טיולי שטח עם רכבי פנאי כפולי-הנעה, רכבי שטח של ממש או טנדרים הפכו בזמן משבר הקורונה לדבר היחיד כמעט שניתן להגדיר כ"חופש". לאחר שנים של דעיכה, טיולים מעבר לאספלט חזרו להיות פופולריים, כמעט כמו בשנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 העליזות, כך שיש יותר מטיילים - אבל רבים מהם פחות מנוסים.
כתבות נוספות למנויים:
למה זה חשוב? כי נסיעת שטח חווייתית ובטוחה מחייבת תמיד הכנה מסוימת. אם מדובר בשביל פשוט, ההכנה מוגבלת. אם זה טיול שטח אתגרי, ההתאמה חייבת להיות מוקפדת. מה צריך אם כך לעשות? לפניכם רשימה עם הפרדה ל"שביל", עבור מטיילים רגועים ברכב פנאי חסר יומרות, ול"שטח" עבור הקרביים יותר:
אתם לא רוצים שאבן סוררת תפגע בחלקי מנוע עדינים. ואל תטעו, אלה לא רק סלעים שפוגשים עקב תמרון שגוי אלא גם סתם אבן שניתזה מהצמיג באופן חסר מזל כלפי מעלה, ועלולה לחורר אזור שעדיף להותיר אטום, למשל.
10 צפייה בגלריה
( צילום: אריה רטן)
מה עושים? מתקינים בתחתית המרכב פלטת מיגון העשויה בדרך כלל אלומיניום. היא אמורה להגן - מלפנים לאחור - על אגן שמן המנוע, תיבת ההילוכים, תיבת ההעברה ומיכל הדלק. אתם יכולים כמובן למצוא יריעת מתכת פשוטה שאינה ייעודית, ומן הסתם זולה יותר ממיגון ממותג, אבל ודאו כי היא מצוידת בפתחי אוורור נחוצים.
אתם יכולים לתאר לעצמכם שערכת חילוץ יכולה להיות בסיסית וזולה יחסית, או מורכבת מאין-ספור פריטים ויקרה במיוחד. כבסיס היא חייבת לכלול רצועת גרירה ייעודית באורך של כתשעה מטרים, רצועת רסן המתחברת לשני התקני הגרירה ברכב (על מנת להפעיל עומס שווה על השלדה), שני שאקלים לפחות, כפפות עבודה ואת חפירה. גם אולר רב-אלמנטים לתיקונים קלים נחוץ כאן, ואם מתכננים לנסוע בשעות החשכה, פנס חזק.
מחיר ערכת עזרה ראשונה בסיסית עומד על כמה עשרות שקלים בלבד, ואתם חייבים אחת. למעשה, גם אם אינכם יורדים לשטח כלל, ערכה כזו היא סוג של חובה ברכב - וכאשר אתם עלולים למצוא עצמכם ללא קליטה ובמרחק של כמה שעות נסיעה מבית חולים קרוב, היא קריטית, לא פחות. מים? אין שאלה בכלל. טוב תעשו אם באופן קבוע ישכון ברכב גם מטף כיבוי אש, לצד מגבונים לחים, שקיות ניילון ונייר טואלט, מטעמים מובנים.
10 צפייה בגלריה
( צילום: יח"צ)
לא במקרה נהוג לומר כי השיפור החשוב ביותר בנהיגה, ולא משנה אם מדובר בנהיגה מסחרית יומיומית, בנהיגת מסלול קיצונית או בנהיגת שטח אתגרית, הוא קורס נהיגה מקצועי. גם מכיוון שבסופו של דבר הנהג הוא המוציא לפעול ושיפורי רכב, יקרים ככל שיהיו, יסייעו עד גבול מסוים, אך בעיקר מכיוון שככלל אצבע, נהג טוב מסוגל לבצע עם רכב רגיל הרבה יותר מנהג גרוע עם רכב משופר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
לכן, קורס נהיגת שטח בסיסי שיועבר על ידי מדריך מקצועי יכול לשפר פלאים את היכולת שלכם, מרכב פנאי בעל יכולת מוגבלת ועד רכב שטח קרבי. תלמדו להפעיל נכון מערכות שונות, תדעו לזהות את המגבלות שלכם (ושל הרכב), מה לעשות בעת צרה ואיך להימנע מכניסה אליה.
זה נראה מצוין אומנם, אבל זה בעיקר יעיל. הגבהת חלקי המרכב מהקרקע יכולה להתבצע באופן זול ופשוט עם ספייסרים ייעודיים גם ברכב פנאי רך. התועלת במקרה זה תהיה יכולת מעבר נוחה יותר בשטח, אך ההשפעה על מרכב הכובד של הרכב, יכולתו הדינמית והבטיחות תהיה שלילית.
בעלות גבוהה יותר ניתן גם להחליף קפיצים ובולמי זעזועים שישפיעו פחות על היכולת הדינמית - עם הגדלת מרווח גחון, שיפור זוויות גישה ונטישה ולעיתים אף מהלכי מתלה ארוכים יותר והימנעות מהצלבות שיתקעו אתכם במקום הכי לא נוח בטיול. במקרים מסוימים יסייע שיפור שכזה בספיגת מהמורות קשות ויעזור לנוחות הנסיעה בשטח. במקרה זה חשוב לבחור בסדנאות ומוסכים מהימנים, שכן נדרשת התאמה מקצועית ומדויקת של הקפיצים ובולמי הזעזועים לסוג הרכב, לאופי השימוש ולמשקל שבו הוא נוסע בשטח.
ההבדל הגדול בין צמיגים המיועדים לנסיעת כביש בלבד לבין כאלה המיועדים לשטח מתבטא אומנם במראה אגרסיבי יותר, אך זה ממש לא מסתכם בכך. בנסיעת כביש, ובאופן גורף וחד-משמעי, גם אם בעלי הפנצ'רייה ינסו לשכנע אתכם שלא כך הדבר, לצמיגי כביש יש יתרון שנע בין גדול לעצום. החל ביכולת בלימה, דרך נוחות נסיעה, שקט, צריכת דלק וכמובן יכולת דינמית הכוללת התחמקות מסכנה, היגוי ומה לא. נסיעה על כביש עם צמיגים המתוכננים לרדת (גם) לשטח תהיה פשרה. תמיד.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
אבל בשטח התמונה כמובן שונה לגמרי. החריצים העמוקים בצמיג שטח מעניקים אחיזה גבוהה משמעותית מצמיגי כביש סטנדרטיים בכל תנאי הדרך. במקום שבו צמיג כביש יחליק ללא אחיזה עקב בוץ שחדר לחריציו הצרים, צמיג שטח יעבור בלי בעיה. בעת נסיעת סלעים ושבילים הדורשים הורדת לחץ אוויר, הדופן הגבוהה והעבה תהיה עמידה הרבה יותר לפגיעות ולתקרים.
פתרון טוב הם צמיגים דו-שימושיים (AT) שמסוגלים להתמודד עם מרבית האתגרים בשטח, אך מיועדים גם לנסיעת כביש, היכן שממילא יבלו 99% מנהגי השטח את 99% מהזמן והקילומטרים. האחוז הבודד יכול לבחור בצמיגי שטח אגרסיביים (MT).
תמיד טוב שיהיה ברכב, במיוחד אם אתם יורדים לעיתים קרובות לשטח. כיום מוצעות למכירה אין-ספור ערכות קומפרסור-ניפוח עם מצבר קומפקטי להתנעה, במחיר שווה לכל נפש. יעיל אפילו לפעם הבודדת שבה שכחתם את אורות הרכב והמצבר התרוקן, ויעיל במיוחד אם אתם יורדים לקרקע חולית עם רכב הפנאי או השטח, ונדרשים להוריד את לחץ האוויר משמעותית לטובת אחיזה ועבירות טובות יותר. בעת חזרה לכביש חובה להחזיר את לחץ האוויר לקדמותו לצורך נסיעה בטוחה. תוספת של ערכת תיקון הכוללת "תולעים" וידית החדרה ייעודית עשויה לאפשר תיקון והמשך נסיעה אם יש לכם יותר מתקר בודד בשטח, ומומלצת בעיקר לאלה המתכננים טיול ארוך הרחק מהכביש.
10 צפייה בגלריה
קומפרסור
קומפרסור
קומפרסור
( צילום: איתמר רותם)
בואו נהיה כנים: הרוב הכמעט מוחלט של נהגי רכב הפנאי, ואפילו רכב שטח ייעודי, אינם מסוגלים לאתר ובוודאי לתקן תקלה משמעותית ברכב, וערכת הכלים הבסיסית ברכב תסייע להם די והותר בעת צרה. עם זאת, ערכה רחבה יותר של כלי עבודה הכוללת מפתח שוודי, פלייר "פטנט", מברגים, מפתחות, בוקסות ואזיקונים עשויה לסייע לנהג רכב שטח שמצא עצמו עם פגוש שנתלש ממקומו עקב נהיגה יומרנית מדי. תמיד טוב שיהיה.
10 צפייה בגלריה
( צילום: לירן סברוב)
הייליפט מוכר היטב לנהגי שטח, ומעטר כמובן את הקרביים שבקרביים בין רכבי השטח החונים בצפון תל אביב. מדובר באחד מסממני האקשן היותר מוכרים (יחד עם ג'ריקן, שני צמיגים ומיכל מים על הגגון) של יורדי שטח עם קבלות. תפקידו של ההייליפט להגביה את הרכב במקומות שבהם לא ניתן להשתמש במגבה תקני, אם בגלל תוואי שטח שמגביל גישה או מכיוון שנדרשת הנפה רצינית יותר, ועל כן הוא שימושי בעיקר לצורך חילוץ עצמי. יש להזכיר כי השימוש בו מחייב מיומנות והיכרות עם הכלי, והתקנת מגיני סף ייעודיים המסוגלים לעמוד בעומס ההרמה.
10 צפייה בגלריה
מגבהה היי ליפט
מגבהה היי ליפט
מגבהה היי ליפט
( צילום: ניר בן זקן)
בעבר מדובר היה בשיפור מקובל, כיום הרבה פחות. נעילת דיפרנציאל המסייעת לתיקול שטח עם אחיזה נמוכה מדי הפכה פחות קריטית תודות למערכות בקרת משיכה יעילות הנמצאות בכל רכב מודרני, ומדמות את הפעולה - בלימת גלגל שמאבד אחיזה - בעזרת אלקטרוניקה. ועדיין, לנסיעה בעבירות קשה אין תחליף לנעילה מכנית מלאה שבה לא משנה מהי מידת העומס, עדיין יעבור כוח גם לגלגל שכן אוחז. למיטיבי רכב.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
אזהרה: רק למקצוענים. כננת חשמלית המותקנת - באופן מקצועי, חובה לוודא - ברכב, בדרך כלל בחרטומו, יכולה לחלץ אתכם כמעט מכל דבר - שקיעה מלאה, טביעה טוטאלית או זווית בלתי אפשרית. אבל הפעלתה מחייבת מיומנות גבוהה במיוחד ולצד זאת, הקפדה על כללים נוקשים. בחלק מהדגמים ניתן להתקין כננת על הפגוש המקורי, או להחליף אותו ביחידה מסיבית וייעודית. חשוב לזכור שהכננת מוסיפה משקל על חרטום הרכב, ולכן מומלץ להתאים את המתלים לעומס.