתות האחוריות הענקיות מאפשרות כניסה ויציאה סופר נוחות מהקבינה. מצד שני, אם אתם מתכננים להחנות אותו בימי חול במרכז תל אביב - זה עשוי להיות קשה לעומת הדגמים האחרים.
מבין המסחריות הגדולות ששווקו כאן, הדוקאטו הוא הנפוץ ביותר ולכן תוכלו למצוא לו חלפים שונים. מנוע ה-2.3 ליטר (120 כ"ס) נחשב אמין בהרבה ממנוע ה-3.0 ליטר החזק ממנו משמעותית. אם מה שאתם מחפשים הוא מקסימום גודל, הפיאט הוא הבחירה שלכם. אחרי הכול, אפשר אפילו לארגן בו קומה שנייה של מיטות, ולזכות ברכב שלושה חדרים ושירותים כפולים במחיר של מטר מרובע בדירה במרכז תל אביב.